7 Makanan Yang Harus Dielakkan Jika Anda Mempunyai Fibroid

fibroid

7 Makanan Yang Harus Dielakkan 
Jika Anda Mempunyai Fibroid


Tahukah anda bahawa sekitar 20% hingga 80% wanita menghidap fibroid sebelum berusia 50 tahun? Penting untuk menjauhkan pertumbuhan pelik ini dengan melakukan semua yang anda boleh. Perhentian pertama - memperbaiki diet anda. Berikut adalah senarai 7 makanan yang harus dielakkan jika anda mempunyai fibroid untuk membantu menyingkirkannya dengan lebih cepat, sambil mencegah lebih banyak daripada berkembang!

Apa itu Fibroid & Gejalanya ?
Fibroid, juga dikenali sebagai fibroid rahim adalah tumor otot jinak yang dapat berkembang di rahim. Wanita yang mendapat fibroid biasanya berumur pertengahan hingga akhir pembiakan. Sebilangan besar fibroid tidak menyebabkan simptom, ada yang menyebabkan kesakitan serta pendarahan yang berat dan berpanjangan.

Sekiranya fibroid cukup besar, ia dapat menekan pundi kencing dan menyebabkan kencing kerap. Gejala lain dari fibroid rahim termasuk sakit semasa hubungan seksual dan sakit belakang bawah. Kemandulan mungkin disebabkan oleh fibroid pada beberapa wanita tetapi ini tidak biasa.

Apa yang Menyebabkan Fibroid?
Wanita boleh mendapat satu fibroid atau sebilangan besar di rahim mereka. Tetapi sebab sebenar mengapa fibroid tumbuh di tempat pertama tidak jelas. Walau bagaimanapun, corak menunjukkan bahawa fibroid berjalan dalam keluarga dan dipengaruhi oleh tahap hormon dalam badan.

Beberapa faktor risiko fibroid termasuk kegemukan dan terlalu banyak pengambilan daging merah! Inilah sebabnya mengapa diet sangat penting untuk menyingkirkan fibroid. Sebenarnya, banyak masalah pembiakan termasuk sista ovari, tempoh berat, PCOS dan kemandulan disebabkan oleh kenaikan berat badan yang tidak diingini, kelebihan berat badan dan kegemukan.

Di bawah ini, mari kita lihat senarai makanan yang harus dielakkan sekiranya anda mempunyai fibroid. Hanya mengelakkan makanan ini

Senarai Makanan yang Harus Dielakkan jika Anda Mempunyai Fibroid

Berikut adalah senarai 7 makanan yang harus dielakkan jika anda mempunyai fibroid untuk membantu menyingkirkannya dengan lebih cepat, sambil mencegah lebih banyak daripada berkembang!

1. Daging Merah
Seperti disebutkan di atas, salah satu faktor risiko terbesar untuk mengembangkan fibroid adalah pengambilan daging merah yang tinggi. Daging yang berwarna merah ketika mentah disebut daging merah. Ini termasuk semua daging dari haiwan berkaki empat seperti daging lembu, daging babi dan domba, dan lain-lain. Daging jenis ini harus dielakkan kerana mereka mempunyai hormon tambahan yang tinggi termasuk estrogen yang meningkatkan tahap hormon anda dan menyebabkan pertumbuhan rahim seperti fibroid dan juga ovari sista.

Daripada daging merah, makan daging putih iaitu ayam dan ikan. Elakkan ayam yang dibesarkan di kilang dan cuba makan makanan yang diternak secara organik.


2. Tenusu Berlemak Tinggi
Yang lain dalam senarai makanan yang harus dielakkan jika anda mempunyai fibroid adalah susu tinggi lemak. Ini termasuk susu penuh, susu penuh lemak, mentega dan krim. Kenapa? Ia mempunyai konsep yang sama dengan makan daging merah - susu adalah salah satu makanan yang mengandungi sejumlah besar hormon tambahan yang disuntik ke dalam lembu untuk membuatnya tumbuh dengan cepat dan meningkatkan pengeluaran susu mereka. Kita telah melihat bahawa hormon berlebihan memainkan peranan besar dalam menyebabkan fibroid. Oleh itu, hormon tambahan dalam susu boleh memberi makan fibroid anda, menjadikannya lebih besar, menghalangnya larut atau membentuk yang baru.

Sekiranya anda tidak dapat mengelakkan tenusu, sila cuba mengambil susu organik dari ladang yang menghasilkan susu dari lembu bebas atau lembu yang dibesarkan.

3. Makanan yang kaya dengan lemak tepu
Pada masa kini, kebanyakan makanan yang diproses seperti biskut, gula-gula, pastri, kerepek kentang dan produk bungkusan lain dimakan setiap hari oleh semua orang. Sebilangan besar dari kita mencari sebungkus kerepek kentang atau sebiji coklat ketika kita berada di zaman kita sebagai makanan keselesaan. Tetapi sebenarnya, makanan ini kaya dengan lemak tepu yang dapat meningkatkan kadar estrogen, yang memungkinkan fibroid tumbuh dengan ukuran lebih besar. Tidak ketinggalan, makanan yang dibungkus menawarkan nilai pemakanan yang tidak banyak atau tidak!

Wanita dengan fibroid harus mengelakkan makanan ini dan memilih pilihan yang lebih sihat dalam jumlah yang sederhana, seperti kacang yang mengandungi lemak sihat.

4. Kafein
Adakah anda menderita fibroid yang menyakitkan, besar atau beberapa pada rahim anda? Kalau begitu, inilah masanya untuk mengurangkan kafein. Minuman yang mengandungi kafein termasuk dalam senarai makanan yang harus dielakkan sekiranya anda mempunyai fibroid. Ini termasuk kopi, coklat, minuman ringan dan juga teh. Kenapa? Kerana ia mengandungi kadar metilanthin yang tinggi, yang menyebabkan tahap tinggi biokimia dalam tubuh yang dapat membentuk tumor di dalam badan seperti fibroid rahim.

5. Makanan Yang Sangat Masin
Anda tahu ini - bungkus mi segera, stok ayam, acar, serai, kerepek kentang, dan lain-lain. Makanan masin tinggi boleh menyakitkan di hati yang merupakan organ yang membantu membuang toksin dalam badan dan juga keseimbangan hormon. Selain itu, makanan yang sangat masin membuat anda mengalami dehidrasi. Dehidrasi menyebabkan terlalu banyak keasidan dalam tubuh, yang merupakan salah satu penyebab utama gangguan dalam badan, termasuk gangguan pembiakan seperti pertumbuhan jinak, polip, fibroid dan kista ovari.

Minum air secukupnya untuk membuang lebihan garam dari badan apabila anda merasa terlalu banyak garam.


6. Roti Putih, Nasi & Pasta
Apabila anda mempunyai fibroid, ada beberapa makanan yang perlu anda korbankan untuk menjadi lebih baik. Ini termasuk roti putih, nasi dan pasta. Makanan ini mudah dicerna, yang bermaksud mereka cepat dicerna dan bergerak ke aliran darah, yang menyebabkan lonjakan insulin. Estrogen yang tinggi dalam badan, yang merupakan salah satu faktor risiko fibroid menyebabkan ketahanan insulin. Daya tahan insulin adalah daya tahan tubuh terhadap hormon insulin yang menyebabkan peningkatan gula darah. Ini menyebabkan kenaikan berat badan yang berlebihan, kegemukan dan keradangan di dalam badan, sehingga menyebabkan pertumbuhan fibroid di antara banyak masalah lain.

Elakkan roti putih, nasi dan pasta - ganti dengan versi coklat seperti roti perang, beras perang dan pasta coklat. Cuba makan produk versi gandum penuh dan lewati makanan gandum halus.


7. Alkohol
Pengambilan alkohol secara berlebihan sangat buruk untuk kesihatan anda, seperti yang anda sudah tahu. Tetapi ia juga memberi kesan negatif pada fibroid, menjadikannya lebih teruk dan meningkatkan risiko lebih banyak daripada mereka berkembang. Alkohol menyebabkan keradangan yang tinggi di dalam badan dan itulah salah satu makanan terburuk yang harus dielakkan sekiranya anda mempunyai fibroid.

Saya harap anda mendapat idea tentang makanan mana yang harus dielakkan jika anda mempunyai fibroid! Makanan apa yang telah anda hilangkan atau kurangkan dalam diet anda untuk memperbaiki fibroid anda? Sila kongsi komen di bawah!


Baca juga:
8 Makanan Tambahan/Suplemen Berkesan untuk Pengurangan Fibroid
9 Makanan untuk Mengecutkan Fibroid Dengan Cepat
Cara Menggunakan Minyak Benih Hitam untuk Mengecutkan Fibroid
7 Herba Terbaik untuk Mengecilkan Fibroid termasuk roti putih, nasi a

3 Ulasan

  1. bahayanya fibroid ni, kawan saya baru juga operation kat rahim ada fibroid. dia cakap post operation mmg sakit untuk healing bekas luka.
    dan kena banyak berpantang.

    BalasPadam
  2. 5 perkara tentang perkeso yang korang kena ambil tahu sekarang.
    Netflix Malaysia terbaik
    Panduan login splkpm

    BalasPadam

Catat Ulasan

Post a Comment

Terbaru Lebih lama