24 Jun 2014

RESEPI PERIA GORENG TEPUNG | TEPUNG MAGIK

RESEPI PERIA GORENG TEPUNG | Haippp.. ni teman nak kongsikan makanan kegilaan teman dan hubby miaw2 ketika ini.. ha3.. dok makan dah berbulan2 kot.. tak jemu2 lagi.. taktau nape lah.. bila dah tersuka tu, mulalah plan nak masak sendiri plak.. so, langkah pertama.. beli Tepung Magik dekat Blogger Ieta Mat Saad

Pastu apa lagi.. bermulalah rejim percubaan masak sendiri Peria Goreng Tepung nih.. Heee.. bahan2nya simple aje weh.. tapi bila masuk molot.. krupp krapp.. nyum2.. MasyaAllah... sedapp.. yang tak suka sayur terus jatuh cinta makan sayur lak.. hahahaha.. betuii.. tak tifuuu.. 

Meh tengok cara2 nak buat Peria Goreng Tepung ni.. meh2... tapi pastikan beli Tepung Magik ni dulu tau.. tepung lain pun boleh.. tapi kalau nak sedapp.. Tepung Magik ni lah.. untung.. leh masak macam2 tau guna Tepung Magic ni.. Multipurpose hokehhh!! Aish.. banyak cerita lea pulok.. jom baca jomm..

mula-mula, Potong Nipis2 Peria tu, Pastu Rendam dalam air yang dicapur secalit kapur makan, taruk secubit garam sikit.. Tujuannya untuk hilangkan pahit Sayur tu.. sama jugak kalau buat masak2 goreng ke apa.. kena hilangkan pahit tu dengan cara tu.. 
 
Dah Rendam beberapa minit..cuci dan toskan bersih2.. pastu taruk air untuk bagi peria tu sentiasa basah.. Tujuannya untuk senang nak celup dalam tepung tadi.. kalau tak, susah dia nak melekat..
 
Pastu Guling2 dan salutkan Peria tadi dengan Tepung Magic.. biar tebal2.. rangup sikit.. kalau nipis2 kang risau masa goreng dia tercampur dengan minyak dan tertanggal tepungnya..
Buat macam ni.. haaa.. pandai punn.. ecececeh
Pastikan semuanya dekat2.. tak lea lea berterabur tepung jatuh.. heee
 
Haaa.. yang ni dah siap utnuk digoreng.. masa ni tak nyum2 lagi.. heeee 
 
Haa.. time ni.. memang slurpppp.. bau dia.. rasa rangup dia.. perghhhh!! ok.. tu je.. selamat mencubaa yea.. mehehehe.. sonang ajo kot.. jangan maleh!

Nak order Tepung Magic? klik SINI
Nak baca Entri pasal Tepung Magik? klik SINI | SINI | SINI
Reactions:

9 ulasan:

  1. hahaha.. pos kat sini sikit. hehehe

    BalasPadam
  2. assalamualaikum TB...mcm sedap jer ni boleh cuba nanti...;)

    BalasPadam
  3. Kalau tepung lain tak sedap ke?

    BalasPadam
  4. Wah... Nmpk menyelerakan...

    BalasPadam
  5. huuuiii, sedapnya kak.. tak pahit eh peria tu?

    BalasPadam
  6. Mana nak beli tepung magik ni. Cam best je.

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥