Petua Mengetahui Kualiti Telur
How To Determine if an Egg is Fresh
Aaaaaacummm!!! teman datang lagi dengan Petua lak.. heee.. tapi ni bukan petua teman lah tauu.. ni petua dari laman Facebook, teman share kat sini sebab teman pun rasa ada yang tak tahu lagi kot cara nak tau kualiti telur yang korang beli kann.. teman pun baru tau sebenarnya cara nak tengok telur ayam yang berkualiti macammana rupanya, he2.. tapi macam biasalah.. kalau x buat entri camne nak simpan petua2 ni kan.. hu3.. memang banyak ilmu yang teman dapat sejak berblog ni.. sambil mencari info, share dengan rakan2.. pastu dapat pulak ilmu macam2 sepanjang mencari info n bahan untuk blog ni... korang pun sama kan?! Ok lah, jom kita belajo camne nak tahu kualiti telur yang kita beli.. 
Petua Mengetahui Kualiti Telur 
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•
Mula2, ambik satu besen/bekas (kalau ada mangkuk kaca beso yang transprent tu lagi bagus..) letak air dalamnya, kemudian RENDAMKAN TELUR ke dalam air seperti dalam gambar di atas.

1) Telur terbaring di dasar bekas bererti telur itu berat dan masih BARU.

2) Telur sedikit miring di dasar bekas bererti telur sudah 1 minggu.

3) Telur berdiri di dasar bekas bererti telur sudah 2-3 minggu.

4) Telur terapung bereti telur sudah lama dan berkemungkinan BUSUK.

So, amacam?? korang dah pilih telur yang Ok x??? ha2.. kalau selalu terbeli telur yang x berapa elok kat mana2 kedai tu.. bertukarlah ke kedai lain lak yea.. mana tau kot kedai yg korang beli telur tu memang menjual stock lama punya telur kannn.. hi3.. apa2 pun tepuk dada tanya selera.. korang punya duit, bukan duit teman punn.. kann..

okeh.. ini saja untuk entri petua hari ni.. esok lak jom baca cara2 nak SIMPAN telur lak..jangan lupa singgah lagi yeaa.. heeeee...

18 Ulasan

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

  1. Oh, nice info.
    Baru tahu ada byk jenis telur...

    BalasPadam
    Balasan
    1. heee.. sama2 kita belajar..teman pun xtau jugak dulu..

      Padam
  2. petua best ni, harus tunggu lagi esok :)

    BalasPadam
  3. petua baru ni..terima kasih ye :P

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebenarnya dah lama yunk.. kita semua yg baru tahu hari ni.. heee..

      Padam
  4. owh..fizi baru tahu cara ini..nace sharing kak :)

    BalasPadam
  5. ooooo yer ke?alamak baru tau ni.nk kene check nih...

    BalasPadam
    Balasan
    1. he2.. tapi bila fikir dh terbeli bole ke tuko balik yea harith? hihihi

      Padam
  6. semua yg komen sini teman udah kunjungbalas.. thanx semua..

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum Wr Wb

    Apakah Anda memiliki masalah keuangan dan Anda sedang mencari bantuan Pinjaman asli, Kami di sini untuk membantu Anda dengan Pinjaman untuk meringankan bisnis Anda dan menyelesaikan semua hutang Anda, kami menyediakan semua jenis pinjaman, besar atau kecil, ini adalah peluang Anda untuk finansial kebebasan.Kami menawarkan yang berikut ini.

    √ Pinjaman Bisnis Besar

    √ Pinjaman Bisnis Kecil

    √ Pinjaman Rumah Baru

    √ Pinjaman mobil

    √ Pinjaman Pertanian Besar atau kecil

    √ Pinjaman untuk proyek jangka panjang atau pendek

    √ Mulai Pinjaman bisnis

    √ Koperasi Pinjaman

    √ Pinjaman untuk Proyek yang ada

    Mengapa Anda harus memilih kami.

    + Kami memberikan pinjaman dengan suku bunga yang sangat rendah

    + Tidak masalah dari negara mana Anda berasal, kami akan meminjamkan Anda.

    + Proses kami sangat mudah dan sederhana. sangat orang bisa memahaminya.

    + Kami adalah perusahaan yang sangat jujur dan dapat diandalkan.

    + Kami tidak memberikan informasi pribadi Anda kepada siapa pun,

    informasi Anda aman bersama kami.

    Tujuan utama kami adalah meminjamkan sebanyak mungkin yang Anda inginkan dan siap untuk mendapatkan pinjaman, Anda harus mengatakan pada diri sendiri cukup, Anda tidak dapat terus membiarkan kurangnya uang membatasi pertumbuhan bisnis Anda. hubungi kami dengan informasi kontak kami di bawah ini dan biarkan kami bergandengan tangan dengan memberikan Anda pinjaman yang akan membantu mengembangkan bisnis Anda. Anda tidak perlu khawatir, kami sangat dapat dipercaya dan Bersedia meminjamkan Anda.

    Hubungi kami dengan:
    Perusahaan:  Femi Otedola Loan Firm  
    Email: femiotedolaloanfirm@gmail.com
    Email: femiotedolaloanfirm1@Outlook.com
    WA: +1(469) 464-5833 (Chat only) 
    WA: +1(806) 395-2203 (Chat only) 

    atau kunjungi Situs web kami dan gunakan Kontak Kami dan kami akan membalasnya kepada Anda.

    Situs web: https://femiotedolaloanfirm.blogspot.com

    Hubungi kami hari ini dan mari bantu mengembangkan bisnis Anda.

    BalasPadam

Catat Ulasan

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

Terbaru Lebih lama

GA New