Nuff

30 Julai 2013

ZAKAT DAH BAYO??

hai korang semua..  Ramadhan tinggal lagi 10 hari je lagi ni.. bagi yang patut bayo zakat tu, korang udah bayo zakat ke..? jangan lewat2 kang takut terlupa nanti.. kat atas ni teman share gambo cara2 nak bayo zakat.. heee.. opsssssss... lafaz akad nikah plak yg kuo.. salah tu.. hee.. jangan tiru aksi diatas hokehh.. ha2..okeylah.. kepada sape2 yang belum bayo zakat tu, disini teman share kan acane caranya yea.. 

CARA PEMBAYARAN ZAKAT

1. Datang terus ke kaunter Pusat Urusan Zakat (PUZ) yang berhampiran untuk bayaran tunai

2. Bayar kepada amil-amil yang bertauliah di setiap masjid / surau dan kampung

3. Melalui potongan gaji 

4. Bayaran menggunakan Kad Kredit (cara Islam) di kaunter PUZ berkenaan


5. Pembayaran melalui Kaunter di : 
    www.pos.com.my  


6. Pembayaran secara online melalui 


   Bank Islam Malaysia Berhad 

   CIMB Bank 

   EON Bank 

   Maybank Berhad 

   RHB Bank 

   Bank Kerjasama Rakyat Berhad 

   Affin Islamic Bank  

   HSBC Bank  
Firman Allah سبحانه وتعالى: “Ambillah sebahagian daripada harta mereka menjadi sedekah (zakat), dengan itu kamu membersihkan mereka (daripada dosa) dan menyucikan mereka (daripada segala akhlak yang buruk)…”  (Surah at-Taubah, Ayat 103)
Rasulullah ﷺ bersabda : “Islam diasaskan atas lima perkara, kesaksian bahawa tiada tuhan selain daripada Allah dan Muhammad Pesuruh Allah, mendirikan solat,mengeluarkan zakat, menunaikan fardu haji dan berpuasa pada Ramadhan.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Selain bayo zakat, pada bulan Ramadhan ni jugak kita boleh topup iman n pahala kita dengan memperbanyak kan sedekah.. tapi pandai2 lah pilih orang yang nak disedekahkan tu.. pilih mereka yang betul2 memerlukan.. jangan pulak pilih orang yang salah (yakni menifu..) kalau terkena gak, nasib lea.. kira halalkan jelah.. jangan dah terbagi mulut nak mengomel lak.. apa pahala pun x dapat hokeh.. apa2 pun selamat bersedekah n menunaikan ibadah yea.. #nak senang sedekah je kat Masjid.. lagi nampak terang2 duit tu ke mana kan.. takyah nak risau orang tu menifu ke atau layak ke tak layak nak terima.. kan.. ??
Walaupun Ramadhan dah nak sampai ke penghujungnya, namun jangan lea kurangkan amalan yang kita dah lakukan seperti di awal Ramadhan kan.. apasalahnya diteruskan juga sampai ke akhir Ramadhan.. toi x.. huk2.. teman lak tak dapat nak penuhkan ibadah bulan ramadhan tahun ni, macam2 hal lak jadi.. agak frust.. 
Hoh.. JANGAN tidoq berlebihan yea di bulan puasa nih.. tengok Butang ni, Over lak tido dengan GAYA lagi... macam dia pulak yang posa.. aishhh.. terlentok macam nak terke'pak jea kepalanya tu.. aishh..

Khalifah Umar bin Khattab pernah mengingatkan  “Sekiranya kamu tidur (banyak) siang hari, maka akan melalaikan hak rakyat (masyarakat); jika kamu tidur (banyak) malam, kamu melalaikan hak Allah.” Oleh kerana itu haruslah mengimbangi dan menggunakan waktu tidur siang yang hanya seketika (Qailullah) bukan sepanjang hari.


Related Posts

12 ulasan:

  1. abh dah bayar kan..tahun depan insyaAllah, en.suami kna bayarkan..hehe
    akk napa? tak sihat ke?

    BalasPadam
  2. status saya x tau lagi . lum tanya abang2 saya ... kalau byk sgt tidur jadi makruh nanti ...

    BalasPadam
  3. rasanyer edy dh byr kot, maklum dia baru gaji semalam...

    BalasPadam
  4. sejak dh kawen ni laki iolls yg byrkan..hihihhi...

    BalasPadam
  5. eiqa ayah yg bayarkan, ehhehee
    Hahhaa lawak kartun atas tuu.!
    Done follow back.!! :D

    BalasPadam
  6. 10 malam terakhir, tingkatkan ibadah kurangkan juadah :)

    BalasPadam
  7. zaman sekarang semuanya mudah.tak perlu bersusah payah hanya di hujung jari saja.yang penting,niat ibadah itu sampai....dan tidak ada lagi alasan "tak ada masa"

    salam ramadhan ya kawan.

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum.. blogwalking,,

    tq ntk peringatan.. belum bayo lg...huhu

    BalasPadam
  9. Salam ...
    Den bolom laei ..
    tunggu orang zakat datang kek opis den ni ha ...

    semoga semua nya berjalan lancar .. amin ...

    BalasPadam
  10. alhamdulillah.. suami dah bayar :)

    BalasPadam
  11. belum lagi...
    eh eh comel kucing tu tido erk ..

    BalasPadam
  12. Agak2 abah saya masih bayarkan zakat saya tak? Ke dah kena bayar sendiri sekarang? hehe

    BalasPadam

٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥
adik2, kakak2, abg2, ibu2, bapak2, pakcik2, dato2, tan sri2, maceh sebab sudi singgah n follow, meh lea komen sekali yea.. u olz mmg da gajus eh silap da gojes in da world lah! thanxxxx.. muah3 100000000000X buat u olz...!
٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ ٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙˜”*°•.·٠•●♥

nuffy2

adseng

Innity Mobile

GA New