baby duduk


Kemahiran Apa yang Diperolehi Bayi Sebelum Mula Duduk


Berikut adalah beberapa kemahiran yang mungkin diperoleh oleh bayi anda sebelum dia mula duduk sendiri:


Sekitar Dua Bulan Umur

Menjelang usia 2 bulan, bayi anda akan dapat mengangkat dan mengangkat kepalanya pada 45 darjah sambil berbaring di perutnya selama beberapa minit.


Kira-kira Tiga Bulan Umur

Menjelang usia 3 bulan, bayi anda akan mengangkat kepala dan dadanya pada 45 darjah sambil berbaring di perutnya. Kepalanya akan stabil dan tegas berbanding sebelumnya.


Umur Sekitar Empat Bulan

Ketika bayi berusia 4 bulan, dia mungkin menegakkan kepalanya hingga 90 darjah sambil berbaring di perutnya. Dia mungkin juga cuba duduk menggunakan beberapa sokongan.

baby

Seorang bayi mengangkat kepalanya ke atas


Umur Sekitar Lima Bulan

Apabila bayi anda berusia 5 bulan, kemungkinan besar dia akan mengangkat seluruh badan bahagian atas sambil berbaring di perutnya. Dia juga akan dapat berguling. Dia bahkan boleh menundukkan kepalanya semasa duduk (dengan sokongan).


Umur Sekitar Enam Bulan

Menjelang usia 6 bulan, anak kecil anda akan dapat duduk dengan sokongan dan boleh berguling di kedua-dua belah pihak.


Sekitar Tujuh Bulan Umur

Pada 7 bulan, bayi anda akan mula duduk tanpa sokongan dan bahkan boleh menggeser bahagian atas badannya.


Sekitar Lapan Bulan Umur

Menjelang usia 8 bulan, dia akan dapat duduk tegak tanpa sokongan. Pada masa ini, dia mungkin menggerakkan bahagian atas badannya dengan selesa dan bahkan boleh berdiri dengan sokongan.


Cara Mengajar Bayi Duduk

Cara Mengajar Bayi Anda Duduk

Sekiranya anda ingin menolong anak anda duduk, berikut adalah beberapa cara yang boleh anda cuba:


1. Tummy Time

Adalah sangat penting untuk memberi banyak masa perut kepada bayi anda setiap hari. Letakkan bayi anda di perut sebaik sahaja dia dapat mengawal kepalanya, yang biasanya berlaku sekitar satu bulan usia. Pada mulanya, buatkan dia berbaring di pangkuan atau perut anda, tetapi ketika bayi anda membesar dan semakin kuat, buatkan dia berbaring di permukaan yang selamat untuk beberapa Tummy Time .


2. Back Time

Sama seperti cara waktu perut penting untuk menguatkan otot leher dan bahagian atas badan bayi anda, waktu rehat juga diperlukan untuk menguatkan otot perut, dada dan batang bayi anda. Buat dia berbaring di belakangnya dan beri dia mainan untuk dimainkan. Tidak lama lagi, anda akan melihat bahawa dia akan mula berguling.




3. Pegang Bayi Anda dalam Posisi Tegak (Menggunakan Sokongan)

Sebelum bayi anda benar-benar mula duduk, buatkan dia berlatih. Bayi anda bukan sahaja mendapat posisi duduk, tetapi juga membantu leher dan kepalanya untuk mendapatkan kekuatan. Namun, pastikan anda menyokong badan bayi anda semasa melakukannya.



4. Gunakan Alat Peraga dan Mainan

Anda mungkin menggunakan pelbagai alat peraga dan mainan untuk membantu bayi anda duduk. Jadikan bayi anda duduk di pangkuan anda dengan menggunakan bantal dan bantal, letakkan mainan di hadapannya dan bantu dia menggapai mainan tersebut. Anda juga boleh membuat bayi anda duduk di dalam buaiannya. Walau bagaimanapun, jangan biarkan bayi anda dijaga.


posisi baby duduk

Posisi untuk Membantu Bayi Belajar Duduk



Berikut adalah beberapa kedudukan yang dapat membantu bayi anda belajar duduk:


1. Duduk di Pangkuan

Buat bayi anda duduk di pangkuan anda dan terus mengalihkan sokongan dari badan atas ke badan bawah. Gerakkan tangan anda dari dadanya ke pinggul rendahPosisi ini sangat sesuai untuk bayi yang berumur antara 3 hingga 6 bulan.


2. Duduk di Kerusi

Anda boleh menggunakan kerusi untuk membantu bayi anda duduk. Ini berfungsi dengan baik untuk bayi yang sudah mula duduk dengan sokongan tetapi perlu menguatkan kekuatan badan bahagian atasnya. Seorang bayi harus duduk di atas kerusi antara usia 4 dan 5 bulan.


3. Duduk di Lantai Antara Kaki Anda

Kedudukan ini juga disyorkan untuk bayi berusia 4-5 bulan. Bayi anda mempunyai sokongan pada kaki dan dada anda, dan sekiranya bayi anda tersasar atau ke belakang, dia boleh menggunakan tangannya untuk mendapatkan sokongan.


4. Duduk di Lantai dengan Bantal

Kelilingi bayi anda dengan bantal dan letakkan mainan di hadapannya. Biarkan bayi anda menjangkau mainan itu. Juga, atur bantal untuk membantunya duduk.


5. Kedudukan Tripod

Jadikan bayi anda duduk dengan kakinya terpisah di lantai. Letakkan mainan pada jarak yang dapat dicapai dan biarkan bayi anda menggunakan kopernya untuk mencapai mainan. Kedudukan ini dicadangkan untuk bayi berusia antara 4 hingga 6 bulan.


6. Duduk di Keranjang Dobi atau Kotak

Buat bayi anda duduk di bakul cucian atau kotak dan dukung dia dari kedua-dua belah pihak. Juga, bantu bayi anda mengimbangkan badannya semasa duduk.


7. Kedudukan Cincin

Jadikan bayi anda duduk dalam kedudukan ini ketika dia berusia antara 6 dan 8 bulan. Jadikan bayi anda duduk di atas lantai dengan kakinya terpisah tetapi kaki bersatu. Kedudukan ini memberikan sokongan yang baik dan walaupun bayi anda dalam perjalanan; dia mampu menyara dirinya dengan tangannya.


Perkara yang Harus Dielakkan Semasa Mengajar Anak Anda Duduk


Jangan biarkan bayi anda duduk di atas buaian atau tempat duduk bayi untuk jangka masa yang lebih lama. Bayi anda harus dapat menggerakkan badannya untuk mempelajari kemahiran baru; dengan menjadikannya duduk di kawasan yang terkurung dalam jangka masa yang lama mungkin menjadi penghambat pertumbuhan dan perkembangannya.

Anda boleh mencuba senaman mudah untuk membantu bayi anda duduk tetapi jangan berlebihan dengannya. Setiap bayi berbeza dan dia boleh mencapai tonggak perkembangan mengikut rentaknya sendiri. Jadi, jangan memaksanya menjadi sesuatu yang dia tidak bersedia. Sekiranya anda melihat ada kelewatan perkembangan, hubungi doktor anda dan dapatkan bantuan untuk perkara yang sama.


1 Ulasan

  1. bagus ada entri tentang tip sebegini..elok ibu bapa baca

    BalasPadam

Catat Komen

Lebih baharu Lebih lama

TB MOBILE

tengkubutang nity

GA New