Nuff

12 Julai 2013

KHASIAT MEMELUK ISTERI

Khasiat Memeluk Isteri

Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun.

Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah berkata, fakta berdasarkan kajian oleh seorang pakar di Jerman mengenai hubungan antara sentuhan dan tahap kesihatan.

``Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh.

``Bagaimanapun, sebagai seorang Islam kita tidak harus lupa ajal dan maut terletak di tangan Allah,'' katanya ketika memberi syarahan bertajuk Perkahwinan dan Seks: Penawar dan Rawatan Bagi Banyak Penyakit' di Persidangan Ketiga Perubatan Daripada Perspektif Islam anjuran Pusat Perubatan Universiti Malaya di Hotel Sheraton Subang di sini hari ini.
Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semula jadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan. Jelasnya, selain mempunyai kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan, pelukan dan gurau senda antara suami dan isteri juga merupakan sunah Rasulullah s. a. w.

Tambah beliau, ada kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri.

``Oleh itu suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan peluk isterinya lebih kerap,'' katanya disambut dengan gelak ketawa oleh peserta persidangan itu.

Jelas beliau, hubungan seks dalam penuh rasa kasih sayang juga dapat membantu pasangan untuk awet muda dan berketerampilan menarik.

``Wanita yang mempunyai kehidupan seks yang baik dan bahagia akan lebih cenderung untuk menghiasi diri,'' kata Fadzilah.

Related Posts

13 ulasan:

  1. Ehem2..ermm bagus ni utk tatapan suami isteri..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihihi.. jangan lupa bagi en. suami baca hokeh.. =)

      Padam
  2. Patutlah hubby akk suka jerk peluk akk lama2 hahahaha.....

    BalasPadam
  3. Tak kan 10 saat, kejap sangat tu hihi... tapi itulah hikmahnya baru 10 saat dah 5 tahun tambah usia. Maha kaya Allah kan supaya suami-isteri saling sayang-menyayang..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihihi.. nak lama2 sila request kat en suami masing2 yea.. hihihji

      Padam
  4. dh kunjungbalas lik semua yg komen sini.. thanx semua.. =)

    BalasPadam
  5. Kena tunjuk kat suami ni ☺☺

    BalasPadam
  6. ape pun yg kita lakukan dlm sesebuah perkahwinan byk manfaat & khasiatnya.. hehehe

    BalasPadam
  7. bila jiwa dan raga tu bahagia , semuanya akan jadi hampir sempurna ...

    BalasPadam
  8. Irylah dia kuasa kasih sayang yang halal....hehehehe...

    BalasPadam
  9. Dah seminggu tak peluk bini..hihihihi

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

nuffy2

GA New