Nuff

11 Jun 2014

El-Nino Dan Penyakit Suhu Panas (Heat Stroke/Strok Haba)

Tidak ada satu musibah yang menimpa, kecuali dengan izin Allah; dan barangsiapa beriman kepada Allah nescaya Allah akan memberikan petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha mengetahui segala sesuatu. 
— Surah At-Taghabun ayat 11

Semalam (10/6/2014) teman ada post kat Facebook Tengkubutang Miaw pasal keadaan panas yang lain dari biasa, dan teman bertanya kepada kawan2 apakah diorang jugak hadapi masalah yang sama? panas yang bukan biasa2 aje.. panas yang buat kepala sakit, tambah2 bila duduk dalam aircond, sekali bila keluar cuaca panas giler dan kejap je badan rasa berlengas dan simptom pening pun datang.. siyess.. memang panas lain macam kan? (Opsss.. jangan ada lak mulut yang kata "Panas sebab banyak Dosa la tewww.." )

hu2.. sib baik takde yang komen cenggitu kat status FB teman tu kan, semuanya komen yang baik2.. hu2.. tapi yang kelakarnya.. teman ni lah.. taktahu apa2 pasal El-Nino ni langsung.. memang tak ikuti perkembangan betul lah kan! ha2.. Rupa2 sekarang Fenomena El-Nino sedang berlaku yea.. Aduii.. Siyess.. teman ni memang tak tahu pun pasal ni, yea.. disebabkan komen rakan2 tu baru teman tergerak hati nak gali apakah sebenarnya Fenomena El-Nino tu.. 
Fenomena El Nino bukanlah suatu perkara yang luar biasa bagi penduduk dunia pada masa kini kerana fenomena ini sinonim dengan keadaan cuaca kering dan kejadian banjir yang sering melanda dunia secara global yang bukan sahaja membawa impak terhadap keadaan cuaca tetapi juga keadaan hidrologi setempat dan juga secara global. 

Dari pemahaman teman lak, El-Nino ni ibarat macam musim kemarau la gitu2.. panas yang berlebihan dan kena banyak minum air putih masa ni.. Opss.. ter menyelit lak, jom sambung baca lagi..

Kebiasaannya, lautan Pasifik sentiasa ditiupi angin timur iaitu hembusan angin timur ke barat yang meniup air laut hangat jauh dari lautan bahagian timur - sebelah Peru dan Chile - menuju ke barat lautan Pasifik, mengarah pantai Australia dan kepulauan Filipina.
Permukaan air ini diganti dengan air sejuk yang terjadi dari arus Antartic Humbolt Current yang sentiasa datang dari pantai benua Amerika Selatan. Ini menyebabkan suhu permukaan laut di bahagian tengah dan timur lautan Pasifik menjadi lebih sejuk dari bahagian barat. Bagaimanapun, dalam tahun-tahun terjadinya El Nino, angin timuran berkurangan.

Oleh itu, air hangat yang sepatutnya menuju ke arah barat sebaliknya berputar balik merintangi lautan Pasifik. Ini mengakibatkan memperlahankan kejadian Arus Humbolt yang sejuk, menyebabkan timur Pasifik, yang sepatutnya menjadi sejuk, menjadi hangat sebaliknya. Semasa air laut hangat memanaskan udara di atasnya, ia menaikkan daya pengapungan lapisan bawah atmosfera, yang mana menyebabkan pengolakan awan dan hujan lebat.

Sedikit info berkenaan La Nina lak--->Berbeza dengan El Nino, La Nina merujuk kepada keadaan suhu yang lebih sejuk dari biasa merentangi Pasifik Tengah dan Timur - lebih sejuk dari keadaan biasa apabila Arus Humbolt membawa air sejuk ke kawasan Pasifik ini. Semasa La Nina, angin timuran bertambah kuat dan kejadian putaran sejuk sepanjang pantai barat benua Amerika Selatan meningkat. 

Sepanjang waktu ini, suhu air laut sepanjang Khatulistiwa boleh jatuh sebanyak 14 darjah Celsius. Semasa tahun-tahun La Nina, monsun meningkat di Asia Tenggara dan Australia - berlawanan dengan tahun-tahun El Nino. Sistem putaran keadaan panas (El Nino), biasa dan sejuk (La Nina) berlaku setiap tiga hingga empat tahun.

Haaa.. masa ni agaknya time kita rasa sejuk semacam satu ketika hari tu kan? ingat tak? maybe time tu la kot.. hemm.. maybe la kotttt.. yang ni teman tak kaji la pulok.. kekekeke.. 

Tapiii.. apa yang sebenarnya teman nak kongsikan dengan korang ialah, tentang Penyakit Suhu Panas yang sememangnya akan berlaku pada waktu Fenomena El-Nino ni, dan teman baru menyedari bahaya sebenarnya kalau kita ambil ringan benda ni.. ok lah, takmau citer panjang.. meh kita baca artikel mengenai Heat Stroke atau Strok Haba yang merupakan Penyakit Suhu Panas yang mampu membawa kematian ini. 

Gejala ini bermula semenjak awal Februari sehingga June 2014 apabila Malaysia diramalkan mengalami suhu panas yang melampau dan kering. Walaupun kebanyakkan kawasan, catatan suhu adalah antara 35 ° C hingga 38 ° C. Namun ada sesetengah kawasan suhunya setinggi 44 ° C. Oleh itu Amaran Strok Haba (Heat Stroke) dan Penyakit Suhu Panas dikeluarkan oleh kerajaan Malaysia. Click Heat Stroke Infographic.
Apa itu penyakit-penyakit ketika suhu panas dan Bagaimana Risiko Strok Haba menyerang ketika Iklim Panas Kering melanda Malaysia ini. Walaupun di awal 2014 Malaysia dilanda Cuaca Sejuk Melampau, namun siapa sangka kini berlaku sebaliknya. Info tambahan: 3 Punca Cuaca Sejuk Melampau di Malaysia.

BAHAYA STROK HABA
Kesan Strok haba atau heat stroke ialah Suhu tinggi melampau dan kering hingga mengundang komplikasi kepada sistem saraf otak yang boleh menyebabkan seseorang itu koma dan boleh membawa kematian. Strok haba ialah mempunyai suhu badan melebihi 40.5° C  yang berpunca dari pendedahan berpanjangan kepada cuaca dan suhu panas di samping menghadapi dehidrasi badan akibat kurang meminum air.
Haba Tinggi boleh dikurangkan jika individu itu ditempatkan di bawah kipas dan mengelap anggota badan menggunakan tuala basah. Mangsa Strok haba juga mungkin boleh berendam di dalam kolam air untuk menurunkan tekanan haba dan menyejukkan badan.
Ketua Pengarah Kesihatan: Datuk Dr Noor Hisham Abdullah
TANDA-TANDA AWAL SESEORANG ITU STROK HABA IALAH
  • Sakit kepala berdenyut
  • Mual
  • Denyutan nadi pantas
  • Kurang atau sedikit berpeluh dalam cuaca panas
  • Otot lemah
  • Muntah
  • Kulit Kering dan kemerahan
  • Sawan
  • Pitam
APA ITU STROK HABA
Maksud Heat Stroke atau Definisi Strok Haba adalah beberapa penyakit yang berkaitan dengan haba yang serupa yang paling serius. Ia adalah satu kecemasan perubatan yang mengancam nyawa disebabkan daripada kegagalan peraturan suhu badan (thermoregulation) mekanisme. Tidak seperti penyakit haba yang lain, strok haba dicirikan oleh ketinggian melampau suhu badan (hyperthermia) dan berkaitan pusat disfungsi sistem saraf dan disfungsi organ. Penyakit Suhu Panas Luar Biasa Strok Haba (Heat Stroke)

Biasanya, proses berpeluh dan penyejatan peluh memudahkan penyejukan badan. Dalam suhu ekstrem yang melebihi 90 ° F (32.2 ° C), jumlah haba yang dihasilkan melebihi kesan penyejukan penyejatan peluh. Begitu juga, jika kelembapan mencapai 100%, penyejatan peluh tidak lagi mungkin, dan badan kehilangan keupayaan untuk menghilangkan haba. Akhirnya suhu badan meningkat, membawa kepada penyahhidratan yang teruk, bengkak tisu otak, tekanan darah rendah, kerosakan organ, dan mungkin kematian.

Strok haba tradisional terbahagi ke dalam jenis exertional dan klasik, dibezakan oleh etiologi asas. Strok haba Exertional biasanya berlaku pada individu yang lebih muda sukan yang bersenam dengan bersungguh-sungguh dalam haba sehingga mekanisme penyejukan biasa badan terharu. Classic strok haba lebih kerap berlaku pada individu yang lebih tua atau orang-orang dengan penyakit asas yang terdedah kepada suhu melampau alam sekitar dan / atau kelembapan. Satu lagi jenis kurang biasa strok haba adalah kelengar kena matahari (strok haba yang disebabkan oleh pendedahan langsung kepada matahari). Sumber: Heat Stroke.

SIMPTOM STROK HABA
Simptom Strok Haba iaitu kesan dari kepanasan yang melampau ini iaitu strok haba (heat stroke). Antara tanda-tanda awalnya ialah sakit kepala (berdenyut), mual, kurang berpeluh walaupun ketika suhu panas dan denyutan nadi yang pantas. Selain itu, tanda tanda lain yang dikenalpasti ialah kejang dan lemah otot, muntah, kulit kering dan kemerahan, pitam dan sawan.

RISIKO STROK HABA
Siapakah yang berisiko diserang Strok Haba? Secara umumnya, pendedahan yang berpanjangan kepada suhu melebihi 90 ° F (32.2 ° C) atau kelembapan melebihi 60% membentangkan risiko terbesar membangunkan penyakit yang berkaitan dengan haba. Walau bagaimanapun, penyakit haba boleh berlaku di bawah persekitaran yang lebih sederhana dalam obes kerana mekanisme penyejukan yang tidak mencukupi. Geografi, strok haba dan lain-lain penyakit yang berkaitan dengan haba yang paling kerap berlaku di kawasan-kawasan dengan suhu udara yang tinggi.

Keadaan lain yang boleh meningkatkan risiko membangunkan strok haba termasuk bersenam di persekitaran yang panas, kekurangan penyaman udara atau pengudaraan yang betul, pakaian yang tidak sesuai (contohnya, occlusive, berat atau wap-telap), menurun pengambilan cecair, yang sedia ada penyakit atau ubat menggunakan, atau menghabiskan masa yang panjang dalam persekitaran panas (contohnya, di dalam khemah atau Autos di matahari, dalam tab panas, atau di sauna).

Gangguan yang berkaitan dengan haba berlaku dengan kekerapan yang sama dalam lelaki dan perempuan. Lama individu adalah lebih mudah terdedah kepada haba berkaitan gangguan disebabkan oleh peraturan suhu badan tidak mencukupi (penyejukan) mekanisme.

KEJADIAN STROK HABA DAN KELAZIMANNYA
Kira-kira 175-200 orang mati akibat penyakit yang berkaitan dengan haba (termasuk strok haba) setiap tahun di Amerika Syarikat, bilangan ini meningkat kepada lebih 1,500 semasa gelombang haba (Kunihiro).

PENYAKIT SUHU PANAS LUAR BIASA STROK HABA (HEAT STROKE)
Diharap info dan penerangan dan info Penyakit yang sinonim dengan suhu panas ini ialahStrok Haba atau Heat Stroke ini bermanfaat untuk semua. Baca juga Tips ketika Cuaca Panas Melampau. Semoga kita semua cuba mengelakkan aktiviti riadah yang terdedah kepada cuaca panas serta minum air dalam kuantiti banyak atau sekurang-kurangnya 2.5 liter sehari. Demi Kesihatan yang lebih baik.
Credit to :

Related Posts

6 ulasan:

  1. minum air kosng banyak yer semua. jaga kesihatan.

    BalasPadam
  2. Mmg kena selalu berjaga2 skrng ni kan.. T kasih atas perkongsian & peringatan TB.. :)

    BalasPadam
  3. jangan lupa cukupkan keperluan air setiap hari ye kawan2. =)

    http://ainaez.blogspot.com

    BalasPadam
  4. jangan lupa cukupkan keperluan air setiap hari ye kawan2. =)

    http://ainaez.blogspot.com

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

nuffy2

GA New