Nuff

09 Disember 2013

GARAM SEBAGAI PENARIK TOKSI/ASID/RACUN DAN UNSUR NEGATIF DALAM DARAH/TUBUH

GARAM SEBAGAI  PENARIK TOKSI/ASID/RACUN 
DAN UNSUR NEGATIF DALAM DARAH/TUBUH
Buat Tukang Masak, Suri rumahtangga dan siapa saja yg suka masak ini cara betul mengunakan garam dan juga untuk rawatan mengikuti cara Rasulullah.

Kita disogok dgn fakta palsu; Ambil garam lebih boleh kena darah tinggi (Ini protokol yahudi...)

Back to cara hidup Nabi (SAW), Sebelum makan Nabi (SAW) letak secubit garam di lidah untuk elak santau dan tapis makanan yang akan dimakan. Sampai di tempat baru, Nabi (SAW) ambil garam dulu untuk sesuaikan hormon tubuh di tempat baru. Untuk ubat penyakit rohani, air perlu dicampur garam terutama sihir dan santau. Kenapa?

Allah dah cipta garam adalah penarik toksid/asid/racun dalam darah atau tubuh dan juga penarik unsur-unsur negatif, (pengamalan Pengamal Perubatan Islam untuk bersih rumah atau pagar rumah perlu tabur garam di sekeliling rumah. Garam juga unsur yg boleh balance balik sistem tubuh kita. ini sunnah kita.

Tapi garam boleh jadi rosak apabila dimasak atau bertindakbalas dengan suhu tinggi/panas. Maksudnya kalau nak masak, guna garam bukit dan jangan bubuh garam masa makanan menggelegak atas dapur. Tutup api dan biar suhu turun dulu. Baru letak garam. Kita panggil bubuh garam atas darat macam orang arab buat; Bubuh garam masa nak makan.

Sebab? 

Garam ada sodium dan potassium. Tubuh perlu potassium lebih. Kalau dalam suhu panas, garam hanya tinggal sodium. Potassium rosak dalam suhu panas. Sebab tu kena darah tinggi.

Seelok-eloknya di tempat makan sentiasa ada mangkuk kecil garam dan sunnah Rasulullah SAW mencalit secubit garam menggunakan jari kelingking kanan dan diletakkan ke lidah bahagian depan. Ianya akan mengaktifkan kelenjar enzim penghadaman. 

Wallahu'alam.


Taken from Ustazah Masjid KLIA.

10 September 2013

CARA atau TIPS MENYIMPAN TELUR

CARA atau TIPS MENYIMPAN TELUR
menyimpan telur ayam
( Related entri klik ---> NAK TAU KUALITI TELUR?? )

Cakkk.. semalam teman kongsikan cara nak tahu kualiti telur yang kita beli kan? heeeee.. hari ni lak teman nak share cara nak simpan telur lak.. teman memang dari dulu lagi konpius cara simpan telur yg betul.. maksud teman, emak teman dulu pernah ajar cara letak telur dalam peti ais cara yg betul.. tp teman dah konpius nak letak yg runcing keatas ke atau yang lebor ke atas? hu3.. last2 main letak jeleaa.. kikiki..Tapi, akhirnya teman jumpa gak cara yang betul meletakkan telur.. eh.. menyimpan telur.. arghh.. samalah..!! jom kita tengok.. kot sape yg xtau 2 leh lea tahu hari ni kan.. yg mana dah expert tau tu, dok diam2 yewww..
●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥Sebelum tu baca ni dulu yea.. ●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.

Telur yg patut disimpan dengan cara berikut adalah telur yang dibeli dlm keadaan masih segar. 
Cara membezakannya adalah seperti berikut:
Masukkan telur ke dalam air, jika telur tenggelam dengan posisi telentang bererti 
telur masih dalam keadaan segar. Sebaliknya jika timbul telur sudah tidak segar & hampir busuk.

●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥Cara atau Tips Menyimpan Telur●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥
Sebelum disimpan, teliti bahagian kulit. Jika mengandungi kotoran segera bersihkan dengan mencucinya menggunakan spans yang telah diberi sabun. Hati-hati kulit telur yang kotor dapat menjadi sarang bagi bakteri Salmonella. Oleh kerana itu, biasakan mencuci telur sebelum menyimpannya dalam peti ais. perlu juga kita mengetahui yang semakin lama telur disimpan, umumnya putih telur akan semakin ringan, dimana bila dipecahkan dan diletakkan di piring ia kelihatan melebar.

Setelah mencuci telur, keringkan dan simpan di dalam peti ais. Simpan telur dalam peti ais dengan POSISI BAHAGIAN YANG RUNCING MENGHADAP KE ATAS untuk mempertahankan posisi kuning telur agar selalu berada ditengah telur. Atur suhu peti ais 7 darjah. Jika disimpan dalam ruang terbuka, masukkan ke dalam bekas kawat yang berlubang dan letakkan di tempat yang terlindung  dari cahaya matahari.dan diingatkan sekali lagii, sebaiknya jangan terlalu lama menyimpannya, kerana telur mengeluarkan H2O dan CO2, sehingga semakin lama penyimpanan telur akan menjadi semakin ringan, selain itu terbentuk ruang udara yang semakin besar di dalam cangkang dan akhirnya telur menjadi semakin ringan. 
menyimpan telur ayam
haaa.. amacam? pandai dah simpan telur? waaa.. memang dah tau lama yeaa? hihihi.. malunyaa..
 teman jea baru tau yeaaa.. aduiiii..
●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥ Sekian.. Terima Kasih kerana sudi baca..Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥●♥ 


PETUA AWET MUDA CARA ISLAM - PART 2

●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥
PETUA AWET MUDA CARA ISLAM 
●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥

Petua Awet Muda Cara Islam | Cakkkk.. heee.. Semalam entri Petua Awet Muda Cara Islam-Part 1 kann.. haaa.. kali ni part 2 pulak.. mungkin ada persamaan tapi yang ni lebih terang lagi x silap teman.. hu3.. actually orang cakap, kalau kita sayangkan sesuatu tu, mesti lea berusaha menjaganya dengan baik, betui x? haaa.. macam tu jugak wajah kita, tubuh badan kita.. semua kena jaga.. badan nak pakai lama yopp.. (ayat mkcik2 kat kg teman dulu.. ha2)
tuan2 dan puan2.. cewahhh.. Tak dinafikanlah memang semuanya akan tua bergedut satu hari nanti, tapi kalau tak jaga elok2, nanti silap2 wajah lebih tua dari umur yg sebenar.. x ke frust kalau gitu.. kannn.. nak pulak ada mulut longkang gi tegur lak, "eh, awat muka kamu KUSAMMM aje, dah macam nyonya jual sayur je aku tengok.." rasa macam nak lempang aje muka org yg cakap camtu kan! ha2.. so, kalau xnk ditegur camtu.. kenalah dari sekarang menjaganya orraittt.. dan teman amat setuju dengan Kenyataan kat bawah ni yang mengatakan :
"Semua orang nak kekal cantik dan sihat….Awet muda bukan tujuan menidakkan fitrah kejadian manusia, peredaran masa yang sememangnya manusia semakin tua yang telah Allah tentukan buat hambaNya. Kita bukan mengubah, tetapi memelihara atau menjaga serta mensyukuri nikmat Allah Yang Maha Pencipta."
haa.. apa tunggu lagi.. moh le kitaa nengok kat bawah ni, baca dan praktikkan. InsyaAllah pasti menjadi,.. yakin pada Allah dan pasang niat yang baik maka baiklah jadinya.
Petua Awet Muda Cara Islam 

  • Urutkan wajah korang dengan air dari bawah dagu hingga ke atas dahi 
  • diiringi selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. 3 kali.
  • I
  • I
  • V
  • Gunakan jari telunjuk kedua-dua belah tangan dan letakkan di bawah dagu. 
  • Pusingkan jari korang ke pipi,pipi ke hidung dan seterusnya ke bahagian dahi.
  • I
  • I
  • V
  • Lakukan setiap pagi disusuli dengan meminum air suam sebelum mengambil sarapan pagi. 
  • Perlu diingat, jangan sekali mengurut wajah korang dari atas ke bawah 
  • kerana ia akan mempercepatkan proses kedutan.
  • I
  • I
  • V
  • Sejurus bangun pagi baca doa, amalkan petua ini sebelum mandi dan gosok gigi. 
  • Masukkan air dalam mulut selama 10 saat dan selawat 3 kali dalam hati. Kemudian, baru diteguk.
  • Air liur pada awal pagi mengandungi enzim yang boleh menjadi penawar, kemudian barulah menggosok gigi.
  • I
  • I
  • V
  • Baca ayat 35 hingga 38 surah Al-Waqiah setiap kali mandi untuk curahan pertama, mulakan dari kepala.

  • PETUA AWET MUDA CARA ISLAM
    I
  • I
  • V
  • Setelah solat subuh, bacalah surah Yusuf kemudian minum 3 teguk air suam. 
  • Mudah-mudahan wajah kelihatan berseri dan awet muda.
  • I
  • I
  • V
  • Setelah itu, lakukan senaman ringan. Hirup udara segar dari luar dan jalan tanpa memakai kasut 
  • di halaman yang berumput. Geselkan kaki di atas rumput yang masih berembun.
  • I
  • I
  • V
  • Semasa berdandan pada waktu pagi baca selawat di kedua-dua telapak tangan dan rautkan ke muka beserta niat dalam hati supaya diindahkan wajah seperti wajah Nabi Yusuf AS. Amalkan setiap pagi.
  • I
  • I
  • V
  • Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat..
  • Mulakan dari telunjuk kanan sehingga kelingking jari kanan, seterusnya kelingking jari kiri ke ibu jari kiri dan diakhiri dengan ibu jari kanan. Amalkan menanam kuku dan rambut yang dipotong atau gugur mudah-mudahan mendapat berkat di dunia dan akhirat.
  • I
  • I
  • V
  • Ketika makan, janganlah disulam dengan minum air. 
  • Minumlah setelah setengah jam selepas makan.
  • I
  • I
  • V
  • Mulakan sesuatu urusan dengan nawaitu yang baik dan niat kerana Allah.
  • I
  • I
  • V
  • Rajin-rajinlah membaca Al-Quran dengan niat ikhlas kerana Allah.
  • I
  • I
  • V
  • Sentiasa tenang dan bersikap positif.
  • I
  • I
  • V
  • Maafkan semua orang sebelum tidur.
  • I
  • I
  • V
  • Amalkan solat tahajud.
  • 09 September 2013

    PETUA MENGETAHUI KUALITI TELUR

    Petua Mengetahui Kualiti Telur
    How To Determine if an Egg is Fresh
    Aaaaaacummm!!! teman datang lagi dengan Petua lak.. heee.. tapi ni bukan petua teman lah tauu.. ni petua dari laman Facebook, teman share kat sini sebab teman pun rasa ada yang tak tahu lagi kot cara nak tau kualiti telur yang korang beli kann.. teman pun baru tau sebenarnya cara nak tengok telur ayam yang berkualiti macammana rupanya, he2.. tapi macam biasalah.. kalau x buat entri camne nak simpan petua2 ni kan.. hu3.. memang banyak ilmu yang teman dapat sejak berblog ni.. sambil mencari info, share dengan rakan2.. pastu dapat pulak ilmu macam2 sepanjang mencari info n bahan untuk blog ni... korang pun sama kan?! Ok lah, jom kita belajo camne nak tahu kualiti telur yang kita beli.. 
    Petua Mengetahui Kualiti Telur 
    ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•
    Mula2, ambik satu besen/bekas (kalau ada mangkuk kaca beso yang transprent tu lagi bagus..) letak air dalamnya, kemudian RENDAMKAN TELUR ke dalam air seperti dalam gambar di atas.

    1) Telur terbaring di dasar bekas bererti telur itu berat dan masih BARU.

    2) Telur sedikit miring di dasar bekas bererti telur sudah 1 minggu.

    3) Telur berdiri di dasar bekas bererti telur sudah 2-3 minggu.

    4) Telur terapung bereti telur sudah lama dan berkemungkinan BUSUK.

    So, amacam?? korang dah pilih telur yang Ok x??? ha2.. kalau selalu terbeli telur yang x berapa elok kat mana2 kedai tu.. bertukarlah ke kedai lain lak yea.. mana tau kot kedai yg korang beli telur tu memang menjual stock lama punya telur kannn.. hi3.. apa2 pun tepuk dada tanya selera.. korang punya duit, bukan duit teman punn.. kann..

    okeh.. ini saja untuk entri petua hari ni.. esok lak jom baca cara2 nak SIMPAN telur lak..jangan lupa singgah lagi yeaa.. heeeee...

    PETUA AWET MUDA CARA ISLAM - PART 1

    ●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥
    PETUA AWET MUDA CARA ISLAM 
    ●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥

    Haiii.. ha2..  tengahari macam ni, sebelum teman keluar umah, nak jugak update entri terbaru.. yang pagi tadi tu mukadimah jea.. hu2.. addict dah nak meng hudpate entri ... kalau bole setiap jam nak update entri nyeww.. tapi nak wat cne.. masa cemburu dekat teman.. heh3.. seperti yang lepas2 punya entri petua/kesihatan, teman suka abadikan semua dalam blog teman ni, untuk tatapan teman sendiri yang benonya.. tapi kalau dah ada teman2 yang nak tumpang baca apale salahnya kann.. hee.. bukannya kena bayo.. ilmu/petua/bahan bacaan kan untuk di share.. ye dakkk??? huh.. x mau ngomel banyak2.. jom baca!!

    PETUA AWET MUDA CARA ISLAM 

      Petua  1 : 
    ●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥
    Sejurus bangun pagi,sebelum mandi dan gosok gigi, amalkan petua ini. Urutkan wajah kalian tu dgn air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat nabi 3 kali. Amalkan setiap hari urutan ini.

      Petua  2 : 
    ●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥
     Sejurus bangun pagi,sebelum mandi dan gosok gigi, minum air dan biarkan ia di dalam mulut selama 10 saat dan sambil itu selawat 3 kali. Kemudian, baru diteguk. Air Liur ada enzim yang boleh jadi ubat.
      
    Petua  3 : 
    ●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥
    Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari yg baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat. Selain itu, amalkan menanam kuku/rambut yang dipotong atau gugur.

      Petua  4 : 
    ●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥ 
    Semasa berdandan di waktu pagi baca selawat Nabi di kedua tapak tangan dan raupkan ke muka berserta niat dalam hati supaya di indahkan wajah seperti Nabi Yusuf. Amalkan setiap pagi.

      Petua  5 : 
    ●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥
    Untuk melihat wajah kita agak muda daripada umur kita, amalkanlah petua ini dengan jujur dan ikhlas. Senang sahaja, pertama, setiap kali selepas solat subuh bacalah surah yusuff, kemudian minum air suam sebanyak tiga teguk sahaja. Wajah kalian akan kelihatan muda daripada umur sebenar kalian.

     Petua  6 : 
    ●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥
    Hafalkan ayat 35 ~38 surah Al-Waqiah. Bacalah dalam hati setiap kali mandi untuk curahan pertama, mulakan dari kepala.

      Petua  7 : 
    ●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥
    Amalkan bangun pagi dan mandi embun. Usap embun dari hujung daun pada wajah, rambut dan kulit badan. Khasiat air embun amat banyak. Wajah kalian akan berseri dan tubuh badan menjadi sihat serta awet muda.

      Petua  8 : 
    ●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥
    Amalkan mandi air telaga sulung iaitu air telaga yang diambil pada waktu pagi sebelum ada orang lain mengambilnya terlebih dahulu daripada kita. Mandilah sebelum air telaga itu ditimba orang. InsyaAllah wajah akan berseri dan badan sentiasa ramping.

      Petua 9 : 
    ●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•.Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●♥
     Muka kita biasanya akan berminyak selepas bangun dari tidur. Inilah masanya untuk mengamalkan urutan wajah. Gunakan jari telunjuk kedua-dua belah tangan dan di letakkan di bawah mulut (dagu). Pusingkan jari kalian ke pipi, pipi ke hidung dan seterusnya ke bahagian dahi. Lakukan setiap pagi di susuli dengan meminum air suam sebelum mengambil sarapan pagi. Perlu diingat, jangan sesekali mengurut wajah kalian dari atas ke bawah kerana ia akan mempercepatkan proses kedutan.

    GA New

    Innity Mobile

    nuffy2

    BV2019 - 2