Nuff

10 Mei 2013

AURAT PEREMPUAN DENGAN SEPUPU LELAKI & ABANG IPAR


Aurat wanita dengan abang ipar ialah sebagaimana dengan lelaki bukan muhrim. Dalil: Al-Quran, surah an-Nur ayat 31.
Berusahalah untuk jadi soleh/solehah,bukan sekadar untuk pasangan, tapi untuk mereka,Ibu bapa kita. anak yang soleh/ah, adalah aset yang paling bernilai untuk saham akhirat.
Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibubapa. [al-Nisa’ 4:36][1]
Oleh kerana abang ipar itu muhrim sementara, maka diberi sedikit kelonggaran berupa tidak perlu memakai stokin (bagi madzhab jumhur yg menetapkan kaki itu aurat) dan dima'afkan jika terselak lengan ketika melakukan kerja-kerja spt kerja dapur (atas alasan kesulitan).



Kredit to : Cekgu Neon


Related Posts

24 ulasan:

  1. mekasih share... info sangat berguna.. lagi2 bila waktu perayaan kunjung mengunjung ke rumah tu.. kan.. :) thanksss

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama-sama.. apa yg tahu kita share sama.. =)

      Padam
  2. Assalamualaikum awak. thanks sharing! semoga muslimah diluar sana alert dengan tuntutan menutup aurat walaupun dengan ipar duai :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu Sheila.. jgn amik mudah j kan..

      Padam
  3. a good information, indeed :)

    BalasPadam
  4. awak... tak paham soalan awk dalam komen n3 kita tu..

    bloglist tutorial?? yg maner ni ek?

    BalasPadam
    Balasan
    1. alamak.. salah tanya. ha2.. sy nk tanya cara buat bloglist tu.. hee.. ada tulis tutorial yea? adui

      Padam
  5. manusia selalu alpa. ingat mengingati adalah perlu. thanks yer.

    sempat klik lagi iklan tu

    BalasPadam
  6. Perkongsian ilmu yg baik...sbb ade yg kite x tau atau lupe....dah tau ni xde laaa main sebattt je kan hehehehh...kdg2 bende yg remeh tu laaa penyumbang dosa pahala kite kan...

    Moga kite tergolong dlm golongan yg beriman...amin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aminn.. betul2.. kdg bila kita buat yg betul org lain bg pndapat lain kita jd konfius,.. bila dh ada hadis yg tertulis ni baru kita yakin kan..

      Padam
  7. Thanks sebab kongsi info yang bagus macam ni. :)

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum ... aurat dengtan abg ipar yg org kurang tahu . sbb dah kahwin dengn kakak dan haram kahwin dgn ipar ... thanks sharing

    BalasPadam
    Balasan
    1. betull.. bila kita x tahu 2 yg terbuat dosa kan..

      Padam
  9. semua yg komen disini teman udah sunggahbalas dgn berhemah.. cewahhh.. heeee... thanx sudi singgah sini yea.. =)

    BalasPadam
  10. terima kasih sebab berkongsi artikel ni :)

    BalasPadam
  11. terima kasih perkongian ini.
    dapat membantu saya.

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

Innity Mobile

adseng

GA New