8 langkah untuk menetapkan matlamat kewangan tahunan anda

matlamat kewangan



8 langkah untuk menetapkan matlamat kewangan tahunan anda


Lagi 2 minggu sahaja kita akan meninggalkan tahun 2022 dan akan bermula fasa baru hidup untuk tahun 2023. Pastinya pelbagai kenangan di tahun 2022 yang akan kita simpan dan bersedia untuk menempuh tahun seterusnya. Apakah azam kita untuk tahun 2023? Apakah kita telah set target untuk memajukan diri untuk tahun depan atau set goal untuk dicapai dalam belanjawan  dan simpanan masa depan?

Azam TB untuk tahun 2023 juga adalah menetapkan matlamat kewangan untuk tahun 2023 nanti dan untuk ke arah itu pastinya kita perlu ada Pelan kewangan yang khusus bagi mendisiplinkan diri  untuk patuh dan sentiasa bijak berbelanja tidak kira harian mahupun bulanan. 

Matlamat kewangan yang TB maksudkan adalah merangkumi sasaran simpanan, pelaburan atau perbelanjaan yang kita harap dapat capai dalam tempoh masa yang ditetapkan. TB perlu bijak mengatur setiap duit yang masuk dan duit yang keluar. Pastinya TB akan terus  berusaha bersabar dan hanya berbelanja untuk perkara yang perlu sahaja. Sebab itu Pelan Kewangan sangat perlu dalam merealisasikan azam TB ini.


Apakah Pelan Kewangan?

Pelan kewangan ialah dokumen yang mengandungi situasi wang semasa seseorang dan matlamat kewangan jangka panjang, serta strategi untuk mencapai matlamat tersebut. Pelan kewangan bermula dengan penilaian menyeluruh tentang keadaan kewangan semasa dan jangkaan masa depan seseorang itu dan boleh dibuat secara bebas atau dengan bantuan perancang kewangan bertauliah.

Menetapkan matlamat kewangan jangka pendek, serta jangka pertengahan dan jangka panjang, adalah langkah penting ke arah kelancaran simpanan dari segi kewangan. Jika kita tidak berusaha ke arah sesuatu yang khusus, kita mungkin berbelanja lebih daripada yang sepatutnya. Kita kemudiannya akan gagal saat memerlukan wang untuk bil/perbelanjaan yang tidak dijangka, apatah lagi apabila kita ingin bersara. Kita mungkin terperangkap dalam masalah hutang kad kredit dan berasa seperti tidak pernah mempunyai wang yang cukup dan ini menjadikan kita berada dalam situasi yang sangat mengganggu kehidupan.

Oleh itu kita perlu bersiap sedia dari sekarang untuk mengelakkan masalah kewangan dalam kehidupan kita di masa akan datang. Kita perlu berusaha melakukan yang terbaik untuk bersedia menghadapinya. Ini harus menjadi proses yang berterusan supaya kita boleh membentuk kehidupan dan matlamat agar sesuai dengan perubahan yang pasti akan datang.



Apakah Matlamat Kewangan TB?
pada sudut pandangan TB, Matlamat kewangan ialah sebarang rancangan yang kita ingin aturkan untuk wang kita. Kita boleh mempunyai matlamat jangka pendek dan jangka panjang. Contohnya, menyimpan RM100 dalam sebulan ialah matlamat jangka pendek, manakala pelaburan untuk persaraan ialah matlamat kewangan jangka panjang. Matlamat ini penting kerana ia akan memberi kita tumpuan dan memastikan kita ada rasa bertanggungjawab, tidak kira berapa lama masa yang diambil untuk merealisasikan!

Disini TB share kan 5 langkah untuk kita tetapkan matlamat kewangan kita agar kita dapat capai Goal dan result yang kita inginkan di penghujungnya .. 


matlamat kewangan


8 Langkah Menetapkan Matlamat Kewangan

1. Sediakan Tabung Kecemasan
Dalam kehidupan pastinya kita tidak dapat ramalkan apa akan terjadi pada masa depan, oleh itu  penting untuk kita sentiasa bersedia. Menabung untuk kecemasan adalah satu-satunya matlamat yang menjadi keperluan. Ia sepatutnya menjadi yang pertama yang perlu kita tetapkan, tanpa mengira keadaan dan situasi.

Terdapat banyak situasi berbeza yang boleh termasuk dalam kategori ini, termasuklah :

  • Perbelanjaan perubatan
  • Kehilangan pekerjaan
  • Kemalangan
  • Perkakas rosak
  • Baiki kereta
  • Apabila sesuatu yang tidak dijangka dan mahal berlaku, dana kecemasan ada untuk mengelakkan kita daripada mengalami tamparan kewangan.
Terpulanglah kepada kita untuk memutuskan perkara yang layak sebagai kecemasan. Bagi TB semua diatas adalah sama penting. 

Jumlah yang simpanan untuk kecemasan akan berbeza-beza. Contohnya, sekiranya diberhentikan kerja secara tiba-tiba. Pastinya untuk mendapatkan pekerjaan baru akan mengambil masa yang agak lama dan mungkin juga ia mengambil masa 9 bulan secara purata untuk mencari pekerjaan baharu selepas diberhentikan. Dengan mengambil kira perkara ini, adalah demi kepentingan kita perlu menyimpan kira-kira 9 bulan pendapatan untuk kecemasan.


2. Bayar Hutang

Membayar hutang adalah salah satu matlamat kewangan yang paling biasa. Tiada siapa yang berasa selesa mengetahui bahawa mereka berhutang sejumlah besar wang. Dan kerana amaun yang kita berhutang sudah pun merupakan nombor tertentu, membayar hutang boleh diterjemahkan dengan mudah kepada matlamat kewangan.


Di samping membuat setiap pembayaran bulanan, cara terbaik untuk membuat kemajuan sebenar adalah dengan berhenti meminjam. Menambah hutang hanya akan mendatangkan lebih masalah dan ia membuatkan kita jauh daripada matlamat anda, jadi penting untuk kekal kuat dan tekun. Dalam sesetengah kes, matlamat ini mungkin matlamat jangka pertengahan, tetapi terdapat cara untuk keluar dari hutang dengan cepat.


3. Simpan untuk Persaraan

Menyimpan untuk persaraan ialah matlamat yang mungkin kita usahakan sepanjang hidup kita. Ia adalah contoh sempurna pelaburan jangka panjang.


Adalah penting untuk mempertimbangkan dengan tepat apa keperluan persaraan kita. contohnya kita mempunyai simpanan sebanyak RM400 ribu atau pelan persaraan lain adalah cara paling menguntungkan untuk menyimpan untuk masa depan. Ingat, lebih awal kita bermula, maka lebih baik impak pada akhirnya.


4. Berusaha untuk Pemilikan Rumah

Membeli rumah adalah matlamat kewangan jangka panjang yang biasa. Sama ada kita menyimpan untuk bayaran muka atau bekerja untuk membayar gadai janji, pemilikan rumah ialah salah satu sasaran kewangan terbesar untuk disasarkan. Menyimpan untuk bayaran muka yang lebih tinggi adalah satu plan kewangan yang baik. 


Menyimpan bayaran muka yang besar adalah cara terbaik untuk mendapatkan pinjaman perumahan yang munasabah. Dan jika menyimpan cukup, kita boleh mengelakkan kos Insurans Gadai Janji Persendirian, yang akan menjimatkan lebih banyak wang digunakan.


hutang kereta


5. Bayar Kereta

Pastinya mempunyai komitmen bulanan membayar kereta adalah sesuatu yang kita tidak gemar tetapi terpaksa juga dihadapi kerana pada zaman ini kenderaan adalah antara perkara utama dalam hidup. Namun kita juga boleh set kan matlamat kewangan jangka pertengahan bagi melunaskan hutang kereta lebih awal dari yang telah ditetapkan. Contoh hebat matlamat jangka pertengahan ialah membayar pinjaman kereta. Walaupun agak besar, membayar baki hanya perlu mengambil masa beberapa tahun.


Sebaik sahaja selesai membayar pinjaman kereta, jangan terus set untuk membeli kereta baru. Teruskan memandu kereta lama sehinggalah mempunyai bayaran pendahuluan yang besar untuk yang seterusnya. Jadikan matlamat kita untuk membayar membelo kereta dengan tunai tanpa perlu berhutang sekali lagi,


Sementara itu ambillah peluang untuk menggunakan bayaran pinjaman tersebut untuk bil atau simpanan lain. KIta sudah bebas dari satu hutan.. tidak ada sebab untuk mendapatkan pinjaman lain dengan segera. Adalah penting untuk mengetahui masa terbaik untuk menjual atau berdagang kereta untuk memanfaatkan sepenuhnya pelaburan kita.


financial plan


6. Menabung untuk pendidikan anak-anak

Sebagai ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang semakin membesar dan bakal menempuh alam persekolahan, pastinya menyimpan untuk kos pembelajaran anak-anak adalah salah satu matlamat jangka masa panjang yang perlu kita mulakan dari sekarang. Ibu bapa perlu bersedia awal untuk menabung demi kelancaran pendidikan anak nanti .


7. Rancang Belanjawan Keluarga

TB seorang yang suka membeli belah dan suka membeli secara online sejak bermula pandemik sebelum ini. Apabila telah terbiasa TB hadapi masalah dalam mewujudkan belanjawan keluarga dan kadangkala sukar untuk mengetahui dengan tepat ke mana wang itu pergi. TB merasakan TB belum cukup ilmu tentang mengatur kewangan dan perbelanjaan harian. Kebanyakan orang mempunyai pegangan yang cukup baik mengenai keperluan, dan sangat mengetahui kos bulanan sewa atau bayaran rumah mereka, utiliti mereka, dan juga kos makanan mereka. Tetapi TB masih ditahap awal, namun TB akan tetap berusaha memastikan Family Budget Planning kami berjalan lancar.


matlamat kewangan


8. Perancangan Bercuti

Walaupun kebanyakan matlamat kewangan berorientasikan tanggungjawab, kita perlu juga cuba untuk menyasarkan satu matlamat yang "menyeronokkan". Ini boleh jadi percutian, TV skrin besar, bot atau apa-apa perkara tidak perlu lain yang kita inginkan sebagai self reward kita sepanjang kita hidup.


Tidak salah kiranya kita memberi ganjaran kepada diri kita dengan matlamat simpanan yang menyeronokkan juga.  Pastinya self reward seperti ini akan memberi kita kepuasan setelah selama kita bekerja keras dan bersungguh-sungguh menyimpan, Selain itu, berusaha ke arah sesuatu yang kita benar-benar inginkan ialah cara terbaik untuk mengamalkan disiplin diri dan penetapan matlamat.


Begitulah Tips yang boleh TB share kan untuk kita sama-sama memperaktikkan dalam menjadikan matlamat kewangan kita berjalan lancar untuk tahun-tahun seterusnya. semoga ia bermanfaat untuk semua yang membaca. 



0 Ulasan

Catat Ulasan

Post a Comment (0)

Terbaru Lebih lama