Nuff

19 November 2015

RESEPI SIAKAP STIM LIMAU ALA THAI (PRIK KEE NOO)

SIAKAP STIM LIMAU ALA THAI 
(PRIK KEE NOO) |
Aloh-aloh.. sedapnyaaaaaaa.. nengok gambo pun dah terliur kottt.. inikan pulak kalau dah masak.. huhuhu.. tapi kami ni belum lagi la makan masak sendiri siakap stim ni.. enath bila la gamaknya nak masak benda ni.. kurang makan ikan kami ni.. tapi kadang sebat jugak kalau makan kat luar.. sekali sekala boleh la kan.. mahal kotttt.. baik buat sendiri.. bahan pun mudah je.. tapi... teman punya skill masak tak terror mana.. kalaulah dapat tangan pandai masak macam kak ipar semuaaaaa.. fuyooo! eh.. melalut lak.. jom tewngok resepi ni jomm..!!

SIAKAP STIM LIMAU ALA THAI 
(PRIK KEE NOO)

Bahan-bahan :
1 ekor ikan siakap sederhana besar
4 ulas bwg putih
1 biji bwg holland
1 kiub pati ayam
5 biji cili padi
2 inci halia
2 batang serai
3 sudu sos ikan
1 cawan jus limau nipis
1 sudu gula
Sedikit daun ketumbar + cili merah + hirisan limau utk hiasan

Cara-cara :
1. Bersihkan ikan..kelar ikan supaya sos meresap..
2. Sapukan ikan dengan kiub pati ayam yg dicampur sedikit jus limau + air
3. Masukkan serai yg telah diketuk ke dlm perut ikan
4. Masukkan ikan ke dalam pengukus
5. Campurkan sos ikan + gula + jus limau nipis dan tuangkan ke atas ikan
6. Cincang halus bwg putih + cili api + halia dan taburkan ke atas ikan
7. Last skali masukkan bwg holland yg dipotong halus...kukus sehingga ikan masak
8. Hiaskan dengan daun ketumbar + limau + cili merah

Selamat mencuba

Sumber : Internet

--------------------------------------------------------------------------------------------






Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )

Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik GRAVYTRAIN dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. 
Join WOOP cepattt!!

Shoping dan dapat Cashback balik? Bestnya.. jom daftar SHOPBACK Percuma sahaja. Lepas ni shopping apa-apa je dapat pulangan duit balik.. untung kan??

Shopping barang paling murah di website online! tak percaya? daftar SGSHOP dan start intai barang2 yang murah giler kat sini!

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page






Related Posts

27 ulasan:

  1. feberet nih ikan masak stim. kalo buat sendirik, suka buat kuah lebih. slurrpp.. sedapnye.

    BalasPadam
  2. Sdap..sye dh try..tq bg resepi馃槉.cme daun ktumbr tu sye ltk bnyk ckit,bwg holland pule sye tukar dgn daun bawang..dua2 bhn ni sye hris halus n cmpur skali mse kukus..hihi...sdapp馃槱馃槣

    BalasPadam
  3. saya guna ikan kerapu. MMg sedap. Terima kasih empunya resepi.

    BalasPadam
  4. sedapp tq bg resepi..馃憤馃槉

    BalasPadam
  5. Alamak xde sos ikan la.. bole ganti dgn yg lain x? Atau mmg kena ada sos ikan?? Huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. eiii nenek ni. pg je la beli. stupid dog.

      Padam
    2. Kalau aku sakit hati ngan akubukannama betul ni...masak dia boleh ke...takyah guna ikan kerapu..ke siakap ke

      Padam
  6. Assalam puan sy xfhm tntg 1 cwn jus limau nipis..kt mane ye bleh dpt jus limau nipis tu..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bodoh apa kau ni. perah je la limau nipis tu! bangang.

      Padam
    2. Dekat kedai ada jus limau nipis thai yg dalam botol..warna hijau muda..xyah buat keje bodoh macam org atas tu nak perah limau satu2..hahaha

      Padam
    3. Hahaha bro kamal ismail beli la buah limau nipis

      Padam
  7. dah try siang td.. sedapppp gilaaa huhuhu tq share.. Alhamdulillah

    BalasPadam
  8. Sy da try..mmg sdap guna resepi ni..rs macam mkn dkt restoran...

    BalasPadam
  9. Alhamdulillah..sy pon da try resepi ni mmg mngancam..marvellousszz!!馃憛馃憛..sdap dia mcm dkt restoran thai feveret sy...lpas pd cb resepi ni..sy sndr da x pg lansung restoran thai oder siakap stim limau..tq2...

    BalasPadam
  10. Arini 24 ramadhan 1438H, kawe dan org rumah cuba try masak resepi ni... Dlm proses, hu3.. X sabar nk berbuka dgn resepi ni...

    BalasPadam
  11. Dah buat.. Tp masam melampau sbb satu cawan jus limau nipis.. Huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha. jus limau nipis sis. bli kt kedai tu jus dalam botol xde la masam berbanding perah sendiri. kalo yg perah sndrik kena truk air la rase2 sebelum masak 馃槄

      Padam
  12. Nk cri resepi trus gi blog butang.. hahahah

    BalasPadam
  13. Wah...rasa macam kat Thai lak...Prik Kee Noo.....tq resepinya


    Jemput baca cara saya menangani masalah asthma yang saya hadapi

    BalasPadam
  14. Sedapnyaaaa!! Siqah letak dalam list. Senang nak refer. Hee

    BalasPadam
  15. hari ni baru nk cuba dkt rumah mertua..hrp2 menjadi..tq for sharing

    BalasPadam

贍•●♥ 聘̵̡訙̵̨̄品 ♥●•贍·˙˜”*°•.·贍•●♥ 聘̵̡訙̵̨̄品 ♥●•贍·˙贍•●♥ 聘̵̡訙̵̨̄品 ♥●•贍·˙˜”*°•.·贍•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
贍•●♥ 聘̵̡訙̵̨̄品 ♥●•贍·˙˜”*°•.·贍•●♥ 聘̵̡訙̵̨̄品 ♥●•贍·˙ 贍•●♥ 聘̵̡訙̵̨̄品 ♥●•贍·˙˜”*°•.·贍•●♥

Innity Mobile

adseng

GA New