Ramadhan almubarak

PERSEDIAAN MENGHADAPI RAMADAN*

Assalamualaikum dan salam sebelum Ramadan buat semua. Ramadhan dah nak bermula, adakah korang semua dah bersedia menghadapi bulan yang penuh rahmat ini? Apa persediaan korang? Jangan ingat raya je kena ada persediaan awal ye, persediaan untuk menempuh bulan puasa pun perlu juga.  Alangkah gembiranya kalau dapat sama-sama, ramai-ramai satu famili dapat sambut kedatangan bulan Ramadhan almubarak bersama.. Pastinya ia akan menjadikan Ramadhan yang bakal tiba disambut dengan jiwa yang bersemangat untuk menjalani ibadah puasa selama sebulan.. Moga Allah merahmati dan memberkati setiap amalan kita.. Dan moga amalan kita pada bulan mulia ini di beri ganjaran yang berlipat kali ganda.. Aamiinn.. 


Dari Abu Hurairah RA:

Nabi SAW bersabda:
"Apabila *bulan Ramadan* telah datang, maka dibukalah pintu-pintu syurga, ditutuplah pintu-pintu neraka* dan diikatlah semua syaitan\"_

MasyaAllah besarnya kelebihan Ramadan ni.. Buat semua yang membaca, nak masuk Ramadan ni kita harus bersedia serba sedikit untuk menempuh bulan mulia ini.. kalau nak raya kita beriya sedia dengan langsir baru, baju baru, kuih raya dan sebagainya, tapi Bulan Ramadan pulak, kena lebih lagi tau.. 


Jom cek list persediaan kita:

☘️ *PERSEDIAAN FIZIKAL* ☘️

✅ puan puan dan akak akak yang belum habis ganti puasa lagi dua tiga hari tu, GANTI PUASA* tau, ada masa lagi ni 🥰 tapi kalau  masa dah tak mengizinkan untuk ganti puasa, jangan lupa catat berapa hari yang tertinggal supaya dapat bayar fidyah nya nanti.. 

✅ Bulan Ramadan kan Bulan Alquran, jadi SEDIAKAN ALQURAN* yang kita nak guna utk baca setiap hari Ramadan ni. 

✅ Dalam bulan Ramadan ni ada satu solat nama nya Solat Terawih yang tak ada dlm bulan lain, jd nk sedia mcm mana? Kita BACA SEMULA PANDUAN SOLAT SUNAT TERAWIH* dan jangan lupa *BASUH TELEKUNG DAN SEJADAH* supaya kita lebih semangat nak solat. Tak ada telekung baru tak apa, yang penting bersih dan wangi

✅ Tahu tak Rasulullah bersahur dan berbuka dgn *KURMA* ? Ni tak semestinya ada tau, tapi kalau ada laagi best ☺️👍🏻👍🏻

☘️ *PERSEDIAAN ROHANI* ☘️

✅ Nak masuk bulan puasa ni dah tentulah yang paling penting adalah persediaan Rohani/ Hati kita 🥺 tuan puan, abang kakak, pakcik makcik sekalian, *Rasulullah dan sahabat bersedia untuk masuk bulan mulia ni 6 bulan lebih awal, kita mungkin tak mampu buat seperti mereka, tapi setidaknya kita sediakan hati kita lagi berapa hari ni nk masuk ramadan, 

Azam sungguh-sungguh Ramadan ni nak kumpul pahala banyak-banyak, nak ibadah betul-betul, janji pada diri sendiri ya*


Ramadhan almubarak

Target TB.. InsyaAllah..  Cuba Yang Termampu..  Kalau Tak Boleh habiskan 30 juzuk dalam bulan Ramadhan pun, ia tetap WAKTU TERBAIK untuk memulakan.. Betul tak? Moga Istiqomah.. Kalian jugak yea.! 

Yang berhajat untuk waqaf Alquran untuk pendidikan anak-anak tahfiz dan juga asnaf boleh buat sumbangan melalui Jari Tajwid sebagai salah satu ibadah bulan puasa nanti

𝐖𝐚𝐤𝐚𝐟 bermaksud 𝑠𝑒𝑠𝑒𝑜𝑟𝑎𝑛𝑔 𝑦𝑎𝑛𝑔 𝑚𝑒𝑛𝑦𝑒𝑟𝑎ℎ𝑘𝑎𝑛 ℎ𝑎𝑘 𝑚𝑖𝑙𝑖𝑘𝑛𝑦𝑎 ( ℎ𝑎𝑟𝑡𝑎 𝑦𝑎𝑛𝑔 𝑏𝑜𝑙𝑒ℎ 𝑑𝑖𝑔𝑢𝑛𝑎𝑘𝑎𝑛 𝑡𝑎𝑛𝑝𝑎 𝑠𝑢𝑠𝑢𝑡 𝑓𝑖𝑧𝑖𝑘𝑎𝑙𝑛𝑦𝑎 ) 𝑘𝑒𝑝𝑎𝑑𝑎 𝑝𝑒𝑛𝑔𝑔𝑢𝑛𝑎 𝑤𝑎𝑘𝑎𝑓 𝑡𝑒𝑟𝑠𝑒𝑏𝑢𝑡 𝑑𝑎𝑟𝑖 𝑚𝑢𝑙𝑎 ℎ𝑎𝑟𝑡𝑎 𝑑𝑖𝑤𝑎𝑘𝑎𝑓𝑘𝑎𝑛 ℎ𝑖𝑛𝑔𝑔𝑎 𝑘𝑒 𝑎𝑘ℎ𝑖𝑟𝑛𝑦𝑎 𝑠𝑒𝑚𝑎𝑡𝑎-𝑚𝑎𝑡𝑎 𝑘𝑒𝑟𝑎𝑛𝑎 𝐴𝑙𝑙𝑎ℎ 𝑆.𝑊.𝑇.

Ianya tidak boleh diambil kembali atau dimiliki oleh mana-mana individu.

𝗠𝗮𝗻𝗳𝗮𝗮𝘁 𝗯𝗲𝗿𝘄𝗮𝗸𝗮𝗳 𝗯𝗲𝗿𝘀𝗮𝗺𝗮 𝗝𝗮𝗿𝗶 𝗧𝗮𝗷𝘄𝗶𝗱?

🌿 Kaedah Pembelajaran yang sangat bagus untuk Huffaz yang baru.
🌿 Membantu melancarkan hafalan sehingga 30 juzuk.
🌿 Membantu madrasah menyediakan alat bantu mengajar.
 

🌷 Senaskhah Alquran RM150
🌷 1 lot Alquran RM30

Boleh hubungi :

_*Jari Tajwid Sdn Bhd*_
_*Maybank*_
_*5624 8742 2410*_

1 Ulasan

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

TB MOBILE

tengkubutang nity

GA New