MESTI BACA!!

14 April 2017

KENAPA KENTUT ITU PERLU? JOM BACA 8 MANFAAT KENTUT BAGI KESIHATAN TUBUH MANUSIA


KENAPA KENTUT ITU PERLU?
JOM BACA 8 MANFAAT KENTUT BAGI KESIHATAN TUBUH MANUSIA


Haaa.. ni nak sambung citer pasal kentut, semua gara-gara ternampak post tentang BAU KENTUT PEREMPUAN MAMPU MEMBUNUH TIKUS DEWASA yang TB nampak di wall fb hari tu.. huhuhu..  Ni nak citer tentang kebaikan kentut yang ramai tak suka tu.. hahaha

Sebut pasal Kentut je semua rasa macam nak lari je dari sebut pasal kentut ni kan.. sebab? sebab Kentut adalah sesuatu yang seringkali dianggap mengganggu dan sangat dihindari oleh kebanyakan orang, termasuklah kita-kita ni kan.. 


kerana kentut ni, baunya sangat busuk dan mengganggu lebih-lebih lagi kalau dilepaskan di kawasan yang tidak sepatutnya contohnya didalam lif mahupun didalam kereta atau didalam pejabat yang bertutup.. fuh.. tak boleh bayangkan bau pekong tu.. hahahaha.. eh.. pernah buat ke? hahahaha..

Tapi sebenarnya kentut itu perlu. Dan sangat-sangat tidak digalakkan kalau kita menahan diri dari kentut terlalu kerap, alamatnya kembunglah perut tu sebab angin yang nak keluar dari badan ditahan-tahan pulak. Ok lah, meh TB share kan sikit tentang manfaat kentut ni.. Kenapa kentut itu perlu?

Kentut merupakan salah satu proses alami yang tejadi pada tubuh kita, dengan cara keluarnya gas dari tubuh kita.

= Kentut Manusia yang Normal =

Pada dasarnya kentut terjadi secara alami pada tubuh kita. Tubuh manusia yang normal rata – rata dapat kentut sebanyak kurang lebih 14 kali dalam sehari. Kentut sendiri memiliki gas, yang tidak boleh dilihat secara mata kasar, namun dapat dirasakan dari bunyi dan baunya yang sangat menusuk ke hidung.

Gas yang keluar ketika buang angin atau kentut mengandungi gas hydrogen sulfide. Hydrogen sulfide merupakan salah satu gas yang diketahui keluar bersama ketika anda buang angin / kentut. Gas hydrogen sulfide ini diketahui merupakan gas yang menimbulkan bau seperti telur busuk ketika anda buang angin. Selain itu, gas hydrogen sulfide ini ternyata juga memiliki banyak manfaat bagi siapapun yang menghidunya (uwekk)., meskipun memiliki bau yang sangat tidak enak.

Ada orang kalau tak kentut, perut sakit boleh nangis wooo..

Meskipun banyak dihindari dan dibenci orang, namun ternyata kentut memiliki banyak manfaat. Apa dia manfaatnya? 

Berikut ini adalah beberapa manfaat yang dapat diperolehi dari kentut.

1. Mengatur tekanan darah
Satu penelitian yang dilakukan beberapa tahun lalu mengenai hydrogen sulfide yang keluar bersama dengan proses buang angin atau kentut memiliki efek yang dapat mengatur tekanan darah siapapun yang menghidunya. Jadi, secara eksplisit, kentut dapat mengatur tekanan darah siapapun yang menghidunya baunya.

Dengan tekanan darah yang teratur, maka anda akan terhindar dari kondisi hipertensi (tekanan darah tinggi) ataupun hipotensi (tekanan darah rendah) yang memiliki efek buruk bagi kesehatan anda. kedua kondisi tersebut dapat menimbulkan berbagai macam penyakit, seperti :
  • Anemia
  • Stroke
  • Serangan jantung
  • Pusing-pusing
  • Sakit kepala

2. Anti inflamasi
Manfaat lainnya dari gas hydrogen sulfat yang keluar ketika anda buang angin dan menghidunya ialah mampu menjadi penolong anti inflamasi pada tubuh anda. Ini bererti dengan menghidu gas kentut yang keluar, anda dapat terhindar dari kondisi inflamasi di dalam tubuh. Beberapa kondisi inflamasi di dalam tubuh antara lain :
  • Refluks asam lambung
  • Ulser
  • Radang tekak
  • Radang pada lambung dan usus
  • Peradangan pada organ-organ lainnya
Dengan sifatnya yang anti inflamasi, maka manfaat kentut bagi kesihatan yang terhidu ini dapat membantu anda dalam mencegah hal-hal tersebut.

3. Anti pembengkakan
Selain menjadi senyawa anti inflamasi, hydrogen sulfide juga memiliki manfaat penting sebagai senyawa yang dapat menjadi anti pembengkakan. Dengan menghidu hydrogen sulfide yang keluar bersama dengan kentut, maka anda akan terhindar dari pembengkakan yang kemungkinan akan terjadi pada diri anda.

4. Melancarkan peredaran darah di dalam tubuh
Gas hydrogen sulfide juga memiliki manfaat yang penting untuk melancarkan peredaran darah di dalam tubuh. Hal ini disebabkan oleh sifat dari hydrogen sulfide yang membantu melonggarkan jaringan pembuluh darah dan juga meningkatkan kelenturan dari pembuluh darah vena dan arteri. Hal ini akan meningkatkan kelancaran peredaran darah di dalam tubuh. Dengan lancarnya peredaran darah di dalam tubuh kerana manfaat tubuh bagi tubuh ini, maka efeknya adalah :
  • Dapat terhindar dari berbagai jenis penyakit
  • penyaluran darah dan oksigen ke organ tubuh tidak tersumbat
  • Mengoptimasikan fungsi organ tubuh
  • Meningkatkan daya tahan tubuh
  • Mencegah terjadinya kondisi penyumbatan pembuluh darah.
5. Mengurangi risiko diserang penyakit kronik
Dengan menghirup hydrogen sulfide yang terkandung dalam kentut, maka anda akan mendapatkan manfaat yang sudah disebutkan sebelumnya, plus dapat terhindar dari risiko diserang berbagai macam jenis penyakit kronik yang berbahaya. Memang untuk mencegahnya tidak hanya berasal dari hydrogen sulfide saja, namun paling tidak dengan terhidunya hydrogen sulfide, risiko anda terkena beberapa penyakit berikut ini akan menjadi lebih kecil :
  • Kanser
  • Diabetes
  • Dementia
  • Stroke
  • Serangan jantung
  • Tumor
---------------------------------------------------------------------------------------
= Lain-Lain Manfaat dari kentut =
Selain berasal dari kandungan hydrogen sulfide yang terkandung di dalamnya, kentut sendiri juga memiliki manfaat lainnya yang juga penting. Apa dia manfaatnya? Berikut ini adalah beberapa manfaat lainnya dari kentut / buang angin :

1. Mendetoksi gastrointestinal
Apa itu gastrointestinal? Secara garis besar, gastrointestinal ini merupakan salah satu kondisi dimana tubuh anda mengalami kelainan dan masalah pada organ pencernaan anda. beberapa masalah yang mungkin terjadi pada organ pencernaan anda antara lain :
  • Radang usus
  • Radang lambung
  • Gangguan pada Pundi Kencing
  • Batu Karang
  • Dan penyakit serta gangguan pencernaan lainnya
Manfaat kentut bagi manusia untuk dapat mendeteksi gangguan gastrointestinal dapat dilihat dengan mudah, yaitu dengan kentut yang terjadi dalam sehari. Apabila anda kentut jauh dibawah 14 kali dalam sehari atau jauh dari 14 kali dalam sehari, maka anda wajib berjumpa doktor. Kerana ini mungkin ada berkaitan gejala gangguan pada pencernaan anda.

2. Mengatasi masuk angin
Kita memang sudah biasa dengan istilah masuk angin ni. Ini merupakan kondisi dimana angin masuk ke dalam tubuh dan menyebabkan perut terasa tegang dan kembung karena terisi oleh angin. Biasanya masuk angin dapat menyebabkan hal-hal yang sangat mengganggu, seperti :
  • Kembung
  • Mual
  • Pening/Sakit Kepala
  • Demam
Dengan kentut, maka angin yang berada di dalam tubuh, yang menyebabkan masuk angin akan keluar, dan tubuh akan merasa lega dan selesa rasanya. Selain dengan kentut, biasanya masuk angin juga akan diatasi dengan sendawa.

3. Cara organ pencernaan bekerja / operasi
Ketika anda melakukan checkup di hospital/klinik, anda disarankan untuk tidak makan sebelum kentut. Hal ini disebabkan oleh kemungkinan organ pencernaan anda yang belum bersedia untuk menerima makanan. 

Manfaat kentut setelah makan menunjukkan bahawa organ pencernaan anda sudah bekerja dengan baik. Sudah mulai mencerna makanan yang masuk ke dalam tubuh anda.

Itulah beberapa manfaat dari kentut bagi kesihatan tubuh kita. Siapa sangka, ternyata kentut yang banyak tidak disukai kerana baunya ini memberikan manfaat yang sangat banyak kan.. Termasuklah hal-hal kesihatan yang sangat penting. 

Semoga entri perkongsian ini bermanfaat buat semua. InsyaAllah.. 
source from :
Reactions:

24 ulasan:

  1. Sebenarnya jujur, kentut tu nikmat. Kalau tak buang angin dalam badan, mesti rasa tak selesa. tapi jangan kentut bersepah pulak. hehehe :p

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaha.. yang kentut bersepah tu ramai woo.. jangan tak tau.. tapi pandai pulak sembunyi muka.. hahahaha

      Padam
  2. Mengeluarkan kentut memang baik untuk badan kita, jangan try to tahan.
    Tapi, jika kentut bunyi, memang malu la~haha :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaha betulll.. mesti cover2 jugak kalau nak kentut.. hehehe

      Padam
  3. Thank you for this informative post. Lots of great points you mentioned!

    BalasPadam
  4. hahahaha, but yes, no matter what we should be polite when we do it.. hahah

    BalasPadam
    Balasan
    1. yeayy.. sure.. especially like us.. a women..

      Padam
  5. Thanks for the information. need to take note on this

    BalasPadam
  6. Haahah betul ke? Teman lelaki saya kentut sgk busuk

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaha.. well awak jangan pengsan yea.. hahahaha

      Padam
  7. This is really amazing. I agree with some of your points. Great job

    BalasPadam
  8. This is so funny. Never gave it much thought except that it is part of bodily function. HAHAHA

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha.. i read this comment with smile..

      Padam
  9. hehe, banyak pulak manfaat kentut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. banyakkk.. saya pun baru tahu.. hahaha

      Padam
  10. Tak tau pulak ada banyak benefit! Normally I just lepas angin je XD

    BalasPadam
  11. Yeay. Kita banggsa sebab banyak kali kentut hahaha
    TU sebab ada pewangi dalam pejabat - untuk hilangkan kesan haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. hih hihih hihi.. yang penting badan sihat.. kentut jangan tahan.. heee

      Padam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥