MESTI BACA!!

12 April 2017

10 Cara / Usaha / Alternatif Merawat Psoriasis di Rumah

10 Cara / Usaha / Alternatif Merawat Psoriasis di Rumah

Hai.. Assalammualaikum semua. Pagi ni TB nak bercerita tentang Psoriasis iaitu masalah kulit yang TB sedang hadapi ketika ini. TB pun tak tahu kenapa semakin teruk pulak kulit TB sekarang ni, gatal-gatal makin menjadi-jadi.. nak pulak masa balik taiping baru-baru ni pi makan ayam KFC pulak.. haa.. ambil kau.. tergaru-garu macam dalam gambar atas ni.. huhuhu.. salah sendiri..

Oh ya.. TB alami Psoriasis ni dah lama tapi masa tu TB tak tahu yang ia adalah Psoriasis. TB hanya ingat ia hanyalah alahan pemakanan. Sebab TB suka makan seafood dan macam-macam lagi makanan laut, So TB rasa mungkin TB alergik pada seafood.


Rupa-rupanya TB ada Psoriasis iaitu sejenis alahan atau masalah kulit yang tidak diketahui punca dan tiada ubat untuk memberhentikan masalah ini. 

Tentu ramai diantara kita yang macam TB, tak sedar kegatalan atau masalah kulit yang merengsakan yang korang hadapi itu rupa-rupanya bukan masalah kulti biasa.. Mungkin ia ekzema atau mungkin ia Psoriasis atau mungkin masalah kulit yang lain seperti kurap atau kudis

Walau apapun masalahnya, korang jangan biarkan yea.. kerana masalah kulit juga bahaya tau.. kalau dibiarkan ia akan merebak. Kalau dibadan boleh disorok sebab kita berpakaian, kalau di wajah? macam mana nak sorok? betul tak? 

Tapi TB bersyukur sangat TB tidak seserius penghidap Psoriasis yang lain. TB masih di kategori yang rendah, iaitu pada level yang boleh dikatakan tahap 1. Tapi TB tetap nak cari juga penawar untuk masalah ni. Sebab bila dah ada baby ni, TB banyak mengendalikan baby dan TB taknak ia boleh berpindah ke baby pulak (Nauzubillahminzalik). 


So, TB harus cari jalan penyelesaian dan baru-baru ni TB terjumpa satu produk tu, produk suplemen semulajadi yang ramai dah cuba dan berkesan katanya, So TB mencubanya dan sedang menunggu kesan posotif dari produk tersebut. Nanti TB akan share apa nama produk tu di entri akan datang.

Dari pembacaan juga TB tahu Psoriasis ni sebenarnya adalah gangguan autoimun yang tidak stabil dan sentiasa akan berulang membuatkan kulit menjadi seperti kerak kering, dan menjadi merah apabila digaru atau berada dalam keadaan cuaca panas, 

dan TB terbaca lagi tentang Psoriasis ini ialah walaupun ia memberi kesan kepada kulit, psoriasis sebenarnya bermula jauh di dalam, dalam sistem imun seseorang penghidap itu.

Ia datang daripada sel-sel T manusia, sejenis sel darah putih. sel-sel T yang direka untuk melindungi tubuh daripada jangkitan dan penyakit. Apabila sel-sel menjadi aktif tersilap dan menolak tindak balas imun yang lain, ia boleh membawa kepada gejala psoriasis.

Impian TB nak sembuh sepenuhnya dari masalah Psoriasis ini. 


Oh ya.. kenapa TB sebut 'masalah' Psoriasis? kenapa bukan 'Penyakit' Psoriasis? Kerana Psoriasis ini bukan sejenis penyakit tetapi ia hanyalah gangguan autoimun dalam sistem tubuh badan seseorang yang lemah. Apa yang TB tahu bagi mereka yang menghidapinya perlu jaga pemakanan, kebersihan diri dan tubuh badan, 


Sentiasa sapu pelembap di kawasan terlibat (TB sapu dengan gel Aloe Vera je.. ) , jangan terlalu terdedah dengan cuaca panas kerana ia akan menyebabkan kegatalan pada kulit dan seterusnya menyebabkan kemerahan dan merengsakan kulit. dan paling penting.. harus berpantang makan semua makanan yang menyebabkan masalah semakin teruk. TB nasihatkan, tinggal semua makanan seafood, ayam, daging (boleh makan sikit2), dan yang paling penting untuk Penghidap psoriasis.. 

JANGAN MAKAN 5 BENDA INI :
1.) Ayam 
(semua penyakit kulit tak boleh makan Ayam)
2.) Kacang Bendi
3.) Terung 
4.) Ikan Masin / Ikan Bilis 
( akan buat gatal lebih teruk)
5.) Soya

Say No pada ubat-ubatan Hospital/Klinik tak kira ubat sapu atau pun ubat makan. Sebab semuanya ada kesan untuk jangkamasa panjang. Ubat-Ubatan dan ubat sapu tersebut mempunyai kandungan Steroid yang tidak elok untuk sistem tubuh badan kita di masa hadapan kelak.

Kalau boleh gunakan cara tradisional sahaja atau pilih sesuatu suplemen yang secara semulajadi membaiki sel dalam tubuh badan secara alami... Ubatan seperti pil-pil di Klinik atau Hospital memang akan meredakan kegatalan atau mengurangkan kerengsaan pada kulit penghidap Psoriasis tetapi keadaan itu hanya sementara dan penghidap Psoriasis terpaksa menghadapi ubatan tersebut utnuk suatu tempoh masa yang lama dan tidak tahu bila agaknya akan berakhir kerana mengikut kajian, masalah Psoriasis ini tiada ubatnya.. hanya boleh meredakan dan mengurangkan sahaja.. So, pandai-pandailah pilih ubat-ubatan atau sapuan untuk kes ini.. 


Walaupun tidak ada ubat, banyak rawatan wujud untuk meringankan gejala psoriasis

Berikut adalah 10 cara untuk menguruskan gejala ringan dari keselesaan rumah untuk penghidap Psoriasis.

1. Makanan tambahan
Makanan tambahan boleh membantu mengurangkan gejala psoriasis dari dalam. Minyak ikan, vitamin D, milk thistle, aloe vera, anggur Oregon, dan minyak evening primrose telah dilaporkan untuk membantu meringankan gejala ringan psoriasis, menurut Yayasan Psoriasis Kebangsaan. Adalah penting untuk hanya mengambil makanan tambahan yang tidak mengganggu dengan keadaan sedia ada lain yang anda mungkin ada.

2. Mencegah kulit kering
Gunakan humidifier/pembersih udara untuk menjaga udara di dalam rumah atau pejabat. Ia boleh mencegah kulit dari kering sebelum ia bermula. Gunkan juga pelembap kulit sensitif untuk menjaga kulit agar lembut dan bebas daripada membentuk plak.

3. Wangian Elakkan
Sabun dan minyak wangi mempunyai pewarna dan bahan kimia lain didalamnya dan boleh merengsakan kulit. Pasti, ia boleh membuat kita berbau yang hebat tetapi ia juga boleh membakar psoriasis. kalau boleh seeloknya elakkan produk itu , atau memilih produk yang khas untuk "kulit sensitif".

4. Makan sihat
Diet boleh memainkan peranan dalam menguruskan psoriasis. Menghapuskan daging dan lemak merah makanan ringan boleh membantu mengurangkan flare-up yang boleh dicetuskan oleh makanan tersebut. ikan air sejuk, benih, kacang, dan omega-3 asid lemak yang terkenal dengan keupayaan mereka untuk mengurangkan keradangan. Ini boleh membantu untuk menguruskan gejala psoriasis. 

Minyak zaitun juga mungkin mempunyai manfaat menenangkan apabila disapu pada kulit. Cuba mengurut beberapa sudu pada kulit kepala anda untuk membantu melonggarkan plak menyusahkan semasa mandi anda yang seterusnya.

5. Mandi hangat untuk melegakan gatal
Air panas boleh menjadi perengsa untuk kulit anda. Walau bagaimanapun, mandian suam dengan Epsom garam, minyak mineral, susu, atau minyak zaitun boleh melegakan gatal-gatal dan menyusup masuk ke skala dan plak. Melembapkan serta-merta selepas mandi anda untuk manfaat berganda.

6. Terapi cahaya
Semasa terapi cahaya, doktor akan bersinar cahaya ultraungu pada kulit. Ini jenis terapi sering memerlukan sesi konsisten dan kerap. Perlu diingatkan bahawa katil penyamakan tidak satu cara untuk mencapai terapi cahaya. Terlalu banyak cahaya matahari sebenarnya boleh memburukkan psoriasis. Prosedur ini sentiasa perlu dilakukan di bawah pengawasan doktor.


7. Mengurangkan tekanan
Apa-apa masalah atau penyakit kronik mahupun yang biasa seperti psoriasis boleh menjadi punca tekanan/Stress. Ini selalunya boleh menjadi satu kitaran ganas apabila tekanan itu sendiri boleh memburukkan lagi gejala psoriasis. Selain mengurangkan tekanan apabila mungkin, pertimbangkan menggabungkan amalan mengurangkan tekanan seperti yoga dan meditasi.

8. Elakkan alkohol
Alkohol adalah pencetus untuk ramai orang yang mempunyai psoriasis. Satu kajian dari Brigham dan Hospital Wanita dan Sekolah Perubatan Harvard mendapati peningkatan risiko psoriasis di kalangan wanita yang minum bir nonlight. Mereka yang minum sekurang-kurangnya lima bir nonlight seminggu hampir dua kali lebih berkemungkinan untuk membangunkan psoriasis, jika dibandingkan dengan wanita yang tidak minum.

9. Cuba kunyit
Herba yang biasa digunakan untuk merawat pelbagai keadaan. Kunyit telah didapati membantu mengurangkan psoriasis. Ia boleh diambil dalam pil atau makanan tambahan bentuk atau ditaburkan pada makanan anda. Berbincang dengan doktor dahulu mengenai manfaat yang berpotensi untuk penghidap Psoriasis. Dos yang diluluskan oleh FDA kunyit adalah 1,5-3,0 gram sehari.

10. Berhenti merokok
Elakkan tembakau. Merokok boleh meningkatkan risiko anda mendapat psoriasis. Jika anda sudah mempunyai psoriasis, ia juga boleh membuat gejala-gejala anda lebih teruk.

Akhir sekali, kepada penghidapa Psoriasis atau Ekzema tu, jangan stress-stress ya.. jangan sedih-sedih.. kawal emosi korang kerana ia juga salah satu cara untuk menangani masalah Psoriasis ini daripada merebak lebih teruk.. TB harap entri ini dapat memberi manfaat buat semua.. Nanti kita sambung lagi ye bab ni.. K bye.. 

Baca juga semua dibawah berkaitan :










------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )

Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik GRAVYTRAIN dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. 
Join WOOP cepattt!!

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page


Reactions:

24 ulasan:

  1. good job on your post. I liked it, very informative.

    BalasPadam
  2. This is a very helpful post. Thank you for sharing!

    BalasPadam
  3. Good info. Saya ada eczema, ia datang tiba-tiba tahun 2012 dan tak pergi-pergi. Kejap ada kejap tiada macam chipsmore.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ekzema dan Psoriasis memang akan pergi dan datang balik.. Sampai giveup dah nak berubat

      Padam
  4. Huwaaaa, tak boleh makan ayam? Terkejut tgk tu. Saya pula gatal sebab alahan kucing.

    BalasPadam
  5. Thanks for sharing these wonderful tips. It's good information to keep in mind in case we meet someone with this problem.

    BalasPadam
    Balasan
    1. u r welcome.. Sharing us caring

      Padam
    2. u r welcome.. Sharing us caring

      Padam
  6. Boleh cuba cream Atopiclair. Does help to hydrates the skin and kurangkan gatal.

    BalasPadam
  7. akak pun baru study pasal psoriasis ni, ramai juga terjumpa orang yang ada penyakit ni. suplemen memang penting sangat membantu urusan sakit ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu.. dalam tak sedar rupanya memang ramai yang suffer dengan masalah Psoriasis ni, cuma diorang tak bercerita secara terbuka je

      Padam
  8. Kesiannya TB.
    Saya doakan semoga semuanya dipermudahkan.
    Nak try sabun Marine Essence Beauty Bar pun boleh sebab insyaAllah boleh membantu. Sesuai untuk kulit tak kira usia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tq for your concerned.. O.. Marine essence saya dah cuba tapi mungkin x serasi dengan saya.. Tak ada perubahan juga

      Padam
    2. Tq for your concerned.. O.. Marine essence saya dah cuba tapi mungkin x serasi dengan saya.. Tak ada perubahan juga

      Padam
  9. I think my mom use kunyit and it works.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yes. I also think kunyit is good for redused itchy.

      Padam
    2. Yes. I also think kunyit is good for redused itchy.

      Padam
  10. kene rawat tu..janagan sampai melarat

    BalasPadam
  11. nice sharing kak! banyak sangat info. tapi kalau masalah mcm ni tak boleh ke guna cream sebamed ke ape2 krim sebagai rawatan?

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥