10 Tip Penting Buat Bisnes Berjaya



Nak berjaya kena buat sungguh-sungguh. Banyak bisnes besar, bermula kecil-kecilan. Kejayaan berjaya lonjakkan jualan dari bisnes kecil hingga mampu menjadi sebuah perniagaan besar kerana hasil tindakan yang tak kenal erti putus asa.

Jika nak dapatkan jalan yang lebih pintas, ada baiknya ikuti program usahawan dan carilah mentor yang sesuai untuk diteladani.


10 Tip Penting Buat Bisnes Berjaya

Berikut beberapa tips penting buat anda yang ingin memulakan perniagaan.

  1. Tetapkan hala tuju perniagaan
  2. Berada dalam persekitaran positif
  3. Mantapkan diri dengan ilmu
  4. Utamakan pelanggan
  5. Perancangan teliti
  6. Persediaan diri
  7. Cipta rangkaian hubungan
  8. Pemasaran berkesan
  9. Jangan berputus asa
  10. Bina bisnes berjaya bersama Datuk Wira Dr Azizan Osman

10 Tip Penting Buat Bisnes Berjaya

Bina Bisnes Berjaya Bersama Datuk Wira Dr Azizan Osman

Nama Datuk Wira Dr Azizan Osman memang sudah tidak asing lagi. Ramai usahawan Malaysia mengikuti beliau dengan menjadikannya sebagai mentor. Salah seorang dari anak didik Datuk Wira Dr Azizan Osman yang telah berjaya meraih sebuah kejayaan besar dalam dunia bisnes adalah anak kepada Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa yang bernama Asyraf.

Baru-baru ini Datuk K telah meraikan hari lahirnya bersama mereka yang terdekat dalam hidupnya dan kelihatan Datuk Wira Dr Azizan Osman turut ada bersama di dalam majlis itu.


10 Tip Penting Buat Bisnes Berjaya

Perubahan anak tiri Datuk Seri Siti Nurhaliza iaitu Asyraf Khalid ini disebabkan Mentor Usahawan, Datuk Wira Dr Azizan Osman didedahkan sendiri oleh Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa atau Datuk K baru-baru ini. Datuk K menyifatkan kejayaan Asyraf sebagai salah satu hadiah yang terindah sempena hari lahirnya itu.

Dalam satu hantaran video dikongsikan Asyraf pada semalam, Datuk K merakamkan penghargaan kepada Azizan yang dapat mengubah dan membimbing anaknya bukan saja dalam bisnes malah kehidupan dalam tempoh 3 tahun saja.




Perniagaan yang dibina Asyraf dan isterinya makin berjaya, kehidupannya juga semakin bagus. Pada malam itu, Asyraf juga meluahkan kesyukuran akan rezeki yang diperolehnya kini. Semuanya sangat indah dikongsikan bersama keluarga.


"Membuat beliau bangga dengan saya merupakan 'big why' selama ini.”

"Alhamdulillah, semuanya berubah bila bertemu dengan Mentor saya yang betul-betul ubah bisnes Mutyara, malah hidup dan memberikan saya banyak perspektif lebih baik.”


Datuk K Sentiasa Menjadi Sumber Inspirasi Asyraf


Bagi Asyraf, kejayaannya itu adalah disebabkan oleh ayahnya juga. Kesungguhan Datuk K yang sentiasa memberikan kata-kata semangat pada Asyraf membuatkan dirinya ingin terus bangkit dan bangun untuk mencapai sebuah kejayaan.

Dari kecil, Datuk K sentiasa memberi bimbingan dan tidak bertumpu dengan hanya memberikan kesenangan. Ini semua demi untuk mengajar anak-anaknya tentang kejayaan dalam kehidupan.

 



"Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada bapa yang membesarkan saya sebegini, sentiasa beri bimbingan, tak berikan saya kesenangan dan sentiasa percaya meskipun banyak kegagalan dalam hidup.”

"Saya ambil kegagalan itu sebagai pengajaran dan terima kasih kepada Mentor yang dapat mengeluarkan potensi yang ada dalam diri ini,"

"Mereka meskipun sudah mencapai kejayaan pada satu tahap yang baik dengan jualan jutaan ringgit masih rendah diri, tidak lokek berkongsi ilmu dan perkara betul dilakukan.”10 Tip Penting Buat Bisnes Berjaya


Hasil bimbingan itu juga, Asyraf sedar yang kegagalan lalu turut mempunyai hikmah untuk dia belajar supaya tidak terus melakukan kesalahan yang berulang. Kejayaan ini juga mengajarnya untuk terus bersikap merendah diri kerana hakikatnya, kejayaan yang hadir ini adalah pemberian dari Allah SWT jua.

Datuk K Suarakan Ada Rasa Cemburu Pada Datuk Wira Dr Azizan Osman


“Saya pun cemburu dan kagum dengan Azizan, kerana ada kebolehan membina ramai jutawan yang mana saya tak boleh buat.”

“Bayangkan jutawan yang Azizan bimbing ini, boleh mengingati Tuhan, beribadah, bersedekah daripada hasil kejayaan mereka, saya percaya sebahagian pahala akan dapat kepada beliau kembali kerana hasil bimbingan, didikan dan tunjuk ajarnya.”

“Azizan memimpin tangan mereka semua, tunjuk mereka mana longkang, mana tempat nak kena langkah, mana tempat nak kena lompat, awak semua (rakan usahawan jutawan) sangat beruntung. Saya tak dapat ini semua ketika seusia anda dan masa memulakan perniagaan,”

“Jangan lupa masyarakat lain, di luar sana ada juga orang yang tak berjaya seperti kita, jangan terlalu berbangga dan ego, tapi 'be humble, more humble and more humble.”






Untuk para usahawan, bakal usahawan dan pengusaha perniagaan kecil dan sederhana (PKS) boleh ikut rapat RichWorks kerana mereka juga sering mengadakan seminar percuma untuk diikuti dari masa ke semasa.

Jangan malu jangan segan untuk menimba ilmu perniagaan bersama Datuk Wira Dr Azizan Osman kerana Datuk Wira benar-benar ingin berkongsi ilmu yang beliau ada pada semua orang di luar sana untuk sama berjaya seperti Asyraf.

Layari website utama RichWorks atau terus ikuti channel telegram mereka untuk pelbagai perkongsian ilmu yang menarik dan bermanfaat.


Laman Web rasmi : 

Jom sertai telegram channel : 



0 Ulasan

Catat Ulasan

Post a Comment (0)

Terbaru Lebih lama