PERSEDIAAN MENGHADAPI RAMADHAN

 

Ramadhan almubarak

PERSEDIAAN MENGHADAPI RAMADAN*

Assalamualaikum dan salam sebelum Ramadan buat semua. Ramadhan dah nak bermula, adakah korang semua dah bersedia menghadapi bulan yang penuh rahmat ini? Apa persediaan korang? Jangan ingat raya je kena ada persediaan awal ye, persediaan untuk menempuh bulan puasa pun perlu juga.  Alangkah gembiranya kalau dapat sama-sama, ramai-ramai satu famili dapat sambut kedatangan bulan Ramadhan almubarak bersama.. Pastinya ia akan menjadikan Ramadhan yang bakal tiba disambut dengan jiwa yang bersemangat untuk menjalani ibadah puasa selama sebulan.. Moga Allah merahmati dan memberkati setiap amalan kita.. Dan moga amalan kita pada bulan mulia ini di beri ganjaran yang berlipat kali ganda.. Aamiinn.. 


Dari Abu Hurairah RA:

Nabi SAW bersabda:
"Apabila *bulan Ramadan* telah datang, maka dibukalah pintu-pintu syurga, ditutuplah pintu-pintu neraka* dan diikatlah semua syaitan\"_

MasyaAllah besarnya kelebihan Ramadan ni.. Buat semua yang membaca, nak masuk Ramadan ni kita harus bersedia serba sedikit untuk menempuh bulan mulia ini.. kalau nak raya kita beriya sedia dengan langsir baru, baju baru, kuih raya dan sebagainya, tapi Bulan Ramadan pulak, kena lebih lagi tau.. 


Jom cek list persediaan kita:

☘️ *PERSEDIAAN FIZIKAL* ☘️

✅ puan puan dan akak akak yang belum habis ganti puasa lagi dua tiga hari tu, GANTI PUASA* tau, ada masa lagi ni ๐Ÿฅฐ tapi kalau  masa dah tak mengizinkan untuk ganti puasa, jangan lupa catat berapa hari yang tertinggal supaya dapat bayar fidyah nya nanti.. 

✅ Bulan Ramadan kan Bulan Alquran, jadi SEDIAKAN ALQURAN* yang kita nak guna utk baca setiap hari Ramadan ni. 

✅ Dalam bulan Ramadan ni ada satu solat nama nya Solat Terawih yang tak ada dlm bulan lain, jd nk sedia mcm mana? Kita BACA SEMULA PANDUAN SOLAT SUNAT TERAWIH* dan jangan lupa *BASUH TELEKUNG DAN SEJADAH* supaya kita lebih semangat nak solat. Tak ada telekung baru tak apa, yang penting bersih dan wangi

✅ Tahu tak Rasulullah bersahur dan berbuka dgn *KURMA* ? Ni tak semestinya ada tau, tapi kalau ada laagi best ☺️๐Ÿ‘๐Ÿป๐Ÿ‘๐Ÿป

☘️ *PERSEDIAAN ROHANI* ☘️

✅ Nak masuk bulan puasa ni dah tentulah yang paling penting adalah persediaan Rohani/ Hati kita ๐Ÿฅบ tuan puan, abang kakak, pakcik makcik sekalian, *Rasulullah dan sahabat bersedia untuk masuk bulan mulia ni 6 bulan lebih awal, kita mungkin tak mampu buat seperti mereka, tapi setidaknya kita sediakan hati kita lagi berapa hari ni nk masuk ramadan, 

Azam sungguh-sungguh Ramadan ni nak kumpul pahala banyak-banyak, nak ibadah betul-betul, janji pada diri sendiri ya*


Ramadhan almubarak

Target TB.. InsyaAllah..  Cuba Yang Termampu..  Kalau Tak Boleh habiskan 30 juzuk dalam bulan Ramadhan pun, ia tetap WAKTU TERBAIK untuk memulakan.. Betul tak? Moga Istiqomah.. Kalian jugak yea.! 

Yang berhajat untuk waqaf Alquran untuk pendidikan anak-anak tahfiz dan juga asnaf boleh buat sumbangan melalui Jari Tajwid sebagai salah satu ibadah bulan puasa nanti

๐–๐š๐ค๐š๐Ÿ bermaksud ๐‘ ๐‘’๐‘ ๐‘’๐‘œ๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘›๐‘” ๐‘ฆ๐‘Ž๐‘›๐‘” ๐‘š๐‘’๐‘›๐‘ฆ๐‘’๐‘Ÿ๐‘Žโ„Ž๐‘˜๐‘Ž๐‘› โ„Ž๐‘Ž๐‘˜ ๐‘š๐‘–๐‘™๐‘–๐‘˜๐‘›๐‘ฆ๐‘Ž ( โ„Ž๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘ก๐‘Ž ๐‘ฆ๐‘Ž๐‘›๐‘” ๐‘๐‘œ๐‘™๐‘’โ„Ž ๐‘‘๐‘–๐‘”๐‘ข๐‘›๐‘Ž๐‘˜๐‘Ž๐‘› ๐‘ก๐‘Ž๐‘›๐‘๐‘Ž ๐‘ ๐‘ข๐‘ ๐‘ข๐‘ก ๐‘“๐‘–๐‘ง๐‘–๐‘˜๐‘Ž๐‘™๐‘›๐‘ฆ๐‘Ž ) ๐‘˜๐‘’๐‘๐‘Ž๐‘‘๐‘Ž ๐‘๐‘’๐‘›๐‘”๐‘”๐‘ข๐‘›๐‘Ž ๐‘ค๐‘Ž๐‘˜๐‘Ž๐‘“ ๐‘ก๐‘’๐‘Ÿ๐‘ ๐‘’๐‘๐‘ข๐‘ก ๐‘‘๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘– ๐‘š๐‘ข๐‘™๐‘Ž โ„Ž๐‘Ž๐‘Ÿ๐‘ก๐‘Ž ๐‘‘๐‘–๐‘ค๐‘Ž๐‘˜๐‘Ž๐‘“๐‘˜๐‘Ž๐‘› โ„Ž๐‘–๐‘›๐‘”๐‘”๐‘Ž ๐‘˜๐‘’ ๐‘Ž๐‘˜โ„Ž๐‘–๐‘Ÿ๐‘›๐‘ฆ๐‘Ž ๐‘ ๐‘’๐‘š๐‘Ž๐‘ก๐‘Ž-๐‘š๐‘Ž๐‘ก๐‘Ž ๐‘˜๐‘’๐‘Ÿ๐‘Ž๐‘›๐‘Ž ๐ด๐‘™๐‘™๐‘Žโ„Ž ๐‘†.๐‘Š.๐‘‡.

Ianya tidak boleh diambil kembali atau dimiliki oleh mana-mana individu.

๐— ๐—ฎ๐—ป๐—ณ๐—ฎ๐—ฎ๐˜ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐˜„๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ณ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฎ ๐—๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐—ง๐—ฎ๐—ท๐˜„๐—ถ๐—ฑ?

๐ŸŒฟ Kaedah Pembelajaran yang sangat bagus untuk Huffaz yang baru.
๐ŸŒฟ Membantu melancarkan hafalan sehingga 30 juzuk.
๐ŸŒฟ Membantu madrasah menyediakan alat bantu mengajar.
 

๐ŸŒท Senaskhah Alquran RM150
๐ŸŒท 1 lot Alquran RM30

Boleh hubungi :

_*Jari Tajwid Sdn Bhd*_
_*Maybank*_
_*5624 8742 2410*_

1 Ulasan

Catat Ulasan

Post a Comment

Terbaru Lebih lama