Innity 1

Nuff

16 Mei 2018

ANEKA RESEPI MASAKAN SAYUR SEDAP DAN MUDAH!


ANEKA RESEPI MASAKAN SAYUR SEDAP DAN MUDAH!


Sebelum pening kepala nak masak apa.. baik siap sediakan resepi yang nak dimasak bulan Ramadhan ni yea.. Nak makan kat kedai jenuh kot nak nunggu lama.. kalau hari biasa boleh la kot nak menunggu, tak ramai orang pun.. tapi kalau di bulan puasa ni.. TB cukup malas nak berbuka di luar.. haha.. sebab gerenti penuh punya semua tempat.. alahai.. tak lalu nak tunggu turn.. kadang berbuka pun lambat.. baik lah kita standby menu masak sendiri je.. hehe.. selesa pun selesa.. makan kat rumah dengan famili.. Tapi kalau makan kat luar tu dan siap booking takpelah kan.. jangan yang stail main redah tu.. hahaha.. silap-silap berbuka dengan air masak je nanti.. kann..

Dah lama TB cari resepi sayur.. haa.. ni baru jumpa.. sayur ni pelengkap ekpada menu-menu kita tau.. tapi tu la.. hubby teman ni tak semua sayur dia makan.. ulam pun macam tu gak.. huhu.. takpe lah TB letak je resepi nya kat sini dulu.. kot ada yang rasa-rasa hubby makan TB masak je la kan.. 




RESEPI KANGKUNG GORENG BELACAN RENCAH SOTONG
1 ikat kangkung
2 ekor sotong sederhana
Bahan Tumbuk
2 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1 biji cili hijau
4 biji cili api merah
Belacan sesedap rase korang
Garam
Gula
1 sudu serbuk perasa

CARA MEMASAK:
1. Tumis bahan tumbuk. Tumis sampai agak garing, sampai naik bau. (anda rasa nak terbatuk tersedak, maksudnya sedaplah tu)

2. Masukkan sotong dalam 4 – 5 minit. Kalau lama sangat sotong akan liat. Rasakan dengan garam, gula dan cukup rasa.

3. Masukkan pula kangkung. Masa ini boleh kuatkan api, Kacau laju-laju sikit

INFO: Boleh tukar cili merah ke cili padi bagi yang suka pedas.
KREDIT RESIPI & GAMBAR: dapur lazz



Resepi Kailan Ikan Masin

Bahan-Bahan:
1 ikat sayur kailan
3 ulas bawang putih, kupas kulit dan ketuk
4 biji cili padi, ketuk
1 keping kecil isi ikan masin, potong kecil
1 sudu besar sos tiram
2 sudu besar minyak
garam dan gula, secukup rasa

Cara-cara
Basuh dan rendam sayur kailan di dalam air sehingga daunnya segar dan keras. Potong daun sepanjang 1 inci, batang sayur pula dihiris nipis.
Panaskan minyak, tumis bawang putih sehingga naik bau dan masukkan cili padi beserta isi ikan masin. Kacau seketika.
Masukkan pula bahagian batang kailan dan sos tiram, kemudian diikuti bahagian daun.
Tuang sedikit air sebagai kuah dan perasakan dengan garam dan gula, secukup rasa.
Angkat dan hidang.




Paprik Sayuran Campur

Bahan-bahan :
2 biji terung – dipotong memanjang
1 biji lobak merah – dipotong
4 batang jagung muda – dipotong
10 biji kacang panjang / buncis secukupnya – dipotong serong memanjang
Sedikit isi udang (jika suka)
1 sudu kecil chilli flakes
½ sudu kecil lada sulah
2 sudu besar sos cili Maggi®
½ sudu besar sos tiram Maggi®
2 ulas bawang putih – diketuk
1 ulas bawang besar – dibelah tebal
1 helai daun limau purut
3 sudu besar minyak masak
Maggi® CukupRasa™ secukupnya

Cara-cara :
Terung digoreng sekejap terlebih dahulu dengan sedikit minyak. Angkat dan ketepikan.
Gunakan minyak yang sama, tumis bawang putih yang diketuk dan masukkan isi udang.
Masukkan sos cili dan sos tiram bersama sedikit sahaja air.
Masukkan daun limau purut, chilli flakes dan lada sulah.
Masukkan semua bahan sayuran yang dipotong dan bawang besar. Masak Sekejap.
Masukkan terung goreng. Kacau rata
Tabur Maggi® CukupRasa™ keatasnya. Kacau sebati
Tutup api dan siap!

Masak tetap kena masak, dan kalau jumpa sesuatu yang membantu dan mempercepatkan ibu-ibu memasak, wajarlah kita cuba. Masa yang selebihnya tu bolehla digunakan untuk diluangkan bersama anak-anak :)



Sup sayur petola campur ubi kentang

Bahan-Bahan:
1 biji buah petola
4 biji ubi kentang
1 peket suhun/fucuk
Air secukupnya
Garam secukup rasa

Bahan-Bahan Ditumbuk Lumat:
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
segenggam ikan bilis - direndam sekejap

Cara-cara :
1) Bersihkan petola dan dikupas kulit dan potong ikut pada citarasa kita . Rendam suhun serta fucuk sampai kembang dan ditos ketepikan dulu . Kupas kulit ubi kentang dan dipotong 4 .

2) Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan ditumbuk sampai wangi kemudian masukkan air untuk kuah . Kacau kuah dan biarkan sampai mendidih . Masukkan dulu ubi kentang dan kacau serta biarkan sampai ubi kentang empuk .

3) Masukkan sayur petola , garam secukup rasa dan biarkan sampai sayur petola masak kemudian boleh dimasukkan suhun serta fucuk . Kacau semua bahan-bahan dan boleh terus ditutup api dapur , fucuk serta suhun akan masak dalam kuah sup yang masih panas .




SUP BAYAM DAN CENDAWAN

Bahan-Bahan:
2 ikat sayur bayam
150gm cendawan tiram
1 genggam udang kering-direndam
2 biji bawang kecil
2 ulas bawang putih
2 sudu sos tiram
1 sudu kecil minyak bijan air secukupnya untuk kuah sup
Garam secukup rasa

Cara-cara :
1. Kupas semua bawang dan dimayang halus , potong sayur bayam dan rendam udang kering dalam air panas sehingga lembut kemudian ditos dan ketepikan . Tumbuk semua bawang dengan udang kering sehingga lumat.

2. Bersihkan cendawan kemudian disiat-siat menjadi kecil . Panaskan sedikit minyak dalam frying pan dan tumis semua bahan yang ditumbuk sampai layu . Masukkan air , sos tiram , minyak bijan dan kacau biar mesra serta biar sampai kuah hampir mendidih .

3. Bila kuah dah nak mendidih boleh dimasukkan semua sayur bayam dan cendawan kemudian terus kacau . Boleh la dirasa jika kurang masin boleh ditambah garam , bila sayur bayam dah masak boleh la ditutup api dapur


Sayur pucuk manis tumis air
Lagi satu resepi sayur pucuk manis yang mudah nak dimasak dan sedap..

Bahan-Bahan:
1 ikat sayur pucuk manis
1 peket suhun/fucuk
1 sudu besar sos tiram
1/2 sudu kecil minyak bijan - kalau tak ada pun ok
Air secukupnya
Garam secukup rasa

Bahan-Bahan Ditumbuk Lumat:
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 genggam ikan bilis

Cara-cara :
1) Bersihkan sayur pucuk manis dan ambil daun sahaja . Rendam suhun serta fucuk sampai kembang dan ditos ketepikan dulu . 

2) Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan ditumbuk sampai wangi kemudian masukkan sos tiram dan dikacau rata , boleh la dimasukkan air untuk kuah . Kacau kuah dan biarkan sampai mendidih , kemudian masukkan sayur pucuk manis dan dikacau . Bila sayur dah masak boleh dimasukkan suhun serta fucuk dan kacau semua bahan-bahan . Boleh terus ditutup api dapur fucuk serta suhun akan masak dalam kuah sup yang masih panas .



Sayur bayam tumis sos tiram

Bahan-Bahan:
1 ikat sayur bayam
150gm cendawan raja
1 genggam ikan bilis -direndam
2 biji bawang kecil
2 ulas bawang putih
3 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil minyak bijan
air secukupnya untuk kuah sup
Garam secukup rasa

Cara-cara :
1. Kupas semua bawang dan dimayang halus , potong sayur bayam dan rendam ikan bilis dalam air panas sehingga lembut kemudian ditos dan ketepikan . Tumbuk semua bawang dengan ikan bilis sehingga lumat.

2. Bersihkan cendawan kemudian dipotong menjadi kecil-kecil. Panaskan sedikit minyak dalam frying pan dan tumis semua bahan yang ditumbuk sampai layu . Masukkan air , sos tiram , minyak bijan dan kacau biar mesra serta biar sampai kuah hampir mendidih . 

3. Bila kuah dah nak mendidih boleh dimasukkan semua sayur bayam dan cendawan kemudian terus kacau . Boleh la dirasa jika kurang masin boleh ditambah garam , bila sayur bayam dah masak boleh la ditutup api dapur .





Resepi Mudah Sedia Sayur Pak Choy Masak Sos Tiram

Bahan-Bahan:
4 ikat sayur pak choy, bersihkan, potong hujungnya
1 tin kecil cendawan butang dihiris
3 biji bawang putih, cincang
2 biji bawang merah, cincang
1 sb sos tiram
1 sk kicap manis
1 sk kicap masin
Garam dan lada secukupnya
1 sb gula
1 sb minyak bijan
Air secukupnya (kira-kira 1 gelas)
Sedikit tepung jagung untuk pekatkan kuah

Cara-cara :
1. Rebus Pak Choy di dalam air mendidih seketika saja. Angkat dan tos, susun didalam pinggan
2. Tumis bawang putih dan bawang merah sampai wangi, kemudian masukkan cendawan Tumis sebentar.
3. Masukkan air secukupnya, Gaul rata. Masukkan soss tiram, kicap manis, kicap masin, garam dan gula.
4. Masukkan lada dan minyak bijan & gaul rata
5. Masukkan tepung jagung yg dah dicampur sedikit air.
6. Masak sehingga kuah pekat kemudian tuang atas sayur pakchoy tadi





Sayur Campur Goreng

Bahan-Bahan:
1/2 cawan isi udang (boleh lebihkan)
1 biji bawang besar, hiris kasar
4 ulas bawang putih, diketuk
1 batang lobak merah, belah dua dan hiris serong
10 tangkai snow peas, potong dua
1 cawan potongan bunga kobis
10 batang kacang buncis, kerat 3 setiap batang
7 kuntum cendawan butang, belah dua
1/2 biji capsicum merah, potong dadu
1/2 biji capsicum hijau, potong dadu
4 kelopak kobis, hiris kasar
2 camca besar sos tiram
1/2 cawan air
Garam secukup rasa

Cara-cara :
Panaskan 2 camca besar minyak masak, tumis bawang besar hiris dan bawang putih ketuk hingga harum, masukkan udang dan sos tiram. Kacau rata dan masukkan lobak merah, bunga kobis dan cendawan butang. Gaul rata dan tuang air. Masak sekejap hingga semua lembut sedikit.
Masukkan kacang buncis, capsicum merah/hujau dan hirisan kasar kobis. Masukkan sedikit garam (anggaran 1/2 camca teh), dan gaul rata. Masak guna api besar. Kacau dan gaul utk 30 saat hingga 1 minit. Padamkan api dan rasa, jika ok angkat dan hidangkan bersama nasi hangat.




RESEPI SAYUR CAMPUR BERSAMA KUPANG

Bahan-Bahan:
Cara-cara :
1 biji bawang besar - hiris
3 ulas bawang putih - hiris
1 camca besar sos tiram
15 keping sweet peas
2 batang putik jagung - hiris
10 biji bebola ikan - belah 2
15 ekor kupang - rebus, ambil isi
Sedikit air

Cara-cara :
1. Tumis bawang besar & bawang putih hingga naik bau.
2. Masukkan sos tiram, kacau rata & masukkan sedikit air.
3. Biar sekejap Masukkan putik jagung, sweet peas & kupang Kacau rata.
4. Masukkan bebola ikan, kacau rata & biar kuah kering.
5. Siap dihidang.

Selamat mencuba...





Resepi Sayur | Bendi Goreng Berlada

Bahan-Bahan:
bendi - saya guna sepaket beli dari family store, ada la dlm berbelas btg bendi. lumayan!
cili merah - dlm 7-8 tangkai. saya siap-siap buang biji nyer. tak elok kan. dan kurangkan pedas.
bwg kecil - saya guna dlm 5-6 biji.
bwg putih - ni confirm, saya guna 7 ulas.
udang kering - ni saya ceduk dlm 2 sudu besar.
garam secukup rasa.

Cara-cara :
bahan no. 2 hingga no. 5 - kisar sederhana halus.
then, kita tumis bahan kisar sampai naik bau, cantik warna dia...
bendi potong serong. masukkan dlm kuali. ratakan.
perisa lah dgn garam pastu.
siap uolls. anak-anak dara saya memang kena paksa makan semua lauk yg saya masak.
terutama sayur. so now, pe aje sayur, diorang ngap sampai licin.





Bendi goreng bersama ikan bilis
Resepi simple dari dapur Nannie..

Bahan-Bahan:
15 biji kacang bendi
1 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
4 biji cili api
2-3 genggam ikan bilis - rendam sekejap bagi lembut
1-2 sudu besar sos tiram - boleh tambah

Cara-cara :
-Tumbuk lumat bawang merah + bawang putih dan cili api , ketepikan dulu . Bersihkan kacang bendi dan potong menyerong . Bersihkan semua ikan bilis dan digoreng garing , tos dan ketepikan . Bawang besar dikupas kulit dan dipotong nipis-nipis . 

-Panaskan minyak secukupnya dalam kuali dan tumis bahan tumbuk sampai naik wangi . Masukkan bawang besar dan kacau serta biarkan sampai bawang besar layu . Masukkan semua kacang bendi dengan sos tiram dan kacau , jika bendi nampak sedikit kering boleh ditambah minyak masak lagi . Bila kacang bendi dah separuh masak boleh la dimasukkan semua ikan bilis yang sudah digoreng tadi . Kacau semua bahan dan rasa kacang bendi jika tak masin baru di tambah garam secukup rasa . Kacau semua bahan dan bila sayur bendi dah masak baru la di tutup api dapur .




KACANG BUNCIS TUMIS BERLADA

Bahan-Bahan:
Kacang buncis - dipotong serong nipis
Segenggam udang kecil
4 sudu makan cili kering kisar
3 ulas bawang putih - hiris nipis
1 biji bawang besar - hiris nipis

Cara-cara :
Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bawang putih dan bawang merah hingga wangi.
Masukkan cili kisar. Tumis lagi hingga wangi dan terbit minyak.
Masukkan udang. Gaul rata hingga udang separuh masak.
Masukkan kacang buncis, secawan air, garam dan sedikit serbuk perasa. Gaul rata hingga kacang layu dan masak.
Sedia untuk dihidangkan.







Sayur Sawi Goreng Belacan

Bahan-Bahan:
1 ikat sawi - di potong sederhana panjang
1 biji bawang merah - ditumbuk
1 ulas bawang putih - diketuk
3 biji lada cili 
1/2 inci belacan- dibakar 
2 biji cili merah - di belah tengah (jangan putus)
Sedikit minyak untuk menumis
Sedikit air masak
Garam, gula dan ajinomoto secukup rasa
1/2 sudu kecik sos tiram

Cara-cara :
Tumbuk bawang merah, belacan dan lada cili
Bawang putih diketuk sahaja
Panaskan minyak dalam kuali
Tumis bahan tumbuk, bawang putih dan sos tiram sehingga naik bau
Masukkan batang sawi dan kacau sebati
Bila batang sawi mulai layu, masukkan daun sawi dan lada yang telah dibelah tadi
Masukkan sedikit air dan kacaukan ia
Masukkan garam, gula dan ajinomoto secukup rasa
Kacau dan rasakan kuahnya
Biarkan mereneh seketika dan angkat



RESEPI SAYUR CHAN CHOY 
.
Bahan-Bahan:
 1 Ikat sayur chan choy.
 1 Bawang besar dipotong bulat.
 3 Biji bawang putih.
 1 Cili merah dipotong nipis.
1 Sk Minyak bijan.
 1 Sk Serbuk lada hitam.
 1 Sk Udang kering ditumbuk.
Garam dan gula secukupnya.
.
Cara-cara :
● Tumis bawang putih yang diketuk hingga wangi diikuti dengan bawang besar.
● Biar hingga layu.
● Masukkan gula dan udang kering tumbuk.
● Masukkan sayur chan choy.
●Kacau hingga sedikit layu.
● Masukkan cili merah dan serbuk lada hitam.
● Kacau lagi.
● Masukkan minyak bijan.
● Perasakan denga garam dan gula.
● Siap dihidang.




Sambal Goreng 

Bahan-Bahan:
5 ulas bawang merah * 
1/2 inci halia * 
1 sudu besar udang kering * 
1/2 inci belacan * 
1 mangkuk kecil cili kisar @ cili kering buang biji secukupnya, rendam sekejap dlm air panas kemudian kisar bersama bahan bertanda * diatas nati. 
3 keping tauhu - hiris nipis 
1 biji ubi kentang saiz sederhana besar - hiris nipis 
1 batang lobak merah - hiris panjang 
3 ulas bawang putih - hiris nipis 
4-5 keping sayap ayam - potong kecik @ 1 mangkuk kecil jantung ayam/pedal 
1 labu bawang besar - hiris nipis 
kacang panjang secukupnya 
garam @ serbuk pati ayam dan gula secukup rasa 

Cara-cara :
1. Kisar lumat bahan bertanda *. 
2. Dalam kuali panaskan minyak secukupnya, goreng ubi kentang biar masak atau sedikit garing kemudian angkat dan ketepikan. 
3. Goreng pula tauhu hingga sedikit perang, angkat dan ketepikan, kemudian goreng kepak ayam. 
4. Dengan kuali yang sama, tinggalkan minyak untuk menumis secukupnya dan tumis bahan kisar bersama cili kisar hingga wangi. 
5. Masukkan bawang putih, lobak merah dan ayam, masak sambil dikacau sekali sekala. 
6. Masukkan bahan lain dan perasa secukup rasa, kacau balik biar semua bahan mesra dan sambal sedikit kering.




SAYUR GORENG TELUR

Bahan-Bahan:
100g brokoli
100g bunga kobis
100g carrot
2 ulas bawang putih (diketuk)
1/2 sudu besar Maggi Cukup Rasa
1 biji telur saiz besar
1 biji cili merah besar

Cara-cara :
1. Tumiskan bawang putih sehingga kuning.
2. Kemudian masukkan brokoli, bunga kobis dan carrot.
3. Setelah sayur setengah masak, pecahkan telur ditengah-tengah. Kacau dengan cepat sehingga telur hancur dan menyelaputi sayur.
4. Kemudian masukkan Maggi Cukup Rasa
5. Masukkan cili merah yang telah dipotong kecil-kecil. Goreng sehingga masak. Sedia untuk dihidang

Sumber : Diyana.Mhamud - myresepi




RESEPI SAYUR CENDAWAN GORENG

Bahan-Bahan:
cendawan(ikut nak sebyk mana)
50 sen daun sup serta daun bawang
5-6 ekor udang sedang
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
sebiji cili merah
garam secukup rasa
sedikit air

Cara-cara :
cendawan dicarikkan jika besar saiznya
tumiskan bawang putih serta bawang besar yg dihiris
masukkan udang..masukkan cendawan.
masukkan garam,sedikit air serta cili merah yang dipotong serong..akhir sekali masukkan daun bawang dan daun sup yang dipotong agak2 1 inci...siap



REBUNG MASAK LEMAK CILI API PEDAS

Bahan-Bahan:
300 gram rebung
250 gram udang
3 batang serai – diketuk
3 helai daun kunyit – disiat
1 keping asam keping
1 liter santan cair
1 biji santan
Garam dan gula secukupnya

Bahan-Bahan Kisar:
20 biji cili padi atau ikut tahap kepedasan
setengah inci kunyit hidup
8 biji bawang merah
6 ulas bawang putih

Cara-cara :
1.Bersihkan rebung dahulu dan direbus sekejap.Selepas direbus perlulah ditoskan
2.Masukkan kesemua bahan yang telah dikisar, santan serta serai ke dalam periuk kemudian kacau sehingga sebati
3.Kemudian masukkan rebung, garam dan masak lagi hingga keluar minyak
4.Jika sudah masak bolehlah ditutup apinya.
5.Siap untuk dihidangkan

P/s:Resepi Rebung Masak Lemak Cili Api Pedas lebih sedap jika dimasak dengan menggunakan santan segar.Selain itu,kuahnya perlulah sentiasa di kacau atau dilimbuk supaya kuahnya tidak berbiji-biji.

Sumber : Nadea El Fatteh




PUCUK UBI MASAK LEMAK CILI API + TEMPOYAK

Bahan-Bahan:
2 cekak pucuk ubi.. rebus hingga lembut
3 ulas bawang merah*
10 biji cili api merah*
1/2 inci kunyit hidup*
segenggam ikan bilis*
3 sudu tempoyak
1 cawan santan
garam & aji
2 batang serai dititik
2 helai daun kunyit dipotong kecil2

Cara-cara :
tumbuk bahan2 bertanda (*)
masukkan semua bahan didalam kuali dan masak hingga sebati.. gunakan api kecil..
rasa garam dan aji.. bila dah ok angkat..
bolehlah dihidang..

Sumber : Nadea El Fatteh




SAYUR CAMPUR ALA CINA

Bahan-Bahan:
50g bunga kubis.
5 ulas kacang buncis.
1 biji lada benggala – dipotong dadu.
2 biji lobak merah – dipotong nipis.
5 ulas bawang putih – dikisar.
2 sudu besar sos tiram.
sedikit stok ayam.
50ml air.
2 sudu tepung jagung – dibancuh dengan air.
2 biji cili merah – dipotong kecil (untuk hiasan).
10g bawang merah – digoreng (untuk hiasan).

Cara-cara :
1.Panaskan kuali , masukkan minyak dan t.umis bawang putih
2.Masukkan air , stok ayam dan sos tiram.
.3.Masukkan garam dan air bancuhan tepung jagung.
4.Kacau sos sehingga pekat dan masukkan sayur-sayuran.
5.Kacau sampai mendidih dan masukkan cili merah serta bawang goreng.





RESEPI SAYUR CAMPUR GORENG DAGING
.
Bahan-Bahan:
300 g daging batang pinang, hiris nipis*
1 inci halia, ditumbuk halus*
3 ulas bawang putih, ditumbuk halus*
1 camca serbuk lada hitam*(*disatukan dan perap 30 minit)
2 camca besar sos tiram
2 camca besar kicap cair
Beberapa titik minyak bijan
200 g brokoli, dipotong sekuntum2
1/2 batang lobak merah, kupas, belah 4 dan potong serong setiap belahan
6 - 7 biji putik jagung, hiris serong
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, diketuk
1 camca teh tepung jagung + 1/4 cawan air, kacau rata
Sedikit garam jika perlu
.
Cara-cara :
Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar dan bawang putih hingga harum, masukkan sos tiram dan kicap cair, kacau rata dan masukkan daging, kacau dan masak hingga daging lembut. Tambah air jika perlu.
Masukkan lobak merah dan jagung, kacau rata dan masukkan brokoli. Kacau rata dan tuang bancuhan tepung jagung. Kacau rata.
Akhir sekali masukkan minyak bijan dan masak hingga sayur lembut. Rasa dan jika kurang masin, tambah garam secukup rasa. Hidangkan panas bersama nasi hangat dan sambal belacan
.
Selamat mencuba dan kalau suke boleh share resepi





Sup Sayur Petola
Bahan-Bahan:
1 batang sayur petola
1 peket suhun/fucuk
1 peket cendawan tiram
5-6 kacang buncis
1 peket fish ball
segenggam udang kertas kecil
2 sudu besar sos tiram
1/2 sudu kecil minyak bijan - kalau tak ada pun ok
Air secukupnya
Garam secukup rasa

Bahan-Bahan Ditumbuk Lumat:
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih

Cara-cara :
1) Bersihkan sayur petola kemudian di buang kulit luar yang keras dan ambil dipotong kecil . Rendam suhun serta fucuk sampai kembang dan ditos ketepikan dulu . Bersihkan semua sayur kacang buncis dan dipotong kemudian siat cendawan dan bersihkan udang . 

2) Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan ditumbuk sampai wangi kemudian masukkan udang kertas serta sos tiram dan dikacau rata , boleh la dimasukkan air untuk kuah . Kacau kuah dan biarkan sampai mendidih , kemudian masukkan sayur petola dahulu , fishball dan biar sampai sayur separuh masak baru la dimasukkan cendawan dan dikacau . Masukkan kacang buncis , garam secukup rasa dan bila sayur dah masak boleh dimasukkan suhun serta fucuk , kacau semua bahan-bahan . Boleh terus ditutup api dapur fucuk serta suhun akan masak dalam kuah sup yang masih panas . Jangan masak sup ni terlalu lama nanti sayur menjadi layu dan lembik .





SAYUR CAMPUR

Bahan-Bahan:
-bunga kobis 
-brokoli
-sudip jagung
-karot
-cili padi
-bawang besar
-bawang putih - diketuk2
-sos tiram
-garam- sikit je
-minyak
-air


Cara-cara :
1. Panaskan minyak tumis bawang putih hingga garing sikit
2. Masuk sos tiram dan sedikit garam (sikit je sb sos tiram dah masin) kacau rata
3. Masuk kan sayur keras spt karot,bunga kobis dan sudip jagung,kacau seketika hingga agak layu sikit
4. kemudian tambah bahan lain dan sedikit air,biarkan seketika kemudian tutup api..

Sumber : Nadea El Fatteh




SAYUR CAMPUR BERGAJUS

Bahan-Bahan A:
1/4 cawan biji gajus - di goreng dan toskan
10 tangkai cili kering - di goreng dan toskan
1/2 cawan isi ayam - di potong memanjang
1 sudu besar Sos Tiram Maggi
1/2 cawan tepung jagung
1 cawan minyak sayuran - untuk menggoreng

Bahan-Bahan B:
1/4 cawan lobak merah - di potong seperti mancis
1/4 cawan brokoli
4 tangkai sayur bok choy
4 tangkai putik jagung - di potong menyerong
1/4 cawan hirisan lada benggala (kuning dan merah)
1/4 cawan air
1/2 sudu besar Maggi Cukup Rasa
2 sudu besar minyak sayuran - untuk menumis

Cara-cara :
Panaskan 1 cawan minyak di dalam kuali, goreng isi ayam yang di perap dengan Sos Tiram Maggi serta golekkan dengan tepung jagung terlebih dahulu sehingga garing. Goreng juga biji gajus dan cili kering secara berasingan.Tos dan ketepikan seketika.

Di dalam kuali yang lain, panaskan 2 sudu besar minyak sayuran. Masukkan putik jagung dan lobak merah terlebih dahulu. Kacau sebentar dan masukkan pula sayur brokoli dan bok choy sambil di kacau lagi.

Seterusnya tuangkan air kedalam sayuran dan kacau lagi.

Setelah sayuran separuh masak masukkan lada benggala dan taburkan penambah perasa semua dalam satu, Maggi Cukup Rasa ke dalam sayuran.

Seterusnya masukkan cili kering, isi ayam dan biji gajus yang di goreng tadi. Kacau hingga semuanya bercampur dengan sayuran dan matikan api dapur. Jangan terlebih masak ye, kerana zat dan vitamin dalam sayuran akan hilang.

Sumber : fizalgk - myresepi




RESEPI SAYUR KACANG PANJANG DGN JEJARI KETAM

Bahan-Bahan:
● 10 batang kacang panjang
● 10 jejari ketam - di potong kecil-kecil
● 2 sudu besar sos tiram - boleh tambah
● Garam secukup rasa
● Sedikit minyak bijan - 1/2 sudu kecil

Bahan-bahan ditumbuk lumat :
● 2 biji bawang merah- kupas kulit
● 2 ulas bawang putih - kupas kulit

Cara-cara :
1. Bersihkan kacang panjang dan dipotong menyerong . Jejari ketam dipotong kecil-kecil . Kupas semua bawang dan ditumbuk semua bawang sampai lumat . Panaskan minyak secukupnya dan boleh la ditumis semua bahan yang ditumbuk kemudian dikacau sampai bawang jadi wangi dan layu .
2. Masukkan semua jejari ketam dan kacau bagi sedikit kekuningan dan masak . Boleh dimasukkan semua kacang dan dikacau rata , masukkan sos tiram secukup rasa serta minyak bijan . Kacau semua bahan dan jika kurang masin baru lah di masukkan garam , bila kacang dah masak boleh la ditutup api dapur .

Sumber :Fathima Zehra El-Annes








Seorang yang sukakan kucing, seoarang yang cerewet tetapi akan bersyukur dengan apa yang dimiliki.. seorang yang akan berusaha mendapatkan apa yang diidamkan. dengan titik peluh sendiri..seorang yang tak suka dicabar.. pantang dicabar

Related Posts

1 ulasan:

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

Innity Mobile