adseng

Nuff

22 Jun 2013

TIPS MINTAK HUTANG CARA SOPAN

Alkisah.. si A bagi lea pinjam duit kat si B..
Time si A nak tuntut hutang, si B asik nk lari2 aje..  

Yuhuu.. Yg atas ni gambar pembuka kata jew.. he2.. Hari ni teman nk bg Tips sikit.. pernah x korang baik hati konon niat nk tolong kawan, bg kwn pinjam duit.. tp lepas dh cukup tempoh bayar kwn korang LIAT sgt nk bayar.. dan korang plak x tau camno nk tuntut balik duit yg korang bg dia pinjam dulu.. duit dalam poket korang pun dah tak berapa nak ada.. acane tu? lagi frust bila yang meminjam BUAT BODO je mcm xde pape.. 

heee... pada pendapatan teman la kann.. klu xde idea nk minta hutang cara sopan.. gunalah cara kasor (ha2.. budget gangster lea kununn..).. hih3.. opsss.. itu jalan terakhir kot.. tp kalau ada solution dgn cara baik.. elok ikut  yg baik.. toi x.. =) jom baca tips2 bawah ni.. mungkin dapat mebantu korang yang dalam situasi si A.. heee.. 

(Opsss.. jap! sebelum tu teman nak ingatttkan korang.. korang kena berani/nekad/dan buang semua segan silu dah.. nak duit balik x??.. kalau dah ready baru baca seterusnya.. hu2 )
Masa korang jumpa member yang LIAT nak bayo utang tu, korang cakap lea macam ni.. 
1.) Ada org 2 hutang aku x bayo2 lg lea.. meh sini, cuba ko tgk cermin ni.. org dlm cermin ni lea yg lupa bayo utang aku 2.. (org yg tgk cermin 2 kata "terkena akuu".. )

2.) Uih? kasut baru ke??? aku yg bg utang kat ko pun xdpt beli kasut baru lg..? (mcm mana ni? org yg pinjam duit lg mewah dari yg bg pinjam? hu2)

3.) Weh.. aku pokai lea bulan ni.. pinjam duik hang buleh (untung2 org 2 ckp..
Oooo! aku lupa.. aku ada utang hang.. nti aku bayo lik.. )

4.) Eh.. mana duit dalam wallet aku lagi yea? ooo.. lupa.. dh bg pinjam hang ritu.     
x ingat.. (dengan muka innocent)

5.) Hutang emas boleh dibayar.. hutang aku? kau bawaklah mati..sambil perli.. (sape mkn cili dia rasa pedas.. klu x sedar2 gak xtau lea yea.. liat bebeno nk bayo utangnya.. hih3)

6.) Bini aku kat umah sekarang asik masam muka jea bila aku x belikan apa yang dia nak..     aku mana ada duit, dh bg pinjam kat hang ritu..klu dia tau aku bg pinjam hang.. naya kita.. risau aku..hari2 asah parang.. (kesimpulan : kalau dia takut bini org 2 parang dia, gerenti dia bayo cepat punya.. kui3..tau takottt.. pinjam pandai bayo x reti yeaa.. ! ) 

DAN

kalau kawan 2 lansung xnak usaha nak bayar wlupun kita benar2 perlukan duit masa 2.. cuba plak cara ni.. tgk gambo bawah ni..
Print beso2 n lekat kat dinding umah (klu dok sewa sama).. klu x sewa sama.. apa lagi.. FB kan ada.. share aje kat FB.. moga2 kawan korang 2 terbaca n TERASA... n insaf untuk bayo lik utang korang.. ( teknik sindiran yang halus bagi korang yang pemalu sangat2 nak mintak hutang )

DAN...

kalau masih jugak dia x paham2 (or buat2 X paham...??) he2.. pandai2 lea korang cari solution lain yea.. asalkan x menyalahi Undang2 sudah.. hi3.. teman.. NO KOMEN.. hik3.. hope tips ini bole membantu korg.. yg sopan2 j tau.. yg ganas2 korang sendiri punya pasal.. teman xmo amik tau.. !
cara ini? gertak bole lea kot.. tp klu pukoi betoi2 teman x galakkan.. x boleh pun pukoi2 orang.. apa? ingat ank org 2 xde mak bapak keww? hu3..
Nak Upah Kaki Pukul?? fuhh.. jangan dibuek.. kang suruh pukoi jd kes bunoh lak kang..
apa2 pun.. kasi pk betui2.. cari jalan yg sesuai.. jgn ganas2.. klu utang 2 celah gigi jea apasalahnya halalkan aje.. klu puluh2 ribu 2... hemm.. teman pun mau tuntut matia-matian gak.. hih3.. apa2 pun guna cara yg x melanggar Undang2 dan syariat Islam yew.. (maksud teman, kot gerem dgn org 2 sbb x bayo utang, kang diBOMOH nya plak kawan 2.. dh dpt 1 dosa.. kan x best!

Related Posts

34 ulasan:

  1. Dalam ketawa kakak baca N3 ini tapi macam ada betulnya boleh cuba tak salah kan.
    Tapi bab yg tampal tu kalau jenis yg buat dono tu memang lebih baik bersuara bagi telinga dia dengar. Kalau tak mata dia pun buat-buat tak baca...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha.. memang ada je org macam ni kakzakie.. yg 2 kena ikat kat pokok taruk sarang semut kot.. wahaha(ayat..)

      Padam
  2. hehehheheheh blh di guna pakai nie :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha2.. gunapakai untuk org yg degil n liat nak bayo utang.. hi3..

      Padam
  3. assalamualaikum...tengkubutang :)

    hehe..ayie teringin nak cuba tip2 tu..tapi belum ada org yg berhutang dgn ayie.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ho.. yie kot.. best lea camtu kan.. xde rasa serba salah nak kata X BOLEH.. heee..

      Padam
  4. Kalau bab hutang xbayar bayar ni naik minyak sekejap rasanya...ada yg 3 tahun xbyr..ada yg lesap terus

    BalasPadam
    Balasan
    1. hemm.. 3 tahun xbayo? aiii.. lemau suda itu macam mieza.. agaknya org tu dh lupa terus kot.. hi3

      Padam
  5. tp kalo mak sedara sndiri hutang liat nk bayo cmne tuh?huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaha.. yg 2 kena guna pendekatan lain lea plak.. heheheh..

      Padam
  6. very original

    http://losviajesysibaritismosdeauroraboreal.blogspot.com.es/

    BalasPadam
  7. Kadang2 kita pun malu kalau kawan yg hutang dh lame n buat2 lupa . malu la nak mintak . Last2 senyap macam tu jer . alahai

    BalasPadam
    Balasan
    1. hemm.. tu lea.. tp teman rasa kan.. klu malu nak mintak, ckp jea nak pakai duit sgt.. dia mesti ingat balik utang dia kat kita kan.. =)

      Padam
  8. We are loving the petals falling across your blog!!!

    Have a great weekend!! And is this a post about being sensible with money? Yay! Take care
    x

    BalasPadam
    Balasan
    1. ho2.. thanx 4 the compliment.. he2.. this entry is just about debtors and creditors.. heee..

      Padam
  9. kdg2 ada org buat2 tak paham je kalau pasal duit hutang ni. kan

    BalasPadam
  10. hehehhehe... itu lumrah la dik kan, selalu kite yg malu nk mintak,sedangkan kite yg pinjamkan duit...

    kalu akak selalu, sblum gaji tu akak ckp je... eh hutang ko kt aku ada berapa ratus lg ek lum byr? heheheh msti dia byr nyer time gaji

    BalasPadam
    Balasan
    1. waaaaaaaaaaaaa.. memang berani punya orang ni... heee.. macam ni lea yg dimahukan! =)

      Padam
  11. yang last tuh brutal betul lah . byk muscle tuh . patah riuk klu nak lwn ... heheheee

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaha.. biar kan.. sape soh buat bodo je time nak bayo hutangZ? hik3.. #ganasnya teman..

      Padam
  12. Tapi ada jugak orang yg saje buat2 tak paham, sampai kita yg nk mintak ni pun jadi malu dibuatnya, terbalik pulak

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha2.. jenuh macam tu kan.. terpaksa lea kira halal je kan.. tp klu banyak sgt.. x mampu lea.. lain lea kita ni kaya raya or anak datok K kan.. hik3

      Padam
  13. kalau sekarang ni xde bg pnjam kat orng pun.kecuali adik yang belajar tu je..tp dia jenis senang bayar, tu yang berani..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. xpe.. klu adik2 ni kita x kisah lgi.. mesti bayo punya kan.. =)

      Padam
  14. bab hutang ni mmg rumit sikit lah.. bila nak minta hutang manis aje.. bila nak bayor tu agak liat huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. haaa.. tau xpe akak.. lumrah kan.. sabo jelea.. hu2.. kena jd gangster dulu baru org x berani pinjam duit kat kita.. =P

      Padam
  15. haha mmg susah nak mintak hutang dgn org yg liat ni....mungkin kena guna cara yg last tu kot baru berkesan...muahahahahhaa

    BalasPadam
  16. hehe no 5 tu macam boleh guna..tp kang terus putus kawan lak..haha

    BalasPadam
  17. boleh thn tips2 ni TB... pnh sekali je... pastu xnk dh bg org berhutang...

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

Innity Mobile