15 Tanda Bayi Anda Cerdas dan Bijak

genius baby


15 Tanda Bayi Anda Cerdas dan Bijak


Kita semua mahu bayi kita menjadi genius kecil, bukan? Walau bagaimanapun, mendapati percikan di keturunan kita adalah kunci untuk menolong mereka mengembangkannya. Ibu bapa dapat menilai kecerdasan bayi mereka dengan memerhatikan tanda-tanda ini pada anak mereka.


Apa yang Membuat Genius?

Tidak ada pengukur pasti untuk menjadi genius, dengan konsepnya cukup subjektif. Kita sering melihat label seperti ‘berbakat’ dan ‘berbakat’ digunakan untuk kanak-kanak, tetapi bagaimana anda dapat mengetahui anak mana yang sebenarnya genius? Secara keseluruhan, genius adalah orang yang mempunyai kemampuan untuk berfikir dan belajar lebih baik dan lebih cepat daripada yang lain. Dengan otak mereka lebih kuat daripada orang biasa, anda akan dapat melihat kebiasaan dan eksentrik pada anak-anak seperti itu, sejak usia muda. Lebih daripada memiliki IQ (Intelligence Quotient) yang lebih tinggi, genius mempunyai kemampuan untuk membuka jalan baru, menjadi kreatif, dan menggunakan kecerdasan mereka dengan cara yang produktif, yang sering dapat mengubah dunia. Walaupun sukar untuk menentukan genius, ada beberapa tanda yang lebih mudah dilihat pada anak-anak, yang dapat menunjukkan bahawa mereka sedang dalam perjalanan untuk menjadi ajaib.

Baca Juga: 12 Petua Teratas mengenai Cara Membuat Bayi Cerdas dan Cerdas


Tanda-tanda yang Menunjukkan Bayi Anda Genius

Sekiranya bayi anda diberkahi dengan kecerdasan yang tidak biasa, anda akan melihat tanda-tanda tersebut sejak awal semasa bayi. Sebagai ibu bapa, tidak mengapa merasakan bayi anda benar-benar berbakat. Tetapi genius yang benar, seperti yang dibuktikan oleh ujian kecerdasan kecerdasan (IQ), bukanlah fenomena biasa. Perhatikan 15 tanda berikut pada bayi anda, jika anda ingin mengetahui sama ada anda mempunyai anak yang luar biasa dalam pembuatannya!


1. Kemahiran Berkomunikasi dan Bahasa yang Luar Biasa

Bayi anda penuh dengan pelbagai jenis bunyi, mulai dari tangisan dan tangisan hingga tangisan. Sebelum anda mengetahuinya, bayi akan berusia 4–5 bulan dan akan mula bersuara. Bayi mengucapkan kata-kata pertama mereka sekitar 12 bulan dan lulus ke pembentukan kata selama 18 bulan. Sekiranya bayi anda menunjukkan minat terhadap kata-kata dan buku semasa sesi cerita mereka, atau membentuk ayat sebelum usia 14 bulan, ini adalah tanda awal bayi berbakat dalam keluarga anda. Beberapa bayi yang sangat berbakat dapat dengan mudah mengikuti arahan lisan untuk sampai ke tempat tertentu di rumah atau memahami arahan untuk melaksanakan tugas tertentu.


2. Keperibadian yang Berkemampuan Emosi

Bayi yang mempunyai kecerdasan tambahan juga beremosi. Ini bermaksud, mereka akan merasakan emosi positif dan negatif dengan kuat dan mempunyai pemikiran yang kompleks dan matang. Sekiranya bayi anda berbakat, perhatikan bagaimana dia akan berhubung dengan kuat dengan orang dan haiwan peliharaan. Anak-anak seperti itu perlu didorong dan diberitahu bahawa pemikiran mereka cukup normal dan penting.


3. Makluman

Semasa bayi dilahirkan, sebahagian besar waktu bangun mereka dihabiskan untuk memerhatikan persekitaran, orang, dan pelbagai pergerakan mereka. Bayi yang berbakat sepertinya membuat hubungan mata dengan orang yang memegang atau bercakap dengannya. Bayi boleh memusingkan badan mereka ke arah seseorang dan segera bertindak balas terhadap suara dan tindakan. Ini juga dapat menyebabkan tahap persepsi yang lebih maju. Bayi anda mungkin sangat peka terhadap sebarang perubahan di persekitarannya, yang merupakan tanda pasti tahap persepsi meningkat. Bayi anda mungkin ingin mengesat air mata anda atau menahan anda, jika dia melihat perubahan dalam susunan emosi anda, yang merupakan tanda pasti kecerdasan tinggi pada anak kecil.


4. Mencapai Tonggak Lebih awal daripada yang lain

Adakah bayi anda lebih awal dari masa ke masa sambil mencapai tonggak? Adakah dia duduk tanpa bantuan sebelum bayi berusia empat bulan? Adakah bayi melambaikan tangan kepada anda dan menggenggam barang-barang, dengan segera, setelah melewati tanda setengah tahun? Sekiranya jawapan untuk soalan di atas adalah ya, ini menunjukkan bahawa bayi anda mencapai tonggak lebih awal daripada rakan sebayanya, dan anda mempunyai genius yang membesar di rumah anda.


5. Lebih suka Bersendirian

Bayi yang berbakat lebih senang berada di syarikat mereka sendiri, bermain dengan mainan, mewarnai buku atau menyelesaikan teka-teki. Sekiranya anak anda mencari syarikat kanak-kanak yang sedikit lebih tua, itu adalah semata-mata untuk memperoleh pemahaman emosi dan intelektual yang lebih tinggi mengenai perkara-perkara di sekitar mereka. Ini adalah salah satu tanda kecerdasan tinggi pada bayi. Kanak-kanak seperti itu lebih suka satu atau dua rakan, dan selesa dalam kumpulan kecil. Sekiranya bayi anda dapat menghiburkan dirinya sendiri tanpa banyak kerumitan, bersiaplah untuk menyambut genius kecil dalam keluarga. Anak-anak berbakat seperti itu juga boleh menjadi sedikit introvert, jadi berhati-hatilah untuk tidak mendorong mereka melakukan sesuatu yang sebenarnya tidak mereka sukai.


6. Mempunyai Sikap degil

Kedegilan dapat dilihat sebagai tanda tekad. Anak yang keras kepala akan berusaha dan berunding dengan anda, untuk mendapatkan apa yang dia mahukan, dan dapat melakukan ini adalah tanda kepintaran yang pasti.


7. Fokus Ekstrem

Bayi mempunyai jangkauan perhatian yang pendek dan mudah terganggu oleh bunyi atau pergerakan baru yang berlaku di sekelilingnya. Mereka mungkin memfokuskan diri pada butiran tertentu


0 Ulasan

Catat Ulasan

Post a Comment (0)

Terbaru Lebih lama