Nuff

11 Februari 2013

KaLaU ToLoNg X IkHLaS bAiK X pAyAH!!!

Menyampahnya bila kenal dengan orang yang menolong tapi x ikhlas, dah beri pertolongan tapi mintak balasan.. benci terhutang budi dengan orang tapi nak buat macam mana, dalam certain hal.. kita x rancang pun sesuatu yg x elok jadi pada kita kan.. dan pada masa 2 kita memang perlukan bantuan dari org lain.. namun kalau dah beri pertolongan, janganlah pulak mengungkit dan diulang2 setiap pertolongan yang diberikan.. sebab sudahlea kawan 2 sedang bersedih atas apa yg jd pada dia, lepas 2 org yg bagi bantuan plak asyik ulang2 jasa yg dia dh berikan.. kalau kita sendiripun.. pasti akan rasa malu sebab dh susahkan org 2 kan.. so bila dia asyik ulang2 dia bantu kita, kita ni rasa mcm terhutang budi sgt2.. rasa macam budi 2 x dpt d bls sampai bila.. memang itulah yg terjadi pun sekarang ni..klu rasa xnk terhutang budi sapai mati janganlah makan budi org.. klu adik beradik 2 xpe lg.. kalau org luar? huuu.. bahaya.. silap2 sampai ke mati hutang budi tu x berbayar pada pandangan diorg (org yg bantu).. 
Kalau bagi teman lak.. X semestinya org yg kita bantu 2 yg akan balas budi kita, tapi Allah yg akan aturkan samada orang 2 akan balas ke tak budi kita, kita x boleh nak marah atau tak puas hati.. dan misalnya kalau orang 2 tak mampu nak balas budi kita (bukan kerana kemahuan dia,tp mungkin dia pun ada mslh..) jangan kita nak terus menyalahkan diorang dan terus mengatakan diorg "TAK KENANG BUDI".. sebab itupun Allah yang aturkan.. Allah x aturkan orang yg sama bantu kita balik, tapi Allah aturkan somebody else bantu kita pulak.. lagi ramai plak 2.. bukan sorg.. So, xyahlea kita nak rasa menyesal bantu kawan2 kita or sape2 pun.. bantu jea dengan ikhlas tanpa mengharapkan balasan.. sebab Allah tau cara nak aturkan sape yg akan balas budi baik kita 2.. x semestinya org yg kita bantu.. 
Tapi yelah.. hati n fikiran manusia lain2.. susah nak bentuk fikiran yg serupa mcm kita fikirkan.. Up 2 masing2 lea nk PK camne.. teman mampu ucap Alhamdulillah jelea..

Related Posts

7 ulasan:

  1. Kalau minta balasan, tak payah tolong cakap dengan dia....
    Kesian orang2 yang ada perangai macam ni.....

    Btw, asal tak boleh klik kat gambar tekan sini untuk komen tu??
    Cuba check balik....

    BalasPadam
  2. ms mula2 tlg mcm ikhlas, tp rupa2nya nk kan balasan..

    yeke? x bole klik ke? adoi.. nk kena delete lea 2.. sy nk buat mcm AJ punya 2.. cantikk

    BalasPadam
  3. if hari ni kita tolong orang dengan ikhlas tanpa mengharapkan balasan...In Shaa Allah, satu hari nanti orang pulak tolong kita... kalau x orang yang kita tolong mungkin orang lain yang tolong kita...

    BalasPadam
  4. betul 2 farah, klu semua org berfikiran mcm Farah.. aman dunia ni.. tp yelah.. bermacam2 org kat dunia ni.. x sama corak pemikiran diorg.. kan.. sabar jelah.. tpksa hadapi jugak lea org mcm 2..

    BalasPadam
  5. lain orng, lain hati budinya kak..

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

nuffy2

GA New