Nuff

10 Julai 2013

SOLAT TARAWIKH

Hai semua.. lagi berberapa minit jea kita nak iftar (berbuka puasa) dah.. perut dah berkeroncong lagu Arab (aipp.. x baik.. sabo!) hidung dah terbau2 hidangan berbuka puasa yang pertama lak (haippp.. mana bole cium bauu.. makruh!) mata dah tenung2 juadah2 atas meja yang menyelerakan.. (heee.. yg ni bole.. nice to see but cannot hold or taste it ) hik3.. apa2 pun teman tau, korang semua tahu adab berpuasa dan cara nak dapat pahala puasa yang mantop kan! heeee.. bagussss! 

okeylah, lepas berbuka nanti kita nak tarawih lak kan.. So.. dengan tak semena2 teman nak share lea tentang Persoalan Tarawih ni, saja2 baca untuk dikongsi bersama.. tak kisah lea korang nak tarawih 8 rakaat ke, 20 rakaat ke.. yang penting ikut keikhlasan dan kemampuan korang dalam menunaikan ibadat nih.. kalau teman, teman buat 8 jea.. diikuti solat witir..

Bila datangnya bulan Ramadhan, kita umat Islam hendaklah menumpukan sepenuh perhatian untuk melaksanakan ibadah dan ketaatan dengan sebaik mungkin kepada Allah swt. Namun, apa yang menyedihkan ialah seringkali berlaku perbalahan dan pertelingkahan dalam melaksanakan ibadah-ibadah sunat dalam bulan Ramadhan terutamanya mengenai bilangan rakaat solat sunat Tarawih. 

Di samping itu, terdapat pula masyarakat Islam yang begitu beria-ia dan berduyun-duyun ke masjid dan surau untuk mengerjakan solat sunat Tarawih, pada masa yang sama mereka meninggalkan solat fardhu seperti Maghrib dan Subuh. Mengapa perkara begini boleh berlaku, adakah masyarakat kita masih tidak boleh membezakan mana yang lebih utama antara sunat dan fardhu?
Perbalahan dalam perkara-perkara khilaf seperti bilangan rakaat solat tarawih ini telah menyebabkan ada yang bermasam muka dan tidak bertegur sapa. Tidakkah mereka terfikir bahawa bermasam muka dan tidak bertegur sapa itu adalah haram, sedangkan puncanya datang daripada persoalan sunat yang menjadi khilaf di antara ulama?. 

Syeikh Dr. Fadl Hassan ‘Abbas telah menyatakan bahawa lebih elok ditutup pintu masjid agar tidak ditunaikan solat sunat tarawih sekiranya perbalahan tentangnya menyebabkan perpecahan berlaku di antara umat Islam! Manakah yang lebih penting, solat sunat atau persaudaraan Islam?
Ada pula masyarakat Islam yang memang seronok melihat perbalahan dan pergeseran berlaku di kalangan jemaah di masjid dan di surau. Lalu mereka sentiasa membawa serta membesar-besarkan isu ini dan mengapi-apikannya. Sedangkan mereka sendiri hanya menunaikan dua rakaat solat tarawih sahaja, lantas terus ke kedai kopi untuk berbual dan membuang masa. Sebagai umat Islam, kita hendaklah menghindarkan diri daripada perbalahan yang tidak berfaedah, sebaliknya hendaklah kita menumpukan sepenuh perhatian kepada ibadah yang patut dilakukan pada bulan Ramadhan yang mulia ini.
Solat Tarawih ialah solat sunat muakkad. Sekiranya seseorang itu meninggalkan solat Tarawih, dia tidak berdosa, akan tetapi seseorang itu akan mendapat dosa sekiranya mewujudkan perbalahan tentang bilangan rakaatnya sehingga menimbulkan pergeseran di antara umat Islam di masjid. 

Solat Tarawih bermula sebaik sahaja seorang itu selesai daripada mengerjakan solat fardhu ‘Isya (seeloknya selepas mengerjakan solat sunat Ba‘diyah ‘Isya’ kerana solat tersebut juga adalah sunat muakkad). Waktu untuk menunaikan solat Tarawih berkekalan sehingga terbit fajar. Ia dikerjakan dengan dua-dua rakaat. 

Jika dikerjakan solat Tarawih itu empat rakaat dengan satu salam, maka tidak sah solatnya, kerana menyalahi yang disyariatkan. (lihat kitab Al-Majmuk: 4/38)

Persoalan mengenai jumlah raka’at solat Tarawih, sebenarnya ia merupakan perkara lama yang telah pun dibincangkan oleh ulama-ulama mu’tabar, tetapi malangnya ia sentiasa diungkit-ungkit dan ditimbulkan kekecohan oleh pihak-pihak yang masih tidak berpuas hati. 

Bilangan rakaat solat Tarawih adalah perkara yang termasuk di dalam perbezaan pendapat Ulama. Seseorang Muslim tidak boleh bersikap bersikap keras dalam perkara yang ada perbezaan pendapat di kalangan ulama.

Mengikut Syeikh Dr. Abdul Malik al-Sa’di, tidak terdapat dalil yang benar-benar pasti tentang bilangan rakaat solat tarawih yang dilakukan oleh Rasulullah saw kerana terdapat pelbagai riwayat tentang bilangan rakaatnya. (Lihat buku al-Bid’ah fi al-Mafhum al-Islamiy al-Daqiq, halaman 119). Oleh itu, semakin banyak Ibadah yang dilakukan pada malam-malam Ramadhan, maka semakin banyaklah pahala yang akan diperolehi.
Terdapat segelintir umat Islam bersikap keras dengan menyatakan bahawa solat Tarawih hanya 8 rakaat, dan sesiapa yang melakukan lebih daripada 8 rakaat merupakan suatu perkara bid’ah. Hujahnya ialah hadis daripada Abu Salamah bin Abdul Rahman yang bertanyakan Sayyidatuna Aisyah r.a : “Bagaimanakah solat Nabi s.a.w. di dalam bulan ramadhan?” Maka jawab Sayyidatuna Aisyah: “Nabi tidak melebihkannya di dalam Ramadhan dan di luar Ramadhan melebihi 11 rakaat …(11 rakaat ialah setelah dicampur 3 rakaat Witir)” (Hadis Riwayat Imam Bukhari).
Kalau diteliti hadis ini, ia hanya menunjukkan kebiasaan Nabi s.a.w. menunaikan solat malam di dalam bulan Ramadhan dan selainnya dengan 11 rakaat. Namun begitu, dalil-dalil yang jelas menunjukkan bahawasanya solat malam ini termasuklah solat tarawih tidak terikat dengan bilangan tertentu, sepertimana hadith yang diriwayatkan daripada Ibnu ‘Umar, seseorang bertanya kepada Nabi s.a.w. tentang solat malam, Maka jawab baginda : “Solat malam itu dua rakaat, dua rakaat, jika seseorang kamu bimbangkan masuknya waktu subuh maka dia solatlah satu rakaat sebagai solat witir.” (Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Justeru apabila dilihat pendapat para ulama yang mu’tabar, akan didapati bahawa bilangan rakaat solat Tarawih tidak terikat dengan bilangan tertentu. Menurut Jumhur ulama’ pula iaitu yang terdiri daripada ulama’ aliran mazhab Syafie, Hanafi, yang rajih di sisi Imam Ahmad, al-Thauri, Daud dan sebagainya, mereka menyatakan bahawa bilangan solat Tarawih ialah 20 rakaat berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh al-Baihaqi dan selainnya yang bermaksud: “Bahawasanya mereka (sahabat-sahabat) nabi, mendirikan solat (Tarawih) dalam bulan Ramadhan pada zaman Umar bin al-Khattab dengan 20 rakaat.” (Telah mensahihkannya al-Hafiz al-’Iraqi dan al-Subki).
Di samping itu, terdapat riwayat daripada para ulama’ salaf yang menunaikan solat sunat Tarawih lebih daripada 20 rakaat. Terdapat di kalangan mereka yang menunaikan sebanyak 46 rakaat, 41 rakaat, 39 rakaat, 36 rakaat, 34 rakaat dan 24 rakaat. Ada pula yang menunaikan 16 rakaat dan 13 rakaat. (Rujuk buku al-Bid’ah fi al-Mafhum al-Islamiy al-Daqiq, halaman 120).
Menurut Syeikh Muhammad bin Soleh al-’Uthaimin dalam kitabnya (Fatawa Syeikh Ibn ‘Uthaimin – 1/407), beliau berkata: “Dan perkara ini (bilangan rakaat Tarawih) adalah luas. Maka tidak diingkari ke atas siapa yang solat dengan 11 rakaat atau 23 rakaat….”, Katanya lagi: “Tidak sewajarnya bagi kita untuk berlebih-lebihan dan melampau-lampau. 

Sebahagian manusia ada yang melampau-lampau dalam bentuk (kononnya) beriltizam dengan Sunnah (Nabi) dalam bab bilangan (solat Tarawih), mereka mengatakan : “Tidak boleh ada tambahan atas bilangan (solat tarawih) yang datang dari sunnah. Mereka juga mengingkari dengan keengkaran yang keras terhadap sesiapa yang melakukan penambahan dalam perkara ini, mereka mengatakan perkara tersebut adalah dosa dan derhaka. Perbuatan ini tidak syak lagi kesalahannya. 

Bagaimana boleh jadi dosa dan derhaka, (kerana) telah ditanya kepada Nabi s.a.w. tentang solat malam, kemudian Nabi mengatakan : “Dua rakaat, dua rakaat”, dan baginda tidak menghadkan bilangan rakaatnya…. Maka apabila Nabi s.a.w. menerangkan kaifiat (cara solat) tanpa menghadkan bilangan (rakaat), telah diketahui bahawasanya dalam perkara ini adanya keluasan….”
Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah pula berkata : “Dan solat tarawih itu bahawasanya solatnya sepertimana mazhab Abu Hanifah, al-Syafi’e, dan Ahmad dengan 20 rakaat, ataupun sepertimana mazhab Malik dengan 37 rakaat, atau 13 rakaat, atau dengan 11 rakaat, sesungguhnya (semua ini) baik, sepertimana yang telah dinaskan oleh Imam Ahmad dengan ketiadaan at-Tauqif. Maka boleh dilakukan dengan banyak rakaat dan sedikit berdasarkan panjang atau pendeknya qiam.”
Ibn Qudamah pula menyatakan : “Dan yang terpilih di sisi Abu Abdillah (iaitu Imam Ahmad) r.a. (solat malam) 20 rakaat, dan inilah pendapat at-Thauri, Abu Hanifah, as-Syafi’e, dan berkata pula Malik : “36 rakaat.” (Lihat kitab al-Mughni – 1/457). Imam al-Nawawi pula menyatakan: “Solat tarawih itu merupakan sunnah dengan ijmak para ulama. Mazhab kami (berpendapat) bahawasanya (bilangannya) 20 rakaat dengan 10 kali salam, boleh dilakukan sendirian dan berjemaah.” (Lihat kitab al-Majmu’ – 4/31).
al-Suyuti pula berkata : “Hadith-hadith yang sahih dan hasan dalam perkara qiyam Ramadhan dan galakan melakukannya tidak mengkhususkan bilangan (rakaat). Ia juga tidak juga thabit bahawasanya Nabi s.a.w. solat tarawih dengan 20 rakaat. Adapun solat malam ini, solat yang tidak disebutkan bilangannya. Baginda menghentikan (solat berjemaah) pada malam yang keempat kerana bimbang difardhukan ke atas umat, maka perkara ini akan menyusahkan mereka…..” (Lihat al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah – 27/142-145) .
Jelasnya, bilangan rakaat solat Sunat Tarawih termasuk dalam perkara khilafiah yang tidak sepatutnya diperbalahkan. Sebaliknya setiap umat Islam hendaklah menumpukan perhatian untuk mewujudkan kualiti dalam Ibadah yang dilakukan serta mengikhlaskan diri kepada Allah swt. Rebutlah peluang, bonus dan ganjaran besar yang disediakan oleh Allah pada bulan Ramadhan ini. Jauhilah pertelingkahan dan pergaduhan dalam perkara-perkara furu’ kerana ia hanya akan merugikan umat Islam

ZIKIR DAPAT MENCERAHKAN WAJAH

ZIKIR DAPAT MENCERAHKAN WAJAH
Hai.. Assalammualaikum.. hari ni hari pertama kita berpuasa, dalam teman mem'publish' entri2 yang dah lapuk bersemadi dalam draft teman ni, elok jugak teman publish yang mana bersesuaian untuk bulan Ramadhan ni kan..  kalau tak, entri2 begini teman selalu post pada hari Jumaat jea.. namun bab berzikir, ilmu ilmiah sebegini boleh di share x kira masa kan? So,kali ni teman nak share tentang ZIKIR .. 
Zikir utama adalah yang diucap dengan hati dan lisan secara serentak. Di antara kedua-duanya, zikir dengan hati adalah lebih utama daripada berzikir dengan lisan semata-mata.
Imam al-Ghazali berkata zikir itu terbahagi kepada empat kategori.
Pertama – Zikir dengan lisan saja.
Kedua – Zikir dengan hati serta lisan secara paksa.
Ketiga – Zikir dengan hati yang dibantu dengan lisan tanpa paksaan.
Menguasai zikir dalam hati dan menumpukannya. Seterusnya Imam al-Ghazali memberikan pandangannya dengan berkata : Yang sedikit faedahnya dan lemah kesannya iaitu apabila lisan berzikir sedangkan hati di dalam keadaan lalai. Firman Allah Petikan dari Surah al-Ahzab, ayat 35 yang bermaksud :
“Dan orang lelaki yang banyak menyebut (mengingati) Allah dan orang perempuan yang banyak menyebut Allah, maka Allah telah menyediakan untuk mereka keampunan dan ganjaran pahala yang besar”.
Rasulullah S.A.W yang bersabda maksudnya : “Sesiapa yang mengucapkan ‘Subahanallah hil’azimi Wabihamdih’ maka akan ditanamkan untuknya sepohon pokok tamar dalam Syurga” – Petikan dari Hadis riwayat Muslim.
Hikmat lain adalah berturutan seperti :-
Pertama – Akan mendapat keredaan Allah dan memperoleh ketenangan pada hati serta dapat merasakan kelazatan iman dalam jiwa.
Kedua – Menimbulkan kejernihan,
Ketiga – kemanisan pada hati dan wajah.
Keempat – Mendapat kasih sayang, kecintaan serta keampunan dari Allah serta dimurahkan rezekinya.
Kelima – Dapat merasakan betapa besar, agung, hebat dan berkuasanya kerajaan Allah. Segera mendapat pembelaan daripada Allah apabila seseorang itu berada dalam kesusahan dan kedukaan. Ini terbukti dalam menjana kehidupan seharian sepanjang hayat yang kita lalui sama ada kita sedar atau sebaliknya.

Keenam – Mendapat penghormatan dan doa daripada sekalian Malaikat. Memperoleh pohon tamar dalam Syurga kelak, semakin banyak berzikir maka semakin banyak pohon tamar itu untuknya.
Ketujuh – Mendapat nur (cahaya) daripada Allah dalam kehidupan di dunia ini, di alam barzakh(kubur) dan juga pada titian sirat nanti.
Kelapan – Dapat membina rumah dan juga istana dalam Syurga. Apabila kita berhenti berzikir maka berhentilah pembinaannya di Syurga.
Kesembilan – Dapat menjadi pendinding dan juga perisai daripada Neraka jahanam. Dapat mendekatkan diri kepada Allah untuk membuka pintu masuk segala kebaikan.
Kesepuluh – Dapat menghalau dan mematahkan gangguan Syaitan terhadap dirinya. Dapat menghilangkan perasaan runsing yang bersarang dalam hatinya.
Kesebelas – Dapat membersihkan hatinya daripada segala jenis kotoran dan juga penyakit. Dapat menjauhkan dirinya daripada segala jenis ketakutan dan kebimbangan.
Kedua belas – Dapat menghapuskan dosa kecil serta maksiat kecil . Dapat melepaskan seseorang yang berzikir itu daripada sifat munafik.
Ketiga belas – Apabila seseorang itu menyertai majlis bacaan yassin, tahlil, zikir dan selawat , dia sebenarnya menyertai majlis yang di hadiri oleh Malaikat.
Dengan berzikir juga seseorang itu akan sentiasa diingati oleh Allah sepertimana dalam firmanNya bermaksud : Ingatlah kamu kepadaKu ketika kamu senang dan susah , maka Aku akan mengingatimu.

09 Julai 2013

DOA HARIAN RAMADHAN 1


Seperti yang teman janjikan dalam entri sebelum ni : KLIK SINI
bermula 1 Ramadhan teman akan autopublish semua doa2 harian bagi setiap hari dalam Ramadhan untuk kita share bersama.. barulah puasa kita indah bila disertai dengan doa2 ini.. percayalah.. =)

DOA SAMBUT RAMADHAN..


Masa belek2 album dalam FB teman, teman baru perasan yang teman ada design Doa2 harian untuk 30 hari Ramadhan.. 

Sememangnya tiap2 tahun, teman akan post kat wall tiap2 hari untuk share dengan kawan2.. jadi rasanya tak salah kalau teman share dengan rakan2 blogger gak kan.. tiap2 hari ada doa khas untuk dibaca, teman rasa x lengkap kalau dalam sehari tertinggal doa2 ni.. (kecuali time bendera Jepun lea kan.. huk2).. 

So, start dari bermulanya 1 Ramadhan teman akan autopublish doa2 ni.. heee.. ni hasil kerja teman sendiri yea.. bukan copyCat tau.. tengok ada kucen itam tu.. siap tulis Miaw Share lagi.. heee... tp kalau sape nak copy paste pun xpe.. silakan.. teman x kodokut.. apa lea sangat klu korang nak copy kan.. x reti nak melenting x tentu pasal bab copy mengcopy ni.. heee.. 

Okeh.. selamat berpuasa yea semua.. insyaAllah.. esok teman BW blog korang yang singgah n komen sini yea.. tentu korang geram dengan teman kan, sebab lambat BW korang.. walhal entri gedebuk gedebak kua nya.. xkan xde masa nak BW lik kan? hee.. ada yg PK camtu x? sila angkat tangan.. mesti ada punya.. mcm teman dulu gak.. heee.. pepe pun.. tunggu esok yea!

Jadual Waktu Berbuka Puasa dan Imsak Tahun 2013M/1434H Untuk Seluruh Negeri

Jadual Waktu Berbuka Puasa dan Imsak Tahun 2013M/1434H Untuk Seluruh Negeri

puasa tahun 2013 jadual jadual waktu berbuka puasa dan imsak 2013 1434h malaysia



Jadual waktu berbuka Puasa dan Imsak tahun 2013M/1434H untuk seluruh negeriJabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) menerusi laman sesawang rasminya telah mengeluarkan senarai jadual waktu imsak dan buka puasa di bulan Ramadhan bagi negeri-negeri seluruh Malaysia sebagai panduan kepada seluruh umat Islam ketika menjalani ibadah puasaJadual tersebut boleh di muat-turun (download) dengan melayari atau klik tajuk pautan url mengikut negeri masing-masing seperti yang tertera dibawah

Lafaz niat puasa dan doa berbuka
niat buka puasa 2 jadual waktu berbuka puasa dan imsak 2013 1434h malaysia

niat buka puasa 3 jadual waktu berbuka puasa dan imsak 2013 1434h malaysia

Credit to :




SOLAT TARAWIH 8 RAKAAT

Salam.. fuh.. nampaknya banyak sangat entri tentang nak nyambut Ramadhan dalam blog teman kali ni, ekceli teman pun sedang persiapkan diri apa yang patut.. almaklumlah Ramadhan sekali dalam setahun kan.. mulalea google2 ilmu2 yang ada untuk diamalkan dalam bulan mulia ni.. hemm.. kalau bulan2 biasa amalan idaklea setara mana, tapi apasalahnya di bulan Ramadhan ni kita lebihkan sikit kan.. (byk lagi baguss) heee.. korang nak tau, teman ni selalu buat tarawih kat umah aje sebelum ni.. sebab teman ni penakut nak kuo & balik malam2..bukan sebab takut antu/syaiton tau.. tapi sebab jalan area umah teman tu gelap..
faham2 jelea.. kalau nak dengar Tazkirah Ramadhan kat surau tempat teman solat tu, memang agak panjang sikit tazkirahnya.. so, kadang kul 11 lebih abesnya.. dan balik memang ramai2, tapi bila nak nyampaikan ke rumah tu berjalan lea sorang2.. takott.. lupa lak..kat area umah teman tu memang selalu berlaku kes kena ragut depan umah.. eee.. seramm.. pernah jiran teman balik dari tarawih kena ragut.. walhal dalam beg tu cuma kain telekung aje pun.. dah diragut ditolak sampai jatuh lak tu.. kesian makcik tu..  2 yang agak fobia nak kuo solat tarawih malam2.. hee... mesti ada yg tanya, nape x ikut abah je gi solat tarawih? hu2.. yang sebenornya teman lagi suka gi sendiri.. hemm... tp skrg teman lagi selesa buat tarawih kat umah jea.. teman tahu pahala berjemaah lagi besar dari buat bersendirian kan.. he2.. sekarang dah ada en. miaw, leh lea gi solat tarawih  sama2.. sebab dah ada bodyguard kuat... heeeeeee.... 

opsss.. sebelum termelalut, jom kita recall memori lik, cara2 nak menunaikan solat tarawih 8 rakaat, sebelum tu moh baca Mukadimahnya dulu.. kalau malas leh terus scroll ke bawah untuk baca STEP BY STEP cara2 melaksanakan solat Sunat Tarawih 8 rakaat ni.. jom.. =)

MUKADIMAH
Solat Tarawih hanya dilakukan pada malam bulan Ramadhan sahaja. Solat Tarawih dalam bulan Ramadhan (Qiyam Ramadhan) ialah solat Tahajjud atau ‘shalatullail’ (solat malam)yang dilakukan pada malam-malam bulan lainnya.

Tarawih ertinya beristirehat. Maka solat ini dilaksanakan berselang-seli dengan ‘berehat seketika’, Tujuan berhenti rehat sekejap adalah untuk memperolehi keikhlasan dan memberikan ketenangan kepada mereka yang bersolat, khususnya kepada warga emas disamping mengelakkan ketegangan badan selepas berbuka puasa.

Solat Sunat Tarawih ialah ibadat tambahan yang dilakukan dalam keadaan tenang dan tidak tergopoh-gapah. Ia satu cara untuk menunjukkan keikhlasan, kebaktian dan ketaatan kepada Allah SWT.

Jesteru itu Rasulullah SAW menyuruh ia dilakukan mengikut kemampuan, keikhlasan dan kerelaan. Sekiranya tidak mampu melakukan 20 rakaat disebabkan tugas mahu pun kesihatan, memadai dengan lapan rakaat sahaja.

Sunnah Rasulullah SAW
Bilangan rakaat Solat Sunat Tarawih yang biasa dilakukan Rasulullah SAW adalah 11 rakaat; terdiri dari 8 rakaat solat Tarawih dan 3 rakaat Solat Sunat Witir. Jumlah ini dipilih oleh kebanyakan umat Islam Malaysia.Solat sunat Ramadhan lapan rakaat oleh Rasulullah SAW, seperti yang dilihat oleh Aisyah r.a. di rumah, adalah yang minimum kerana Baginda SAW memanjangkan rakaatnya.Abu Salamah r.a pernah bertanya kepada Aisyah r.a tentang solat malam Rasulullah SAW di bulan Ramadhan. Aisyah menjawab: “Rasulullah SAW tidak pernah menambah rakaat solatnya di bulan Ramadan dan atau bulan lain melebihi sebelas rakaat. Baginda solat empat rakaat, jangan engkau tanya betapa bagus dan panjangnya solat baginda. Kemudian, baginda solat empat rakaat, jangan engkau tanya betapa bagus dan panjangnya solat baginda. Kemudian, baginda solat tiga rakaat (witir).” – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Sahihnya, no: 1147.

Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah r.h menyatakan di dalam kitabnya Majmu’ al-Fatawa, mengenai solat qiyam Ramadan (solat Tarawih); “Nabi SAW tidak pernah menetapkan jumlah rakaatnya. Namun, baginda sendiri tidak pernah mengerjakannya melebihi 11 atau 13 rakaat sama ada pada bulan Ramadan atau bulan lain. Baginda melakukan solat qiyam dengan memanjangkan rakaatnya.”
.
Aishah r.a. meriwayatkan lagi; Rasulullah SAW solat (Tarawih) empat rakaat pada waktu malam, setelah itu beristirehat. Baginda duduk lama sehingga saya kasihan melihatnya. Saya berkata kepadanya: “Demi Allah wahai Rasulullah! Dosa-dosamu telah diampuni Allah, sama ada dosa yang terdahulu dan yang terkemudian; maka untuk apakah tuan bersusah payah solat seperti ini?”
Baginda SAW menjawab: “Bukankah lebih baik kalau aku menjadi hamba yang bersyukur?”

Biasanya Solat SunatTarawih dilakukan sebanyak lapan rakaat yang dipisahkan kepada2 rakaat demi 2 rakaat (4 kali 2 rakaat) dengan setiap dua rakaat satu salam.
1. Solat SunatTarawih ini juga boleh dikerjakan empat rakaat – empat rakaat (2 kali 4 rakaat), iaitu sebagaimana tatacara solat fardhu yang empat rakaat iaitu dengan dua tahiyat.

2. Boleh juga dikerjakan sebanyak empat rakaat sekaligus dengan hanya satu tahiyat dan sekali salam sahaja. Sekiranya ingin dilaksanakan dengan hanya satu tahiyat maka setiap rakaat hendaklah dibaca surah-surah atau ayat-ayat dari al-Qur’an.


#  Setiap cara Solat Sunat Tarawih di atas, hendaklah di akhiri dengan tambahan 3 rakaat Solat Sunat Witir, boleh sama ada dilakukan dengan dua salam atau satu salam Witir sahaja.
.
Malah, ia juga boleh digabungkan dengan hanya satu rakaat Solat Sunat Witir.
Abdullah bin Umar r.a berkata: “Sesungguhnya seorang lelaki berkata: Wahai Rasulullah! Bagaimanakah cara melakukan solat malam? Baginda bersabda: “Dua rakaat dua rakaat. Apabila engkau bimbang (waktu solat Subuh akan masuk), laksanakan terus solat witir sebanyak satu rakaat.” – Hadis riwayat al-Bukhari dalam kitab Sahihnya, no: 1137.
Aisyah r.a berkata: “Biasanya Nabi s.a.w solat di malam hari sebanyak 13 rakaat termasuk witir dan dua rakaat solat sunat fajar (solat sunat sebelum fardu Subuh). – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Sahihnya, no: 1140.


Sesudah membaca Al Fatihah pada setiap rakaat, lalu membaca ayat-ayat atau surah daripada Al Quran, tidak kira pendek atau panjang, atau berulang-ulang, asalkan bacaan itu betul dan solat ini dibuat dengan cermat.


  1. Sebaik-baik surah yang dibaca selepas al-Fatihah pada solat Tarawih ialah satu juzuk daripada al-Quran pada setiap malam seperti kelaziman seseorang yang hafaz al-Quran (al-Hafiz).
  2. Setelah membaca surah Al-Fatihah, bacalah sebarang surah lazim yan diketahui. Pada raka’at kedua ada baiknya membaca surah al-Ikhlas 3 kali.
  3. Kebanyakan orang biasanya hanya membaca surah-surah lazim. Berikut adalah cara tersusun membaca surah lazim Solat Sunat Tarawih lapan rakaat;
Jadual Surah Solat Tarawih Lapan Rakaat
Rakaat
Surah
Pertama
At Takaatsur
Kedua
Al Ashry
Ketiga
Al Humazah
Keempat
Al Fiil
Kelima
Al Quraisy
Keenam
Al Ma’uun
Ketujuh
Al Kautsar
Kelapan
Al Kaafiruun
=======================================================================
CARA MELAKSANAKAN 
SOLAT TARAWIH 8 RAKAAT

Cara melakukan solat Tarawih sama seperti solat sunat yang lain. Solat Tarawih dilaksanakan setiap dua rakaat satu salam, ini berlandaskan kepada hadis: “Solat malam (solat Tarawih) adalah dua rakaat, dua rakaat.” (Riwayat Jamaah)

.

1.  Niat:


2.  Bacaan Selawat, Tasbih dan Doa Solat Tarawih


a.  Setelah selesai melakukan solat fardu dan solat sunat Ba’diah Isyak, maka Bilal memulakan Solat Tarawih dengan menyeru:

Maha Suci Tuhan Pemiliki (alam) yang disembah (dipatuhi),


b.  Bilal dan jamaah sama-sama membaca:


3.  Bilal menyeru dengan lafaz bagi permulaan mendirikan solat sunat Tarawih;


4.  Imam dan jamaah sama-sama mendirikan 2 rakaat pertama solat sunat Tarawih;

Bacaan selepas Surah Al-Fatihah:

Raka’at pertama: Surah At Takaatsur

Raka’at kedua: Surah Al Ashry

.

5. Setelah memberi salam pada akhir rakaat ke-2; Bilal dan jamaah bersama-sama mengucapkan zikir dberikut:



6.  Imam dan jamaah bersama-sama mendirikan solat sunat Tarawih untuk rakaat ke 3 dan 4;

Bacaan selepas Surah Al-Fatihah:

Raka’at ketiga: Surah Al Humazah

Raka’at keempat: Surah  Al Fiil
.
7.  Setelah memberi salam pada akhir rakaat ke-4; Bilal dan jama’ah membaca Tasbih dan Selawat:


8.  Diikuti dengan Imam membaca doa berikut:


9.  Sebelum mendirikan 4 rakaat lagi, bilal dan jamaah membaca kalimat:


10. Imam dan jamaah sama-sama meneruskan Solat Sunat Tarawih rakaat yang ke 5 dan 6;

Bacaan selepas Surah Al-Fatihah:

Raka’at kelima: Surah Al Quraisy

Raka’at keenam: Surah  Al Ma’uun



11. Setelah memberi salam pada akhir rakaat ke-6; Bilal dan jamaah bersama-sama mengucapkan zikir dberikut:


12.  Imam dan jamaah bersama-sama meneruskan solat sunat Tarawih untuk rakaat ke 7 dan 8;

Bacaan selepas Surah Al-Fatihah:

Raka’at ketujuh: Surah Al Kautsar

Raka’at kelapan: Surah  Al Kaafiruun



13.  Setelah memberi salam pada akhir rakaat ke-8 (akhir); Bilal dan jama’ah membaca Tasbih dan Selawat:


14.  Apabila selesai mendirikan 8 raka’at Solat Tarawih, membaca doa berikut;


Ya Allah! Rahmatilah dan sejahterakanlah ke atas penghulu kami Muhammad dan ke atas keluarga penghulu kami Muhammad SAW dengan selawat terafdal di mana Dikau berselawat ke atasnya dengan selawat itu; Wahai yang mempunyai Kemuliaan dan Kemurahan, wahai yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang!  Dan keredhaan Allah kepada kesemua sahabatnya dan telah redha kepada kami, kedua ibu bapa kami dan keselurahan orang-orang yang beriman.

.

Ya Allah! Jadikanlah kami golongan yang imannya sempurna, dapat menunaikan segala kewajipan agama, menjaga solat, menunaikan zakat, menuntut dan mencari segala kebaikan di sisi-Mu, mengharapkan keampunan-Mu, sentiasa berpegang teguh dengan petunjuk-petunjuk-Mu, terhindar dari segala penyelewangan, mencintai keduniaan dikurangkan, terpelihara di akhirat, meredhai ketentuan qadak dan tabah menerima ujian, mensyukuri segala nikmat-Mu dan semoga di akhirat nanti kami dimasukkan sebaris di bawah naungan panji-panji jujungan kami Nabi Muhammad SAW, dapat melalui telaga yang sejuk, dimasukkan ke dalam syurga, terhindar dari api neraka dan duduk  di atas Tahta Kehormatan di dampingi  bidadari syurga dengan memakai pakaian kebesaran dari sutera yang berwarna-warni, menikmati santapan syurga yang lazat, meminum susu dan madu yang suci lagi bersih di dalam gelas-gelas dan kendi yang tidak kering selamanya, bersama-sama dengan orang yang telah Dikau berikan nikmat pada mereka, daripada golongan para nabi, para siddiqin, syuhada dan orang-orang yang soleh dan baik sekali mereka menjadi teman-teman kami. Demikianlah kemurahan dan kecekapan daripada Allah yang Maha Mengetahui dan segala puji bagi Allah Tuhan Seluruh Alam!

.

Ya Allah! Yang membezakan batil dan hak, yang menurunkan Al-Quran dengan hikmah serta penjelasan, [berkatilah kami ya Allah di dalam bulan Ramadan ini - (3x)] Kurniakanlah kepada kami ya Allah (Ramadan ini dan Rahmat-Nya), tahun demi tahun atas apa yang Dikau kasihi dan redhai; Wahai yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang!

.

Ya Allah! Sesungguhnya Dikau pada malam ini dan pada setiap malam bulan Ramadan membebaskan ahli-ahli neraka. Maka jadikanlah kami Ya Allah, kedua ibu bapa kami, anak-anak kami, isteri-isteri kami, orang-orang tua kami, guru-guru kami, kaum kerabat kami, sahabat-sahabat kami, orang-orang yang masih hidup dan bapa-bapa kami dari kalangan mereka yang Dikau bebaskan dari neraka. [Ya Allah! Selamatkanlah kami dari api neraka dengan kesejahteraan - (3x)]. Masukkanlah kami dan mereka ke dalam syurga sebagai orang-orang yang sejahtera. [Ya Allah! Sesungguhnya Dikau Maha Pengampun lagi Maha Pemurah, Dikau amat suka mengampunkan, maka ampunilah kami! - (3x)].

Rahmatilah dan sejahterakanlah ke atas semulia-mulia makhluk, penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarganya dan para sahabat Baginda kesemuanya. Segala puji bagi Allah, Tuhan pentadbir seluruh alam!

=======================================================================

SOLAT SUNAT WITIR

Setelah selesai Solat Tarawih, teruslah dirikan solat sunat Witir. Bilal menyeru:

صَلاَةُ الْوِتْرِ اَثَابَكُمُ اللهُ.


(Lakukanlah solat Witir, mudah-mudahan Allah memberi pahala kepada kamu!)



Cara-Cara Melaksanakannya  :      

1.  Lafaz niatnya pada setiap dua rakaat pertama:

2.  Bacaan selepas Fatihah:

Raka’at pertama: Surah Al-A’laa

Raka’at kedua: Surah  Al-Kafiruun


3.   Sesudah salam, Bilal membacakan selawat;


4.   Jemaah terus berdiri untuk mengerjakan satu lagi raka’at Witir. Lafaz niat pada satu rakaat terakhir:





5.   Selepas bacaan al-Fatihah, pada raka’at terakhir, dibaca pula surah;

Al-Ikhlas,

Al-Falaq dan

An-Naas.



6.   Bemula malam 16 Ramadhan, disunatkan membaca  Doa Qunut sebelum melakukan sujud pertama.

7.   Selesai mengerjakan Solat Witir disunatkan mengucapkan:

8.   Boleh dibaca doa-doa berikut:

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN ALMUBARAK DAN SELAMAT BERPUASA BUAT SEMUA


Pengumuman Tarikh mula berpuasa...
 
  
Assalammualaikum.. heee.. sepatutnya teman buat entri tentang cerita2 selama seminggu teman menghilang tu kan.. memang nak buat entri pasal tu pun, tapi memandangkan esok kita mula berpuasa, teman nak publishkan dulu entri ini sebagai menyambut bulan yang dinanti2 kan setiap tahun.. Ramadhan Al-Mubarak.. 
Malam tadi x sempat nak tengok TV tentang pengumuman tarikh mula puasa, almaklumlah teman BZ sgt2 sejak kebelakangan ni.. bayangkan balik jea umah  kena kemas umah yang bersepah dibuat oleh si Oyen n si Butang tu.. x tau lea depa main apa sampai tonggang terbalik umah dibuatnya.. siap tong sampah bergolek2 tengah rumah.. aiyooo.. tapi teman nak marah pun x lalu sebab sedih tengok makanan depa abes lansung.. teman x tau lea start bila makanan depa tu abes.. 5 hari tuu.. xtau lea camne depa masa tu.. kesiann.. sedih teman nengoknya.. bila teman tuang makanan dalam mangkuk depa, depa makan dengan lahapnya.. Ya Allah.. rasa berdosa lak sebab letak makanan x cukup hari tu.. lain kali memang kena letak 2 paket whiskes kot baru cukup.. teman lupa, sekarang dah dua ekor.. dulu Butang sekor je.. boleh lea  letak sepaket.. teman sepatutnya sediakan makanan lebih banyak lagi untuk 5 hari.. Maafkan teman wahai my bulus yang comey..
kesian.. kelaparan Si Butang ni.. Si Oyen lagi lea.. dah lea kuruss.. 
Okeylah.. sambung balik citer Ramadhan tadi, Alhamdulillah teman bersyukur sangat2 kerana masih bernafas lagi pada Ramadhan kali ni.. macam biasa, setiap kali Ramadhan, teman akan rasa bersemangat, dan berkobar2 nak sambut Ramadhan ni.. siap beli kurma Yusuf Taiyoob lagi tu.. ha2.. kali ni tahun kedua teman berpuasa bersama en.miaw teman tu.. memang berharap sangat Ramadfhan kali ni teman dapat mengumpul lebih banyak pahala lebih dari hari2 dan bulan2 sebelumnya.. moga dimuliakan Akhlak, dipercantikkan tutur kata, di per'elokkan tingkahlaku dan semua yang dapat meningkatkan lagi pahala kita semua di bulan Ramadhan yang mulia ni.. huk3.. tahun ni jugak adalah tahun kedua teman berpuasa berjauhan family.. (argghhh.. masih fikir lagikah? helloo.. awak bukan anak manja lagi hokehh.. !) 
Semoga kita semua dapat menjalani Ibadah puasa dengan sempurna, insyaAllah.. Aminn.. salam sayang buat semua yang singgah dan komen disini.. love u all so much.. rinduuuuu nk blogwalking! haaa.. esok jangan lupa sahur OK! bagi yang liat sangat nak sahur tuu.. konci jam siap2 yea.. kalau terlepas sahur, alamat bergoyang lea lutut kome bila time tengahari.. hihihi.. kalau tahan lapo x ngape.. klu x tahan?? 


08 Julai 2013

DO U KNOW HOW MUCH I MISS U...???

Salam semua.. i'm back! teman dan ada kat Malaysia sekarang.. tapi.. xleh nak berblog lagi.. banyak sgt2 keje nak buat ni.. kena cari masa yang betui2 FREE untuk mula berblogging n berblogwalking lik.. kepada yang singgah n komen sini, nanti teman blogwalking ke sana lik yea.. tungguuu.. n pada yang ada tersenarai blog teman menang GA/segmen tu inpom2 lea kat teman disini atau FB Tengkubutang Miaw yea.. huk2.. teman betui2 xde masa nak berjalan n ngecheck list GA/segmen yg teman join.. hu2.. apa2 pun.. thanx semua.. hope selama teman menghilang ni, korang masih ingat lagi kat teman yea.. heeee... tataaa..

Out..  





Innity Mobile

adseng