RESEPI DONUT GEBU LEMBUT MACAM DUNKIN DONUT / BIG APPLE


Resepi donut lembut dan gebu sukatan cawan sampai esok ala big apple mudah tanpa telur sinar kehidupanku azlita tanpa marjerin

RESEPI DONUT GEBU LEMBUT MACAM 
DUNKIN DONUT / BIG APPLE


Mencari untuk snek yang lazat dan sihat itu adalah kewajipan ibu bapa. Baik, untuk anda yang akan keliru memilih snek yang sihat dan lazat untuk anak anda, anda boleh cuba membuat donut sendiri. 

Donut boleh menjadi pilihan anda kerana ia menarik dan tekstur yang terlalu lembut. Di samping itu, jika anda membuat donut anda sendiri, maka kursus ini akan lebih banyak snek yang sihat. Nah, di sini adalah resepi donut lembut yang anda boleh cuba untuk keluarga tercinta.

Bahan-Bahan :

1 biji telur 
2 camca besar marjerin 
3 camca besar susu pekat manis 
6 sudu besar zarah gula 
1 cawan air suam 
1 pakej YIS (mauripan) 
3 cawan tepung 
¼ sudu teh garam

Cara-Cara :

1. pertama-pertama, merebut dan Panaskan marjerin lebih haba yang rendah sehingga marjerin menjadi cair sepenuhnya. Jika ia telah telah marjerin menjadi cair, mula-mula biarkan berdiri sehingga sejuk. Untuk Cairkan marjerin ini juga boleh menggunakan ketuhar gelombang mikro. 

2. seterusnya, sediakan gula dan membubarkan dengan air suam ke dalam mangkuk besar. 

3. Tambah susu pekat dan kacau perlahan-lahan sehingga diadun. 

4. kemudian, masukkan YIS dan kacau lagi sehingga sebati. Selain itu, sejukkan doh selama kira-kira 10 minit. 

5. sementara itu, sediakan telur dan pukul sehingga gebu sedikit. 

6. Tambah mentega cair yang telah mula sejuk awal dalam telur. Kacau – kacau hingga sebati. 

7. kemudian, balik semula ke doh dengan YIS lebih awal. Selepas 10 minit, adunan YIS akan biasanya seolah-olah mengalami buih. 

8. Jika memang demikian, masukkan adunan telur ke dalam adunan sebelum YIS. Kacau juga. 

9. seterusnya, masukkan semua bahan ke dalam campuran tepung sedikit demi sedikit, kacau perlahan-lahan dengan sudu kayu. Kacau perlahan-lahan sehingga benar-benar – benar-benar diadun. 

10. kemudian biarkan lagi selama kira-kira 45 minit supaya doh meningkat. 

11. selepas 45 minit, donut doh akan kelihatan membengkak dan mekar. Maka, doh adalah anda boleh membentuk seperti donut yang. 

12. anda boleh membentuk donut doh dalam pelbagai cara yang anda suka. Boleh menggunakan pembuat donut Mesin pengilangan, atau boleh dengan tangan. Jika anda membuat ia dengan tangan, anda boleh gosok tepung pada tangan anda untuk mengelakkan melekat. 

13. setelah membuat semua adunan selesai, berehat sebentar sebelum sedang goreng. 

14. Jika anda mempunyai untuk seketika, kemudian goreng dengan minyak panas dan banyak lagi. Gunakan api kecil, tetapi pastikan api panas apabila donut ke dalam minyak. 

15. goreng terbalik songsang perintah sambil terus matang sekata. Jika anda telah kelihatan keemasan, keluarkan dan longkang serta-merta. 

16. donut yang sudah digoreng boleh ditinggalkan di tempat sehingga sejuk. Jika ianya sejuk, segar disalut dengan gula caster. Atau boleh disalut dengan coklat atau lain-lain toping mengikut rasa. 

Mudah bukanlah cara buat donut yang lembut dan lazat di lidah? Untuk menjadi lebih menarik, Toping donut ini boleh disesuaikan. Toping donut mudah boleh dibuat hanya dari gula caster. Tetapi, jika anda mahu Toping yang lebih pelbagai, boleh juga menggunakan messes coklat, mentega kacang dan juga pelbagai jenis buah-buahan lain. 


0 Ulasan

Catat Ulasan

Post a Comment (0)

Terbaru Lebih lama