BAYI PINTAR, CERDAS DAN SIHAT


12 Petua Cara Membuat Bayi Cerdas dan Bijak 


Pada usia yang kompetitif ini, ibu bapa sering mengambil berat tentang sama ada anak mereka cukup pintar dan bertanya-tanya apakah mereka dapat melakukan apa sahaja untuk membantu kecerdasan anak mereka berkembang. Dipercayai bahawa jumlah rangsangan yang tepat pada usia dini sangat meningkatkan kemampuan mental anak. Oleh itu, beberapa tahun pertama adalah masa yang tepat untuk memberi tumpuan kepada perkembangan intelektual kanak-kanak. Berikut adalah beberapa petua praktikal yang bertujuan untuk membantu anda membesarkan anak anda menjadi pintar.


12 Kaedah Berkesan untuk Membesarkan Bayi yang Cerdas dan Bijak

1. Ikuti Perbincangan Bayi

Komunikasi adalah kemahiran utama yang penting dalam meningkatkan kecerdasan kanak-kanak. Ini membolehkan anak anda berkawan dengan anda dan mengembangkan keyakinan diri dan keyakinan diri. Galakkan anak anda untuk meningkatkan kemahiran berkomunikasi dengan melibatkannya dalam aktiviti lisan. Bercakap dengan bayi anda tentang apa yang anda lakukan, bagaimana hari anda atau apa sahaja. Sertakan bahasa deskriptif, dan dia akan belajar menggunakannya dalam perbualannya sendiri. Kemahiran berbahasa yang kuat selalu dikaitkan dengan kecerdasan yang lebih tinggi. Jadi, beri anak anda kelebihan kemahiran ini.


2. Bersikap terbuka hati

Bayi yang selamat cenderung lebih yakin, dan dengan itu lebih mudah menerima cabaran dalam hidup. Mulakan dia di jalan yang betul dengan menyediakan persekitaran yang selamat dan bahagia di rumah. Sentuhan kulit ke kulit dan urutan bayi membolehkan anda dan bayi anda terikat. Geli dia, biarkan dia memanjat kamu dan bermain, berpelukan dengannya, meletakkannya di pangkuanmu, atau memakainya di selendang bayi.


3. Makanan Berkhasiat

Apabila bayi anda sudah bersedia untuk memulakan makanan pejal, pastikan untuk memasukkan makanan kaya nutrien untuk membantu perkembangan kognitifnya. Makanan seperti telur, sayur-sayuran berdaun hijau, buah-buahan, kacang-kacangan, dan biji-bijian adalah sumber kaya vitamin dan mineral yang diperlukan untuk perkembangan sihat bayi anda secara keseluruhan.


4. Rangsang Dengan Mainan yang Sesuai dengan Umur 

Walaupun banyak syarikat mainan memberi tumpuan kepada produk bayi, tidak semuanya sesuai dengan kemampuan intelektual setiap bayi. Sebahagian daripadanya mungkin membebankan dan membuat bayi anda kecewa. Oleh itu, sebelum memperkenalkan mainan, analisa sama ada ia sesuai dengan kemampuannya. Mainan yang betul akan memikatnya, merangsang dia, dan menjadi alat pendidikan yang sangat baik.


5. Main dengan Bayi Anda

Main dengan berpandu dengan anak anda akan mengarahkan perhatiannya dan memberinya peluang baru untuk meneroka dan memahami. Luangkan masa untuk bermain dengan bayi anda dengan kerap. Bawa diri anda ke tahap pemahamannya dan nikmati aktiviti yang sesuai dengan seleranya. Secara perlahan memperkenalkan idea permainan baru yang akan mendorongnya untuk berfikir di luar apa yang dia sedar. Oleh kerana bayi suka meniru, tidak lama sebelum bayi anda mengetahuinya dan berlari ke hadapan dengan kemahirannya yang baru dijumpai.


6. Baca Bersama

Buku adalah alat yang sangat baik untuk merangsang daya imaginasi dan pemikiran bayi anda. Baca kepada bayi anda setiap hari. Pilih buku berwarna terang dengan pelbagai tekstur dan gambar sederhana yang akan menarik minatnya. Pada mulanya, bayi anda mungkin lebih suka buku yang sama, tetapi perlahan-lahan dia akan belajar meneroka lebih banyak pilihan. Semakin anda membiasakan bayi anda dengan huruf dan gambar, semakin cenderung dia membaca ketika dia lebih tua.


7. Cerita Menenun Di Sekitar Dia

Apabila anda memperkenalkan buku dan cerita kepada bayi anda, cubalah menjadikannya watak utama kisah kegemarannya. Semasa bayi belajar mengaitkan kisah-kisah ini dengan persekitarannya sendiri, dia akan dapat berhubung dengan lebih baik dengan perkara-perkara di sekelilingnya. Ini juga akan mengembangkan minatnya terhadap cerita dan penceritaan, dan tidak lama lagi dia mungkin mulai menceritakan kisahnya sendiri.


8. Galakkan Dia untuk Menjelajah

Paparkan anak anda ke persekitaran baru dan asing dan dorong dia untuk menjelajahi ruang baru ini. Ceritakan apa yang anda lihat, dan nampak bersemangat dengan perkara baru yang anda temui. Malah perjalanan ke pasar raya dapat memberi kesan visual bagi seorang kanak-kanak. Semakin banyak pengalaman yang anda berikan kepada bayi anda, semakin banyak dia akan belajar.


9. Perkenalkan Anak Anda dengan Huruf dan Angka Lebih awal

Jangan tunggu anak anda memulakan sekolah sehingga dia dapat belajar nombor dan huruf. Mula mengira di rumah semasa sesi permainan anda dan tunjukkan huruf di papan dan papan tanda. Semakin banyak pendedahan yang diterima oleh anak anda terhadap perkataan yang ditulis, semakin mudah baginya untuk memahaminya dan mempelajarinya apabila tiba masanya. Petunjuk verbal dan fizikal seperti bahasa isyarat akan meningkatkan kemampuannya untuk memahami dan membolehkannya mengaitkannya dengan perkara yang dilihatnya di sekelilingnya.


10. Buat Peluang Berinteraksi Dengan Anak-Anak Lain

Interaksi sosial memberikan pengalaman yang menggembirakan dan juga mempersiapkan anak anda untuk menghadapi cabaran ketika dia dewasa. Siapkan tarikh bermain dengan anak-anak seusianya atau bawa dia ke taman untuk bermain dengan anak-anak lain. Apabila anda mengawasi interaksinya pada tahap ini, anda dapat membimbingnya dengan lembut dan menyokongnya dalam menjalin hubungan baik. Semasa dia belajar pelajaran berharga tentang berinteraksi dengan orang lain, dia juga akan lebih siap untuk menangani situasi yang tidak menyenangkan dengan berkesan ketika dia lebih tua.


11. Mendorong Keingintahuannya

Kanak-kanak secara semula jadi ingin tahu, dan rasa ingin tahu ini, apabila dirangsang, dapat membantu mereka belajar lebih banyak. Rangsang minat anak anda dengan memberinya banyak peluang untuk menemui perkara baru. Hargai ketika dia melakukan sesuatu yang baru, jadi dia termotivasi untuk terus meneroka. Beri dia bahan permainan yang mesra kanak-kanak dari kehidupan seharian, dan biarkan imajinasinya berkembang dan membawanya ke tempat.


12. Kurangkan Masa Skrin / Menonton TV atau Gajet

Walaupun terdapat banyak rancangan dan program pendidikan untuk anak-anak kecil, berhati-hatilah semasa mendedahkan anak anda kepada mereka. Hadkan masa skrin dan fokus pada aktiviti langsung; sebaliknya, kerana ini akan merangsang anak anda dengan lebih baik. Elakkan membiarkan anak anda bermain dengan tablet dan telefon bimbit, kerana ini boleh merosakkan mata mereka. Terlalu banyak pendedahan televisyen juga akan menyebabkan gaya hidup tidak stabil, masalah penglihatan, dan kemampuan berfikir yang berkurang.

Post a Comment

Lebih baharu Lebih lama

TB MOBILE

tengkubutang nity

GA New