5 Restoran Tempat Anda Boleh Membeli Makanan dengan Bitcoin


Bertahun-tahun lalu, ketika bitcoin pertama kali dikenal sebagai salah satu mata wang digital, tak sedikit pihak yang meragukan mata wang yang satu ini. Tak sedikit bahkan yang menganggapnya tak lebih dari sebatas koin digital, tanpa nilai tukar atau sejenisnya. Bitcoin dianggap tidak lebih dari sekadar hasil dari aktiviti sekelas hobi yang dilakukan oleh para pelakonnya di berbagai belahan dunia.

Akan tetapi, saat ini situasi telah berubah dengan begitu drastik. Dengan begitu besarnya nilai tukar bitcoin terhadap mata wang pilihan komoditi yang satu ini dengan cepat berkembang dan begitu popular di berbagai belahan dunia. Ada begitu banyak tempat saat ini yang secara terbuka mengakui bitcoin dan bahkan menerima komoditi ini sebagai salah satu alat pembayaran yang sah di tempat mereka. Cuma, sejauh ini Anda tidak akan dapat menemukan tempat tersebut di Indonesia karena adanya larangan dari Bank Indonesia terkait digunakannya bitcoin sebagai alat tukar yang sah di Indonesia.



Pada kesempatan ini, kami mencuba menyajikan beberapa restoran di berbagai belahan dunia yang secara resmi mengakui bahwa mereka menerima Bitcoin sebagai salah satu cara untuk membeli makanan yang mereka mahukan.



1. BURGER KING

Beberapa cabang Burger King di berbagai belahan dunia menjadi salah satu pihak yang pertama mengumumkan bahwa mereka akan menerima pembayaran menggunakan Bitcoin. Langkah ini diawali oleh cabang mereka di Venezuela yang mengumumkan kemitraan dengan pihak Cryptobuyer untuk memungkinkan para pelanggan mereka melakukan pembayaran menggunakan Bitcoin.

Dengan cepat, tren ini kemudian diikuti oleh cabang lainnya di negara Jerman. Sejak kisaran September 2019, para pelanggan Burger King di negara tersebut dapat menggunakan bitcoin yang mereka miliki secara meluas sebagai alat pembayaran yang sah untuk mendapatkan sajikan bergizi dari restoran Burger King setempat.


2. KFC

Mengikuti jejak kompetitornya, KFC mengumumkan bahawa salah satu cabangnya juga telah secara rasmi menerima bitcoin sebagai alat pembayaran yang sah dan diakui di tempat mereka. Kelihatan langkah ini dilakukan oleh cabang mereka di Kanada. Selama tempoh waktu tertentu, para pelanggan KFC di tempat-tempat tertentu di negara tersebut dapat menggunakan BItcoin untuk membeli produk ‘Bitcoin Bucket’, produk KFC yang secara khusus diluncurkan untuk kepentingan ini.



3. SUBWAY

Subway menjadi restoran ketiga di dunia yang menerima pembayaran melalui Bitcoin. Adapun kebijakan ini diterapkan oleh salah satu cabang mereka di Buenos Aires, Argentina. Di sana, pelanggan dapat menggunakan BItcoin secara meluas untuk memperoleh produk tertentu yang dikembangkan secara khusus bagi para pengguna Bitcoin.



4. DOMINO'S PIZZA

Tidak hanya ketiga restoran di atas, Domino’s Pizza juga mengembangkan layanan mereka untuk menerima pembayaran Bitcoin. Meski masih belum diterapkan di Indonesia, setidaknya layanan ini sudah diterapkan di berbagai negara di belahan bumi yang lain.

Beberapa cabang Domino’s Pizza di Amerika bahkan dilaporkan telah mengembangkan layanan mereka untuk menerima pembayaran menggunakan bitcoin. Hanya saja, bitcoin hanya dapat digunakan untuk produk-produk yang dibawa pulang, bukan dimakan di tempat itu. Selain itu, ketentuan lain juga berlaku yakni pemesanan harus dilakukan di situs untuk kemudian diantar ke halaman pemesan.


5. STARBUCKS

Seakan tidak ingin ketinggalan dengan para kompetitornya, Starbucks menjadi salah satu pelaku industri restoran yang kini menerima Bitcoin sebagai alat pembayaran di gerai mereka. Meski belum diterapkan secara merata, namun hal ini tentunya membawa angin segar bagi mereka yang menggunakan mata uang kripto ini.

Di Amerika Serikat sendiri, pembayaran produk Starbucks menggunakan mata wang Bitcoin dapat dilakukan dengan menggunakan layanan Flexa, sebuah perusahaan rintisan yang dikembangkan untuk secara khusus membantu Starbucks dan berbagai perusahaan lainnya dalam menerima serta mengelola pembayaran yang dilakukan menggunakan mata wang kripto, seperti Bitcoin.

Untuk melakukan transaksi, caranya mudah. Pelanggan hanya perlu Download aplikasi tertentu. Aplikasi ini memungkinkan pengguna untuk melakukan pembelian langsung di gerai-gerai Starbucks. Dengan adanya fitur ini, pelanggan dapat menikmati kemudahan dalam membeli dan menikmati produk Starbucks.

Sekian sahaja perkongsian tentang 5 Restoran Tempst Anda Boleh Membeli Makanan Dengan Bitcoin... 


15 Ulasan

  1. Ooo banyak rupanya boleh guna beli dengan Bitcoin ni...tapi Sis memang kurang tau mengenai Bitcoin ni, cuma dengar dan baca je...

    BalasPadam
  2. pernah dengar pasal bitcoin tapi tak pernah join. good job bitcoin, good initiative

    BalasPadam
  3. Banyak juga lokasi yang boleh terima bitcoin kan. Terlihat Subway tu, terus teringin nak beli untuk berbuka plak hahaha

    BalasPadam
  4. Bitcoin kita tak ada lagi akaun dan tak ada duit Bitcoin hehehehe nampak gaya macma kena ada ni sebab dah banyak kedai yang boleh terima pembayaran melalui Bitcoin ni hehehehe....

    BalasPadam
  5. Pernah dengar pasal bitcoins dan baru tahu bitcoins boleh digunakan untuk membeli beberapa jenis makanan berjenama terkenal. Mudahnya! Bagus yaa

    BalasPadam
  6. Tak pernah join bitcoin walaupun pernah dgr. Kisahnya boleh buat pembelian dgn bitcoin..baru tahu. Nanti nak survey2 lagi..mana tahu kot2 berminat

    BalasPadam
  7. ohh banyak jugak kegunaan bitcoin ni.tak pernah ambil tahu sangat pasal bitcoin ni sebenarnya

    BalasPadam
  8. Baru tau pasal Bitcoin ni, menarik juga.

    BalasPadam
  9. Eh wijud lagi bitcoin.. tapi tempat makanan dia semua yg mmg popular utk msy malaysia

    BalasPadam
  10. Pernah dengar pasal bitcoin tapi tak pernah try. Kena cari more info dulu.

    BalasPadam
  11. pernah ambil tau pasal bitcoin ni. kan pernah trending citer nyer.
    tapi tak buat apa2 la. kurang stabil kot pada aida.
    perlu byk lagi merchant yg accept bitcoin, then baru boleh kembali trending dan ramai org boleh invest.

    BalasPadam
  12. Pernah dengar, tapi tak survey sangat function dia, haha. Bila baca entry ni baru tahu

    BalasPadam
  13. Baru tau bitcoin skrg boleh guna kat beberapa tempat utk kedai makan fast food ek.. Boleh try la nanti

    BalasPadam
  14. untung siapa ada bitcoin. seronok bleh dah bleh guna utk beli makanan. kalau bleh beli peralatan elektronik, mesti lg best. hahaha.

    BalasPadam
  15. semua restorant2 jenama besar antarabangsa. mudahla bagi yang ada bitcoin untuk makan2 kat restoran ni.

    BalasPadam

Catat Komen

Terbaru Lebih lama

TB MOBILE

tengkubutang nity

GA New