Nuff

22 Mei 2013

Coklat lawan penyakit alzheimer


coklat
COKLAT mempunyai banyak khasiat 
untuk kesihatan manusia.

Cakk.. ! tengah watpe tu? dah lunch ke? kalau lum lunch cepat2 lunch.. nanti lambat makan gastrik lak perut tu.. he2.. hari ni Alhamdulillah, setakat ni rasa macam dah sihat sikit.. kepala pun dah tak tintong/pening sangat, air hidung pun dah tak meleleh mcm semalam.. syukur ada perubahan sikit.. hemmm.. 

Seperti entri Wordless Wednesday teman pagi tadi, teman nak pikir yang positif jea hari ni.. hope dapat motivate diri untuk cepat sembuh sepenuhnya (jangan lea demam datang balik..sebab teman ni pesennya susah nak demam tapi klu dah kena memang lambat bebenonya nak baik.. macam balas dendam lea plak..hu3.. 



Ok lea, disebabkan mood nak berblog pun dah mula berbunga2 ni.. teman nak lea share tentang menda yg manis ni iaitu Coklat.. hee.. tengok, tulisan pun teman guna font kaler coklat sebab nak bercerita tentang coklat.. =P Korang suka coklat tak? heeee.. sape tak suka coklat kann? semua suka coklat.. seperti yg kita sedia maklum, COKLAT mungkin boleh menyebabkan kegemukan, tetapi kita tak tahu rupanya makanan ini sebenarnya mempunyai pelbagai nilai khasiat tersendiri.
coklat

Selain baik untuk jantung, kulit serta otak, coklat juga mampu menangani penyakit Alzheimer dan sindrom Parkinson.
Satu kajian saintifik mendapati, coklat mengandungi polifenol antioksida yang berperanan memastikan sel-sel otak sentiasa aktif dan berfungsi. so, ia boleh membuatkan kita rasa tenang jea tauu.. hee.. ini semua orang tau kann.. tapi ada satu lagi khasiat coklat,
coklat

Menurut pakar pemakanan dari Universiti L'Aquilla, Itali, Annamaria Cimini, kandungan polifenol dalam makanan itu membantu sel-sel saraf berkembang dan memulihkan sel yang mati disebabkan amalan pemakanan yang tidak sihat.
“Polifenol ini bukan sahaja bertindak sebagai antioksida, tetapi juga mengaktifkan sel hampir mati ,” jelas Cimini.


ha2.. makanya... jom lea kita makan coklat bebanyak yeaaa.. (aishh.. ni nasihat yg x baik nii.. hihihi. ) what ever.. pandai2 lea mengkume control sendiri yea.. jangan terlebih sudaa.. tataa..

Related Posts

20 ulasan:

  1. nikmatnye coklat..jap lagi blk keje akak nak carik cadbury la

    BalasPadam
  2. ha2.. waaaa.. terus nk cari cadbury tuu.. ish.. xleh jd nih.. teman pun nak beli gak lea.. huwahahaha..

    BalasPadam
  3. oh my! saya penggemar coklat.
    saya terliur ok :P

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha2.. tau xpe.. jom pi beli coklat.. he2..

      Padam
  4. nice info ^^

    ada masa nnt jom lah join segmen #1 saya, anda bpeluang menangi baucer membeli-belah RM 50 PERCUMA!

    http://syanpunyabelog.blogspot.com/2013/05/segmen-1-by-syanpunyabelog-saya-nak.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. hee.. thanx dear..

      insyaAllah.. ada masa nti teman join yea..

      Padam
  5. haiii.. nice entry...
    jom join sini... byk hadiah menarik menanti !

    http://lindafuad.blogspot.com/2013/05/duo-big-giveaway.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanx dear..

      ok.. jap lg teman bw sana tgk camne yea.. =)

      Padam
  6. Betul tu, dulu Teena kena buat assignment tajuk alzheimer, diorang jugak kena selalu buat latihan minda macam sudoku, silang kata..

    BalasPadam
  7. tak berapa suka makan coklat tapi kadang tu teringin sangat-sangat nak makan coklat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. heee.. sebab? sebab dia manis yea MIla? heee..

      Padam
  8. wah jom kita makan coklat byk2....hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha2.. makan sampai kembong.. hik3.. opsss.. jangannn..

      Padam
  9. assalamualaikum...tengkubutang :)

    sedap2...ayie memang suka mkn coklat..x pernah jemu...coklat doraemon tun comel...hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam ayie.. ho2.. suka mkn coklat yea.. bagus2.. tp lps mkn jgn lupa gosok gigi tau.. manis tu.. melekat kat gigi nti.. heee..

      teman pun suka coklat doraemon tu.. =) .. thanx sudi singgah n komen.. jap lg teman bw lik sana yea. =)

      Padam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

GA New

Innity Mobile

nuffy2

BV2019 - 2