Valve's Steam Deck - Steam Deck Sticker


Kali ni TB nak share tentang sesuatu yang amat menarik buat penggemar game atau gamer. Mungkin ramai yang dah memiliki All-in-one portable PC gaming Steam Deck ni, dan telah merasai sendiri keseronokan bermain game tanpa batasan. Byat yang baru mengenali gajet terbaru ini, mari kita ketahui info-info tentangnya dibawah.. 

The Steam Deck ialah permainan komputer pegang tangan yang dibangunkan oleh Valve Corporation. Dikeluarkan pada 25 Februari 2022, Steam Deck boleh dimainkan sebagai pegang tangan atau disambungkan ke monitor dengan cara yang sama seperti Nintendo Switch. Ia ialah peranti x86-64-v3 dengan input permainan bersepadu yang direka untuk memainkan galeri Steam penuh, termasuk permainan Windows PC melalui lapisan keserasian Proton berasaskan Linux. Sistem ini adalah platform terbuka, membenarkan pengguna memasang permainan lain yang serasi pada peranti atau sistem pengendalian lain.


Valve's Steam Deck



Valve's Steam Deck 
Valve's Steam Deck ialah PC permainan pegang tangan. Ia membolehkan pemain mengakses dan memainkan galeri permainan berasaskan Steam mereka tanpa perlu menggunakan PC biasa. 

Apakah Steam Deck? 
The Valve Steam Deck menggunakan SteamOS, sistem pengendalian berasaskan Linux Valve. Dibuat khusus dengan mempertimbangkan permainan melalui Steam, ia kelihatan seperti Nintendo Switch dengan pilihan untuk pemain menyambungkannya ke monitor atau TV, serta memasangkan pengawal, tetikus atau papan kekunci padanya. Ia boleh bermain permainan yang dibina untuk Windows dengan pilihan untuk menggantung dan menyambung semula permainan sama seperti peranti permainan mudah alih yang lain. Steam Deck hanya tersedia atas dasar tempahan dengan senarai menunggu yang panjang pada masa ini. 

Peranti pegang tangan Steam Deck yang pertama telah dikeluarkan pada 25 Februari 2022. Sejak itu, lebih banyak unit telah tersedia secara berterusan kepada pelanggan yang telah menempah satu untuk $5 tetapi senarai menunggu kekal berbulan-bulan lamanya. Pada masa ini ia hanya tersedia untuk ditempah di AS, UK, Kanada, Kesatuan Eropah, Jepun, Korea Selatan, Taiwan dan Hong Kong. Menurut Valve, lebih banyak negara akan dapat memesannya tidak lama lagi.

Apakah Spesifikasi Steam Deck? 
Steam Deck berjalan pada AMD APU, gabungan CPU dan GPU. Pemprosesnya mempunyai empat teras dan lapan benang dengan kelajuan jam CPU 2.4GHz hingga 3.5GHz. Sistem ini juga mempunyai 16GB RAM dan saiz skrin ialah skrin sentuh LCD 7-inci dengan resolusi 1280 x 800. Kapasiti storan berbeza-beza bergantung pada model yang anda memutuskan untuk membeli. Untuk $399, terdapat versi eMMC 64GB yang mungkin berjalan lebih perlahan kerana bergantung pada storan eMMC. Sebagai alternatif, untuk $529, terdapat pilihan berasaskan SSD 256GB atau $649 untuk model SSD 512GB. Semua Steam Decks boleh menaik taraf storannya dengan kad MicroSD tetapi kad akan memuatkan permainan dengan lebih perlahan daripada storan SSD. Steam Deck juga mempunyai pembesar suara stereo, bicu 3.5mm untuk memasang fon kepala, dwi mikrofon dan boleh mempunyai peranti disambungkan kepadanya melalui USB-C atau Bluetooth. Ia juga boleh dilekatkan dengan monitor untuk digunakan seperti PC permainan biasa.

Sejauh manakah Prestasi Dek Stim? 
Prestasi berbeza-beza bergantung pada tetapan yang anda pilih, dan permainan yang anda mainkan, tetapi Steam Deck terkenal kerana menjalankan permainan dengan baik. Beberapa laporan daripada Tom's Hardware mencadangkan permainan berjalan antara 30 FPS dan 60 FPS bergantung pada tetapan kualiti imej, tanpa berlaku kelembapan.


Valve's Steam Deck



Apakah Permainan yang Serasi Dengan Stim Deck? 
Valve sentiasa mengemas kini senarai permainan yang disahkan untuk berfungsi di Steam Deck. Walaupun permainan lain mungkin juga berfungsi, permainan terbaik untuk dimainkan mempunyai tanda hijau di sebelah nama mereka dalam senarai. Permainan lain mungkin mempunyai 'i' kuning di sebelah nama mereka yang bermaksud ia boleh dimainkan tetapi mempunyai beberapa masalah. Terdapat juga banyak permainan yang tidak disokong. Walau bagaimanapun, untuk permainan yang tidak disokong, anda boleh menggunakan perkhidmatan penstriman permainan seperti GeForce Now.

Berapa Lama Bateri Dek Stim Tahan?
Seperti mana-mana peranti mudah alih, hayat bateri Steam Deck berubah bergantung pada perkara yang anda lakukan dengan sistem. Biasanya, permainan yang lebih mencabar dengan tetapan grafik yang meningkat berkemungkinan menggunakan hayat bateri dengan lebih cepat. Beberapa permainan terbaharu mungkin hanya menawarkan 90 minit hayat bateri, manakala permainan indie dengan permintaan yang lebih rendah boleh bertahan selama 6-7 jam.
Secara purata, jangkakan sekitar 3 jam penggunaan antara caj.

dan terkini paling mengujakan Steam Deck Sticker Skin turut ada dijual dipasaran yang mampu memberikan keserian dan rasa lebih semangat bermain apabila steam deck bertukar wajah dengan skin yang baru mengikut design pilihan sendiri.. 


STEAM DECK STICKER



Kalau nak tengok design-design Steam Deck Sticker yang ada boleh la ke link DIBAWAH ini.. semoga dapat memberi kelainan pada Gadget mahal korang ye..



HYPERGRAFIX

0 Ulasan

Catat Ulasan

Post a Comment (0)

Terbaru Lebih lama