Nuff

16 Ogos 2013

AYAM PANGGANG ALA-ALA KENNY ROGERS


AYAM PANGGANG ALA-ALA KENNY ROGERS

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠· 
BAHAN-BAHAN
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·

Bahan-bahan ( Ayam saiz besar (8-10 orang) )
1 ekor ayam (bersihkan dan tidak perlu dipotong kecil)

Bahan-2 untuk make up ayam :
3 biji bawang besar
4 biji bawang putih
1 inci halia
2 atau 3 sudu besar sos lada hitam (takde stok lada hitam serbuk)
2 sudu besar madu
1 ketul kiub ayam Knorr
2 sudu besar gula pasir
2 sudu besar herba campuran
1 1/2 sudu teh garam halus
Sedikit air untuk mengisar kesemua bahan make-up.
Sedikit mentega


٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·
CARA MENYEDIAKAN:-
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·

Campur kesemua bahan make-up dengan sedikit air dan kisar.
Lumurkan keseluruhan bahan tadi diluar dan dalam ayam yang telah dibersihkan.

Perap selama 1 1/2 jam.
Sapu sedikit mentega keseluruhan ayam dan bakar/panggang (teman guna pemanggang ajaib)selama 1 1/2 jam atau sehingga ayam masak. Semasa membakar, selepas 1/2 jam pertama, teman menyapukan ayam dengan minyak n campuran rempah yang menitis. Ini supaya ayam tidak terlalu kering.
Untuk dicurahkan keatas ayam dan kentang putar semasa makan, teman menggunakan sos lada hitam yang memang tersedia dijual di pasaran. Campurkan 2 jenis sos lada hitam yang berbeza dengan sedikit air panas (mengikut citarasa sendiri kita)
Hidangkan bersama kentang goreng, coleslaw dan kentang putar (kesemua resepi boleh diperolehi di laman MyResepi ini). Selamat mencuba. ni teman sertakan gambo2 masa memasak hari tu.. x bubuh watermark pun.. malas lea pulak rasanya.. heee.. redha jea lea klu korang nak tumpang pinjam gambo yea.. hee...





Tadaaa.. inilah dia Ayam panggang ala2 Kenny Rogers.. dalamnya lembut berjus..fuh.. terangkatt.. bukan saja nak cakap.. dah memang sedap.. err.. tapi ini pun my hubby yang punya air tangan.. hu3.. kenyang n tersadai teman hari tu.. yang penting.. hubby teman buat apa pun menjadi.. untung teman ni kan..

Related Posts

9 ulasan:

  1. eh saya ada pemanggang macam tu juga.. nak try la! thanks for the great recipe dear :)

    BalasPadam
  2. Hebat betul en hubby awak ye.. kaklau macam ini dah tak perlu ke KR lagi..

    BalasPadam
  3. kalu nak perap semalaman kompom lg sedap kan...

    BalasPadam
  4. Yummy....bleh lar rietta try nnti...

    Untungnye suami rajin masak....

    BalasPadam
  5. Amboi...sedapnya rupa ayam tu. nak sikit.heheh

    BalasPadam
  6. Kalau buat sendiri mmg berbaloi..kalau mkn kt kenny mmg menghabiskan duit..

    BalasPadam
  7. emm, sedapnyerrr..ni yg nk cari pemnggang nie..

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

GA New

Innity Mobile

nuffy2

BV2019 - 2