Nuff

06 September 2016

RESEPI PULUT KUNING DAN RENDANG AYAM PALING SEDAP!!

RESEPI  PULUT KUNING &  RENDANG AYAM PALING SEDAP!!

Teringat masa di hari persandingan teman, emak buatkan Pulut Kuning dan rendang, lalu disuapkan ke mulut semasa di atas pelamin kerana emak telah berniat lama dah nak buat macam tu sebab memang tertunggu-tunggu anaknya yang sorang ni kahwin... heee.. bukan memilih tetapi jodoh tak sampei-sampei lagi mana nak membuatnya.. hahahaha.. Masa terjumpa gambar ni, terasa macam nak makan pulut kuning lak..

Tepek dulu resepi ni kat sini.. kalau ada masa nak try buat.. tapi periuk kukus lak takde.. ada tak cara nak buat pulut kuning ni tanpa menggunakan periuk kukus? boleh share kan tak cara? heee.. tq.. apa-apa pun jom kita tengok resepi yang berjaya memikit hati teman ni..

Resepi Pulut Kuning dan Rendang Ayam  Paling Sedap!

Bahan :
Seekor ayam potong kecil
bersihkan/toskan air - lumur ngan halia.
Goreng ayam separuh masak @ kekuningan & ketepikan.

Bahan untuk kisar :
– 3 biji bwg besar @ 15 biji bwg merah
– 5 biji bwg putih
– 1 inci halia
– 1 inci lengkuas
– 1 inci kunyit 
– 1 helai daun kunyit
– 5 helai daun limau purut
– 2 batang serai
– 15 biji cili kering - ikut kepedasan masing2
– 5 biji cili padi - ikut kepedasan masing2
–1 sudu kecil jintan manis }
– 1 sudu kecil jintan putih } jika suka - x letak pun x per
– 1 sudu kecil ketumbar }

Bahan untuk menumis :
– 1 senduk minyak utk menumis
– 2 kotak kecil santan ayam brand (kotak biru) 
– 1 senduk kerisik (saljuputih guna kelapa kering & goreng tanpa myk smpi jd perang & blend)
– 2 helai daun kunyit (hiris halus)
– Bahan perasa (garam, gula pasir & gula melaka)

Cara penyediaan :
● Panas minyak & tumis bahan blend hinga naik minyak.
● Mskkan santan & kacau hingga sebati lebih kurang 10 minit, masukkan bahan2 perasa.
● Kemudian masukkan ayam & biarkan kuah jd pekat & barulah letak kerisik.
● Last sekali masukkan daun kunyit yg di hiris halus & kacau sebati.
● Suaikan rasa & boleh angkat. 
● Tapi pada sape yg penah tgk chef wan buat rendang,ada dia letak perahan limau,jika suka boleh mskkan.

PULUT KUNING :
● Beras Pulut rendam dgn serbuk kunyit & asam keping selama 1/2 jam & toskan.
● Kemudian mskkan beras pulut,serbuk kunyit (sikit je),daun pandan,secubit garam & air dlm rice cooker.
● Air sikit je agak melepasi pulut & mskkan/tanak pulut mcm msk nasi.
● Jika suka boleh letak santan.

CREDIT :

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )

Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik GRAVYTRAIN dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. 
Join WOOP cepattt!!

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page

Related Posts

1 ulasan:

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

GA New

Innity Mobile

nuffy2

BV2019 - 2