20 NAMA-NAMA DINOSAUR BERSERTA GAMBAR


nama-nama dinosaur

20 NAMA-NAMA DINOSAUR BERSERTA GAMBAR

Haaaa.. Entri kali ni TB buat khas buat sahabat teman si 3 suku tu.. Kasih namanya.. anaknya yang hensem bernama Fahri tu suka sangat dengan Dinosaur ni.. Fahri suka panggil "Dino" nama pendek haiwan ni.. Hehehe.. 


Nama-nama Dinosaur


Dah banyak koleksi Dino Fahri kumpul.. Dari Dino saiz kecik hinggalah ke saiz besar, dari yang jenis keras hinggalah ke jenis lembut, siap boleh bergerak-gerak, dan ada bunyi-bunyi lagi.. 

Nama-nama Dinosaur


So, kali ni TB nak tujukan entri ni untuk Kasih dan Fahri.. haha.. korang tengok dan baca tau! hahahaha.. 

Nama Dinosaur Beserta Gambar 


Haaa.. Korang pernah tengok Dinosaur kan? Maksud TB tengok kat Movie la, bukan yang real.. haha.. TB suka tengok Filem kisah Dinosaur ni, macam Jurassic Park tu ke kan.. kartun Dinosaur pun TB sukaaa.. haha.. Antara kartun yang TB suka The Good Dinosaur.. Si Arlo yang bertengkuk panjang tu.. hehehe.. Comel sangat... Jenis ni dipanggil Brontosaurus tau..

Nama-nama Dinosaur


Tapi sebenarnya spesis Dinosaur yang TB suka tengok ialah T-Rex sebab ganas je rupa dia kan.. haha.. Ok lah.. bagi sesiapa yang belum kenal apa itu Dinosaur, mari TB kongsikan sedikit info tentang Dinosaur ni.. Jom baca sama-sama yea..

Dinosaur adalah haiwan kuno yang hidup di Bumi berjuta-juta tahun yang lalu. Walaupun semua jenis Dinosaur telah pupus, namun bentuknya dapat dikenal pasti melalui fosil yang dijumpai oleh saintis. Terdapat banyak jenis Dinosaur yang diketahui hari ini.

Secara umum, definisi Dinosaur adalah sekumpulan haiwan purba dan prasejarah dari spesis Dinosaur. Sejarah Dinosaur mula-mula muncul dalam tempoh Triassic, yang sekitar 230 juta tahun dahulu. Mereka hidup dalam tempoh Jurassic sehingga tempoh Cretaceous, iaitu 65 juta tahun yang lalu.

Dianggarkan bahawa sebab kepupusan Dinosaur adalah disebabkan kepupusan Paleogene sebelum zaman Mesozoik. Menurut saintis, fosil Dinosaur menunjukkan bahawa dinosaurus theropod juga berkembang menjadi spesies burung setakat ini.

Kemudian berapa jenis Dinosaur yang ada? Rupa-rupanya terdapat banyak, bahkan para saintis berpendapat terdapat 500 generasi Dinosaur yang berbeza dengan lebih daripada 1000 spesies yang beragam. Banyak Dinosaur herbivora tetapi juga karnivor seperti T-Rex atau Raptor.

Antara jenis Dinosaur terdapat juga bipedal (berkaki dua), walaupun kebanyakannya adalah empat kali ganda (empat kali bertali). Terdapat juga jenis Dinosaur air dan Dinosaur terbang. Saiz Dinosaur juga berbeza-beza, ada yang besar sehingga 10 meter, tetapi juga ada yang sangat kecil, walaupun saiznya sama dengan manusia.

Kehadiran Dinosaur menjadi semakin terkenal kerana wujudnya filem-filem mengenai Dinosaur seperti Jurassic Park, Dunia Jurassic, filem kartun The Land Before Time dan lain-lain. 


Berikut adalah senarai nama-nama jenis Dinosaur yang paling dikenali di zaman prasejarah bersama-sama dengan gambar dan imej.


nama-nama dinosaur

1. Tyronnosaurus Rex

Tyronnosaurus Rex, atau disingkat T-Rex, boleh menjadi jenis Dinosaur yang paling popular, terima kasih terutama kepada pengaruh filem-filem Hollywood mengenai Dinosaur. Haiwan ini menjadi karnivora terestrial terbesar dalam sejarah. T-Rex juga dikenali sebagai pemangsa ganas dengan gigitan paling tajam di kalangan haiwan kuno.

nama-nama dinosaur

2. Brontosaurus / Apatosaurus

Brontosaurus adalah satu jenis Dinosaur. Jenis asal dipanggil Apatosaurus, tetapi ia sering dipanggil Brontosaurus. Jenis Dinosaur ini mempunyai leher panjang dan badannya boleh mencapai 26 meter dan beratnya 32 tan. Habitat Brontosaurus terletak di tepi tasik dan hutan dan termasuk herbivora.

nama-nama dinosaur

3. Triceratops

Triceratops adalah salah satu Dinosaur yang terkenal dan biasanya dipanggil Tritop. Ini adalah jenis Dinosaur bertanduk tiga dengan tubuh yang besar. Tanduk juga boleh berfungsi sebagai serangan atau pertahanan dari musuh. Panjangnya boleh mencapai 9 meter, dengan ketinggian 3.8 meter, manakala beratnya mencapai 6.8 tan.
nama-nama dinosaur

4. Velociraptor

Velociraptor, atau biasanya disingkat Raptor, adalah sejenis Dinosaur pemangsa yang serupa dengan T-Rex, hanya dalam saiz yang lebih kecil. Velociraptor biasanya hidup dalam kumpulan dan diklasifikasikan sebagai sejenis Dinosaur pintar. Mereka menjadi mangsa menggunakan strategi pengalihan.
nama-nama dinosaur

5. Flying Pterodactyl

Pterodactyl atau yang biasa dipanggil Pterosaurus dan Pterodactylus, bermaksud kadal bersayap. Secara teknis Pterodactyl bukanlah jenis Dinosaur, tetapi kerana ia hidup semasa Dinosaur, Pterodactyl sering dikategorikan sebagai Dinosaur. Pterosaur adalah vertebrata terawal yang diketahui mempunyai kebolehan penerbangan yang kuat.

nama-nama dinosaur

6. Compsognathus

Compsognathus adalah salah satu daripada pelbagai Dinosaur saiz kecil. Malah saiznya hanya mencapai 60 cm atau saiz ayam, jadi Compsognathus dianggap sebagai jenis Dinosaur terkecil di dunia. Mereka hidup dalam kumpulan dan serupa dengan Tyronnasaurus Rex atau Velociraptor.

nama-nama dinosaur

7. Spinosaurus

Salah satu jenis Dinosaur terbesar di dunia sepanjang sejarah ialah Spinosaurus. Spinosaurus adalah theropod gergasi yang boleh tumbuh sehingga 15 meter tinggi dengan kira-kira 5 meter dan berat 7.6 tan. Panjang tengkorak Spinosaurus ialah 1.75 m dengan seratus lurus gigi tajam sekitar 17 cm panjang.

nama-nama dinosaur

8. Ankylosaurus

Ankylosaurus adalah salah satu jenis Dinosaur dengan badan panjang 9 meter. Walaupun berat badan Ankylosaurus boleh mencapai sehingga 9 tan. Dinosaur ini mempunyai kulit keras yang keras sebagai perisai pertahanan. Di ekor, ada bola batu dengan berat kira-kira 5 kg sebagai alat untuk menyerang lawan anda.

nama-nama dinosaur

9. Megalosaurus

Megalosaurus dianggap sebagai salah satu jenis dinosaurus yang pertama ditemukan. Dinosaurus jenis ini merupakan dinosaurus terbesar pada zaman pertengahan jurasik. Ukuran Megalosaurus bisa tumbuh hingga mencapai 9 meter sedangkan tingginya mencapai 3 sampai 4 meter dengan berat sekitar 3,5 ton.

nama-nama dinosaur

10. Stegosaurus

Stegosaurus menjadi salah satu bentuk dinosaurus yang paling mudah diidentifikasi. Hal ini karena ciri-ciri dinosaurus ini yang mudah dikenali, yakni kedua baris sisik yang saling silang yang ada di punggung serta 2 pasang duri panjang yang ada di ekor Stegosaurus.



nama-nama dinosaur

Giganotosaurus Carolinii


nama-nama dinosaur

Hadrosaurus



nama-nama dinosaur

Utahraptor



nama-nama dinosaur

Allosaurus



nama-nama dinosaur

Liopleurodon



nama-nama dinosaur

Suchomimus



nama-nama dinosaur

Archaeopteryx



nama-nama dinosaur

Parasaurolophus



nama-nama dinosaur

Brachiosaurus



nama-nama dinosaur

Ultrasauros



nama-nama dinosaur

Seismosaurus


nama-nama dinosaur

Mamenchisaurus



nama-nama dinosaur

Carcharadontosaurus



nama-nama dinosaur

Ornitholestes




nama-nama dinosaur

Diplodocus

Haa.. demikianlah daftar jenis dan nama nama dinosaurus yang paling terkenal lengkap beserta foto dan gambar dinosaurus. Contoh jenis nama dinosaurus yang paling orang kenal adalah Brontosaurus, Tyrannasaurus Rex, Velociraptor, Triceratops dan lain-lain sebab selalu dijadikan watak dalam filem-filem Box Office seperti Jurassic Park dan lain-lain. 



8 Ulasan

  1. x dpt bayang kalau hidup dgn dinosor ni. hehe

    BalasPadam
  2. anak saya pun suka cerita The Good Dinasour tu..tapi tulah. kita pulak tak reti nak bagitahu jenis² dinasour yang ada dalam cerita tu

    BalasPadam
  3. wahhhh ilmu pengetahuan baru ni... nk print lah, mesti si aiyan suka

    BalasPadam
  4. Nak bela sekor utk jaga rumah..tkut pncuri masuk🤣😂😅

    BalasPadam
  5. baru tahu..hahhaah..nk sekor ..nk sruh jadi
    bodyguard

    BalasPadam
  6. saya rasa cicak pon ada keturunan raksasa la...kekekek

    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2020/08/ada-nak-order-origami-3d.html

    BalasPadam
  7. Menarik juga ni anak nak membersar makin minat dinasour

    BalasPadam

Catat Ulasan

Post a Comment

Terbaru Lebih lama