Pulut Mangga

RESEPI PULUT MANGGA MUDAH DAN SEDAP

Antara makanan yang TB teringin nak makan tapi belum pernah dapat lagi. Asyik ternampak-nampak je menu ni lalu di Facebook. Nak buat sendiri taktau mana nak cari mempelam.. Kalau dulu boleh juga la beli mempelam kat depan umah tu.. Sekarang dah pindah tempat kedai mempelam pun tak jumpa.. Huhuhu.. Alasannn.. Yang yea nya malas.. Kikiki.. Tapi apa-apa pun.. TB tetap nak tepek resepi kat sini sebab TB pasti satu hari nanti akan buat jugak. Hehehe.. Bagi TB hafal dulu jalan-jalan kat tempat baru ni ye... 

Aoa-apa pun jom tengok resepi kudah ni.. Kot korang pun boleh cuba buat.. Dah buat post kat TB sikit yea.. Hee.. 

BAHAN-BAHAN
3 biji mangga-potong ikut suka
2 sudu besar bijan . Goreng tanpa mnyak

PULUT KUKUS

Bahan-bahan:
2 cawan beras pulut-rendam semalaman atau 4 jam

1/2 santan pekat + air secukupnya + 1/4 sudu kecil garam

2 helai daun pandan- carikkan

Cara-cara:

1-Tos pulut dan masukkan dlam pngukus.kukus selama 15 minit. Angkat dan masukkan dalam bekas.

2- tuang santan yang digaul bersama garam.gaul bersama santan hingga rata.tuangkan sdikit demi sdikit sehingga pulut lembut

3-msukkan kembali pulut ke dalam pngukus bersama daun pandan dan kukus semula selama 20 minit atau hingga masak. 

SOS SANTAN

Bahan- bahan: 

1/2 cawan santan kotak 
1 cawan air
1 sudu kecil garam
1 helai daun pndan 
1 sudu kecil tepung jagung- larutkan dengan sdikit air

Cara-cara:
Satukan semua bahan kecuali tepung jagung. Masak hingga mendidih. Terus dikacau supaya tidak berketul. Kemudian masukkan tepung jagung dan masak hingga sos nampak pekat. Teruskan kacau supaya santan tidak berketul. Kalau agak cair masukkan sedikit lagi tepung jagung....da pekat tutup api... sos santan siap...

5 Ulasan

  1. sukaaa tapi tak pernah buat sndiri..
    sbb dalam rumah yg suka makan ni saya sorang ja..

    BalasPadam
  2. sekarang dah mula banyak orang jual mangga kan... sedap nya tapi tak pernah buat sendiri

    BalasPadam
  3. I was panicking about my marketing plan homework that was due on a very short deadline. I was given a sample from my professor, but I couldn't do anything constructive. Finally, I found samedayessay login service for my assignment help. Quality of paper was at par what my professor expected. I must admit the quality of writing clearly reflected that paper was done by an academic writer.

    BalasPadam
  4. faveret but has never tried to do on my own..

    BalasPadam
  5. These are just a number of ways you are able to increase the amount it is possible to afford to spend with a home, by boosting your mortgage affordability. canadian mortgage calculator Your total annual income can impact the amount mortgage it is possible to afford. canada mortgage calculator

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

TB MOBILE

tengkubutang nity

GA New