PERKEMBANGAN JANIN DAN IBU KETIKA TRIMESTER KETIGA

PERKEMBANGAN JANIN DAN IBU KETIKA 

TRIMESTER KETIGA


Nak tahu info tentang Perkembangan Janin Semasa Trimester Ketiga? meh baca info ni.. teman share aje.. Moga bermanfaat buat semua kawan-kawan yang sedang menunggu masa tu.. Semoga kawan-kawan bersalin dengan lancar nanti yea.. doa teman sentiasa untuk semua.. Aamiinn.. Apa lagi.. jom baca untuk persediaaan korang di trimester ketiga kehamilan..

Kini tidak terasa sudah memasuki trimester akhir kehamilan . Persiapan persalinan semakin dekat . Berat badan ataupun panjang tubuh janin akan bertambah dengan cepat sehingga anda yang kini memberi perhatian kepada keadaan tubuh fizikal yang semakin membesar . Perkembangan janin di trimester ketiga akan dibincangkan pada artikel ini yang berkaitan dengan perkembangan janin selama trimestre akhir dan perubahan fizikal selama kehamilan.

Berikut ini adalah proses pertumbuhan dan perubahan kehamilan di trimester ketiga . Perkembangan janin pada trimester ketiga terdiri dari bulan ke 7 , bulan ke 8 dan bulan ke 9 kehamilan . Berikut adalah perkembangan janin sesuai dengan usia kehamilan di trimester ketiga :


Perkembangan Janin Pada Usia 7 Bulan
Pada usia kehamilan di awal 7 bulan ditandai dengan perubahan saiz, misalnya saja pada saiz kepala janin sudah bersesuaian dengan tubuhnya. Bahkan dahi dan kening sudah mulai tumbuh dengan sempurna, bahkan bulu halus pada tubuh bayi sudah mulai tumbuh dengan sempurna.

Di pertengahan usia kehamilan 7 bulan iaitu usia kehamilan 30-31 minggu di mana bayi sudah dapat menendang-nendang, tulang janin yang masih lembut akan tetapi seiring berjalan waktu akan semakin keras dan membuat janin lebih sempurna. Latihan proses bernafas sudah dialami oleh bayi pada minggu-minggu ini .

Saraf otak akan terus menerus berkembang dengan pesat Diakhir perkembangan janin di bulan ke 7 adalah lapisan pelindung bayi yang mula menghilang dan paru paru semakin berkembang. Pupil berfungsi akan mengenyit dan Melepar pada saat mengunjungi kawasan dengan cahaya atau kegelapan.Bahkan pada 32 akan merangkumi berat badan yang bertambah semakin cepat dan menambah lemak di dalam tubuh untuk persiapan menghadapi persalinan di dunia luar. 

Perkembangan Janin Pada Usia 8 bulan
Bulan Diawal usia kehamilan 8 bulan dahi dan bulu mata janin semakin berkembang, malah kini sudah mula berkelip dan apabila bila janin laki-laki, testikalnya mulai terbentuk dengan sempurna pada minggu awal trimester ketiga.

Memasuki minggu pertengahan bayi yang terus berkembang, gerakan bayi semakin terhad kerana ruang gerak dan perkembangan berat badan janin di minggu ini sudah memasuki paru-paru yang semakin berkembang.Terakhir adalah pada usia kehamilan di 8 bulan,

Bayi yang janin tepat waktu akan mengalami perkembangan di minggu 36 di mana kepala di bawah sehingga siap menjelang persalinan. Bahkan selaras dengan bertambahnya usia kandungan kehamilan dari minggu-ke minggu berat janin akan semakin bertambah dan tubuh janin semakin kuat. Bahkan gerakan janin akan semakin berkurang kerana saiz tubuhnya yang semakin berkurang.


Perkembangan janin pada usia 9 bulan
Bulan yang menegangkan yang dinanti-nantikan oleh semua ibu hamil, pada bulan ke 9 di awal minggu pertama 37 minggu. Kali ini bayi mula mengeluarkan salah satu hormon iaitu cortisone yang dapat membantu untuk mematangkan fungsi pernafasan bayi, bahkan tempoh ini sudah siap kerana tubuh matang dan boleh bekerja sendiri.

Seterusnya pada perkembangan usia di minggu-minggu pertengahan maka kulit janin sudah kelihatan berwarna merah jambu dan sistem saraf sudah semakin berkembang. Bahkan di usia kehamilan 9 bulan minggu pertengahan inilah yang menyebabkan sudah menyimpan lemak yang cukup di dalam tubuhnya dan bertahan stabil sehingga dilahirkan.

Antibodi yang dimiliki oleh tubuh bayi akan membantu dalam menjaga kesihatan di awal kelahirannya. Sedangkan memasuki trimester akhir di bulan 9, kemungkinan bayi lahir pada HPL hanya berlaku 5% dari kehamilan dengan kata lain boleh berlaku lebih awal ataupun lebih akhir.

Penting untuk anda melakukan konsultasi dengan doktor anda untuk mengetahui keadaan janin dan sehingga terhindar dari risiko yang membahayakan. Selain perkembangan janin. perubahan fizikal dan psikologi ibu hamil di trimester ketiga harus diperhatikan.

Salah satunya adalah perubahan yang berlaku ketika trimester ketiga ditandai dengan perubahan tubuh, dimana perut ibu hamil semakin membesar. Selain itu tidak menutup kemungkinan ibu hamil kini mengalami keadaan perubahan emosi dalam mempersiapkan persalinan sehingg memerlukan sokongan daripada suami dan keluarga terdekat.

Untuk itu, kali ini ibu hamil boleh mengetahui perubahan tubuh ibu hamil yang berkaitan dengan trimester ketiga kehamilan.

Berikut ini perubahan yang terjadi pada saat ibu hamil memasuki kehamilan di minggu ke 29-40, menjelang persalinan:

Sakit Punggung 
Keluhan yang dialami oleh ibu hamil pertama adalah mengalami sakit belakang, sakit punggung pada ibu hamil di trimester akhir kerana beban berat yang dibawa oleh ibu hamil di dalam kandungan. Walaupun tidak membahayakan akan tetapi boleh menganggu keselesaan ibu hamil, sehingga disarankan untuk mengelakkan menggunakan sepatu tinggi, elakkan juga untuk mengangkat berat badan yang berat. Bahkan untuk berdiri dan berjalan maka badan ibu harus dengan posisi punggung dan bahu tegak akan dapat mengurangkan keadaan sakit belakang.

SesakNafas 
Keluhan yang semakin terasa di trimester akhir kehamilan adalah susah bernafas dimana ibu mengalami diafragma yang menekan paru-paru ibu. Akan tetapi setelah kepala bayi turun dari rongga panggul pada usia 2-3 minggu maka akan mengalami keadaan yang lebih baik.

Sesak nafas pada ibu hamil di trimester ketiga boleh dikategorikan keadaan normal, anda hanya memerlukan masa untuk berehat, sedangkan apabila setelah berehat dan tidak mengalami keadaan yang membaik sebaiknya segera berunding dengan doktor kandungan dan bidan untuk mengetahui yang terjadi.

Beberapa yang berkaitan dengan pernafasan ibu hamil juga kerana adanya keadaan heart burn yang merasa dada panas serasa terbakar, walaupun akan hilang dengan sendirinya apabila tekanan pada bahagian badan bayi di bawah tulang rusuk.

Sesak nafas ini dapat diatasi/dikurangkan dengan sukan yang rutin sesuai dengan keadaan fizikal ibu hamil, salah satunya adalah dengan mengikuti senam hamil untuk mengurangi keluhan sesak nafas selama kehamilan khususnya di trimester ketiga kehamilan. Adapun jenis sukan yang dipilih oleh ibu hamil boleh disesuaikan dengan keadaan fizikal dan keperluan ibu hamil, setiap ibu hamil akan mempunyai keadaan yang berbeza beza.


Penguncupan dan Masalah Tidur Selanjutnya yang berkaitan dengan perubahan yang berlaku pada trimester ketiga kehamilan adalah di mana ibu mengalami keadaan kontraksi palsu atau dikenal dengan istilah Braxton Hicks yang ditandai dengan rasa sakit ringan, hilang pada masa rehat dan mengalami keadaan yang tidak teratur. Ini seringkali dikenali oleh sebahagian ibu hamil sebagai tanda persalinan padahal pada kenyataannya tidak demikian, ini hanya sebuah kontraksi yang akan reda selepas anda berehat seketika berbeza dengan penguncupan menjelang persalinan.

Masalah tidur lain yang berkaitan dengan perut yang semakin membesar dan menendang di malam hari sehingga membuat ibu kesukaran untuk tidur nyenyak. Bagi ibu yang mengalami keadaan ini sebaiknya dapat mengelakkan dengan pelbagai alternatif, misalnya dengan menggunakan aroma terapi atau muzik klasik yang akan membantu anda untuk tidur nyenyak ketika malam hari.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )

Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik GRAVYTRAIN dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. 
Join WOOP cepattt!!

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page


0 Ulasan

Catat Ulasan

Post a Comment (0)

Terbaru Lebih lama