Nuff

09 Julai 2015

Jim Dingilian bersama Lukisan dari Asap Dalam Botol

Aloh.. teman kalau bab-bab berkaitan Art dan satu kerja seni yang kreatif dari orang-orang yang berseni dan kreatif ini... memang teman suka sangat nak tenung dan hadap lama-lama.. hahaha.. kali ni teman nak share dengan korang hasil seni kreatifnya seorang yang bernama Jim Dingilian .

Ok.. i know..  pastinya tak semua mengenali beliau, namun kalau di cari kat Google tu ha, pasti akan jumpa hasil karya beliau.. 
Sudah semestinya kalau melihat dari hasil kerja tangan beliau, nampak sangat sukar untuk membuat lukisan dalam botol berleher kecil tu dan sudah pasti ia amat menyulitkan, apalagi jika lukisan dibuat dengan teknik yang dipakai oleh Dingilian. kenapa? kerana beliau membuat lukisan dengan menggunakan hanya empat bahan saja, iaitu mancis api,cotton bud, asap, dan botol .. kau boleh? hahaha


Langkah pertama dalam membuat lukisan-lukisan dalam botolnya, Dingilian mengambil sebuah mancis api, menyalakannya lalu memasukkan mancis yang menyala itu ke dalam sebuah botol kosong. Apabila dinding botol itu dipenuhi asap hitam kecoklatan, mancis api pun dimatikan. 

Dingilian kemudian bekerja dengan sebuah cotton bud (kapas telinga) untuk menghapus dan merombak residu pembakaran berwarna hitam di dinding botol tadi hingga terciptalah sebuah lukisan cantik di dalam botol.



"Pemandangan miniatur yang saya gambarkan adalah lokasi-lokasi di perbatasan pinggiran kota yang tampak misterius atau bahkan tampak sedikit berbahaya meskipun dengan kondisi alam yang sebenarnya biasa saja. Dan botol-botol ini menambah kesan pelanggaran yang tersirat dari lukisan," katanya menurut Oddity Central. 

Sebab menurut Dingilian botol-botol kosong yang ditemukan di pinggir jalan, padang rumput, atau tempat parkir selalu memberikan kesan akan adanya pesta minum-minum. Seperti halnya karya seni, botol-botol tersebut menyimpan kenangan.



cantiknya gambo dalam botol ni kan.. fuh.. amazinggg.. awesome!

haaa.. amacam? pasti korang pun terpukau nengoknya kan? macam manalah beliau mampu menghasilkan lukiasan yang cantik dalam botol yang ruangnya terkepit tu.. huu.. ini perlu kesaaran yang tinggi ni kan.. kalau macam teman ni.. mintak mahap le nak buat benda2 yang berseni sangat ni.. tangan keras.. jiwa pun tak sabo.. hahahaha

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



JOM CANTIK & KURUS DENGAN 

PANACEA BEAUTY


Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )

Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. Cepatt.. 
KLIK

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page


Related Posts

4 ulasan:

  1. Salam, mmg hebat kan lukis2 dlm botol ni, lagi2 dpd kesan asap yg terkumpul dia boleh buat lukisan miniatur yg cantik..mmg best :D

    BalasPadam
  2. ya allah..amazing seketika, cantik dan kreatif teramat ni =)

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

nuffy2

GA New