Nuff

30 April 2016

KESAN PEMILIHAN WARNA DALAM KEHIDUPAN, GAYA HIDUP DAN AURA

color
KESAN PEMILIHAN WARNA DALAM KEHIDUPAN, GAYA HIDUP DAN AURA 
Hai.. Assalammualaikum.. hari ini TB nak share tentang erti disebalik setiap warna-warna yang ada. Seperti yang kita tahu, terdapat banyak sangat warna yang cantik-cantik yang seringkali menjadi salah satu faktor yang setiap individu gunakan dalam pemilihan sesuatu barangan/objek sama ada warna pakaian yang ingin dipakai, warna rumah atau bilik untuk di cat, warna barangan yang digunakan..  dan lain-lain..

Yang pastinya, lain orang lain citarasanya.. Ada yang menyukai warna lembut seperti pink, purple, dan bermacam lagi warna lembut.. dan tidak kurang juga ada yang menyukai warna garang seperti Merah dan Orange..

Ada juga yang menyukai warna gelap seperti Hitam, Coklat.. semua ini terpulang kepada hak masing-masing untuk menyukai apa-apa sahaja warna.. namun.. tahukah korang bahawa setiap warna yang kita pilih/suka itu mempunyai Makna disebaliknya dan juga terdapat sisinya diantara AURA NEGATIF mahupun POSITIF .. 

Apa-apa pun.. jom kita baca Makna disebalik warna-warna ini.. 


PUTIH
Putih, melihat warna ini akan memberikan pengertian tentang keaslian, kemurnian, kesucian, tentang kesan ringan, tidak bersalah, dan kebersihan. Dalam makna negatifnya, kita boleh merasakan perasaan dingin, steril, atau terpencil dengan penggunaan warna putih.

Secara psikologi, putih boleh memberikan kesan meredakan rasa sakit, steril, menghadirkan aura kebebasan dan keterbukaan. Kerana itu juga kebanyakan Hospital atau Klinik dan pekerja hospital seperti Jururawat, Doktor dan Atendan Kesihatan dan lain-lain menggunakan warna putih.

Namun dari sudut lain pula, warna putih yang berlebihan dapat pula memberi kesan rasa sakit kepala dan keletihan mata, kerana cahaya yang dipantulkan warna ini.

Penggunaan warna putih yang digunakan dengan tepat juga mampu memberikan kesan keyakinan akan kualiti yang tidak akan mengecewakan.

COKLAT
Coklat selalunya berkaitan dengan kestabilan, dan keadaan di mana kita boleh meletakkan kepercayaan pada objek-objek berwarna coklat.

Warna yang menjadi simbol warna Bumi atau biasa juga bergandingan dengan warna hijau sebagai warna alam, memberikan kehangatan, sokongan, rasa nyaman, dan rasa aman.

Selain itu kesan sederhana sering muncul pada penggunaan warna ini. Coklat sering menghitung keadaan matang atau tua, sehingga boleh menimbulkan kesan boleh dipercayai, elegan, akrab dan kuat.

Sedangkan pada maksud negatifnya, coklat yang terlalu banyak kerap kali dikaitkan sebagai tidak berperasaan, kurang toleran, menguasai, berat, kaku, malas, kolot, dan pesimis.

MERAH
Bersemangat, bertenaga, dinamik, komunikatif, aktif, kegembiraan, dan mewah. Itulah beberapa sifat yang tergambar dengan penggunaan warna merah.

Warna merah mempunyai kesan untuk merangsang sebuah perhatian atau pencapaian, serta merangsang kelenjar adrenal, sehingga meningkatkan degupan jantung.

Sehingga merah biasa digunakan untuk menarik perhatian. Merah juga sering kali dimaknai cinta, kekuatan, percaya diri, dramatik, panas, perjuangan, dan berani.

Khusus untuk warna merah terang, warna ini boleh menggambarkan kerasnya cita-cita atau keinginan.

Namun dari sudut negatifnya, penggunaan terlalu banyak warna merah cenderung untuk menunjukkan sifat agresif dan menuntut. Kemarahan dan nafsu juga adalah emosi lain yang umumnya tergambarkan dari penggunaan warna merah.

Beberapa suara rakyat negatif lain yang boleh muncul dari penggunaan warna merah adalah dominasi, teriakan, persaingan, kekerasan dan penolakan / pertentangan.

BIRU
Ketenangan, kepercayaan, keyakinan, keseriusan, dan professional menjadi gambaran yang nampak dari penggunaan warna biru, hal ini membuatnya menjadi salah satu warna yang sering kali dikaitkan dengan dunia perniagaan, khususnya perniagaan-perniagaan yang mengutamakan keseriusan dalam pekerjaannya.

Penggunaan warna biru yang lebih muda akan memberikan kesan kepercayaan yang lebih dominan, sedangkan warna biru gelap lebih cenderung meningkatkan kesan bijak pada penggunaannya.

Biru adalah warna langit yang mampu memberikan kesan stabil. Secara umum, biru akan dikaitkan dengan kecerdasan, komunikasi, kepercayaan, kecekapan, ketenangan, tugas, logik, kesejukan, perlindungan, refleksi, kooperatif, integriti, dan sensitif.

Gambaran negatif yang cenderung digambarkan dari penggunaan warna ini adalah sikap dingin, keras kepala, bangga diri, acuh tak acuh, tak ramah, kurang emosi. Meski demikian, biru adalah warna yang paling banyak di sukai di dunia.

UNGU
Warna yang sering bermakna ajaib, terasa memancarkan aura kerohanian, misteri, menarik perhatian, memancarkan kekuatan, meningkatkan daya imaginasi, sensitiviti dan keterlaluan. Dengan maksud lainnya kesan dari penggunaan warna ini adalah bercita-cita tinggi, martabat, kebenaran, kualiti, bebas, kebijaksanaan, kesedaran, berwawasan, ketulenan, kekayaan, dan kemewahan.

Ungu adalah warna yang unik, salah satunya kerana jarang ditemui di alam. Penggunaan warna ini menggambarkan pengharapan yang besar dan kepekaan.

Namun dari sudut negatifnya, ungu cenderung menampakkan kesan kurang teliti dan kesendirian.

KUNING
Kuning adalah warna yang ceria, melukiskan kegembiraan, suasana penuh suka cita, bertenaga, dan keghairahan. Secara semulajadi kuning mampu memberikan kesan psikologi berupa kegembiraan, kegembiraan yang ditimbulkan warna ini sendiri adalah yang paling besar jika dibandingkan dengan warna lain.

Warna ini juga mampu menarik perhatian, meskipun tidak sebesar warna merah. Childish atau kebudak-budakan adalah pelambangan berikutnya yang sesuai dengan warna ini.
Warna ini mampu memancarkan kehangatan, memberi inspirasi, menggalakkan pengekspresian diri, dan kemampuan intelektual.

Warna kuning secara umum boleh merangkumi makna kekeluargaan, persahabatan, keleluasaan, santai, spontan, sosial, mendominasi, toleran, rasa ingin tahu, sehingga cita-cita, optimisme, kepercayaan diri, harga diri, ekstraversi, kekuatan emosi, keramahan, kreativiti, imaginasi , masa muda, kedermawanan, dan semangat yang tinggi

Sedangkan disisi negatifnya, kuning akan memberikan penilaian berupa sikap yang berubah-ubah, dan kurang dapat dipercaya. Makna-makna negatif lain yang boleh timbul dari warna ini adalah antara lain: irasional, ketakutan, kerapuhan, emosi, kemurungan, kebimbangan, bunuh diri.


KELABU
Kemudian adalah warna kelabu. Warna yang menggambarkan keseriusan, kemandirian, dan keluasan. Warna kelabu yang merupakan salah satu warna alam ini cenderung memiliki suara rakyat abstrak, atau tidak menyatakan tujuan dengan jelas.

Namun, penggunaan warna ini akan memberikan keyakinan bahawa pengguna warna boleh dipercayai dan mempunyai sifat stabil. Secara umum, kelabu bermakna neutral, tidak memihak kepada mana-mana.

Kesan bertanggungjawab dapat ditunjukkan juga dengan penggunaan warna ini.
Namun, pada sisi negatifnya, warna kelabu yang digunakan dengan terlalu mendominasi akan memberikan kesan tidak pandai berkomunikasi atau membosankan.

Selain itu, beberapa makna negatif yang boleh ditimbulkan dari penggunaan warna ini adalah kurang percaya diri, kelembapan, kemurungan, hibernasi, dan kekurangan tenaga.

HIJAU
Hijau juga adalah salah satu warna alam, sehingga membuatnya selalu nampak bersahabat dengan alam. Memancarkan kesegaran, ketenangan, dan kesejukan.

Warna ini mampu menurunkan stress, dan melambangkan penyembuhan atau kesihatan.

Dari sudut lain warna ini juga mendorong perasaan empati. Secara umum warna ini boleh diertikan sebagai kemenangan, kehidupan, kesuburan, wang, harmoni, keseimbangan, cinta sejagat, rehat, pemulihan, jaminan, kesedaran, alam sekitar, keselamatan, kedamaian, keinginan, ketabahan dan kekerasan hati. Sedangkan, di sisi negatif, warna ini mampu menimbulkan rasa terperangkap / tersesat, kebosanan, terbantut, superior, cita-cita, ketamakan, dan kelemahan.

ORANGE
Orange merupakan simbol interaksi yang mesra, penuh percaya diri, keramahan, penuh harapan, dan kreativiti.

Warna orange yang merupakan gabungan antara merah dan kuning ialah warna yang kuat dan hangat, membuat penggunaan warna ini memberi rasa nyaman.

Secara umum, penggunaan warna ini akan menampakkan makna berupa kemudahan, makanan, kehangatan, keselamatan, ghairah, kelimpahan, dan kesenangan.

Orange yang berlebihan mampu merangsang perilaku hiperaktif, atau menampakkan makna gaduh.

Namun, terdapat juga sisi negatifnya yang boleh muncul dengan penggunaan warna orange adalah perampasan, kecewa, kesembronoan, kurangnya intelektualisme, dan ketidakdewasaan.



MERAH MUDA/PINK
Merah muda atau Pink merupakan warna yang feminin, dalam keadaan normal warna ini hampir selalu berkaitan dengan sesuatu yang bersifat kewanitaan.

Warna ini menampakkan sifat kelembutan, dan mampu menenangkan. Secara umum, merah muda boleh bererti cinta atau kasih sayang, romantisme, ketenangan fizikal, memelihara, kehangatan, kewanitaan, simbol kelangsungan hidup manusia.

Dari sudut negatifnya, warna ini kurang bersemangat dan menyebabkan lemah tenaga.

HITAM
Hitam adalah warna yang mewakili kekuatan, percaya diri, glamor, keselamatan, emosional, kecekapan, bahan, maskulin, keabadian, sifat dramatik, melindungi, kemisteriusan, klasik, dan kecanggihan.

Walaupun sering nampak suram dan menakutkan, namun hitam dengan penggunaan yang tepat akan mampu menimbulkan kesan elegan.

Jika digunakan dalam intensitas besar warna ini mampu menimbulkan perasaan tertekan.
Disisi lain, hitam jua melambangkan berhentinya kehidupan, yang boleh memberikan pemaknaan keadaan hampa, kematian, kegelapan, kebinasaan, kerosakan, duka, kemurungan, atau kepupusan.


Baiklah rakan semua.. apakah korang mulai dapat merasakan suasana apa yang terasa dari kombinasi warna - warna yang korang pilih di bilik korang ? Atau korang sedang berada ditengah keramaian , tertarik untuk cuba memberi perhatian kepada orang - orang , melihat gelagat orang-orang disitu dan konon cuba-cuba meneka keadaan emosi atau malah keperibadian mereka dari warna pakaian yang mereka gunakan masa tu ? hehehe.. kena belajar lagi ni pasal warna .. betul tak?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )

Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik GRAVYTRAIN dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. 
Join WOOP cepattt!!

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page


KLIK SINI DAPAT DUIT!!


Related Posts

1 ulasan:

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

Innity Mobile

adseng