Resepi Mee Kari Nyonya

Resepi Mee Kari Nyonya | Opss.. jappp... sebelum tu nak gitau... Gambo atas ni extract from Google ajo.. | Tapi macam ni le rupanya Mee Kari nya lebih kurang.. tapi kuah dia pekat lagi.. teman selalu masak Mee Kari ni kat ipoh, time raya je buat Mee Kari sebab ada permintaan suruh buatkan.. selain tu Bihun Sup pun selalu gak buat.. tengok pada permintaan la kan.. kalau kita buat, orang tak makan kang, rugilah kita kann.. 

heee.. Mee Kari Nyonya ni yang special dia ada bau bunga kantan sikit.. tapi sedap la kan.. kalau tak masakan ada yang request tiap2 tahun kan? kredit pada tuan punya resepi.. teman tak ingat amik kat mana resepi ni, sebab dah lama giler.. ni pun saja letak sini sebab takut lupa.. dan adik pun ada tanya pasal resepi ni, alang2 update entri.. meh teman share kan resepi ni untuk kamu yea Linda.. heee.. 

Ok lah.. sepanjang buat mee kari ni, teman ada jugak le beberapa kali terbuat salah, maksudnya.. kuah jadi terlebih berminyak sebab terletak minyak banyak, pastu tak buang kulit ayam.. so, lemak2 tu cair dan jadi minyak.. terus banyak giler minyak dalam kuah kari..

So, sekarang dah tau le.. jangan masuk sekali kulit ayam tu.. buang kulit siap2.. lupa lak..potong kecik2 supaya senang tetamu nak makan.. pastu tulang jangan buang.. manis tuu.. heeee.. ok lah.. jom tengok resepi Mee Kari Nyonya yang teman maksudkan tu.. moh kitaaaaaa..

= Resepi Mee Kari Nyonya =

Bahan Blender
15 ulas bawang merah
10 ulas bawang putih
1 inci halia
(ketiga-tiga bahan ini di kisar halus)

Bahan dihiris halus untuk tumis
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1/1 inci halia
(dimayang/hiris halus)


Bahan Tumis
1 batang bunga kantan (di potong halus)
2 paket kecil serbuk kari ayam/daging
3 sudu besar cili boh
santan kelapa dari 1 ½ biji kelapa
Kiub Ikan Bilis (Masuk last sekali)

air asam jawa secukupnya
garam
gula
ajinomoto
air asam jawa
minyak

p/s: gaulkan bahan yang dikisar halus bersama serbuk kari.. bahagi kepada DUA bahagian.. satu untuk ditumis dan satu lagi perapkan bersama isi ayam yang dipotong 

Bahan Isi
3 ketul fishcake
1 paket fishball
500 gm ayam (dipotong halus)
6 keping tauhu kering (dipotong 4)
150 gm isi kerang
sedikit kacang panjang (dipotong dalam anggaran 1 inci kira-kira satu mangkuk) 


Bahan Mee
2 bungkus mee kuning
100 gm taugeh
100 gam sawi
(ketiga bahan ini di celur)
2 keping tauhu (digoreng dan dipotong dadu)
2 biji cili merah (dipotong nipis)
3 biji telur (direbus)
bawang goreng
daun sup
daun bawang
limau nipis 


Cara-Cara Memasak
Mula² tumis bahan yang telah dimayang hingga kuning.. kemudian masukkan sebahagian dari rempah kari yg telah dicampur dengan bahan kisar... masak hingga garing. Masukkan cili boh dan goreng hingga pecah minyak.

Masukkan air asam jawa dan bunga kantan.. kacau 2 min dan masukkan ayam yang telah diperap dengan separuh bahan kisar tadi. masukkan sedikit air dan sedikit santan cair... masak hingga ayam separuh masak

Bila ayam sudah separuh masak.. masukkan bahan isi (kecuali kacang panjang) dan santan. letak bahan perasa secukupnya. masak dalam 5-10 min dan masukkan kacang panjang. terus matikan api.. kuah yang panas tadi akan memasakkan kacang panjang. jadi ia tidak terlalu masak dan lembik .

Cadangan Hidangan
semua bahan tadi boleh dihidangkan mengikut citarasa.

Tambahan
kalau inginkan lebih pedas boleh dibuat sambal kering.. caranya masak cili boh hingga garing dan letakkan sedikit asam keping dan bahan perasa (Kiub Ikan Bilis)..

Pssssttt : nak gitau nih... Mak Mertua teman punya kari lagi meletop wehhh.. dengan rasa rendah diri teman mengaku yang Mee Kari Nyonya teman ni tak boleh tandingi Mee Kari Mak Mertua tersayang.. Mabeles weh.. lain dari yang lain.. sodappp.. melekattt.. slurrrrppppp... 

7 Ulasan

  1. tiba2 terbayang mee kari di kepala....

    BalasPadam
  2. Aishhh lapar mee kari lak.. Belum cuba buat lagi.. nanti try dengan resepi yang akk sharekan ni.. Thanks kak

    BalasPadam
  3. sedapnya..terliur lak baca entry ni..

    BalasPadam
  4. kemain remeh nak buat... teman kalau nak makan mee kari, rekues kat bonda tersayang... walaupun teman dah kawin !! hahaha !! pemalasnyaaaaaa

    BalasPadam
  5. Wah, my fav kalau pasal mi kari ni...sedappp..btw, done follow...thank u... :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Post a Comment

Terbaru Lebih lama