Nuff

29 Mei 2015

MAKBULNYA DOA DIHARI JUMAAT


Sebaik-baik hari bagi umat Islam dalam sepekan adalah hari Jum’at. Ia-lahsayyidul ayyaam (pemimpin hari) yang paling agung dan paling utama di sisi Allah Ta’ala. Banyak ibadah yang dikhususkan pada hari itu, misalnya membaca surat As-Sajdah dan Al-Insan pada shalat Subuh, membaca surat Al-Kahfi, shalat Jum’at berikut amalan-amalan yang menyertainya, dan amal ibadah lain yang sangat dianjurkan sekali pada hari Jum’at. Di dalamnya juga terdapat satu waktu di mana doa begitu mustajab; dijanjikan akan dikabulkan. Tidaklah seorang hamba yang beriman memanjatkan do’a kepada Rabbnya pada waktu itu kecuali  Allah akan mengabulkannya selama tidak berisi pemutusan silaturahmi dan tidak meminta yang haram. Karenanya seorang muslim selayaknya memperhatikan dan memanfaatkan waktu yang berbarakah ini.

Salam Jumaat buat semua.. Rasanya blog tengkubutang dah semakin terbiar sahaja saat ini.. adoii.. tak tahu bilalah ada masa nak update blog ni.. rasanya dah seminggu lebih juga blog ini tak publish cerita terbaru.. harap lepas ni ada la juga masa terluang untuk bermanja-manja dengan blog ini.. oklah.. disebabkan ada masa sekejap aje.. (dari haritu taip camni kan..) tapi memang teman takde masa cukup pun untuk berblog.. so.. jom straight to the point lah yea... teman nak ngajak kome berdoa di hari jumaat yang mulia ini kerana pada hari Jumaat lah potensi doa-doa kita semua akan termakbul.. 

"Sesungguhnya pada hari Jumaat itu terdapat satu waktu yang tidaklah seorang hamba muslim berdiri berdoa memohon kebaikan kepada Allah bertepatan pada saat itu, melainkan Dia akan mengkabulkannya." Lalu beliau mengisyaratkan dengan tangannya, yang kami fahami, untuk menunjukkan masanya yang tidak lama (sangat singkat)." (Muttafaq 'Alaih) 
Berdasarkan riwayat di atas, saat yang dimaksudkan adalah selepas Asar hingga sebelum Maghrib. Namun ramai juga ulamak yang berpendapat bahawa saat makbulnya doa yang dimaksudkan adalah di antara dua khutbah, iaitu ketika imam sedang duduk antara khutbah pertama dan khutbah kedua.

Doa Di Hari Jumaat
Daripada Muhammad bin Al-Munkadir katanya, aku mendengar Jabir Bain Abdullah berkata: Aku pernah memperlihatkan doa ini kepada Rasulullah S.A.W lalu beliau bersabda: "Sekiranya doa ini digunakan untuk memperolehi sesuatu yang ada di antara Timur dan Barat dalam satu saat dari Hari Jumaat nescaya dimakbulkan oleh Allah untuk orang yang berdoa itu."

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

JOM CANTIK & KURUS DENGAN 
PANACEA BEAUTY

Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )
Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 


Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. Cepatt.. 
KLIK

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page

Related Posts

3 ulasan:

  1. Singgah pagi...
    InsyaÁllah...Amin...

    BalasPadam
  2. Jumaat hari paling best, bukan sebab hari last kerja..tapi hari yang tenang, damai, & sangat tenteram..tak macam hari biasa...



    Singgah blogwalking...:)
    Nak tingkatkan metabolisme badan tak?jemput baca artikel ni:
    http://blogmummyrifqiy.blogspot.com/2015/05/cinch-tea-bantu-anda-kurus.html

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

nuffy2

GA New