Lombok 3

3 Manfaat Kesihatan Air Purifier


Sudahkah Anda memiliki air purifier di rumah? Memang banyak yang menganggap alat yang satu ini tidak terlalu dibutuhkan di rumah. Tetapi sebenarnya memiliki air purifier di rumah dapat memberikan banyak manfaat untuk kesehatan Anda dan keluarga. Jika Anda masih ragu apakah air purifier ini perlu untuk dimiliki di rumah, simak 3 manfaat luar biasa air purifier untuk kesehatan Anda berikut ini.


1. Meredakan gejala asma

Sekiranya anda atau seseorang dalam keluarga anda menghidap asma, maka pembersih udara di rumah akan sangat membantu melegakan simptom asma. Asma boleh berulang pada bila-bila masa apabila terdapat pencetus asma di udara. Pencetus kambuh asma boleh berbeza-beza, termasuk udara yang mengandungi bahan pencemar seperti debu, bulu binatang, tungau, atau debunga bunga. 

Walaupun anda tidak mempunyai haiwan peliharaan atau tumbuh-tumbuhan di rumah, tidak semestinya udara di rumah bebas dari bahan pencemar ini. Bulu haiwan dan debunga dari tempat lain boleh memasuki rumah anda melalui saluran udara. Atau bahan pencemar ini juga boleh melekat pada pakaian anda semasa anda atau ahli keluarga anda keluar dari rumah. Apabila anda memasuki rumah anda, bahan pencemar ini akhirnya mencemarkan udara di rumah anda dan boleh mencetuskan asma berulang. 

Adakah membersihkan habuk dari lantai dan perabot cukup untuk menghilangkan pencemaran udara ini? Sudah tentu tidak. Pembersih lantai atau pembersih tidak akan dapat membersihkan udara di rumah anda. Udara yang mengandungi bahan pencemar yang mencetuskan asma akan lebih bersih jika disaring dengan pembersih udara. Penapis yang dimiliki oleh pembersih udara akan dapat menyaring bahan pencemar yang besar seperti rambut haiwan atau debu kasar, hingga yang kecil seperti tungau atau kulat. Kesannya, udara di rumah anda akan menjadi lebih bersih dan bebas daripada pencetus asma.


2. Menyaring polutan bahan kimia yang berbahaya

Anda pasti rumah anda bebas debu, kerana tingkap dan pintu mungkin ditutup hampir sepanjang masa. Walau bagaimanapun, gas kimia berbahaya dari luar seperti karbon monoksida, amonia, klorin, dan nitrogen dioksida mempunyai zarah yang sangat kecil sehingga dapat menembus ke dalam rumah melalui bukaan yang tidak dapat dilihat atau melalui sistem pengudaraan. Walaupun kediaman anda terletak jauh dari jalan atau kawasan perindustrian, itu tidak bermaksud bahawa udara di luar rumah anda tidak mencemarkan. Bahkan sampah isi rumah boleh menjadi sumber pencemaran kimia di udara. Bahan kimia ini boleh membahayakan kesihatan anda jika disedut dengan udara. Karbon monoksida dan nitrogen dioksida dapat meningkatkan risiko demensia atau penyakit Alzheimer. Sementara itu, bahan kimia berbahaya yang lain boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan seperti kerengsaan pernafasan dan lain-lain. Dengan menggunakan pembersih udara di rumah, bahan kimia berbahaya ini dapat disaring sehingga udara di rumah anda lebih sihat. Penapis pembersih air yang berkesan untuk menapis bahan pencemar kimia pada amnya adalah penapis karbon.


3. Mencegah penularan penyakit

Apabila salah seorang ahli keluarga sakit, kadang-kadang penyakit ini mudah ditularkan kepada ahli keluarga yang lain. Adakah keluarga anda mengalaminya? Penyakit berjangkit seperti batuk dan selesema disebabkan oleh bakteria dan virus patogen yang sangat kecil, yang boleh menjadi salah satu pencemar di udara yang anda hirup. Apabila anda batuk atau bersin, anda melepaskan berjuta-juta bakteria atau virus ke udara. Udara yang mengandungi virus ini kemudian disedut oleh ahli keluarga lain di dalam rumah. Itulah sebabnya kadang kala penyebaran penyakit di rumah sangat cepat walaupun tidak ada hubungan langsung. Mempunyai alat pembersih udara dapat mencegah risiko penularan penyakit di rumah ketika keluarga sakit. Penapis HEPA pada alat pembersih udara akan dapat membersihkan udara di rumah anda dari bakteria dan virus yang dapat menyebarkan penyakit.

Ternyata memakai air purifier di rumah dapat memberikan manfaat yang signifikan untuk kesehatan Anda dan keluarga Anda. Jadi tak perlu ragu lagi, Anda memerlukan air purifier untuk kesehatan Anda dan keluarga.



6 Ulasan

  1. Nak kene ada satu jugak ni kat rumah.. byk manfaatnye ni.. Setiap umah harus ada satu..

    BalasPadam
  2. Siapa yang ada bajet lebih sikit boleh la dapatkn nya.
    Sebab ianya ada kebaikan tersendiri.

    BalasPadam
  3. Betul.. Banyak manfaat pakai air purifier ni. Nad pun tengah fikir nak kena ada satu ni

    BalasPadam
  4. dah lama teringin nak ada benda ni, tp belum sampai lagi rezekinya :-)

    BalasPadam
  5. Belum ada bajet lg. Mungkin dlm thn ni nak beli satu. Thanks for sharing.

    BalasPadam
  6. Kat rumah kita ada satu air purifier.. Yg bestnya dia menapis kotor2 yg kita xnmpk mcm udara kotor..

    BalasPadam

Catat Komen

Lebih baharu Lebih lama

TB MOBILE

tengkubutang nity

GA New