18 Ogos 2014

Khasiat Buah Peria dan Kebaikannya

Kelebihan dan Khasiat Buah Peria |
Sejak masuk wad hari tu, teman semakin takut nak makan sembarangan, almaklumlah.. serik kot dok hospital 6 hari.. buntu fikiran, macam dalam penjara je rasa.. Sekarang ni kalau makan memang teman on time.. takmau dah tangguh2.. tak rasa lapo pun teman gigih gak turun beli makanan, pastu bila dah cium bau barulah terbit selera.. time tu makan laju giler.. lahap betui..he3..
Pastu macam selalu, disebabkan dah kenal sangat muka teman ni kat Restoran tu, akak yang tukang masak tu selalu gak tegur2 hai2 bye2 dengan teman.. Teman pun tanyalah makanan apa yang tak berangin.. pastu teman tanya Peria tu ok tak? then kakak tu cakap, "peria okkkkk... memang pahit, tapi pahit tu la elok.. orang pompuan elok makan pahit2 ni.. elok untuk kesihatan.. takde angin lah makan peria tu.. lagi elok tau.." Haaa.. lepas makan tu, teman laju lah menggoogle khasiat Peria tu... heeee.. Jom baca sama2 jomm.. 
Umum mengetahui bahawa peria atau nama saintifiknya Momordica charantia adalah sejenis sayuran yang pahit rasanya. Terdapat 2 jenis peria yang biasanya berada di pasar-pasar di Malaysia iaitu peria biasa yang panjang dengan warna hijau muda dan juga “peria katak” iaitu yang lebih kecil saiznya dan berwarna hijau tua. Pokok peria ini mudah didapati di negara-negara beriklim tropika (panas dan khatulistiwa) seperti di negara kita, Indonesia, Sri Lanka, India dan Filipina.
Pokok peria biasanya tumbuh menjalar seperi pokok mentimun. Yang membezakan antara keduanya ialah daunnya dimana daun peria agak kecil berbanding daun timun. Peria mempunyai banyak khasiat untuk tubuh kita. Setiap 100gm peria mengandungi 92.4 peratus lembab, karbohidrat 4.2 peratus, protein 1.6 peratus, mineral 0.8 peratus, fiber 0.8 peratus dan lemak 0.2 peratus.
Peria atau nama saintifiknya Momordica charantia merupakan sayur yang paling mendapat perhatian pakar perubatan moden. Walaupun berasa pahit dan ramai yang kurang menyukai sayur itu, ternyata ia mempunyai banyak kebaikan. Antara pelbagai khasiat yang terdapat dalam sayur itu ialah mengandungi protein, lemak, mineral, serat, karbohidrat, vitamin dan kalsium.  

Khasiat peria yang dikenali juga sebagai kambas sudah diketahui sejak zaman dahulu lagi. Ketika itu, peria digunakan untuk merawat beberapa penyakit seperti kencing manis, darah tinggi dan buasir.

Kebaikan Peria 

  • Air rebusan peria boleh digunakan untuk menyejukkan bahagian dalaman tubuh. Bagi yang mengalami buasir, disarankan rebus daun peria dan campurkan ke dalam segelas susu atau minuman setiap pagi.  
  • Pengidap kencing manis, disarankan mengambil peria sebagai menu harian bagi penjagaan kesihatan kerana ia mengandungi insulin yang berfungsi mengawal kadar glukosa dalam darah.
  • Begitu juga bagi wanita yang baru bersalin, disyorkan mengamalkan makan peria ketika berpantang, lebih-lebih lagi apabila sudah kehilangan banyak darah sewaktu melahirkan anak.  
  • Pakar perubatan China menggunakan air rebusan peria untuk merawat penyakit asthma dan haid yang terlewat.
  • Peria juga dikatakan memberikan manfaat dalam penjagaan kecantikan terutama kulit. Peria dapat membantu menghalang jerawat tumbuh berleluasa pada kulit muka kerana mengandungi ciri penulenan darah.  
  • Peria juga boleh mengatasi masalah darah kotor yang menyebabkan bisul, kudis buta dan rasa gatal. Yang perlu dilakukan, campur segelas perahan peria dan secamca teh perahan limau. Ia perlu diminum sedikit demi sedikit setiap hari selama empat hingga enam bulan.
Khasiat makanan

* Buahnya yang belum masak dijadikan sebagai sayur yang digoreng, dibuat sup, dikukus, direbus, masak kari dan sebagainya.

* Buah, pucuk dan bunganya dijadikan sebagai perisa dalam masakan.

* Buahnya boleh dijadikan sebagai jeruk, dikeringkan dan ditinkan.

* Mengandungi khasiat makanan kerana mengandungi banyak mineral dan vitamin.

* Isi yang meliputi biji peria boleh dibuat manisan.

Khasiat ubat-ubatan

* Semua bahagiannya boleh dijadikan sebagai jus sebagai ubat luaran untuk penyakit kulit, serta dimakan bagi mengubati penyakit artritis, demam panas, masalah hati, reumatisme, asma, membunuh cacing dalam perut dan urus serta masalah kaum wanita.

* Sebahagian bahagian tumbuhan boleh membantu melawaskan buang air besar.

* Buahnya dimakan atau direbus sebagai ubat harba antimikrob, antitumor, membunuh cacing dalam perut dan usus, cirit-birit, mengecutkan otot, minuman tonik, tonik perut, ubat kencing manis, merawat kulit terbakat, luka-luka, sampu dan sakit perut.

* Buah yang dimasak sebagai lauk boleh mengubati batuk, bengkak sistem penafasan dan banyak kahak.

* Jus buah hijaunya diminum bagi mengubati cirit-birit dan bengkak usus besar.

Lebih menarik, kajian di luar negara mendapati masalah ketagihan alkohol juga boleh diatasi dengan meminum air daun peria. Di Australia dan Amerika Syarikat, peria kini menjadi bahan penting bagi merawat penyakit leukimia, HIV dan AIDS.

Biarpun setakat ini, belum ada kajian  sepenuhnya dijalankan bagi menguji keberkesanan peria dalam menangani penyakit-penyakit tersebut, terdapat beberapa kes yang menunjukkan bahawa tumbuhan pahit tersebut boleh membantu menghentikan dan ada kalanya membaikkan penyakit tersebut daripada merebak. Peria didapati boleh meningkatkan semula kiraan sel CD4 (sel imun) dalam tubuh manusia. 

Klik Sini Untuk --> Resepi Peria Goreng Tepung Sedapp!!
Lagi cerita pasal Peria Goreng Tepung!! -->Peria Goreng Tepung Guna Tepung Magik
Reactions:

22 ulasan:

  1. peria goreng...!! ya Allah... sedap sangat !

    BalasPadam
  2. tak suka makan peria, tapi suami suka, peria goreng dengan tepung...

    BalasPadam
  3. Wah ... teringin nak makan peria goreng .... insyaa;;ah menu malam ni ... hikhikhik

    BalasPadam
  4. amboiii pakat dok sebut peria goreng..teringin la plak! hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha.. mesti dah try buat ni kan..

      Padam
  5. Pernah mkan peria dulu tapi pahitnyaaa, pastu dah tk mau dah. Kdg2 je mkan huhu^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe.. ada yang pahit tu sebab masak tak betul tu.. kena rendam dengan air garam atau kapur dulu..

      Padam
  6. Huhuhu peria goreng bapak aiii sedap giler..jadikan kufapan setiap hari...pehhhhh

    BalasPadam
  7. Sebelum ni tak pernah tau pun wujudnya peria goreng tepung. Semalam makan tengahari di Kuching, ada dijual peria goreng tepung dlm bekas plastik. Saja je beli nak rasan Fuhhh....pahit....tapi sekejap je hilang...pas tu makan lagi....saya dan anak lelaki saya 4 tahun yg kerjakan sampai habis. Ptg ni nak beli lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah.. dah try? bagus2.. sedap kann.. hewhehe.. yg tak makan sayur pun boleh makan sayur.. heee

      Padam
    2. wah.. dah try? bagus2.. sedap kann.. hewhehe.. yg tak makan sayur pun boleh makan sayur.. heee

      Padam
  8. Sebelum ni tak pernah tau pun wujudnya peria goreng tepung. Semalam makan tengahari di Kuching, ada dijual peria goreng tepung dlm bekas plastik. Saja je beli nak rasan Fuhhh....pahit....tapi sekejap je hilang...pas tu makan lagi....saya dan anak lelaki saya 4 tahun yg kerjakan sampai habis. Ptg ni nak beli lagi.

    BalasPadam
  9. Peria... Best nya.. Tp x pernah dgr peria goreng tepung. Biasanya saya masak peria goreng dgn telur.. Boleh kongsikn resepi peria goreng tepung

    BalasPadam
  10. Peria... Best nya.. Tp x pernah dgr peria goreng tepung. Biasanya saya masak peria goreng dgn telur.. Boleh kongsikn resepi peria goreng tepung

    BalasPadam
  11. peria goreng tepung mudah je.. macam sotong goreng tepung, macam cendawan goreng tepung.. macam tu je caranta.. serupa.. hehe

    BalasPadam
  12. Sye bru minum air epal hijau campur peria dan lemon ya allah pahit ya amat...tapi nak sihat sye kena minum jugak...hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihihi.. boleh bayangkan muka pahit awak.. tabahkan hati ye.. heeee

      Padam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥