Nuff

10 Februari 2016

Adik Kucen Kesayangan Yang Pergi Dengan Hikmah


Assalammualaikum.. Hemm.. pagi ni baru terasa nak bercerita dan meluahkan sesuatu selepas kehilangan kucing kami yang sangat kami sayang iaitu ADIK a.k.a SHIRO pada 28 Febuari 2016 (Khamis) ..



Setelah 2 minggu berlalu.. Hari-hari yang kami lalui semakin kembali ke asal.. namun sedikit kesedihan dan kecewa atas kehilangan adik masih terasa.. kerana bagi kami Adik adalah antara kucing terbaik yang pernah kami pelihara .

Tak terfikir akan berpisah dengan Adik dalam waktu yang begitu awal.. usia Adik baru setahun lebih ketika dia pergi.. dan sepatutnya dalam bulan ni (Febuari 2016) usia adik dah genap 2 tahun.. Ya Allah.. kami belum puas pelihara Adik.. Kami belum puas beri kasih sayang pada Adik.. Terasa baru sahaja Adik membesar depan mata kami..

Si Hidung Hitam

Gelaran yang biasa teman sebut apabila terbayangkan Adik dimana saja kami berada.. Teringat kalau balik je rumah.. Adik dah sedia menunggu depan pintu rumah.. sambut kepulangan kami.. Adik akan mengiau-ngiau seolah-olah rindu sangat kat kami..

Suara dia membuatkan rumah kami tidak sunyi.. Gelagat Adik yang aktif dan suka bermain.. membuatkan kepenatan kami terubat.. Ya Allah.. teman memang tak boleh nak bercerita tentang Adik.. Air mata pasti akan gugur terkenangkan telatah Adik yang comel dan membahagiakan..

A video posted by 🇹🇪🇳🇬🇰🇺🇧🇺🇹🇦🇳🇬 (ღ˘⌣˘ღ) (@tengkubutang) on

A video posted by 🇹🇪🇳🇬🇰🇺🇧🇺🇹🇦🇳🇬 (ღ˘⌣˘ღ) (@tengkubutang) on


Berhari-hari kami menangis teringatkan Adik.. Lebih-Lebih lagi disaat-saat akhir adik pergi kami tiada disisi Adik.. dan pada mulanya agak sukar teman menerima pemergian Adik buat selama-lamanya kerana Adik terlalu muda untuk tinggalkan kami.. kami belum puas bermain dengan Adik.. Ya Allah.. Hanya Pecinta Kucing akan faham situasi kami pada masa tu.. Kami dah sayang Adik macam anak sendiri..

Sebenarnya teman kesal kerana Adik tak dapat apa yang teman dah buat untuk Butang pada masa Butang kena Batu Karang dulu ..Baca Sini kisah Butang kena Batu Karang--> Doakan Butang Cepat Sembuh , Butang kena Flutd (Batu Karang), Butang Kena Flutd (part 2)

Maksud teman, Masa Butang sakit, teman buat macam-macam.. teman akan search kenapa Butang sakit macam tu.. Kenapa Butang buat macam tu..betinggung banyak tempat seolah-olah nak kencing tapi tak boleh kencing.. dan teman akan survey klinik-klinik yang terdekat yang boleh selamatkan Butang.. Teman post di wall FB Tengkubutang Miaw dan Group Kucing-kucing untuk tanya pendapat rakan-rakan yang mungkin tahu tentang sakit Butang.. dan teman sanggup jaga Butang, duduk dan perhatikan Butang setiap masa..

Tapi masa Adik.... Teman pelik kenapa teman jadi macam tu sekali.. cepat buntu.. dan tak jaga Adik macam teman jaga Butang.. demi Allah.. teman sayang semua kucing-kucing teman.. tak ada pilih kasih.. teman memang samarata beri kasih sayang pada kucen-kucen teman tak kira kucing baru datang atau kucen yang dah lama teman bela.. lebih-lebih lagi kucing yang tida masalah lansung macam Adik.. Kekasalan itu yang membuatkan teman rasa berat didada dan sukar nak lepaskan rasa beban itu.. rasa bersalah sangat-sangt dengan Adik..

Antara Kekesalan Teman Setelah pemergian Adik Buat Selama-lamanya..
1.) Sedih kerana tiada disisi adik semasa Adik sakit.. kerana menganggap Adik OK.. Luaran Adik yang masih cergas boleh jalan ke depan dan ke dapur membuatkan teman tak nampak lansung Adik sakit.. Ya Allah.. Rupanya Adik sedang menyembunyikan kesakitan dia.. Kenapa aku tak sedar pasal tu..

2.) Tetap keluar bekerja walau sepatutnya teman berada dirumah utnuk pantau kesihatan Adik sebelum dibawa ke klinik esoknya..

3.) Tak usaha nak bawak Adik guna apa cara sekali pun ( sebab Adik memang tak nampak kritikal, cuma dia tak aktif macam selalu je) .. dan menjangkakan sakit telinga tu tak serius.. 

4.) Tak Usaha cari info pasal sakit Adik.. sedangkan time Butang dulu.. teman usaha cari punca.. dan usaha bawa ke klinik .. Tapi kali ni, Hanya hubby yang carikan info tentang penyakit Adik.. 

Teman tertanya-tanya kenapa teman jadi begitu careless dengan Adik.. Teman tak boleh terima sikap teman sendiri.. kerana teman sendiri pelik teman tak buat apa-apa untuk Adik kali ni.. Sedangkan sebelum ni kalau Oyen atau Butang atau Adik sakit apa-apa teman dah perasan depa sakit.. kalau ada kecacingan teman dah tau 3 ekor tu memang patut dapat rawatan.. teman belikan ubat cacing dan bagi 3 ekora bulus teman makan.. Namun kali ni.. teman terlepas pandang.. kesian Adik.. 

teringat sekali tu, Kes Oyen ekor berdarah dan berlubang sebab tersangkut dekat besi.. walaupun teman takut darah, teman tetap jugak usaha letak ubat dekat ekor Oyen sampailah Oyen sembuh sepenuhnya.. Tapi.. tiba giliran Adik.. Teman tak buat apa-apa .. sedihnya.. 

hemm.. dah tak boleh nak patah balik.. semua dah berlalu.. teman terpaksa redha Adik dah tiada.. Adik begitu istimewa di mata kami kerana... 

Antara Kenangan Adik :
1.) Sejak dari kecil lagi Adik pandai guna Toilet (pasir) dia, tak perlu ajar.. dia memang bijak.. tak pernah berak atau kencing merata-rata ..

2.) Selalu hantar kami sampai ke pintu sebelum kami gi kerja.. Balik kerja.. Adik akan sambut kami depan pintu sambil ngiau2.. Allahuakbar.. sayu bila teringat balik..

3.) Suka Main.. Setiap kali kami belikan mainan apa-apa sahaja untuk Adik, Adik tak pernah menghampakan kami.. dia akan bermain dengan mainan tersebut.. Hilang rasa penat kami bila tengok telatah Adik yang mencuit hati..

4.) Adik Manja.. suka tidur atas beg kerja hubby.. sampaikan dah lusuh beg tu.. akhirnya hubby beli beg lain dan beg tu bagi pada Adik untuk dijadikan katil Adik.. Tiap malam dia akan datang dan tidur sebelah hubby.. Adik manja dengan hubby teman..

5.) Adik pandai gerak kami bangun tidur.. Adik pun pandai jugak ajak kami tidur.. Apabila dah lewat malam Adik akan menjerit mengiau supaya kami tidur cepat.. berehat ..

6.) Adik kuat makan.. Adik makan macam Vacum.. kejap je letak, dah habis.. sampaikan makanan abang-abang dia pun dia sapu.. dann.. Selagi tak dapat apa yang dia nak iaitu Wetfood.. dia akan mengiau2 sampai dapat.. walaupun kadang terpaksa menunggu sehari atau 2 hari.. Tapi hubby tak pernah menghampakan Adik.. hubby akan belikan untuk Adik..

7.) Adik suka Gesel-gesel hidung yang basah dia kat ibu jari kaki kami.. kadang terasa gigi dia sekali di gesel pada kaki kami.. yang ni memang perangai Adik yang dia selalu buat.

8.) Adik Suka Main Getah Rambut teman.. Dia suka sangattt.. bukan suka biasa-biasa.. dia akan mengiau kalau nampak teman tunjuk getah rambut teman, smapai bergetar2 mulut dia mengiau.. dan kalau dah dapat.. dia akan melambung-lambung getah rambut teman tu.. akhirnya.. setiap kali pasti terjumpa gertah rambut dalam besen air minuman Adik.. hemm.. itu memang pasti.. Adik suka buat macam tu..

9.) Adik Suka Angkut Barang dari Balconi dan bawak masuk ke dalam rumah..  hemm.. Bila time menyapu rumah, mesti terjumpa plastik bungkusan keropok ke, Coklat ke.. entah dari mana.. dan seiingat kami tak pernah beli pun keropok atau coklat tu.. dan akhirnya terkantoi.. rupanya adik yang gigit bawak masuk dalam rumah.. so, tahulah siapa punya kerja..

10.) Adik Boleh Angkut Plastik yang berisi 3 tin wetfood bawak turun dari atas meja sampai ke lantai, punya kuatnya dia..  semata-mata nak bagi isyarat suruh kita buka tin dan bagi dia makan wetfood tu.. bijak kan..

Kalau ikutkan.. banyak sangat perangai Adik yang buat kami rasa kehilangan sangat-sangat.. tapi tak apalah.. biar kami simpan buat kenangan.. Adik tetap dalam ingatan sampai bila-bila..

Hikmah Yang Terlihat Selepas Pemergian Adik :
Sejak adik pergi.. teman dan hubby rasa kesunyian sangat-sangat, kerana dahulu rumah kami riuh dengan suara Adik yang suka mengiau manja... mengiau yang panjang bagai berlagu je rupa dia.. kucen-kucen lain dalam rumah kami tak mengiau seperti Adik.. sebab itu terasa sangat rumah ni sunyi tanpa Adik..

Dari sehari ke sehari teman sudah mula menerima takdir ini.. dan sedikit demi sedikit hikmah yang teman dapat dari pemergian Adik.. Teman dapat banyak ilmu dari kejadian yang terjadi.. Banyak perkara yang teman tak tahu, telah teman tahu melalui pengajaran ini..  Adik mungkin nak bagitahu kami supaya jaga saudara-saudaranya yang lain elok-elok.. jangan ambil ringan sakit-sakit diorang.. yes.. i got it Adik..

Sejak hari Adik pergi.. Apabila dah mengetahui bahaya Earmites tu yang boleh menyebabkan Kucing Demam dan boleh membawa mati.. teman dah mula bersihkan telinga Butang, Oyen dan Nyiau2.. dan belikan ubat titis telinga untuk bunuh earmites tu..

dan teman dapat banyak info tentang bagaimana nak menjaga kucen yang dalam keadaan demam.. teman join pelbagai group kucing.. untuk sama-sama belajar tentang kesihatan kucing.. ternyata Allah dah tunjukkan semua hikmah kenapa Adik pergi.. Alhamdulillah.. Mama dah redha Adik pergi.. Mama doakan Adik gembira dimana saja Adik berada.. kami tetap akan sayang Adik sampai bila-bila.. 


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )

Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik GRAVYTRAIN dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. 
Join WOOP cepattt!!

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page




Related Posts

2 ulasan:

  1. memang sedih sangat bila kehilangan kucing yg disayangi..saya pun ada bela bbrp ekor kucing di rumah so sy mmg faham camne rasanya bila kucing yg kita sayang tu dah xde....

    BalasPadam
    Balasan
    1. yea.. terima kasih punya rasa macam tu jugak.. kalau boleh taknak sedih dah.. tapi memori telatah Adik memang tak pernah hilang dari ingatan..

      Padam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

GA New

Innity Mobile

nuffy2

BV2019 - 2