SUP AYAM THAI 

Walaupun hanya sup je.. Bukan semua orang boleh hasilkan sup yang sedap melatop macam dijual kat kedai tu.. Haga samalah TB jugak.. Satu-satu Sup yang biasa TB buat ialah Sup Tulang je laaa... 

Teringin juga nak buat sup ayam macam kat kedai tu.. Bila makan macam cukup je rasa rencah semua... Tu jumpa resepi Sup Ayam Thai ni, terus tepek sini.. Nanti cari bahan.. Dah cukup bahan kita masak guna resepi ni. Tengok gambar macam sedap je.. 

Jom tengok resepi nya.. Kot ada yang terfikir fikir apa nak masak hari ni kan, boleh try ni.. Ni ala-ala Thai yea.. Bukan sup biasa.. Ada guna perencah sup Thai tu.. So kena ready bahan semua dulu la kan.. 


RESEPI SUP AYAM THAI
Bawang putih + Halia (ditumbuk) 
Bawang merah + Bawang besar + Serai (dipotong)
Cili (diketuk) 

(Berapa biji kuantiti bahan tumis, depends on kuantiti ayam dan kuah sup)

Minyak sikit. Tumis semua sekali. 
Campur hirisan lemak ayam. 
(Nak terus letak Daun Limau Purut pon boleh) 
Tumis sampai layu/garing/wangi. 
Api medium.

Next:
Ayam. Celery. Carrots.
Basuh.
Potong.
Siram/bilas. 
Duduk diam-diam kat bucu kaunter. 
Tunggu nama naik nanti baru gi terjun masuk dalam puyuk okay.

Air hawo-hawo nok gelegok, masuk ayam dulu. Pahtu baru campak masuk C&C. 
Close pot/pan with lid. And waaaaiiiittt. ⏳

Kemudian masukkan:
1. Kiub Ayam Knorr
2. Sup Bunjut Adabi
3. Garam
4. Gula
5. Maggi cukup rasa
6. Thai Fish sauce

Lastly masukkan:

1. Daun Ketumbar / Coriander
2. Hirisan bawang besar (wedges)
3. Cili potong
4. Tomato
5. Daun limau purut 
6. Perahan asam limau nipis

Siap. Selamat mencuba 😉

Kredit Tini Joe

2 Ulasan

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

TB MOBILE

tengkubutang nity

GA New