8 Makanan Tambahan/Suplemen Untuk Pengurangan Fibroid

 fibroid


8 Makanan Tambahan/Suplimen Untuk Pengurangan Fibroid


Adakah anda menghadapi masalah fibroid? Anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk mengambil suplemen semula jadi untuk pengurangan fibroid.

Adakah anda bergelut dengan fibroid? Anda mungkin ingin mempertimbangkan pengambilan suplemen semula jadi untuk pengurangan fibroid.

Fibroid adalah pertumbuhan otot licin bukan barah di dalam dinding rahim. Kira-kira 75% wanita mengalami fibroid pada suatu ketika dalam hidup mereka terutama pada tahun-tahun pembiakan.

Beberapa faktor risiko untuk fibroid termasuk sejarah keluarga, etnik (wanita Afrika Amerika mempunyai risiko 3 kali lipat mengembangkan fibroid berbanding dengan wanita Kaukasia), menjadi gemuk / berat badan berlebihan dan mempunyai ketidakseimbangan hormon di dalam badan.

Dalam artikel ini, temukan 8 suplemen berkesan untuk pengurangan fibroid yang akan membantu anda mengecilkan satu atau dua fibroid secara semula jadi. Pastikan anda berunding dengan doktor anda sebelum anda mengambil suplemen untuk selamat, terutamanya jika anda hamil / menyusu atau mengalami komplikasi kesihatan.


8 Makanan Tambahan untuk Pengurangan Fibroid


1. Vitex

Salah satu ramuan herba yang terkenal untuk kesihatan pembiakan adalah vitex (beli di sini), juga dikenali sebagai chaste berry. Ia adalah antara makanan tambahan yang paling berkesan untuk pengurangan fibroid juga.

Vitex membantu menyokong keseimbangan hormon pada wanita. Ia berfungsi dengan meningkatkan hormon luteinizing yang memudahkan pengeluaran progesteron. Dengan berbuat demikian, ia mencegah kelebihan estrogen dari membangun dan menjadikannya persekitaran yang kondusif untuk mengembangkan fibroid.

2. L-Arginine

Tambahan lain yang berguna untuk mengurangkan fibroid secara semula jadi adalah L-arginine (beli di sini). L-arginine disyorkan sebagai makanan tambahan untuk merawat fibroid kerana ia membantu menyokong fungsi imun dan melambatkan pertumbuhan tumor rahim.

Ia juga merangsang peredaran darah yang membantu melancarkan aliran darah ke rahim yang betul yang membantu mencegah pertumbuhan fibroid yang tidak diingini.

Nota: Mengambil suplemen lain; L-lisin bersama-sama dengan L-arginin telah terbukti dapat membantu mengimbangkan L-arginin.


3. Susu Thistle

Milk thistle (beli di sini) adalah salah satu makanan tambahan terbaik untuk pengurangan fibroid. Ia membantu menyokong detoksifikasi hati yang penting dalam menyingkirkan kelebihan estrogen di dalam badan, sehingga memperbaiki keadaan fibroid. Ini kerana fibroid bergantung kepada estrogen, yang bermaksud mereka makan dan tumbuh pada kadar estrogen yang berlebihan.

Mengambil suplemen susu thistle atau teh thistle susu memberikan sokongan hati yang sihat yang memudahkan penyingkiran lebihan estrogen di dalam badan.


4. Kunyit

Kunyit (beli di sini), rempah emas yang berasal dari Asia Tenggara adalah makanan tambahan yang kuat yang mempunyai banyak faedah. Dalam kes ini, sangat membantu mengurangkan keradangan dan kesakitan teruk yang berkaitan dengan fibroid rahim.

Bahan aktif dalam kunyit adalah kurkumin, sebatian yang telah terbukti menghalang pertumbuhan sel fibroid.


5. B-Kompleks

Vitamin B-kompleks adalah makanan tambahan penting yang membantu mengecutkan fibroid secara semula jadi. Mendapatkan cukup vitamin B melalui suplemen membantu hati dalam proses metaboliknya dan mengatur kadar estrogen yang berlebihan.

Mengambil suplemen kompleks B (beli di sini) menyokong detoksifikasi hati dan juga tindak balas badan terhadap tekanan yang semuanya membantu mengurangkan fibroid rahim secara semula jadi.


6. Kalsium D-Glucarate

Kalsium d-glukarat (beli di sini) adalah makanan tambahan penting untuk fibroid dan keseimbangan hormon. Secara semula jadi ia didapati dalam kepekatan tinggi dalam buah sitrus walaupun menambahnya lebih berkesan untuk mengecutkan fibroid rahim dengan cepat.

Makanan tambahan ini membantu bakteria dalam usus memecah dan menghilangkan kelebihan estrogen. Ia juga membantu membersihkan estrogen berbahaya yang berlebihan melalui hati.


7. Ekstrak Teh Hijau

Ekstrak teh hijau (beli di sini) juga terdapat dalam senarai makanan tambahan terbaik untuk pengurangan fibroid.

Seperti yang sudah anda ketahui, teh hijau kaya dengan antioksidan yang melawan radikal bebas yang menyebabkan tekanan oksidatif dalam tubuh termasuk organ pembiakan.

Ia berfungsi untuk mengecilkan fibroid rahim kerana mengandungi Epigallocatechin gallate (EGCG), yang merupakan polifenol yang telah terbukti dapat mengurangkan jumlah fibroid dengan ketara dan juga membantu memperbaiki gejala yang berkaitan dengan fibroid.


8. Vitamin D

Tahukah anda bahawa wanita dengan kadar Vitamin D rendah lebih mudah terkena fibroid? Ya, penyelidikan menunjukkan bahawa wanita dengan kadar Vitamin D dalam serum lebih rendah cenderung mengembangkan fibroid rahim.

Sekiranya anda mempunyai Vitamin D yang rendah, pastikan anda berjumpa doktor dan mula mengambil suplemen Vitamin D (beli di sini) untuk membantu mengimbangi tahap anda dan mencegah lebih banyak fibroid daripada berkembang kerana anda membantu mengecilkan yang ada.

credit :
superfoodsanctuary.com


0 Ulasan

Catat Ulasan

Post a Comment (0)

Terbaru Lebih lama