Nity

Nuff

26 September 2016

KATA-KATA MOTIVASI PILIHAN TENGKUBUTANG #3




What you do today 
can improve all your tomorrows. 

Ralph Marston

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )

Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik GRAVYTRAIN dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. 
Join WOOP cepattt!!

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page

25 September 2016

TANDA-TANDA AWAL DAH NAK BERSALIN


TANDA-TANDA AWAL DAH NAK BERSALIN


1. Kontraksi
Kontraksi berlaku pada jarak yang pendek dan kerap. Lebih lama dan lebih sakit. Pastinya ia bukan lagi kontraksi braxton hicks.

2. Air Ketuban Pecah
Air ketuban pecah secara semulajadi. Saat ini perlu dipastikan kelengkapan ke hospital sudah tersedia dan jika kontraksi semakin kuat segera ke hospital. Tetapi jika kontraksi belum kuat tak perlu kelam kabut untuk terus ke hospital, masih lagi sempat buat aktiviti yang tertangguh seperti makan atau mandi. Selepas semuanya selesai segera lah ke hospital.

3. Turun Darah
Jika turun darah, perlu segera ke hospital. Ini menandakan proses kelahiran sudah semakin hampir.

4. Baby engaged
Beberapa minggu terakhir akan terasa baby semakin ke bawah dan akan terasa juga kurang selesa di celah kelengkang. Ini menunjukkan kepala baby sudah engaged dengan tulang selvik sedikit demi sedikit. Kekerapan membuang air kecil juga semakin kerap.

5. Laluan mula terbuka (dilates)
Kebiasaannya di hujung kehamilan serviks akan semakin menipis dan terbuka untuk proses kelahiran nanti. Kebiasaan doktor akan membuat pemeriksaan untuk melihat bukaan, dan ada juga hospital yang tidak membuat pemeriksaan bukaan setiap kali check up terutama dihujung kehamilan.

6. Mudah merasa penat dan letih
Di hujung kehamilan, ibu mudah merasa letih kerana keadaan perut yang semakin membesar serta kurang mendapat tidur yang cukup. Seperti saya kekerapan kencing sangat tinggi pada waktu malam. Ia sedikit mengganggu waktu tidur saya :-)

7. Kerap merasa sakit belakang dan otot -otot terasa sakit
Otot dan semua joint akan melonggar, ini menunjukkan saat kelahiran sudah semakin hampir untuk menyambut kelahiran.

8. Kesakitan yang kerap dan cepat
Kebiasaannya kesakitan yang kerap berlaku di antara selang 10 minit sakit datang dan setengah minit sesi sakit.

PANDUAN MUDAH NAK BERSALIN ??



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )

Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik GRAVYTRAIN dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. 
Join WOOP cepattt!!

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page


JAWAPAN UNTUK EMOJI GAME : APO BONDO EH NI? : EPISOD 6

JAWAPAN APO BONDO EH NI EPISOD 6 


1. BOM JANGKA
2. TANDAS LELAKI
3. PUDDING NANAS
4. FILEM MUZIKAL
5. BUKIT KEPONG
6. DALAM KILAT ADA KILAU
7. NOMBOR BERTUAH
8. NASI GORENG CINA
9. LOCENG BERBUNYI
10. DANGDUT
11. JALUR GEMILANG
12. PENDEKAR MUSTAR
13. AIR MATA
14. RIBUT SALJI
15. BISKUT COKLAT
16. ANGKAT SUMPAH
17. KELAJUAN MEMBUNUH
18. UNION JACK
19. SUSHI
20. KUCING BERTANDUK
21. ROTI PISANG
22. BAPA KEMERDEKAAN
23. SEGI TIGA
24. TEMBAKAN MERIAM
25. KELUARGA BAHAGIA
26. ANJING MENYALAK
27. KEK KARAMEL
28. EKSPERIMEN
29. BRIYANI KAMBING
30. MABUK CINTA
31. SUSU PANAS
32. BAPA
33. KERANAMU MALAYSIA
34. IKAN PERKASAM
35. PAYUNG EMAS
36. KEDAI HAIWAN
37. PENJAJAH
38. BAYI MERDEKA
39. CAIR
40. SIMPANG EMPAT
41. KITAR HUP
42. MALAM MERDEKA
43. RAKYAT MALAYSIA
44. KENDERAAN BERAT
45. JUARA JORAN
46. CD BAGASI HONEY
47. TUMBUKAN MAUT
48. SEPULUH BUDAK HITAM
49. JEREBU
50. KOLAR PUTIH
51. MAS AYU
52. IKAN KEKEK
53. CENGKERANG
54. RAJA SEHARI
55. LEBAI MALANG
56. PERANG MULUT
57. ANGKAT SUARA
58. MATA BUNDAR
59. SUP LEMBU
60. AYAM TAMBATAN
61. ANTI DADAH
62. BERKILAT
63. BUKA KASUT
64. CAKAP ANGIN
65. MISAI
66. CINCIN BELAH ROTAN
67. MONOPOD
68. SKALA
69. ALAT TULIS
70. ZAMAN BATU
71. MAKANAN IKAN
72. BERANI MATI
73. BATERI CAS
74. BULATAN PAHANG
75. PMR
76. ISI RUMAH
77. MASA TAMBAHAN
78. KHEMAH SEWA
79. IRI HATI
80. KUSINERO CINTA
81. GERBANG MALAM
82. DAULAT TUANKU
83. SETENGAH MASAK
84. ORANG ATASAN
85. SEJUK HATI
86. SENDAWA
87. KAKI BORAK
88. ZIZAN RAZAK
89. SILANG PANGKAH
90. ZUL ARIFFIN
91. LAH BERACUN
92. BATU API
93. DIAM UBI
94. MAIN MASAK MASAK
95. BADUT
96. TERBIT KERINGAT
97. BINGKISAN HATI
98. CENDAWAN BUTANG
99. KAKI PUKUL
100. TANAH AIR MALAYSIA
101. PERJANJIAN LONDON
102. PERPADUAN
103. KAYUH
104. TUNAS PUTERI
105. BUKIT CERAKAH
106. ANTENNA MENARA KL
107. BENCANA ALAM
108. PUSARAN AIR
109. HAMPIR PUPUS
110. PASARAN GELAP
111. GILA BAYANG
112. TIKUS JATUH KE BERAS
113. APO BONDO EH NI
114. MAJMUK
115. ANAKKU SAZALI
116. HAIWAN BERTANDUK
117. FICTION LABS

JAWAPAN PENUH APO BONDO EH NI ? EPISOD 1 : KLIK SINI
JAWAPAN PENUH APO BONDO EH NI ? EPISOD 2 : KLIK SINI
JAWAPAN PENUH APO BONDO EH NI ? EPISOD 3 : KLIK SINI
JAWAPAN PENUH APO BONDO EH NI ? EPISOD 4 : KLIK SINI
JAWAPAN PENUH APO BONDO EH NI ? EPISOD 5: KLIK SINI
JAWAPAN PENUH APO BONDO EH NI ? EPISOD 6 : KLIK SINI


NOTE : JAWAPAN EPISOD 6 DIKONGSIKAN DARIPADA BLOGGER AFIQ ARIS.. TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN INI YEA.. JOM KITA TERJAH BLOG  AFIQ ARIS

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )

Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik GRAVYTRAIN dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. 
Join WOOP cepattt!!

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page

23 September 2016

KATA-KATA MOTIVASI PILIHAN TENGKUBUTANG #2



Believe in yourself! Have faith in your abilities! Without a humble but reasonable confidence in your own powers you cannot be successful or happy. 

Norman Vincent Peale

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )

Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik GRAVYTRAIN dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. 
Join WOOP cepattt!!

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page

20 Tips Mudah Bersalin | MESTI BACA!!

20   Tips Mudah Bersalin

Perkongsian untuk ibu hamil 20 Tips Mudah Bersalin


Buat kawan-kawan yang sedang menunggu detik bahagia nak sambut baby korang.. teman doakan dipermudahkan yea.. InsyaAllah semoga anak korang membesar menjadi anak yang soleh dan solehah untuk kedua ibubapanya dan taat kepada perintah Allah SWT. Amin...

Nah.. baca ni.. ada banyak info-info tentang proses bersalin untuk membantu mengurangkan tempoh kesakitan dan mengelakkan terikut tips yang salah.. yang ni mesti okey punya.. hehehe.. semoga bermanfaat!

Jom kita tengok apa tips -tips yang boleh membantu ( khas yang dah dekat due date nak bersalin ) :-

1. Persediaan Mental dan Rohani
Ketenangan fikiran dan kemantapan mental serta emosi sangat penting. Proses kelahiran akan berlangsung dengan lancar sekiranya anda berada di dalam keadaan selesa.

Apatah lagi, keadaan yang tergopoh-gapah akan menyebabkan proses kelahiran memakan masa yang lama. Sikap yang tenang dan selesa dapat menghindarkan anda daripada menerima apa-apa juga jenis alat bantuan kelahiran seperti vakum atau forsep.

Oleh itu, cuba tenangkan diri sejak dari rumah lagi sebelum berangkat ke hospital.

Sentiasa berfikiran positif dan yakin pada kebolehan diri sendiri. Sentiasa berdoa semoga Allah SWT melancarkan proses kelahiran nanti. Amalkan membaca al Quran serta solat - solat sunat dan zikir.


Doa Nabi Yunus
LA ILA HA ILLA ANTA, SUBHANAKA INNI KUNTU MINAZ ZHOLIMIN

" Tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah daripada orang-orang yang zalim. "

2. Persediaan Fizikal
Memastikan kesihatan diri di tahap maksima. tidak demam, tidak batuk.. Sekiranya berlaku juga.. cuba usahakan agar sembuh sebelum tiba hari bersalin.. cuba petua-petua yang semulajadi tanpa perlu makan ubat.. contohnya sekiranya demam.. pastikan minum air masak banyak untuk keluarkan panas dalam badan tu melalui air kencing, sekrinya sakit kepala, tuam belakang leher dengan air, baca Ayat Syifa berulang kali sehingga tertidur. InsyaAllah.. semoga Allah permudahkan dan sembuhkan sakit2 dengan segera.. 

3. Baca Surah Mudahkan Bersalin
Masa di labour room banyakkan membaca Al Fatihah, doa Nabi Yunus dan Ya Fattah berulang kali untuk mengurangkan rasa sakit bersalin untuk membantu mengurangkan rasa sakit bersalin.



4. Amal Zikir
Amalkan membaca Ya Khaliq, Ya Barri, Ya Musawwir sebanyak 21 kali dan dihembuskan ke dalam air dan di minum.

5. Kerap Bersama
Kerap bersama suami di hujung2 kehamilan untuk memudahkan laluan, kebiasaaan seawal minggu ke -37.


6. Banyak Berjalan / Exercise
Banyakkan berjalan untuk memudahkan proses bersalin nanti, turun naik tangga dengan kerap juga sangat membantu.

7. Teknik Bernafas Yang betul
Kontraksi dan otot yang tegang sehingga menimbulkan rasa sakit boleh dielak dengan cara mengatur pernafasan dengan baik. Tarik nafas dalam-dalam melalui hidung ketika berlaku kontraksi, selepas itu menghembus nafas secara perlahan-lahan melalui mulut. Ulangi sehingga tubuh terasa lebih tenang selepas itu. So, semasa contraction tarik nafas melalui hidung dan hembus melalui mulut. Apabila contraction semakin kuat tarik nafas dan lepaskan dengan lebih cepat.


8. Pastikan Posisi Badan Semasa Bersalin Betul
Semasa proses meneran, kepala di angkat ke arah dada, seeloknya pejam mata dan baring sambil kaki atau betis rapat ke peha dengan tangan memegang buku lali. Elakkan mengangkat punggung semasa meneran untuk mengelakkan vagina terkoyak.

9. Pastikan Badan Cukup Rehat 
Tidur mesti cukup! Sudah menjadi kelaziman bagi wanita hamil mengalami kesukaran untuk tidur di minggu-minggu akhir kehamilan. Biarpun begitu, anda dinasihatkan untuk memastikan jumlah jam tidur adalah mencukupi.

Hal ini sangat penting untuk memastikan anda kekal bertenang & bertenaga semasa melahirkan nanti.

Kerana badan perlu rehat yang cukup di akhir-akhir kehamilan agar semasa proses meneran ibu dapat menggunakan tenaga yang ada untuk melahirkan bayi dengan lancar tanpa bantuan vacum atau forcep. perlu tidur yang cukup dan perlu tenaga yang cukup untuk memastikan ibu tidak keletihan sebelum saat melahirkan.

10. Amalkan Surah-Surah
Amalan surah2 yang boleh membantu ibu -ibu hamil dan pembentukan sahsiah peribadi bayi di dalam kandungan dengan khasiat Al-Quran. Contoh ada dibawah : 

11. Alas Perut
Bersalin memerlukan banyak tenaga. Kalau kekurangan tenaga maka boleh melambatkan persalinan. Maka itu, alas perut sebelum masuk ke bilik bersalin. Jangan biarkan perut kosong walaupun saat makan tidak berselera kerana menahan sakit. Makanlah sebuku roti atau beberapa keping biskut untuk mengalas perut.

Amalkan memakan kurma kerana kurma sejenis buah yang memberi tenaga segera. Ia sangat mudah diserap dan diproses. Kurma juga terdiri daripada serat, potassium dan sumber karbohidrat. Digalakkan memakan kurma apabila mula terasa sakit bersalin dan selepas kelahiran.

12. Virgin Coconut Oil (VCO) / Minyak Zaitun
VCO atau minyak kelapa dara menjadi salah satu petua tradisional untuk mudah bersalin yang sudah dikenal oleh banyak penduduk Malaysia. Minyak kelapa darah boleh diambil atau diambil dalam bentuk kapsul. Salah satu kebaikan VCO ialah boleh melawan jangkitan atau bertindak sebagai antivirus.
Minyak Zaitun 

13. Speed up BUKAAN RAHIM
1. Baring mengiring sebelah kiri.
2. Kaki kiri lurus.
3. Kaki kanan bengkokkan sikit.
4. Bile time contraction datang / time rasa sakit, Tarik punggung anda sekuat hati menggunakan tangan kanan and teran.


14. Menyapu Minyak Zaitun 
Amalkan menyapu minyak zaitun di sekeliling faraj bagi melembutkan bahagian tersebut agak semasa melahirkan kesan koyakan tidak banyak. 

15. Lakukan Urutan Perineum

Urutan yang dilakukan di bahagian perineum amat digalakkan kerana ia sedikit sebanyak dapat membantu anda memudahkan proses pelahiran yang bakal dilalui dan mengurangkan risiko koyak semasa meneran.

Anda digalakkan untuk memulakan urutan ini iaitu di antara bahagian dubur dan faraj bermula daripada minggu ke-34 kehamilan sehinggalah ke saat mahu melahirkan.

Sebelum melakukan rutin urutan, pastikan jari anda benar-benar bersih. Urutan ini boleh dilakukan dengan menggunakan minyak tertentu yang berasaskan sumber bahan semula jadi. Antaranya minyak kelapa dara, minyak zaitun dan lain-lain.

Dalam pada itu, elakkan penggunaan minyak bayi ataupun jeli petroleum. Namun, anda dinasihatkan untuk mendapatkan nasihat daripada doktor terlebih dahulu.

16. Amalan 3 Qul sebelum tidur dan selawat
Para ibu boleh mengamalkan surah 3 Qul sebelum tidur.
Ø Al Naas
Ø Al Falaq
Ø Al-Ikhlaas
Boleh juga mengamalkan Ayat Qursi. Supaya bayi yang dikandung dapat mengelakkan dari gangguan syaitan .


senaman kegel
17. Senaman Kegel
Senaman ini baik untuk menjadikan otot vagina lebih anjal. Dengan yang demikian, otot berkenaan boleh mengembang dengan lebih baik apabila tiba proses kelahiran.


Senaman ini juga bagus untuk kekuatan otot rahim. Menariknya, senaman ini boleh dilakukan di mana sahaja tanpa perlu ada orang lain mengetahuinya.


Antara teknik senaman Kegel yang boleh anda lakukan ialah menahan air kencing separuh jalan dan kira sampai 10 dan kemudian dilepaskan bakinya.


18. Orang tersayang Pemberi Semangat
Apa yang paling penting dalam memudahkan kelahiran bayi ialah sokongan daripada yang tersayang. Di waktu anda perlu berhadapan dengan segala macam tekanan untuk melahirkan, keberadaan suami di sisi pasti dapat mengurangkan serba sedikit tekanan yang dialami.

Namun, suami perlulah mempunyai semangat yang kental agar dia mampu memberi sokongan ketika anda berhadapan dengan kesakitan untuk melahirkan bayi. Selain daripada suami, anda boleh meminta ibu atau ahli keluarga yang lain untuk menemani.

Oleh yang demikian, ada baiknya anda menentukan siapa yang bakal menemankan diri di dalam bilik bersalin nanti. Malah, pilihan kedua selain daripada suami perlu ada supaya anda tetap ada peneman sekiranya suami menghadapi masalah seperti takut darah, lemah semangat dan lain-lain.

19. Jangan Menjerit/Bercakap
 Masa contraction kurangkan menjerit/bercakap. - Simpan tenaga untuk meneran.

20. Minum Air Selusuh.
Ikhtiar denagn minum air selusuh dengan doa moga bukaan cepat.. Sebaiknya air selusuh yang dibuat oleh suami... 



Semoga entri ini bermanfaat buat semua yang membaca.. dan semoga dipermudahkan bersalin buat rakan-rakan atau pembaca-pembaca atau ibu-ibu yang sedang menunggu kelahiran bayi comel korang.. Tahniah yea.. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )

Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik GRAVYTRAIN dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. 
Join WOOP cepattt!!

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page


22 September 2016

CARA TIDUR YANG BETUL BAGI IBU DALAM PANTANG

CARA TIDUR YANG BETUL 

BAGI IBU DALAM PANTANG

Hai.. saja nak share tentang Cara Tidur Yang Betul Bagi Ibu Dalam Pantang ni, sebab baru-baru ni saja sembang-sembang dengan adik ipar.. Dia suka bercerita dan teman lak suka je dengar sebab kadang-kadang ilmu tu boleh di share dengan rakan-rakan yang memerlukan.. betul tak? ni teman terjumpa info tentang cara tidur yang betul ni, terus up dalam blog.. semoga bermanfaat buat semua yea.. Sharing Is caring . jemput baca yea..

Cerita tentang pakai bengkung, bertungku, minum air kunyit, makan jamu selepas bersalin memang ramai tahu. Tahukah anda tentang cara tidur yang betul bagi ibu dalam pantang?

Jangan pandang remeh perkara ini ya. Silap cara tidur peranakan lambat sembuh dan kepala selalu sakit. Selain cara tidur ada lagi perkara yang sebaiknya dibuat tapi selalu diabaikan ibu sewaktu dalam pantang.

1. Cara tidur ibu bersalin
Tidur dengan bantal yang tinggi supaya darah kotor tak naik atas kepala dan jauhkan diri dari sakit kepala. Kemudian kaki rapat dan lurus supaya peranakan cepat pulih dan vagina jadi sempit semula dan luka cepat sembuh.

2. Pakaian dalam pantang
Pakai baju lengan panjang terutama waktu pagi dan malam supaya angin sejuk tidak masuk ke tulang yang boleh mengakibatkan sakit tulang di usia tua. Sentiasa berstoking supaya kaki sentiasa panas dan badan tidak masuk angin.

3. Dandanan Rambut
Rambut kena ikat tinggi dan ketat supaya angin meroyan tak naik ke kepala. Jika tidak jaga, ibu akan mendapat sakit gila meroyan atau mata cepat rabun. Boleh juga sapukan minyak zaitun untuk menyegarkan kulit kepala dan menghilangkan rasa pening.

4. Berbedak
Bukan bedak kompak ya. Ini bedak bedak sejuk yang dicampur ragi tapai. Cara membuatnya ambil sebuku ragi tapai,hancurkan dengan sedikit bedak sejuk, kemudian campurkan dengan sedikit air. Sapukan pada seluruh badan,jangan terlalu tebal atau terlalu nipis selepas mandi pagi atau sebelum sarapan. Tujuan berbedak untuk mengelak angin masuk badan dan menegangkan semula kulit.

5. Pilis
Nak berbedak pun malas inikan pula meletakkan pilis di dahi. Ramai yang rasa rimas menggunakan pilis walhal ia baik untuk melegakan sakit sakit di bahagian ubun dan pening kepala akibat berpantang. Ia dapat mengurangkan masalah gelap mata yang biasanya dialami ibu yang lepas bersalin. 

Melihat senarai pantang ibu bersalin memang rasa remeh untuk dibuat, apatah lagi kalau berpantang sendiri yang pada masa sama kena jaga bayi. Tapi cuba untuk ikut aturan ini kerana ia untuk kebaikan dan kesihatan diri ibu juga.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )

Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik GRAVYTRAIN dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. 
Join WOOP cepattt!!

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page

21 September 2016

KATA-KATA MOTIVASI PILIHAN TENGKUBUTANG #1



If you live long enough, you'll make mistakes. But if you learn from them, you'll be a better person. It's how you handle adversity, not how it affects you. The main thing is never quit, never quit, never quit. 

- William J. Clinton


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )

Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik GRAVYTRAIN dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. 
Join WOOP cepattt!!

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page

GA New

Innity Mobile

nuffy2

BV2019 - 2

nity 2