Nuff

23 Jun 2015

Resepi Karipap Pusing Paling Sedap!

Resepi Kulit Karipap Pusing

Bahan A
600 gm tepung gandum
50 gm gula
250gm air
1 1/2 sudu kecil garam
1 biji telur
2 sudu besar tepung beras
2 sudu besar tpg jagung

Bahan B 
400 gm tepung gandum
250 gm marjerin

Caranya 
Campur kan bahan A...
Gaul hingga sebati dan tak melekat di tangan...bg yg ada mixer guna mixer lg senang...
Bulatkan 40g

Bahan B 
Gaul sebati sehingga boleh dikepal...jgn terlalu lembut....
Bulatkan 35g

Gelek bahan A...masukkan bahan B di dalam nya dan bulatkan bersama2
Canai kali pertama hingga ketebalan lebih kurang 0.4cm kemudian gulung dan dr arah memanjang canai lg sekali dan gulung lg....
Potong kepada 4 bahagian...canai bentuk bulat dan tekapkan pd acuan karipap...
Letakkan mozarella dan cheddar yg dipotong kecil sedikit atas doh karipap kemudian baru letak inti dan tutup doh serta kelim...
Cara Buat Inti - Ada 3 jenis Inti, 
Boleh Pilih Mana Suka Nak Buat

Inti Potato Cheese
Bahan-Bahan
500gm kentang
200 gm isi ayam
4 ulas bawang putih potong dadu
4 biji bawang besar potong dadu
2 sudu lada hitam
garam
daun sup
daun bawang
Mozarella
Cheddar Cheese Blok

Sos Putih 
Separuh cheddar cheese blok 250gm
Potong dadu...
1 Cwn fresh milk...
Masak double boil...
Bila dah cair...masukkan 1 sudu tepung gandum yg di campur dgn sedikit air....

Caranya
Potong dadu (kentang) rebus hingga lembut
Tumis bwg putih...bila dah kuning, masukkan lada hitam dan garam secukup rasa kemudian ayam dan Tumis hingga masak isinya, 
Masukkan bawang besar yg di potong dadu
Masukkan sedikit air jika terlalu kering
Masukkan kentang dan gaul...
Masukkan daun sup dan daun bwg bawang yg di potong halus
Akhir sekali masukkan sos putih...Dan gaul sebati



Inti Mushroom Cheese
Bahan-Bahan
40gm cendawan shitake
200gm isi ayam
2 sudu lada hitam
1 sudu kecil garam
6 biji bawang besar dipotong dadu
4 ulas bawang putih di potong dadu
minyak utk menumis
Mozarella Cheese
Cheddar Cheese Blok

Sos Putih
Separuh cheddar cheese blok 250gm
Potong dadu...
1 Cwn fresh milk...
Masak double boil...
Bila dah cair...masukkan 1 sudu tepung gandum yg di campur dgn sedikit air....

caranya
Cendawan blh guna cendawan shitake atau jelly hitam spt di gambar
Rendam dan rebus hingga hilang bau dan potong kecil

Tumis bwg putih...bila dah kuning, masukkan lada hitam dan garam secukup rasa kemudian ayam dan Tumis hingga masak isinya, 
Masukkan bawang besar yg di potong dadu
Masukkan sedikit air jika terlalu kering
Masukkan cendawan jelly hitam dan gaul...

Tutup api
Masak sos putih di periuk yg berasingan dan gaul sekali inti di atas


Inti Tomyam Cheese
Bahan-Bahan
40gm cendawan shitake
200gm isi ayam
6 biji bawang besar dipotong dadu
4 ulas bawang putih dipotong dadu
4 sudu paste tomyam
4 helai daun limau purut
3 sudu cili kisar
1 biji cili benggala dipotong dadu
1 inci halia
sebelah bunga kantan
sedikit perahan air limau nipis
Mozarella cheese
Cheddar cheese

Sos putih
Separuh cheddar cheese blok 250gm
Potong dadu...
1 Cwn fresh milk...
Masak double boil...
Bila dah cair...masukkan 1 sudu tepung gandum yg di campur dgn sedikit air....

Caranya
Cendawan blh guna cendawan shitake atau jelly hitam spt di gambar
Rendam dan rebus hingga hilang bau dan potong kecil

Utk resepi ni jika mahu lebih Pedas, Tumiskan skali 3 sudu makan cili kisar
Tumis bwg putih dan halia...bila dah kuning, masukkan garam, dan cili kisar, tumis hingga naik minyak kendian tomyam paste,bunga kantan dan daun Limau purut yg dipotong halus tumis hingga naik bau kemudian isi ayam dan Tumis hingga masak isinya, 
Masukkan bawang besar yg di potong dadu dan cili benggala
Masukkan sedikit air jika terlalu kering
Masukkan cendawan jelly hitam dan gaul...

Tutup api potong Lima nipis...masukkan perahan Limau nipis
Masak sos putih di periuk yg berasingan dan gaul skali inti di atas




Resepi dari FB seorang yang terror masak! nyum2
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


JOM CANTIK & KURUS DENGAN 
PANACEA BEAUTY

Sape nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL )
Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, 
PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) 
Please visit WHOHAA to join member . (join member for free ) 


Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? 
Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

Nak tebus barang FREE??? 
Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. Cepatt.. 
KLIK

klik LIKE sini yea.. tQ --> Tengkubutang Page



Related Posts

2 ulasan:

  1. waduh2 mmg betul2 sedap isi nyer tuh... akak reti bt karipap yg tradisional je... yg pusing2 akak tak reti... inti pun yg biasa2 je

    BalasPadam
  2. teringin nak tau mcm mana nak buat karipap pusing tu , huhuhu nak belajar . inti ngan doh snnag je hehehe

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

GA New

Innity Mobile

nuffy2

BV2019 - 2