19 ANEKA RESEPI DARI IKAN BILIS


19ANEKA RESEPI DARI IKAN BILIS 


Ikan Bilis Goreng Simple

Ikan Bilis Goreng Simple


First sekali mestilah nak share resepi paling mudah dan paling sedap dimakan walaupun tanpa lauk lain.. betul tak? dapat nasi panas sepinggan lepas tu dimakan bersama Ikan bilis goreng simple ni..

Bahan-Bahan :
ikan bilis
bawang merah
bawang putih
cili padi
cili merah

Cara-cara :
goreng ikan bilis dahulu
tumis bawang putih,cili padi,cili merah masukkan ikan bilis, sedikit garam dan perasa..perah air asam sikit nak bagi ummphhh...untuk bagi nampak menarik boleh la letak kentang,tomato...memang selera..makan nasi panas-panas...ermmmm


Sambal Totok Jawa

Sambal Totok Jawa


Bahan-Bahannya:
Segenggam ikan bilis
10-15 biji cili padi kampung
3 biji cili merah-di potong-potong sebelum digoreng
1 biji bawang merah - dihiris
3 ulas bawang putih - dihiris
1 inci belacan
Minyak untuk menggoreng
Garam & sedikit gula
Limau kasturi -ikut suka

Cara-caranya:
Panaskan minyak di dalam kuali. Goreng ikan bilis sehingga garing. Angkat dan toskan.
Goreng seketika bawang merah dan putih bersama belacan, angkat dan toskan.
Kemudian goreng cili padi dan cili merah tadi. Pastikan anda menutup kuali, kalau tidak cili padi akan meletup-letup.
Tumbuk kesemuanya kecuali ikan bilis hingga lumat.
Masukkan ikan bilis goreng dan tumbuk kasar-kasar sahaja.
Perahkan limau kasturi mengikut citarasa anda.

Kerabu ikan bilis thai

Kerabu ikan bilis thai

Bahan-Bahan :
Bawang putih 3 ulas
Cili besar 3 biji
Cili padi 4-5 biji atau lebih
Gula 2 sudu besar
Serbuk perasa sedikit
Sos ikan agak2 secukup rasa
Limau nipis 1 biji (besar)
Tomato ceri (jika suka)
Bawang besar sebelah hiris nipis
Daun ketumbar, daun bawang
Ikan bilis goreng rangup 1 mangkuk

Cara-caranya :
Tumbuk bawang putih, cili besar, cili padi, gula, tumbuk lumat masuk tomato ceri (belah 2) tumbuk sekali masuk bawang besar sos ikan dan limau nipis perah masuk sekali dengan kulit gaul bersama.... (Dalam lesung)
Tuang dlm mgkuk masuk ikan bilis daun bawang, daun ketumbar kacau rata...
Siap untuk di hidang....

*pastikan ikan bilis rangup kalau tak  rangup nanti jadi liat tak sedap
*masam pedas lebih


IKAN BILIS TUMIS ASAM

IKAN BILIS TUMIS ASAM


Bahan-bahannya:
Bawang putih 2 ulas
Bawang merah 1 biji
Air asam jawa (dalam 2 sudu besar)
1 sudu besar gula
Garam (secukup rasa)
Ikan bilis
Kentang 1 biji (dipotong nipis)
Minyak

Cara-caranya:
Goreng dulu kentang dan ikan bilis. Ketepikan. Tumis bawang putih, masukkan air asam jawa, gula dan garam. Biar mendidih hingga pekat. Masukkan ikan bilis goreng dan bawang merah, gaul rata. Masukkan kentang goreng dan gaul hingga rata. Siap!

Masa tumis bawang tu, minyak 3-4 sudu je. Ada setengah ikan bilis tu memang dah masin so tak perlu letak garam. kena rasa time masukkan ikan bilis goreng tu



RESEPI SAMBAL TEMPE IKAN BILIS


RESEPI SAMBAL TEMPE IKAN BILIS


Bahan dan cara membuatnya :
Ikan bilis size kecil (yang ni basuh, toskan airnya dah kering baru goreng dgn api yang sangat perlahan)
Tempe ( tak kisah berapa keping, tapi hiris halus-halus dan senipis-nipisnya, kemudian gorengkan )
Kacang tanah (goreng)

Untuk sambal :
1senduk kecil bawang kisar,
7sudu besar cili kisar
4sudu besar gula
Minyak untuk menumis

Tumis bawang kisar, sampai dia agak garing dan kekuningan. Selepas tu masukkan cili kisar. Tumis sampai pecah minyak dan garing. Masukkan gula (gula ni memang kena lebih, saya letak garam secubit sahaja buat syarat sebab nanti gaul dengan ikan bilis masin terlebih pulak). Tumis sampai dia mendidih tutup api, tuang minyak lebihan sejukkan sambal. Dah sejuk semua baru gaul sebati dengan bahan goreng tadi ..senang dan mudah kan!

Resepi Sambal Gesek Ikan Bilis

Resepi Sambal Gesek Ikan Bilis

Bahan-bahan:
20 biji cili api kampung
1 labu bawang besar (potong kecik2, senang nak tumbuk nanti)
2 ulas bawang putih
1 cawan ikan bilis (basuh dan toskan)
1/2 sudu kecik garam
1 sudu kecik gula
1/4 cawan minyak

Cara-cara:
Tumbuk cili api, gula dan garam hingga lumat.
Masukkan bawang besar dan bawang putih, tumbuk hingga lumat. Ketepikan.
Tumbuk kasar ikan bilis.
Panaskan minyak dan goreng ikan bilis hingga separuh garing, masukkan cili api dan bawang yang dah ditumbuk tadi.
Goreng dengan api perlahan hingga sambal gesek menjadi garing.

TUMIS BILIS TERUNG PIPIT

TUMIS BILIS TERUNG PIPIT 


BAHAN-BAHAN: 
100gm ikan bilis digoreng garing 
50gm terung pipit 
3 biji buah jering muda dihiris nipis 
1 biji bawang besar di mayang kasar 
3 biji bawang merah ditumbuk halus 
2 ulas bawang putih ditumbuk halus 
10 biji cili padi ditumbuk halus 
Garam secukup rasa 
Minyak untuk menumis secukupnya 

CARA MEMASAK: 
1. Panaskan minyak di dalam kuali. tumiskan bahan yang ditumbuk halus sehingga garing. 
2. Tambahkan sedikit air, masukkan jering dan terung pipit. Masak sehingga layu. Perasakan dengan garam dan kacau sebati. 
3. Setelah itu, masukkan pula ikan bilis yang telah digoreng, bawang besar yang di mayang dan kacau sebati. 
4. Padamkan api dan sedia untuk dihidangkan.


RESEPI IKAN BILIS BEREMPAH


RESEPI IKAN BILIS BEREMPAH 


Bahan: 
1) segenggam ikan bilis 
2) 11/2 sudu teh serbuk kari ikan 
3) 1 sudu teh tepung beras 
4) 7 tangkai daun kari 
5) 3 ulas bawang putih diketuk dan dicincang 

Cara: 
Perap ikan bilis dengan serbuk kari dan tepung beras selama 5-10 minit. 
Goreng macam biasa, kemudian masuk bawang putih dan akhir sekali masukkan daun kari. 
Bila ikan bilis dah garing bolehlah angkat dan toskan. NOS



RESEPI SAMBAL BILIS PEDAS

RESEPI SAMBAL BILIS PEDAS 


kalau 1 cawan ikan bilis di goreng 15 tangkai cili padi hijau dan merah nak pedas lagi boleh tambah 3 ulas bawang merah Goreng ikan bilis ketepikan Goreng juga bawang dan cili padi dengan sedikit minyak hingga layur Garam secukup rasa Tumbuk bawang dan cili hingga lumat Kemudian tumbuk ikan bilis kasar-kasar gaulkan semua bahan dalam mangkuk Perasakan dengan garam secukup rasa Sedia di hidangkan
Ikan bilis halia (sesuai untuk menu ibu berpantang)
Ikan bilis halia (sesuai untuk menu ibu berpantang) 


BAHAN-BAHAN: 100gm ikan bilis digoreng 100gm halia 
4 sudu teh lada hitam 
4 ulas bawang putih Garam dan gula secukup rasa 

CARA MEMASAK: 
1. Tumbuk kasar kesemua bahan. 
2. Masukkan ke dalam mangkuk dan sesuaikan rasanya. 
3. Sedia dihidangkan bersama nasi panas.

Resepi 1 Ikan bilis telur hancur

Resepi 1 Ikan bilis telur hancur 


Bahan-Bahan 
2 genggam ikan bilis (dibersihkan) 4 biji bawang merah kecil** 
3 ulas bawang putih** 
10 tangkai cili padi** 
Gula dan perasa 1 biji telur 

Cara-Cara Penyediaan 
  1. Gorengkan ikan bilis yang telah dibersihkan sehingga garing. Ketepikan. 
  2. Tumbuk kasar bahan-bahan bertanda ** 
  3. Panaskan sedikit minyak lebihan goreng ikan bilis tadi, tumis bahan-bahan tumbuk hingga naik bau dan nampak garing. 
  4. Perasakan dengan gula dan serbuk perasa (setengah kiub pati ikan bilis). 
  5. Tumis lagi hingga mesra. 
  6. Masukkan ikan bilis yang digoreng tadi. 
  7. Gaul lagi hingga rata. Ketepikan ikan bilis di tepi kuali dan pecahkan telur. 
  8. Tunggu sehingga agak masak baru kacau dan gaul telur tadi dengan ikan bilis hingga mesra. Siap!
RESEPI IKAN BILIS DAN TEMPE GORENG

RESEPI IKAN BILIS DAN TEMPE GORENG 


Bahan-Bahannya:  
1 keping besar tempe (dipotong nipis) 
250 gram ikan bilis halus 
4 sudu besar cili kisar 
2 sudu besar sos cili 
gula dan garam secukup rasa 

Bahan untuk di cincang halus 
2 ulas bawang putih* •
2  ulas bawang merah* 

Cara Penyediaan: 
1. Cincang halus bahan * 
2. Dalam kuali berasingan, goreng tempe dan ikan bilis sehingga garing. Asingkan. 
3. Panaskan 4 sudu besar minyak masak. 
4. Tumis bawang sehingga kekuningan dan naik bau. 
5. Masukkan cili kisar, sos cili dan gula. Tumis sehingga pecah minyak. 
6. Masukkan ikan bilis dan tempe, kacau rata. Tambah garam ikut rasa.



Sambal Kering Kacang dan Bilis

Sambal Kering Kacang dan Bilis 


Bahan-Bahan :
100 g ikan bilis goreng dan sejukkan 
200 g kacang tanah goreng dan sejukkan 
Jika suka: Tempe dipotong dadu dan digoreng setelah dilumur kunyit dan garam 
Kentang dipotong baji dan digoreng sedikit air asam jawa 
3 sdb gula garam secukup rasa 
Minyak menumis 1/2 cawan 

Cara menyediakannya: 
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar Masak sampai garing dan agak kering Masukkan gula,garam dan air asam biar sehingga agak gareng dan kering bersakar sedikit. Padamkan api dan biarkan sejuk seketika Bahan Kisar Cili kering (banyak brgantung kepedasan yang disukai), digunting, buang biji, rebus dan tos 5 ulas bawang putih 7 ulas bawang merah **Kisar semua bahan sehingga halus Masukkan kacang goreng dan bilis goreng.. (tempe dan kentang kalau mahu) Gaul rata dan pastikan sambal menyaluti kacang dan bilis sepenuhnya


Sambal Bilis dan Petai

Sambal Bilis dan Petai 


Bahan-Bahan: 
Bahan untuk di kisar halus 
10 tangkai cili kering (potong pendek2 dan rebus) 
1 labu bawang besar di belah 4
1/2 inci belacan 
1 sudu minyak masak 

Bahan-bahan lain 
1/2 senduk minyak (utk tumis) bawang merah dan bawang putih racik/ tumbuk (utk tumis) 
2 keping asam gelugur (jus asam jawa pun boleh) 
petai 5-10 keping (ambil isi)..kalau nak guna kulit pun bleh kalau petai muda..
hiris nipis2 ikan bilis 1 genggam 
1 labu bawang besar hiris nipis bulat2 
garam dan gula secukup rasa 

Cara Penyediaan: 
Panaskan minyak..tumis bawang sampai naik kekuningan, masukkan bahan yg dibland..tumis sampai naik bau/pecah minyak.. Masukkan asam keping/jus asam jawa Masukkan petai dan ikan bilis.tambahkan garam dan gula, last skali masukkan bawang besar yg dihiris bulat2.. Tips: kalau nak lagi sedap dan berlemak masukkan 1 senduk pati santan pekat akhir sekali..biarkan seketika sebelum padamkan api
SAMBAL HIJAU PETAI

SAMBAL HIJAU PETAI 


BAHAN-BAHAN: 
15 ulas petai dibelah dua 200gm 
ikan bilis | direndam 
2 biji bawang besar kuning | dimayang 
Sedikit jus limau nipis 
Garam secukup rasa, saya tambah sedikit gula 
5 biji cili hijau 
20 biji cili padi hijau 
5 ulas bawang merah 
2sm lengkuas 

CARA MEMASAK: 
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumbuk hingga garing. 
2. Kemudian masukkan ikan bilis dan gaulkan hingga sebati. 
3. Masukkan petai, bawang besar, jus limau nipis serta garam secukup rasa. 
4. Gaulkan hingga rata dan kemudian angkat.
Ikan bilis telur hancur
Ikan bilis telur hancur 

Bahan-bahan: 
2 genggam ikan bilis-dibersihkan dan digoreng garing 
4 biji bawang merah kecil** 
3 ulas bawang putih** 
10 tangkai cili padi** gula dan perasa 
1 biji telur 

Cara-cara: 
1. Ikan bilis yang dibersihkan tadi digoreng garing. Ketepikan. 
2. Tumbuk kasar bahan2 bertanda ** Blender pun bolehhh. Tapi kurang kick berbanding tumbuk 
3. Panaskan sedikit minyak lebihan goreng ikan bilis tadi, tumis bahan2 tumbuk hingga naik bau dan nampak garing. 
4. Perasakan dengan gula dan serbuk perasa (saya gunakan setengah kiub pati ikan bilis). Tumis lagi hingga mesra. 
5. Masukkan ikan bilis yg digoreng tadi. Gaul lagi hingga rata. 
6. Ketepikan bilis di tepi kuali, pecahkan telur. Tunggu sehingga agak masak baru kacau dan gaul telur tadi dengan ikan bilis hingga mesra. Rasa dulu dah ok siappp!
IKAN BILIS TUMIS ASAM

IKAN BILIS TUMIS ASAM 


Bahan-bahannya: 
Bawang putih 2 ulas 
Bawang merah 
1 biji Air asam jawa (dalam 2 sudu besar) 
1 sudu besar gula 
Garam (secukup rasa) 
Ikan bilis Kentang 1 biji (dipotong nipis) 
Minyak 

Cara-caranya: 
Goreng dulu kentang dan ikan bilis. Ketepikan. Tumis bawang putih, masukkan air asam jawa, gula dan garam. Biar mendidih hingga pekat. Masukkan ikan bilis goreng dan bawang merah, gaul rata. Masukkan kentang goreng dan gaul hingga rata. Siap! Masa tumis bawang tu, minyak 3-4 sudu je. Ada setengah ikan bilis tu memang dah masin so tak perlu letak garam. kena rasa time masukkan ikan bilis goreng tu


Resepi Sambal Bilis Hitam Pahang

Resepi Sambal Bilis Hitam Pahang 


Bahan-bahan : 
500g bilis 5 biji bawang putih 
10 biji bawang kecik 
15 biji cili api 
10 biji belimbing buluh (Direbus hitam) 
Sedikit kicap Sedikit gula 
Sedikit serbuk perasa 

Cara-cara : 
1) Tumbuk kasar semua bahan-bahan. 
2) Tumis kesemua, letak perasa & kicap kalau nak manis sedikit, 
Tidak perlu letak garam. Masak sehingga warna bertukar gelap. anggaran 1-2jam di atas dapur, 
3) Siap

KERABU MANGGA IKAN BILIS BERSAMA LIMAU BALI

KERABU MANGGA IKAN BILIS BERSAMA LIMAU BALI  


Bahan-bahan: 
2 bij i- mangga muda (potong halus memanjang) 
1/2 biji - limau bali(ambil isinya) 
3 ulas - bawang putih 

Cara: 
5 biji-cili padi 
1. cili padi, udang kering, bawang putih 
2 sudu besar - udang kering ditumbuk kasar.. 
2 sudu besar gula siam (warna kuning) 
3. masukkan gula siam..tumbuk lagi. 1 bj- bawang besar sos nampla @ sos 
4. kemudian masukkan sos ikan nampla...gaulkan bahan tadi dgn segengam kacang tanah yang telah di mangga dan limau bali tadi.. 
4. tabur kacang goreng, ikan bilis goreng .(tumbuh kasar) goreng dan bawang besar sebagai segengam ikan bilis ..goreng pelengkap..selamat mencuba..

2 Ulasan

  1. Resipi ikan bilis memang membuka selera. Lagilah kalau jumpa nasi panas, dan perut tengah lapar. Menambah-nambah nasi dalam pinggan.

    BalasPadam
  2. Thanks for the best info, really helpful News Website

    BalasPadam

Catat Ulasan

Post a Comment

Terbaru Lebih lama