WARNA MEMPENGARUHI MOOD


Haiii.. pekabo korang semua? heee.. hari ni teman udah OK sikit.. semalam mood lemau sebab baru lik dari kg kelmarin.. ujan pulak di perjalanan.. maka sengal2 pun datang lea plak.. adeh.. sampai nak berblog pun xde mood semalam.. hu2.. tiba2 teman teringat di zaman pekerjaan dulu, teman pernah jugak rasa lemau mcm smlm.. tp teman atasinya dengan pemilihan kaler baju setiap hari.. heee.. tu TERAPI namanya tau.. heee.. Korang tau tak warna pakaian yang dipakai mampu mempengaruhi hari-hari korang? Ada kajian mendapati Kuasa warna memainkan peranan dalam membentuk keterampilan dan menguasai mood kita setiap hari.

Kalau kita berpakaian mengikut tema warna pada hari-hari tertentu akan membuatkan kita "MENARIK MOOD" keceriaan, kebahagian, kemakmuran, kejayaan dan kekayaan dalam hidup kita.

Berdasarkan The Law of Repeatition of Cronology (“Hukum Kronologi Berulang” yang merupakan cabang ilmu Hukum Keseimbangan), hari yang datang secara berulang-ulang setiap tujuh bilangan juga membawa bersama sesuatu vibration (visual light) yang mendominasi hari tersebut.

Setiap hari akan membawa vibration dominasi yang berbeza dan ia berulang semula setelah lengkap satu pusingan yang memakan masa enam masa kejadian alam. Setiap ulangan adalah tetap dan mematuhi The Law of Repeatition of Cronology. Vibration visual light yang disukat menyamai dengan frequensi warna. Jadual di bawah menunjukkan ketetapan vibration yang dikesan mendominasi setiap hari.
ISNIN, PUTIH 
(Gabungan / istirehat / pertahanan) 0- 279 nanometer

SELASA, PINK / VIOLET
(Kesucian rohani) 380- 489 nanometer

RABU, BIRU 
(Kasih sayang / tumpuan) 490- 544 nanometer

KHAMIS, KUNING / OREN 
(Pemikiran / tenaga) 555-729 nanometer

JUMAAT, HIJAU 
(Keseimbangan / iman) 545- 554 nanometer

SABTU, MERAH 
(Keberanian / tuah / kemewahan) 730- 780 nanometer

AHAD, HITAM 
(Keberanian / tuah / kemewahan) 0- 279 nanometer

Walaupun warna putih dan hitam mempunyi bacaan yang sama, tetapi bezanya ialah penyerakan zarah atmosfera (medium vibration) pada hari isnin adalah rawak (menyamai konsep the state of metter of gases) dan penyerakkan zarah atmosfera pada hari ahad adalah setempat (menyamai konsep the state of metter of water).
= Isnin (Putih)
Putih lambang kesucian. Mulakan rutin harian dengan mengenakan pakaian warna putih pada setiap hari Isnin kerana ia mampu mencetuskan idea dan merangsang semangat baru dalam diri anda.

= Selasa (Merah Jambu/Violet)
Merah jambu adalah warna kasih sayang . Pakaian warna ini sesuai dikenakan pada hari Selasa kerana ia adalah hari untuk anda beremosi dan meluahkan perasaan sayang kepada keluarga mahupun rakan.

= Rabu ( Biru )
Pada hari Rabu, amat sesuai mengenakan pakaian berwarna biru yang melambangkan peyembuhan. Ia memberi kesan terhadap komunikasi yang mana meningkatkan keyakinan dalam bercakap, berucap, berhujah dan sebagainya.

= Khamis ( Kuning )
Kuning adalah warna keceriaan. Ia termasuk dalam kategori warna yang penuh godaan, ceria, daring dan dikaitkan dengan warna sensual wanita.

= Jumaat ( Hijau ) 
Hijau adalah lambang ketenangan jiwa dan kedamaian.

= Sabtu ( Merah ) =
Pilihan warna merah menyemarakkan mood di malam minggu untuk bersuka ria.

= Ahad (Hitam) =
Hitam mempunyai azimat untuk menyimpan tenaga sepanjang enam hari. Ia ibarat mengecas semula tenaga untuk memulakan hari baru pada minggu berikutnya.

Dengan menggunakan beberapa peralatan canggih seperti spectrum analyzer, kita dapat menentukan vibration visual light yang tersebar di dalam atmosfera dalam sesuatu hari malah dalam sesuatu waktu dan keadaan.
So, tiada lagi wajah seperti ini pada setiap senain (ISNIN)
hi3.. No More words "I HATE MONDAY!"

he2.. actually masa teman bekerja dulu, memang teman selalu jea ikut tema untuk setiap hari dalam seminggu tu.. memang berkesan.. ha2.. perasaan kita akan rasa ceria jea walaupun hari itu adalah hari isnin.. (sebelum tu, selalu jea rasa i hate monday..ha2.. ) bagi teman teknik ni berkesan sebab? sebab kita sendiri sebenarnya yg mengawal rasa ceria itu.. n kaler2 itu sebagai motivasi kepada diri kita untuk naikkan aura ceria tu.. so, bila kita tgk list kaler2 kat atas tu, kita cuba ikuti dan yakin dgn diri yg kaler 2 buat kita ceria di hari tersebut.. maka.. cerialah kita.. kalau tak caya , cuba dulu.. heee.. moga hari2 korang ceria selalu yea.. hehehehe.. good luck!

22 Ulasan

  1. Balasan
    1. ha2.. so, kena pakai kaler blue n green selalu lea nampaknya.. he2

      Padam
  2. hehehehe..mcm2 mood kan. kdg ok, kdg x ok. cam saya skang ni, mood agak ke laut sikit sbb kandungan dah masuk hampir 8 bln

    BalasPadam
    Balasan
    1. ho yekee.. waa. lagi sebulan lea nak tunggu baby kua.. bestnyaaa.. he2

      Padam
  3. kalau boleh nak pakai pink tiap masa hehe
    singgah & follow sini

    BalasPadam
    Balasan
    1. uikk.. minat pink yea.. hee.. mesti blog pun pink ni.. jap lg teman follow sana lak yea.. =)

      Padam
  4. Kalau ikutkan kakak banyak berbaju hitam dan kelabu sebab jacket/coat kakak banyak warna hitam dan kelabu kebanyakkannya. Kena tukar selalulah kalau macam ini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. heh3.. kalau rajin apasalahnya.. heee.. mood berubah2 kepad aceria kan bestt.. =)

      Padam
  5. Dulu Teena suka pakai warna bajju yg terang2 time nak g kelas, suma kwan2 tegur, woww!!! Beraninya kau Teena! Mane x nya dari atas hingga ke bawah merah jer, kalau hijau pulak suma hijau.. I like to play with colors in dressing, masa zaman kt kampus laah...

    BalasPadam
  6. hoo.. mmg berani bermain dgn kaler lea Teena ni yea.. ni mesti self confident kuat ni.. goood!!

    BalasPadam
  7. kita pula tak ikut..nak pakai baju kaler apa, tiap2 pagi dok menung depan almari..hehe.. kadang tu seminggu bape kali pkai merah..mood merah je..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha2.. tau dah.. mimi mesti suka pakai merah.. heee.. 2 pasal akak suka uniform koperasi, idak lea menung milih baju hari2 .. hik3..

      Padam
  8. informasi yg baik laaa thanks :)

    BalasPadam
  9. penah dengar juga pasal ni. tapi sekadar cmtu ja. tapi dalam entri ni baru tau secara kseluruhan.tq infonya :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hee.. welcome dear.. =) teman selalu tengok artis Heliza punya video.. sebab dia lea teman tau pasal info ni.. heee..

      Padam
  10. Pakai warna warni lah..
    Heheheheh..
    Baru semua mood ada.. =D

    BalasPadam
  11. ikot mood jugak sebenarnya.. alise ikot time ari jumaat jek pasl baju ijau byk.. love ijau..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ho2.. suka Hijau yeaaa. hu2.. teman x suka hijau tp dlm koleksi byk pulak kaler hijau.. he3..

      Padam
  12. kalu isnin patot pakai kaler merah menyala biar segar mata yang dilanda monday blues.. hihihhi

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahahaha.. kalau rasa merah datangkan mood mcm tu apasalahnya kan.. sebenarnya kita yg control mood kita, betul x? hihihi

      Padam

Catat Ulasan

Post a Comment

Terbaru Lebih lama