Top 10 Website e-commerce Popular di Malaysia 2019


Top 10 Website e-commerce Popular di Malaysia 2019


Dengan ekonomi dinamik dan infrastruktur yang dibangunkan untuk teknologi digital, Malaysia adalah pasaran yang sangat menarik untuk e-dagang di Asia Tenggara. Beberapa laman web dan aplikasi digital sudah ada di lanskap e-dagang Malaysia, dengan beberapa pemain global, serantau dan kebangsaan merebut saham mereka.

Dibina dengan baik sebagai salah satu daripada ekosistem digital yang paling dinamik di Asia Tenggara, pasaran e-dagang Malaysia berkembang pesat. Ia berkembang dari segi skala dan skop: jumlah jualan dan bilangan pembeli dalam talian serta dari segi kategori produk yang dibeli secara dalam talian. Walaupun pelakon utama sudah sedia ada, syarikat-syarikat nasional dan asing yang baru sedang menuju ke pasaran Malaysia yang menarik.

Laman web global, serantau dan nasional e-dagang telah mengambil bahagian besar dari pasaran Malaysia. Namun, dengan jumlah yang berkembang pesat, pelakon dan pendatang baru masih dapat mengubah kekuatan di hadapan kerana masih ada ruang bagi pertumbuhan untuk mencapai jumlah penduduk Malaysia lebih daripada 30 juta.

Untuk memberi anda lebih banyak perspektif mengenai pemimpin e-dagang Malaysia, berikut adalah 10 pemimpin laman web e-dagang semasa pada tahun 2019 dan anggaran bulanan mereka dari SimilarWeb dari April 2019.

Bagi mereka yang ingin pergi lebih jauh dan mengembangkan perniagaan e-dagang atau Internet mereka, sila beli ebook "berjaya dalam talian di Malaysia" yang akan membimbing anda melalui landskap digital digital dan amalan terbaik pemasaran digital. Anda juga boleh membeli spreadsheet kami 400 blog utama ASEAN-5 untuk mencari rakan kongsi untuk pemasaran dan SEO yang berpengaruh.


10. Qoo10 Malaysia

Laman web Qoo10 Malaysia
Anggaran Trafik Bulanan: 440,000

Qoo10 adalah pasaran dalam talian terutamanya yang dibangunkan dalam wanita dan fesyen dengan portfolio produk Korea yang besar. Diuruskan oleh usaha sama dengan eBay berikutan pemerolehan laman web Korea Selatan Gmarket, yang dijenamakan semula pada Qoo10 pada tahun 2012, ia berada di pasaran Asia yang lain, terutamanya di Singapura dan Jepun, dan bertujuan memperluaskan ke negara-negara Asia yang lain.

Laman web: qoo10.my


9. Hermo
Laman web Hermo
Anggaran Trafik Bulanan: 470,000

Satu lagi kedai e-dagang khusus, Hermo.my adalah pemimpin dalam runcit dalam talian kecantikan dan kosmetik di Malaysia. Membolehkan jenama menjual terus menerusi pasarannya sejak 2012, Hermo MY adalah syarikat Malaysia yang beroperasi dari Johor Bahru.

Laman web: hermo.my


8. eBay Malaysia
laman web eBay Malaysia
Anggaran Trafik Bulanan: 730,000

Tapak tempatan Malaysia dari salah satu pemimpin e-dagang di Amerika dan gergasi e-dagang global, eBay pada asalnya dicipta untuk jualan pengguna-kepada-pengguna. Setelah berkembang sejak produk-produk perniagaan dan pelanggan dan tawaran istimewa, eBay Malaysia memenuhi semua kategori produk.
Laman web: ebay.com.my

7. GoShop
Laman Web GoShop
Anggaran Trafik Bulanan: 780,000

Go Shop membawa pelanggannya pengalaman runcit pelbagai saluran, menawarkan kemudahan membeli-belah di rumah melalui platform dalam talian dan saluran televisyen 24 jam. Go Shop menyediakan pelbagai produk termasuk peralatan elektrik dan elektronik, produk rumah dan dapur, kecergasan, kecantikan dan aksesori fesyen.

Laman web: goshop.com.my

6. 11street Malaysia
Laman web 11street Malaysia
Anggaran Trafik Bulanan: 1,350,000

Salah satu daripada dua pencabar utama Lazada, 11street juga merupakan gedung membeli-belah dalam talian yang menyediakan pasaran bagi peruncit untuk menjual produk mereka secara dalam talian. Dibuat pada tahun 2014, 11street Malaysia adalah usaha sama antara kumpulan telekomunikasi mudah alih Malaysia Celcom Axiata dan SK Planet, pemilik laman web 11street asal dari Korea Selatan.

Laman web: 11street.my

5. Zalora Malaysia
Laman web Zalora Malaysia
Anggaran Trafik Bulanan: 1,450,000

Memimpin pak pengikut, Zalora adalah tapak e-dagang yang paling pesat berkembang di Asia Tenggara khusus dalam fesyen. Mengaktifkan jenama fesyen untuk menjual produk mereka ke pelawat tapak, Zalora ditubuhkan pada 2012 oleh Rocket Internet. Ia hadir di Singapura, Indonesia, Malaysia dan Brunei, Filipina, Thailand, Vietnam, Hong Kong dan baru-baru ini dilancarkan di Taiwan.

Laman web: zalora.com.my

4. Carousell Malaysia
Laman web Carousell Malaysia
Anggaran Trafik Bulanan: 2,200,000

Pada asalnya platform mudah alih, Carousell telah membangunkan laman membeli-belah web untuk memenuhi keperluan pengguna komputer. Ia membolehkan sesiapa, jenama atau individu, untuk mengambil gambar produk mereka dengan telefon, menjual dengan mudah melalui platform Carousell dan berbual dengan penjual untuk membeli secara langsung. Carousell turut hadir di Singapura, Filipina, Indonesia, Taiwan, Australia dan Hong Kong.

Laman web: my.carousell.com

3. Lelong.my
Laman web Lelong.my
Anggaran Trafik Bulanan: 3,650,000

Berikutan dari segi anggaran lalu lintas, pencabar lain Lazada, Lelong.my adalah pasaran e-dagang untuk urus niaga Pengguna-Pengguna dan Perniagaan-ke-Pelanggan. Diuruskan oleh syarikat Malaysia Interbase Resources Sdn Bhd, Lelong ditubuhkan pada tahun 1998 sebagai laman web lelong dan sejak itu berkembang menjadi pasaran umum.

Laman web: lelong.com.my

2. Lazada Malaysia
Laman web Lazada Malaysia
Anggaran Trafik Bulanan: 20,000,000

Seorang pemimpin e-dagang di seluruh Asia Tenggara, juga hadir di Indonesia, Filipina, Singapura, Thailand dan Vietnam, Lazada adalah sebuah kedai serbaneka dan pasar untuk peruncit untuk menjual produk mereka sendiri. Ditubuhkan pada tahun 2011 oleh Internet Roket, gergasi e-dagang China Alibaba memperoleh saham mengawal di Lazada dan operasi di Asia Tenggara pada tahun 2016.

Laman web: lazada.com.my


1. Shopee Malaysia
Laman web Shopee Malaysia
Anggaran Trafik Bulanan: 20,900,000

Pemain penting di rantau ini, terutamanya di negara-negara "mudah alih pertama", Shopee adalah kedai dalam talian yang pelbagai, mudah alih dan juga menyediakan pengalaman berbelanja web biasa. Platform utama di seluruh Asia Tenggara, Shopee juga terdapat di Singapura, Filipina, Thailand, Indonesia, Vietnam, serta di Taiwan.

Laman web: shopee.com.my

Aplikasi mudah alih e-dagang teratas di Malaysia

Sebagai tambahan kepada versi web mereka, kebanyakan 10 laman web e-dagang teratas yang dipaparkan di atas juga mempunyai aplikasi mudah alih yang tersedia di pelbagai platform untuk membolehkan e-dagang melalui peranti mudah alih. Pembeli, Carousell dan GoShop sangat kuat dalam perdagangan mudah alih.

Selain itu, beberapa laman web lain yang tidak berada di Top 10 mempunyai kehadiran yang kuat di telefon bimbit di Malaysia seperti imSold, TaoBao atau AliExpress.

Laman web e-dagang utama Malaysia berbanding dengan anggaran lalu lintas

Anggaran trafik bulanan dari 10 laman web e-dagang teratas menunjukkan dominasi Shopee dan Lazada di pasaran Malaysia dengan kira-kira 20 juta pelawat setiap bulan. Pek pengikut berdiri di antara 400,000 hingga 4 juta pelawat setiap bulan.

Laman web e-dagang teratas di Malaysia dengan anggaran lalu lintas bulanan 2019

Walaupun laman sesawang generalis atau industri terdiri daripada sebahagian besar e-dagang Malaysia, beberapa jenama tertentu juga mengambil beberapa tarikan, terutamanya Tesco dan pawagam MBO yang masing-masing memimpin pasaran barangan runcit dan tiket filem.

Ketua iklan baris rekaan di Malaysia dengan lebih 11 juta pelawat sebulan, Mudah.my juga boleh diketengahkan untuk potensinya. Walaupun ia bukan pemain e-dagang yang tulen, ia membolehkan pembeli membayar dalam talian dalam beberapa kategori produk.



0 Ulasan

Catat Ulasan

Post a Comment (0)

Terbaru Lebih lama