PERKEMBANGAN JANIN PADA TRIMESTER KEDUA

PERKEMBANGAN JANIN PADA TRIMESTER KEDUA

Memasuki usia kehamilan 4-6 bulan atau dikenal dengan istilah trimester kedua sangat membahagiakan terutama bagi ibu yang kini terus memantau perkembangan dan pertumbuhan janin. 

Keadaan di mana ibu mengalami loya dan muntah (morning sickness) sudah mulai berkurang dan juga keadaan badan ibu merasa lebih selesa dari trimester pertama. 

Meskipun demikian bukan bererti pada trimester kedua ibu-ibu dapat mengelakkan kejadian yang terjadi pada kehamilan. Ibu hamil akan mengalami keluhan kehamilan samada yang boleh dikategorikan normal atau membahayakan kesihatan janin.  

Artikel kali ini akan membincangkan mengenai tanda-tanda yang mungkin terjadi pada ibu hamil sehingga menyebabkan ibu hamil tidak selesa tentu saja dengan penyelesaian agar terhindar daripada kejadian tersebut. 

Bahkan pada ibu hamil sendiri dapat memerhatikan tanda bahaya kehamilan dari petanda yang terjadi selama kehamilan trimester kedua. Untuk itu, dibawah ini mungkin dapat membantu ibu-ibu untuk memberikan gambaran mengenai perubahan yang berlaku semasa trimester kedua. 

Berikut ini adalah keadaan ibu hamil pada masa trimester kedua : 

Perut Semakin Membesar 
Keadaan perut yang semakin membesar merupakan salah satu keadaan fizikal yang sangat terlihat di trimester kedua. Pembesaran pada trimester kedua akan berkembang kira-kira 1 cm setiap satu minggu. 

Bahkan pada kehamilan 20 minggu bahagian atas rahim yang sejajar dengan pusat. Lebih kerap sendawa dan Buang Angin Ibu hamil di trimester kedua lebih sering mengalami buang angin. 

Bahkan tidak itu sahaja, ibu hamil lebih sering mengalami keluhan seperti sendawa, di mana usus lebih meregang dan akan merasakan kembung. Keadaan ini wajar terjadi yang baik adalah mengelakkan makanan yang mengandungi kandungan gula yang berlebihan, makanan yang mengandung gas, bawang merah dan soda. 

Keadaan Sakit Pada Ulu Hati 
Selain itu keadaan yang berbeza untuk yang terjadi pada bahagian bawah perut bahagian atas akan tetapi tidak berkaitan dengan jantung. Hal ini dikarenakan adanya kenaikan asam lambung yang terjadi selama kehamilan. 

Bahkan perasaan timbul pada ibu hamil di trimester kedua ini dicetuskan juga kerana adanya hormon progesterone yang meningkat dan mengalami kelonggaran dari otot saluran pencernaan ketika rahim yang membesar dan mendorong bahagian atas perut dan menyebabkan naik ke kerongkong. Keadaan ini tidak selamanya merugikan ibu hamil kerana adanya kelonggaran pada otot saluran pencernaan dan pergerakan makanan yang lebih lambat inilah yang menyebakan nutrisi menjadi sukar diserap lebih banyak. 

Untuk menjaga agar terhindar dari rasa nyeri di ulu hati salah satunya adalah dengan menjauhi makanan yang pedas, makanan berminyak dan menganduk lemak yang lebih. 

Sakit Perut 
Keadaan sakit perut yang dialami oleh ibu hamil di trimester kedua-dua di antaranya kerana perut yang semakin membesar, sehingga seringkali dikeluhkan pada kehamilan 18-24 minggu yang akan mengalami kesakitan pada bahagian perut bahagian bawah seolah ditusuk dan tertarik di kedua-dua sisi, bahkan hingga kejang ataupun kejang. 

Keadaan ini disebabkan regangan ligamen dan juga otot yang menahan rahim semakin membesar sehingga ibu hamil mengalami sakit yang tidak menetap. Walaupun demikian untuk mengatasi keluhan ini, ibu hamil boleh juga mengatasi dengan berbaring atau duduk berehat dengan kedudukan yang selesa. 

Pening/Sakit Kepala
Pada awal kehamilan di trimester pertama ibu hamil seringkali mengeluh rasa pening, kini di trimester kedua-dua rasa pening masih terasa. Bahkan untuk beberapa ibu hamil sering terasa. pening yang terjadi kerana adanya pembesaran dan rahim yang menekan pada pembuluh darah besar yang mengakibatkan tekanan pada darah menjadi menurun. 

Malah boleh juga berlaku pada ibu hamil kerana ibu hamil kekurangan zat besi yang menyebabkan anemia terjadi dengan pening/sakit kepala ketika mengubah kedudukan. 

Keadaan pening/sakit kepala ini boleh juga diatasi dengan menghindari perubahan tekanan darah yang mendadak seperti melakukan perubahan posisi yang secara beransur-ansur dan perlahan untuk mengurangkan sakit kepala  yang terjadi selama kehamilan trimester kedua.

Perubahan Kulit, Rambut dan Kuku 
Ibu hamil yang memasuki trimester kedua kehamilan seringkali merasakan perubahan kulit yang ditandai dengan garis kecoklatan dan mula kelihatan pada bahagian pusat yang disebut dengan linea nigra. 

Garisan hitam di perut atau dikenali sebagai linea nigra


Warna kecoklatan yang terjadi pada waah yang disebut dengan chloasma atau topeng kehamilan seringkali muncul di trimester kedua kehamilan yang menjadi salah satu tanda bahawa ibu hamil sedang kekurangan asid folik



Chloasma (topeng kehamilan) boleh terjadi petanda ibu hamil sedang kekurangan Asid Folik

Berbeza dengan pertumbuhan rambut dan kuku yang disebabkan kerana adanya perubahan hormon selama kehamilan. Keadaan ini akan membuat kuku tumbuh lebih kuat dan tumbuh rambut yang lebih lebat. 


Hanya saja untuk keadaan ini akan berkurang dengan sendirinya setelah bayi lahir. 

Kejang dan bengkak 
Selanjutnya yang berkaitan dengan perubahan di trimester kedua iaitu kejang. Keadaan kejang pada kaki yang sering berlaku pada ibu hamil kerana otot pada kaki timbul kerana peredaran darah yang lebih lambat saat kehamilan. Keadaan ini wajar terjadi selama kehamilan. 

Untuk mengatasi kekejangan kaki ibu hamil boleh diatasi dengan menaikan kaki, minum kalsium yang cukup dan juga bersenam khusus ibu hamil sehingga tidak begitu sakit mengadu kejang kaki. 

Selanjutnya yang berkaitan dengan pembengkakan. Pembengkakan pada saat hamil, yang seringkali dialami oleh empat daripada sepuluh wanita hamil. Keadaan bengkak ini terjadi kerana adanya peningkatkan hormon dan cecair selama kehamilan

Pada trimester kedua ini akan kelihatan sedikit bengkak pada muka, tangan dan kaki. Keadaan bengkak boleh berlaku kerana kedudukan duduk ataupun berdiri yang terlalu lama

Oleh kerana itu selama trimseter kedua kehamilan ibu dapat mengelakkan kebiasaan ketika mengambil barang secara membongkok kerana akan membuat perut tertekan. Sebaiknya ibu hamil yang akan mengambil barang lebih rendah dari tangan anda, usahakan untuk memilih posisi bertinggung.

Selain itu di usia kehamilan di trimester kedua-dua usahakan untuk tidak terlalu melakukan gerakan yang berat, hal ini kerana akan menganggu kesihatan. 

Elakkan juga melakukan gerakan yang tiba-tiba secara spontan atau membalikkan badan dengan cepat, hal ini yang akan membahayakan keadaan janin anda di trimester kedua.


Ibu hamil ditrimester kedua di usahakan untuk banyak rehat agar keadaan organ dapat berfungsi dengan baik, diantaranya hati, jantung dan paru-paru akan berfungsi dengan baik dan menyokong kesihatan ibu hamil. 

Elakkan menggunakan kasut ataupun selipar hak yang tinggi sehingga akan menggangu keadaan ibu hamil di trimester kedua.

Ketika anda tertidur sebaik-baiknya letakkan bantal sampingan untuk menjaga kehamilan dengan baik. Anda juga boleh menggunakan pakaian yang nyaman ketika tidur terlebih untuk membuat anda terhindar dari kesejukan. 

Sebaiknya gunakan pakaian dalam yang selesa sehingga tidak membuat ibu sakit pada bahagian payudara yang semakin membesar di trimester kedua. 

Terakhir adalah kondisi psikologi ibu hamil, di mana ibu hamil dapat mengelakkan stress yang boleh mengakibatkan gangguan pada kesihatan ibu dan janin. Anda boleh mencari sokongan daripada suami dan keluarga terdekat untuk menjadikan kehamilan anda semakin menyeronokkan dan elakkan daripada rasa terbeban dengan memasuki trimester akhir. 



Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )

Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik GRAVYTRAIN dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. 
Join WOOP cepattt!!

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page


KLIK SINI DAPAT DUIT!!

2 Ulasan

  1. perkongsian yg bagus. walalpun xkhwin lg..tp sebagai sumber pengetahuan untuk zaza.

    BalasPadam
  2. The average elevation range of Virgin Islands (British) is 261 m (853 ft). The highest point of Virgin Islands (British) is Mount Sage, with its official height being 521 m (1,709 ft). The lowest point of Virgin Islands (British) is Caribbean Sea. The elevation difference between the highest (Mount Sage) and lowest (Caribbean Sea) points of Virgin Islands (British) is 521 m (2 ft). http://www.confiduss.com/en/jurisdictions/the-british-virgin-islands/geography/

    BalasPadam

Catat Ulasan

Post a Comment

Terbaru Lebih lama