Nuff

18 Ogos 2014

Khasiat Buah Peria dan Kebaikannya

Kelebihan dan Khasiat Buah Peria |
Sejak masuk wad hari tu, teman semakin takut nak makan sembarangan, almaklumlah.. serik kot dok hospital 6 hari.. buntu fikiran, macam dalam penjara je rasa.. Sekarang ni kalau makan memang teman on time.. takmau dah tangguh2.. tak rasa lapo pun teman gigih gak turun beli makanan, pastu bila dah cium bau barulah terbit selera.. time tu makan laju giler.. lahap betui..he3..
Pastu macam selalu, disebabkan dah kenal sangat muka teman ni kat Restoran tu, akak yang tukang masak tu selalu gak tegur2 hai2 bye2 dengan teman.. Teman pun tanyalah makanan apa yang tak berangin.. pastu teman tanya Peria tu ok tak? then kakak tu cakap, "peria okkkkk... memang pahit, tapi pahit tu la elok.. orang pompuan elok makan pahit2 ni.. elok untuk kesihatan.. takde angin lah makan peria tu.. lagi elok tau.." Haaa.. lepas makan tu, teman laju lah menggoogle khasiat Peria tu... heeee.. Jom baca sama2 jomm.. 
Umum mengetahui bahawa peria atau nama saintifiknya Momordica charantia adalah sejenis sayuran yang pahit rasanya. Terdapat 2 jenis peria yang biasanya berada di pasar-pasar di Malaysia iaitu peria biasa yang panjang dengan warna hijau muda dan juga “peria katak” iaitu yang lebih kecil saiznya dan berwarna hijau tua. Pokok peria ini mudah didapati di negara-negara beriklim tropika (panas dan khatulistiwa) seperti di negara kita, Indonesia, Sri Lanka, India dan Filipina.
Pokok peria biasanya tumbuh menjalar seperi pokok mentimun. Yang membezakan antara keduanya ialah daunnya dimana daun peria agak kecil berbanding daun timun. Peria mempunyai banyak khasiat untuk tubuh kita. Setiap 100gm peria mengandungi 92.4 peratus lembab, karbohidrat 4.2 peratus, protein 1.6 peratus, mineral 0.8 peratus, fiber 0.8 peratus dan lemak 0.2 peratus.
Peria atau nama saintifiknya Momordica charantia merupakan sayur yang paling mendapat perhatian pakar perubatan moden. Walaupun berasa pahit dan ramai yang kurang menyukai sayur itu, ternyata ia mempunyai banyak kebaikan. Antara pelbagai khasiat yang terdapat dalam sayur itu ialah mengandungi protein, lemak, mineral, serat, karbohidrat, vitamin dan kalsium.  

Khasiat peria yang dikenali juga sebagai kambas sudah diketahui sejak zaman dahulu lagi. Ketika itu, peria digunakan untuk merawat beberapa penyakit seperti kencing manis, darah tinggi dan buasir.

Kebaikan Peria 

  • Air rebusan peria boleh digunakan untuk menyejukkan bahagian dalaman tubuh. Bagi yang mengalami buasir, disarankan rebus daun peria dan campurkan ke dalam segelas susu atau minuman setiap pagi.  
  • Pengidap kencing manis, disarankan mengambil peria sebagai menu harian bagi penjagaan kesihatan kerana ia mengandungi insulin yang berfungsi mengawal kadar glukosa dalam darah.
  • Begitu juga bagi wanita yang baru bersalin, disyorkan mengamalkan makan peria ketika berpantang, lebih-lebih lagi apabila sudah kehilangan banyak darah sewaktu melahirkan anak.  
  • Pakar perubatan China menggunakan air rebusan peria untuk merawat penyakit asthma dan haid yang terlewat.
  • Peria juga dikatakan memberikan manfaat dalam penjagaan kecantikan terutama kulit. Peria dapat membantu menghalang jerawat tumbuh berleluasa pada kulit muka kerana mengandungi ciri penulenan darah.  
  • Peria juga boleh mengatasi masalah darah kotor yang menyebabkan bisul, kudis buta dan rasa gatal. Yang perlu dilakukan, campur segelas perahan peria dan secamca teh perahan limau. Ia perlu diminum sedikit demi sedikit setiap hari selama empat hingga enam bulan.
Khasiat makanan

* Buahnya yang belum masak dijadikan sebagai sayur yang digoreng, dibuat sup, dikukus, direbus, masak kari dan sebagainya.

* Buah, pucuk dan bunganya dijadikan sebagai perisa dalam masakan.

* Buahnya boleh dijadikan sebagai jeruk, dikeringkan dan ditinkan.

* Mengandungi khasiat makanan kerana mengandungi banyak mineral dan vitamin.

* Isi yang meliputi biji peria boleh dibuat manisan.

Khasiat ubat-ubatan

* Semua bahagiannya boleh dijadikan sebagai jus sebagai ubat luaran untuk penyakit kulit, serta dimakan bagi mengubati penyakit artritis, demam panas, masalah hati, reumatisme, asma, membunuh cacing dalam perut dan urus serta masalah kaum wanita.

* Sebahagian bahagian tumbuhan boleh membantu melawaskan buang air besar.

* Buahnya dimakan atau direbus sebagai ubat harba antimikrob, antitumor, membunuh cacing dalam perut dan usus, cirit-birit, mengecutkan otot, minuman tonik, tonik perut, ubat kencing manis, merawat kulit terbakat, luka-luka, sampu dan sakit perut.

* Buah yang dimasak sebagai lauk boleh mengubati batuk, bengkak sistem penafasan dan banyak kahak.

* Jus buah hijaunya diminum bagi mengubati cirit-birit dan bengkak usus besar.

Lebih menarik, kajian di luar negara mendapati masalah ketagihan alkohol juga boleh diatasi dengan meminum air daun peria. Di Australia dan Amerika Syarikat, peria kini menjadi bahan penting bagi merawat penyakit leukimia, HIV dan AIDS.

Biarpun setakat ini, belum ada kajian  sepenuhnya dijalankan bagi menguji keberkesanan peria dalam menangani penyakit-penyakit tersebut, terdapat beberapa kes yang menunjukkan bahawa tumbuhan pahit tersebut boleh membantu menghentikan dan ada kalanya membaikkan penyakit tersebut daripada merebak. Peria didapati boleh meningkatkan semula kiraan sel CD4 (sel imun) dalam tubuh manusia. 

Klik Sini Untuk --> Resepi Peria Goreng Tepung Sedapp!!
Lagi cerita pasal Peria Goreng Tepung!! -->Peria Goreng Tepung Guna Tepung Magik

Related Posts

25 ulasan:

  1. peria goreng...!! ya Allah... sedap sangat !

    BalasPadam
  2. tak suka makan peria, tapi suami suka, peria goreng dengan tepung...

    BalasPadam
    Balasan
    1. peria goreng dgn tepung mcm mne tu?? biasa sy dgn telur :)

      Padam
  3. Wah ... teringin nak makan peria goreng .... insyaa;;ah menu malam ni ... hikhikhik

    BalasPadam
  4. amboiii pakat dok sebut peria goreng..teringin la plak! hehe

    BalasPadam
  5. Pernah mkan peria dulu tapi pahitnyaaa, pastu dah tk mau dah. Kdg2 je mkan huhu^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe.. ada yang pahit tu sebab masak tak betul tu.. kena rendam dengan air garam atau kapur dulu..

      Padam
  6. Huhuhu peria goreng bapak aiii sedap giler..jadikan kufapan setiap hari...pehhhhh

    BalasPadam
  7. Sebelum ni tak pernah tau pun wujudnya peria goreng tepung. Semalam makan tengahari di Kuching, ada dijual peria goreng tepung dlm bekas plastik. Saja je beli nak rasan Fuhhh....pahit....tapi sekejap je hilang...pas tu makan lagi....saya dan anak lelaki saya 4 tahun yg kerjakan sampai habis. Ptg ni nak beli lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah.. dah try? bagus2.. sedap kann.. hewhehe.. yg tak makan sayur pun boleh makan sayur.. heee

      Padam
    2. wah.. dah try? bagus2.. sedap kann.. hewhehe.. yg tak makan sayur pun boleh makan sayur.. heee

      Padam
  8. Sebelum ni tak pernah tau pun wujudnya peria goreng tepung. Semalam makan tengahari di Kuching, ada dijual peria goreng tepung dlm bekas plastik. Saja je beli nak rasan Fuhhh....pahit....tapi sekejap je hilang...pas tu makan lagi....saya dan anak lelaki saya 4 tahun yg kerjakan sampai habis. Ptg ni nak beli lagi.

    BalasPadam
  9. Peria... Best nya.. Tp x pernah dgr peria goreng tepung. Biasanya saya masak peria goreng dgn telur.. Boleh kongsikn resepi peria goreng tepung

    BalasPadam
  10. Peria... Best nya.. Tp x pernah dgr peria goreng tepung. Biasanya saya masak peria goreng dgn telur.. Boleh kongsikn resepi peria goreng tepung

    BalasPadam
  11. peria goreng tepung mudah je.. macam sotong goreng tepung, macam cendawan goreng tepung.. macam tu je caranta.. serupa.. hehe

    BalasPadam
  12. Sye bru minum air epal hijau campur peria dan lemon ya allah pahit ya amat...tapi nak sihat sye kena minum jugak...hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihihi.. boleh bayangkan muka pahit awak.. tabahkan hati ye.. heeee

      Padam
  13. 馃拹 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye馃摙馃槈

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.馃憠馃徏 En Mohd Zuhairi- 0174687570

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺馃憤馃徎

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.

    6) Kalau selain dr penyakit kanser pon blh sgt2 dirawat mcm :
    -Denggi, Kencing Tikus, Batu Karang, Gastrik, Gout .

    7) Bagi yang ada sakit KENCING MANIS pon boleh mendapatkan ubatan membantu paling mujarab , termasuk kencing manis kronik seperti kaki berlubang dan bernanah sehingga tidak perlu dipotong .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .馃挭馃徏

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dr kanser.
    ~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~
    ▪Nani Faiza - kanser Usus Tahap 4 dan ketulan kanser 10cm telah merebak ke hati, bersabar dan setia merawat dengan jus herba ini tanpa mudah putus asa..sekarang sudah hampir sembuh sepenuh nye. sel kanser sudah tiada.
    ~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- sudah sembuh !
    ~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.
    ~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..馃槈

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay馃憞馃徎
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..

    馃憤馃徎In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    馃拹Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..馃げ馃徏

    NOTE :

    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    馃榿kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    BalasPadam
  14. peria dh mahal la ni sbb ramai ygbuat kerepek peria

    BalasPadam

贍•●♥ 聘̵̡訙̵̨̄品 ♥●•贍·˙˜”*°•.·贍•●♥ 聘̵̡訙̵̨̄品 ♥●•贍·˙贍•●♥ 聘̵̡訙̵̨̄品 ♥●•贍·˙˜”*°•.·贍•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
贍•●♥ 聘̵̡訙̵̨̄品 ♥●•贍·˙˜”*°•.·贍•●♥ 聘̵̡訙̵̨̄品 ♥●•贍·˙ 贍•●♥ 聘̵̡訙̵̨̄品 ♥●•贍·˙˜”*°•.·贍•●♥

nuffy2

adseng

Innity Mobile

GA New