RESEPI MASAK LEMAK CILI API UDANG NENAS

Yang ni antara gulai lemak kegemaran TB, ada nenas tu buat ada rasa manis-manis masam kuah lemak tu.. hubby pun suka.. tapi jarang buat sebab jarang beli nenas dan jarang beli udang.. huhu.. kat rumah ni banyak makan ayam dan daging serta ikan aje..  sotong dan udang kadang-kadang ikut mood hubby nak beli bila.. hehehehe.. 
Bahan-Bahan :
πŸ‘‰1/2 kilogram udang

Bahan untuk di kisar :
πŸ‘‰4 ulas bwg merah
πŸ‘‰3 ulas bwg putih
πŸ‘‰1 ½ inci kunyit hidup
πŸ‘‰15 biji cili padi

Bahan-bahan lain :
πŸ‘‰Garam dan gula
πŸ‘‰2 batang serai
πŸ‘‰3 cawan santan
πŸ‘‰1/2 biji nenas dipotong ikut kesukaan

Cara membuat :
1.Masukkan bahan kisar kedalam periuk bersama
nenas,santan dan serai,masak sehingga nenas lembut

2.Sentiasa kacau kuah supaya tak pecah minyak.Masukkan garam dan gula secukup rasa

3.Masukkan udang selama 2 minit, jangan terlalu lama untuk mengelakkan udang daripada keras
Tutup api dan hidangkan.












1 Ulasan

  1. macam nak kena gi cari udang jugak ni...lama xmakan udang masak lemak cili api

    BalasPadam

Catat Komen

Lebih baharu Lebih lama

TB MOBILE

tengkubutang nity

GA New