Makanan Yang Sesuai Untuk Penghidap Psoriasis


Psoriasis adalah penyakit kulit kronik yang lazim dihidapi. Penyakit itu terjadi disebabkan penghasilan sel kulit yang terlalu pantas hingga menyebabkan sesetengah bahagian kulit menjadi tebal dan bersisik pada permukaan kulit.

Lebih buruk apabila lebihan kulit itu menjadi kering hingga menimbulkan rasa kegatalan dan kemerahan seterusnya menyebabkan rasa sakit, selain menjejaskan tahap keyakinan diri mereka. 

Biarpun ia bukan penyakit baru, penawar kepada psoriasis masih belum dijumpai. Apa yang ada hanyalah ubat-ubatan untuk mengawal gejala supaya ia tidak memudaratkan. 

Namun begitu, diet yang bersesuaian dengan setiap individu yang menghidap psoriasis mampu mengawal tahap penyakit mereka, sekali gus memberi peluang kepada penghidapnya menjalani kehidupan dengan lebih tenang.

PSORIASIS menimbulkan kegatalan dan kepedihan.
BERI biru mampu mengelak psoriasis daripada lebih teruk.
IKAN antara yang memberi manfaat kepada pesakit kulit psoriasis.


Penyelidik daripada Akademi Nutrisi dan Pemakanan Amerika Syarikat Heather Mangieri berkata, tiada bukti sesetengah makanan dapat memberi kesan secara menyeluruh kepada penyembuhan psoriasis.

Bagaimanapun, terdapat bukti bahawa dengan mengurangkan atau melebihkan sesetengah jenis makanan, ia dapat membantu mengurangkan simptom psoriasis. 

Antara makanan yang boleh diambil untuk mengelakkan simptom penyakit kulit berkenaan daripada terus memudaratkan adalah avokado, bijirin, lobak, ikan, kekacang dan beri biru. 

Selain mempunyai zat antioksidan yang baik untuk kulit, kebanyakan makanan itu mempunyai unsur antiradang yang dapat melindungi sel tubuh. Makanan terbabit juga antara makanan kurang berlemak seterusnya baik untuk mengekalkan berat badan ideal dan mengelak obesiti. 

Ini kerana kegemukan melampau juga antara faktor yang boleh menggalakkan kemunculan psoriasis. 

Makanan yang tidak seharusnya diambil oleh pesakit psoriasis pula termasuk produk tenusu, gula pasir, alkohol, makanan bergoreng malah tomato. 

Secara umum, makanan berkenaan menggalakkan keradangan dalam jangka panjang pada sel dalam badan dan ini boleh memudaratkan keadaan penyakit kulit yang dihidapi, selain meningkatkan berat badan. 

Walaupun hanya sedikit bukti saintifik mengenai kemudaratan tomato serta sayur-sayuran terhadap keadaan penyakit psoriasis, ada pesakit yang diselia mengatakan keadaan kulit mereka menjadi lebih teruk apabila memakan sayuran berkenaan. 

Bagaimanapun menurut Mangieri, pesakit yang ingin mengawal penyakit mereka dengan berpantang perlu mencuba dan memantau kesannya terhadap kesihatan kulit serta melihat sendiri keberkesanannya.
hemm.. serupa macam simptom yang teman hadapi sekarang.. huuu.. sedihhh.. 


info lain berkaitan :


APA ITU PSORIASIS
KUNYIT RAWAT PSORIASIS
PSORIASIS INFO



Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )
Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 

14 Ulasan

  1. Kakak belajar ilmu kesihatan baru di sini - terima kasih
    Nampak macam tak serious tapi bila kakak baca macam menakutkan

    Beri biru tu macam kakak nak ngap aje hihi..

    BalasPadam
  2. ooooo ini namanya psoriasis...abah saya kena yg gambar first tu...

    BalasPadam
  3. nice info .....

    saje nk share ....dalam produk shaklee juga ada supplement yang boleh mengurangkan gejala ..secara tidak langsung mengawal psoriasis ni dari berlarutan ...


    saya cadangkan amik amik supplement shaklee untuk membantu pesakit psoriasis..... iaitu Vita C, Ostematrix, Omega Guard(minyak ikan) dan Vivix (optional)


    Vitamin C membantu pembentukan kolagen iaitu sejenis protein yang menyusun tubuh manusia. Kolagen adalah struktur yang terlibat dalam pembinaan tulang, gigi, sendi, otot dan kulit. Perkataan kolagen itu sendiri berasal dari Yunani yang bererti lekat atau bersifat sebagai pelekat.Sebab itulah si pengamal akan mendapati kulitnya lebih licin, tegang dan cantik, dan luka cepat sembuh kerana ia membentuk perhubungan tisu badan yang kuat.


    Ostematrix adalah kalsium.....Kalsium juga bertindak sebagai alarm kepada system imun. Kedatangan virus dan kuman akan dimusnahkan oleh system imun kita. Namun, sebelum tentera pertahanan badan kita dapat bertindak, ion kalsiumlah yang akan membawa arahan supaya sel-sel imun bertindak memerangi virus dan kuman tersebut. Kekurangan kalsium menyebabkan system pertahanan badan kita tidak berfungsi sepenuhnya. Gejala yang biasa didapati ialah keradangan kulit seperti ekzema, kudis, jerawat, dan sebagainya lagi.

    Omega guard ..antara suplemen yang sangat digalakkan utk kita consume setiap hari kerana badan kita tak mampu menghasilkan asid lemak omega 3 yg perlu untuk badan kita utk proses metabolisma... untuk brain, untuk alahan, utk asma, utk sendi, utk kesihatan jantung, utk kawal berat, utk kulit yg cantik.Omega guard (minyak ikan ) Shaklee lengkap dgn 7 jenis asid lemak omega 3 yg perlu oleh badan iaitu DHA, EPA, HPA, ETA, SDA, DPA. Badan kita tak mampu menghasilkan asid lemak perlu ni utk proses metabolisme,etc.. Jadi kena dapatkan dari sumber makanan dan suplement

    Satu sajian Omega guard Shaklee membekalkan 900mg asid lemak omega 3 yg perlu ie EPA dan DHA. kandungan EPA dan DHA didalam Omega Shaklee antara yg tertinggi berbanding jenama lain dan lagi satu pesakit psoriasis digalakkan makan ikan seperti dalam entry ni kan .... dan tak mungkin kita dapat makan ikan sebanyak yg diperlukan oleh pesakit psoriasis untuk membantu mengawal sakit ini ...jd omega guard membantu


    peranan vivix

    VIVIX merupakan tonik all in 1.... paling berkesan dan ia anti-penuaan pelbagai manfaat yang sesuai untuk mereka yang menghidapi diabetes, arthritis, gout, penyakit kulit dan macam-macam lagi. Mengandungi resveratrol yang dipercayai mampu memperbaiki DNA seterusnya mencegah penuaan berlaku dengan pantas.

    nak tau lebih lanjut mai PM eima sedia bantu 0129220376

    BalasPadam
  4. baru tau namanya..selama ni selalu tgk ada org sakit kulit macam tu...

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum dan salam sejahtera..

    Saya penghidap penyakit ini,sudah terlalu lama dengan awalnya hanya di kepala...tetapi setelah berkahwin dan mengandung hingga melahirkan kulit saya semakin teruk hingga ke lengan tangan dan kini setelah 10 thn berkahwin,dan mempunyai anak 3,tubuh badan saya telah dipenuhi dengan kulit rosak itu..setiap hari saya merasakan keperihan dan kegatalan walau saya pantang makan,saya tak ambil makanan yg boleh menambah kegatalan kulit...tapi mungkin sudah bahagian saya didunia ini...saya redha dan tetap menjalani rawatan dari pakar kulit,saya redha apabila doc mengatakan penyakit ini takkan sembuh dan sentiasa datang dan pergi..saya juga alami bagaimana orang memandang jijik pada saya..
    Allah ada perancangan yang baik untuk saya dengan dugaan ini...
    Sekian..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama lah kita Kat kepala sy pun ada banyak Kat sini ada orang yg cadangkan sapu kirim
      tanah liat

      Padam
    2. Lenovo A6600 mcm saya nak contact anda.. Ayah sy juga mghidap psiorasis.. Dah cuba ke krim tanah liat tu? Tqia

      Padam
    3. Lenovo A6600...sekiranya anda mmbaca post ini.. Tolong contact saya noorlizakamaruddin@gmail.com tqvm

      Padam
    4. Lenovo A6600...sekiranya anda mmbaca post ini.. Tolong contact saya noorlizakamaruddin@gmail.com tqvm

      Padam
    5. Lenovo A6600 mcm saya nak contact anda.. Ayah sy juga mghidap psiorasis.. Dah cuba ke krim tanah liat tu? Tqia

      Padam
  6. Cari sahaja kat Google.mengobati psoriasis dengan crim tanah liat

    BalasPadam
  7. Cari sahaja kat Google.mengobati psoriasis dengan crim tanah liat

    BalasPadam
  8. saya menghidap proriasis sejak tahun 2009 seluruh badan. segala ubatan telah di cuba duit beribu habis. tapi sejak saya menggunakan ubat ini masalah kulit saya makin berkurang sehingga sekarang saya menggunakan ubat ini. syukur masalah kulit saya makin kurang tidak seperti dahulu. untuk sebarang pertanyaan sila email saya di gamanfm@gmail.com

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum warahmatullahiwabarokatu cik.

    Saya Pn. Ai dari Johor.
    Saya ada terbaca post cik tentang nak cari penawar penyakit tersebut.

    Boleh klik link di bawah untuk tengok testimoni & cara untuk mendapatkannya jus cordyceps 100% berasaskan herba melalui shopee.

    Ada diantara customer yang konsisten mengamalkannya, pulih sepenuhnya dlm masa 3bulan. InshaaAllah.

    https://shopee.com.my/ai1227/2073359695/

    Atau untuk pertanyaan, boleh whatsapp saya : 0137722024 (Pn. Aai)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Post a Comment

Terbaru Lebih lama