Nuff

14 Jun 2019

RESEPI KUAH KACANG SIMPLE TAPI SEDAP!



RESEPI KUAH KACANG SIMPLE TAPI SEDAP!


Dah lama cariii.. Resepi kuah kacang simple macam ni.. Tapi tengok gambar macam sedap sangat dah nii.. terliur tengok.. makan dengan nasi impit sedap ni.. kalau ada satay.. lagi sedapppp.. fuh.. kekuningan kuahnya.. i likee.. 

Resepi kuah kacang original ada 4 bahan jee... senaaang sangat nak buat... tapi kite sendiri buat bertahun2 baru menjadi... sebab apa? Sebab tak ikut tips utama, lebihkan minyak skit...

Masa kita kekecik dulu arwah tuk kita jual sate, ini la resepi kuah kacang nye...


Simpan sini, esok senang nak refer... thank you tuan punya resepi Hanie Rosly



Resepi Kuah Kacang Simple Tapi Sedap!

Bahan-Bahan :
  1. Kacang Tanah 
  2. Bawang 
  3. Cili Boh 
  4. Garam Gula

Cara-Cara:
  1. Kacang tanah dah siap bersih kulit 500gm goreng tanpa minyak... jangan sampai hangus tau... kacaaaau je sampai dai da coklat2 sikit....
  2. Pastu blend kan dengan air... kalau suka krup krap krup tu, jangan blend sampai halus... boleh tinggal skit kacang besar2... lepas tu letak tepi dulu...
  3. Goreng kan bawang besar 2 biji yang da dihiris halus dalam minyak yang lebiiiih skit... jgn lebih banyak2 sangat sebab nanti kacang pun akan keluarkan minyak.... asal terendam kacang yg kita blend tu dah ok...
  4. Bila bawang dah garing, masukkan cili boh sikit... kalau cili tu pedas gilaaaaa masuk la sikit... kalau cili tu tak berapa pedas, letak la 2 sudu besar ke... cantik warna cili tu nanti, seri la sikit kuah kacang kite... 
  5. Lepas cili da pecah minyak, masukla kacang yg kita da blend dengan air tu... lepas tu kacau je jangan sampai berkerak kat bawah... kalau pekat sangat tambah je air mengikut kepekatan yg kita suka... jangan cair sangat tak sedap.. 
  6. Jangan lupa garam dan gula secukup rasa...
  7. Siapppp!!!! Camne nak tau masak ke tak? Rasa je... kalau ada rasa kacang mentah tu, belum masak laaa jawabnye... masak lama2 sikit pun x ape... tambah je air supaya x pekat sangat...
  8.  Lepas tu... Call encik asben suh beli roti... makan dengan roti... 

Senang kan? Ada kacang, bawang, cili boh, garam gula, jadilaaa kuah kacang made in Kajang with loveee 



Related Posts

2 ulasan:

  1. suka kuah kacang yang sedap dan ada pedas-pedas sikit.. ada resepi yang letak daging kisar jugak kan.. tapi akak ni semua jenis sambal kacang pun tak pernah cuba buat lagi.. haha

    BalasPadam
  2. Kita tak pernah lagi masak kuah kacang. Ingtkan bahan Dia banyak nak guna. Rupanya sikit je. Boleh la cuba nanti. Nasi impit yang belum masak tu ada. Boleh la cuba nanti ni..

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

Innity Mobile

adseng