5 Trend Perniagaan di Malaysia Yang Perlu Semua Orang TAHU UNTUK BERJAYA Pada 2019 Ni!


5 Trend Perniagaan di Malaysia Yang Perlu
Semua Orang TAHU UNTUK BERJAYA Pada 2019 Ni!


Melangkah ke hadapan menjelang tahun ini kita menjangkakan perkara yang lebih menarik akan berlaku dalam bidang permulaan dan keusahawanan di Malaysia.

Jadi di bawah, telah disenaraikan beberapa trend yang dijangka berlaku ketika kita bersiap menghadapi menghadapi 2019 dengan keraguan dan ketegangan yang kurang.

Sebahagian daripada ramalan ini lebih spekulatif daripada apa-apa lagi, tetapi tidak syak lagi akan membantu anda dalam menghadapi pasaran perniagaan yang kompetitif di Malaysia.


1. Lebih banyak rakyat Malaysia akan menggunakan E-Wallet

Terdapat sekitar 36 pilihan E-Wallet yang berbeza di Malaysia tahun lepas.

Pada tahun 2019, kita meramalkan permintaan untuk dompet e-mel menjadi lebih kuat, tetapi untuk jumlah pilihan di pasaran mengalami penurunan besar.

Ini kerana kerana pasaran menjadi lebih berdaya saing, hanya e-dompet yang terbaik akan kekal relevan, sementara yang lain hanya akan berkurangan.

Untuk menjadi lebih spesifik, kita menjangkakan bahawa terdapat 3-4 nama utama untuk memimpin pasaran.

Dan kita menjangkakan orang akan berakhir di atas hingga kini dengan kini mempunyai bahagian pasaran komando.




2. Penghantaran Dalam Talian Semakin Ekspress/Cepat

Laporan telah menunjukkan bahawa bilangan orang yang bersedia menunggu penghantaran e-dagang terus jatuh.

Di Malaysia, kita sudah mempunyai banyak perkhidmatan penghantaran yang melambangkan masa penghantaran yang sangat cepat

Tahun ini kita mengharapkan penghantaran hari yang sama untuk menjadi lebih meluas.

Dengan semakin banyak perniagaan dalam talian, pasaran semakin kompetitif.

Jadi, tidak hairanlah untuk melihat produk yang dihantar ke pintu depan anda hanya beberapa jam selepas mengklik pada butang checkout.



3. Peningkatan Perkhidmatan Perkongsian Motor.

Tahun lepas, kita telah melihat perkhidmatan perkongsian kereta mencapai kejayaan besar dan pada tahun 2019, kita sangat mengharapkan perkongsian motosikal untuk menjadi perkara besar seterusnya.

Di negara-negara seperti Amerika Syarikat Vietnam dan banyak lagi, e-skuter telah mengalami sambutan hangat.

Ramai yang memuji keupayaannya untuk membantu orang menjimatkan kos dan mengurangkan pelepasan karbon.

Walaupun terdapat nota positif, kita mempunyai kebimbangan mengenai daya maju penggunaan perkhidmatan e-skuter di Malaysia.

Terutama, bagaimana masyarakat umum akan menggunakan dan merawat kereta mahal itu apabila tiada siapa yang melihatnya.



4. Lebih banyak Perniagaan Bersepadu

Banyak syarikat hari ini ingin tahu dan mempunyai tangan dalam segala yang kita lakukan.

Ambil Grab di Malaysia sebagai contoh.

Mereka menjadi pengangkutan, makanan, pembayaran dan tidak lama lagi mereka merancang untuk berkembang menjadi pembiayaan mikro dan penjagaan kesihatan.

Pada 2019, kita menjangkakan syarikat lain cuba untuk mengikutinya, kerana syarikat yang berurusan dengan pertukaran maklumat ingin mengetatkan genggaman mereka.

Yang berkata, kita tidak menjangka ada terlalu banyak kisah kejayaan.

Seperti cuba mencipta aplikasi tunggal yang semuanya memerlukan sejumlah besar sumber kewangan, buruh, dan navigasi isu-isu pengawalseliaan.



Photo : Zazaiman


5. Pemasaran Influencer Akan Memimpin Pengiklanan

Ramalan ini mengikuti trend perniagaan yang berterusan yang memanfaatkan media influencer sosial untuk mendapatkan mesej pemasaran mereka.

Di Asia Tenggara trend ini memasuki pasaran arus perdana.

Sebagai contoh, individu dengan lebih daripada 1,000 pengikut mendapat kontrak pemasaran untuk kempen besar di platform seperti Instagram, Youtube dan Facebook.

Idea di sebalik menggunakan apa yang dipanggil orang yang berpengaruh terhadap jurucakap adalah untuk mendapatkan kelebihan kelajuan, kos dan kecenderungan pengaktifan yang kurang tangkas.

Pada 2019, kita menjangkakan bahawa perniagaan akan menggandakan jumlah individu dengan pengikut yang lebih kecil tetapi setia untuk menyebarkan mesej pemasaran mereka.

Bersedia
Mereka setakat ini adalah perkara penting yang perlu anda perhatikan jika anda merancang untuk mengurus perniagaan anda pada tahun ini.

Sudah tentu, senarai ini tidak komprehensif jadi jika anda mempunyai apa-apa ramalan anda sendiri, jatuhkan mereka di bahagian komen di bawah supaya kita dapat melihat apa yang kita terlepas!




0 Ulasan

Catat Ulasan

Post a Comment (0)

Terbaru Lebih lama